Každý rozumný člověk rád nakupuje potraviny, které byly vypěstované a vyrobené v jeho regionu - podporuje tak domácí trh a má zaručenou čerstvost. Zorientovat se ale může být těžké - pomůže vám značka „Regionální potravina“.

Když stojíte před dvěma mixéry, jeden má značku Eta a druhý třeba (co já vím) Braun, tak vybíráte nejen podle kvality - řekněme, že jde co se kvality a funkcí, i poskytované záruky jedná o totožné výrobky - ale také možná uvažujete nad tím, že mixér Eta byl vyroben v Česku a tedy jeho zakoupením podpoříte českého výrobce.

U potravin takový výběr platí dvojnásob, zvlášť, jde-li o zboží méně trvanlivé. Každý si rád koupí české jablko či česnek český, než stejné ovoce či zeleninu dovezené odkudsi z Itálie nebo Číny. Proč? Kromě podpory místního hospodářství, máme více zaručenou čerstvost.

Ministerstvo zemědělství za tímto účelem (tedy k rozlišení kvalitních českých potravin) provozuje dvě značky, notoricky známou Klasu, která se zaměřuje na potraviny celorepublikové, a od roku 2010 také značku Regionální potravina.

Značka Regionální potravina

Tuto značku mají šanci získat pouze výrobci, respektive jejich konkrétní produkty, které jsou vyráběné v konkrétním kraji a z domácích surovin. Jinými slovy, salám s touto značkou zakoupený například v Kladně je jisto jistě vyrobený ve Středočeském kraji a splňuje náročné požadavky kvality, které tato značka na výrobce klade. „Naším cílem je prosadit na trhu potraviny od místních producentů, které mají jasný původ, jsou zárukou dobré kvality a výjimečných chuťových vlastností,“ říká o značce ministr zemědělství Petr Bendl a dodává: „Spotřebitel tak dostane jednoznačné vodítko, jak vybírat potraviny, u kterých si může být jist jejich původem a čerstvostí.

Jak značka vypadá?

Myslím, že je daleko vyvedenější, než značka Klasa, která měla pravděpodobně vyjadřovat barevností českou vlajku, ale bohužel na potravinách červeno modro bílé Áčko působí trochu jako značka discontu. U Regionální potraviny se nezmýlíte - zelené ozubené kolo, uvnitř nějž vidíte krajinu s polem a nápis „Regionální potravina“ na stuze vpředu, jsou vkusné a srozumitelné.

regio

Regionální potravina na Farmářských trzích

Ministerstvo zemědělství se snaží značku všemožně protlačit i do velkých prodejních řetězců, setkat se s ní však můžete i na trzích, které bude objíždět dodávka s velkým logem. „Zákazník by měl vědět, že nákupem konkrétního produktu může dát najevo podporu svému kraji. Čím více bude nakupovat výrobky ze svého regionu, tím lépe se budou mít jeho obyvatelé,“ vysvětluje ředitelka Odboru komunikace Ministerstva zemědělství Kateřina Böhmová. I když z tohoto hlediska je pojíždění po trzích trochu liché, tam člověk většinou sežene regionální potraviny snadno. Zato protlačování značky do velkých samoobsluh je jistě chvályhodné.

Kam dál?

Reklama