Zdraví

Znáte cvičení flexi-bar?

Pomalu nám končí prázdniny a blíží se podzimní cvičební sezona, kdy děti zapisujeme do kroužků a samy sebe do různých zájmových skupin, nejčastěji právě na cvičení. Než si stoupnete do fronty na permanentku, seznamte se s poněkud méně známými cvičebními styly, které mohou prospět vaší figuře i zdraví.

Vždy, když se řekne flexi-bar, vybaví se mi vyprávění jedné kamarádky, která údajně volala do nejmenovaného fitka a ptala se recepční, zda se u nich cvičí výše jmenované lekce. Nevím, zda je to pravda, ale dotyčná se dušuje, že dostala tuto odpověď: Ne, my tu žádný bar nemáme, ale naproti fitku je hostinec. Ať už je příhoda pravdivá, či nikoliv, volám na celý svět flexi bar není žádný-bar (smích).

Co je flexi-bar a proč jej cvičit?

Flexi-bar je název skupinové lekce, při které se využívá pružná tyč. Jde tedy o cvičení s náčiním, jež se jmenuje flexi- bar. A čím je tak výjimečné? „Jedná se o náčiní, které uvedením do kmitavého pohybu přiměje k práci hluboké svaly zádové, veškeré břišní svalstvo a svaly pánevního dna,“ říká Lucie Dubnová, která se tomuto cvičení věnuje již 6 let a nemůže si je vynachválit. Metodu používají vrcholoví sportovci, ale své místo si našla také v rehabilitaci.

Lekce flexi-baru je silový vytrvalostní trénink, který zintenzivňuje látkovou výměnu a zvyšuje srdeční tep, takže dochází k odbourávání tuků. Cvičení je díky své specifičnosti navíc efektivní proti bolestem zad, pro zlepšení držení těla, vyrovnání svalových dysbalancí, zlepšování koordinace, rovnováhy, koncentrace a stability.

  • Po lekcích se rozhlédněte, zvlášť pokud máte sedavé zaměstnání, nebo provozujete jinou jednostrannou činnost.

Flexi-bar, archiv Lucie Dubnové, www.lucik.cz

Jak vypadá lekce flexi baru

Samozřejmě hodně záleží na tom, jak ke cvičení přistupuje daná cvičitelka, zda se zaměřuje více na relaxační formy (pilates, power yoga), nebo jsou její doménou spíš rychlejší styly.

V každém případě by lekce měla začínat zahřátím a protažením, což obecně platí v podstatě pro každou zdravotně vyváženou hodinu cvičení. Po této rozcvičce přichází hlavní část, ve které se využívá právě flexi-bar. Cvičí se ve stoje, v sedu a v lehu. Některé cviky jsou i v kleku. „Pro větší rozmanitost hodin se často používají také fitbally a overbally,“ doplňuje poznatek z praxe Lucie.

Co na sebe a na nohy?

Na lekcích by se mělo cvičit v obuvi. Výjimku tvoří již zmíněné hodiny, kde se cvičí s flexi-barem převážně na zemi. Tam se totiž nepřetěžují chodidla a kotníky a absence bot je spíš výhodou.

S čím se můžete setkat

Někdy jsou lekce koncipované jako hodiny zaměřené na horní část těla. Pak se připravte na to, že potrápíte paže, břicho a záda. „Lepší je ovšem zařazovat i cviky na dolní končetiny a hýždě, aby bylo celé tělo posíleno rovnoměrně,“ zdůrazňuje ze zkušenosti Lucie Dubnová. „Navíc je tento způsob vedení hodiny vhodnější, protože většina populace nezvládá celou hodinu pouze s flexi barem, paže potřebují alespoň krátkou regeneraci,“ vysvětluje instruktorka, která kromě flexi-baru vede také lekce trampolínek, bosu, Zumby, body stylingu a Fitmami.

Pro koho je cvičení nevhodné?

„S flexi-barem může cvičit každý, kdo netrpí akutními bolestmi,“ říká zkušená instruktorka Lucie Dubnová a dodává, že cvičení je vhodné i pro ženy do cca 3. měsíce těhotenství, pokud jsou na toto cvičení zvyklé, a také pro ženy po porodu. V pokročilejším těhotenství flexi bar nedoporučuje (může dojít k znesnadnění sestupu dítěte při porodu).

  • Pro těhotné ženy jsou spíše vhodné lekce, které jsou dělané přímo pro ně - tedy různá těhotenská cvičení - ať už s využitím fitballů či jiných pomůcek nebo pilates speciálně pro těhotné. V těhotenství se také doporučuje plavání, aby se ulevilo přetížené bederní části páteře. Nic samozřejmě nezkazíte ani procházkami.

Ale zpět k cvičebnímu programu flexi bar, jenž si dnes představujeme. Na hodinu tohoto typu nepatří ani lidé se závažnými srdečními a oběhovými problémy, atd. Pokud máte pochybnosti o tom, zda můžete na lekci, či nikoliv, je dobré zeptat se na místě přímo cvičitelky.

Každý dobrý instruktor by měl být řádně proškolen a měl by vědět, koho na hodinu přizvat, a komu raději doporučit jiný druh cvičení. V dnešní pestré nabídce, kterou si ještě budeme postupně představovat, si může vybrat opravdu každý.

Flexi-bar, archiv Lucie Dubnové, www.lucik.cz

Flexi-bar doma

Tyč můžete zakoupit v obchodech se sportovním vybavením nebo na internetu. Než však peníze za ni utratíte, vezměte, prosím, na vědomí, že byste si měly nejdřív (tak jako u většiny sportovních aktivit) zkusit princip a techniku cvičení pod dohledem lektora. A většinou nestačí jen jednou. I když existují video návody, opravdu je lepší nechat se vést „naživo“.

K tomu říká Lucie Dubnová: „Pokud se rozhodnete pro cvičení doma, minimálním vodítkem by pro vás mělo být DVD, které je speciálně určeno pro začátečníky s flexi-barem. I přes to bych doporučila návštěvu alespoň jedné komerční hodiny, aby lektor viděl váš styl a případně ho opravil. Špatně naučené návyky se samozřejmě hůře odnaučují a v případě, že nebudete s náčiním cvičit správně, můžete si spíše ublížit než tělu prospět.“

Foto: archiv Lucie Dubnové, www.lucik.cz

Autorka článku provozuje specializovaný server www.aerobic.cz s databází instruktorů v celé ČR.

Přečtěte si také

   
21.08.2013 - Zdraví - autor: Marcela Macáková

Komentáře:

  1. [3] Karfigolka [*]

    Já jsem si přišla na své s cvičením od Jilian Michaels, její 30 denní program rozdělen do několik úrovní skutečně zabral.

    superkarma: 0 24.10.2014, 10:18:07
  2. [2] Jana Markupovocká [*]

    Zkuste k tomu připojit nějaké suplementy a půjde to samo

    superkarma: 0 09.12.2013, 14:05:35
  3. avatar
    [1] Hanula [*]

    Sml16jednou jsem to vyzkoušela - je to pěkná dřina...

    superkarma: 0 21.08.2013, 09:25:16

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme