Bulvár

Znásilnění – co má být?

 

Nepřipadá vám někdy směšné, jak bezbranná a bezzubá je naše justice? Úchylák zprzní dítě, uteče pět let a skutek utek taky – ještě že žijeme v právní státě...

Dva případy z poslední doby. Oba z Ostravska...

Kauza první: Honzík a Ingrid

Devítiletý Honzík a dvanáctiletá Ingrid jsou přítomni natáčení pornografického videa, které se nedávno objeví i na internetu. Po koitu dvou dospěláků (muže a ženy) přichází na řadu děti – muž i žena s nimi provádějí různé praktiky.

Takže, co tu máme? Pohlavní zneužívání, ohrožování mravní výchovy dětí a mládeže, šíření dětské pornografie, přechovávání dětské pornografie a zneužití dítěte k výrobě pornografie, jenže...

Policie nemohla vyslechnout muže ze záznamu, protože je po smrti, přesto kriminalisté získali veškeré důkazy i doznání pachatelky. I tak ale museli případ odložit – uběhlo totiž více než pět let od spáchání činu (případ se prý odehrál v roce 1997), kauza je promlčena...

Kauza druhá: Josef Šablatůra, člověk nebo stvůra?

Přenesme se v čase zpátky o dvacet let – ano, půjde zase o promlčený případ. Josef Šablatůra opakovaně znásilňuje a týrá svoji šestnáctiletou dceru, potom jí s jateční pistolí v ruce vyhrožuje, že jestli to někomu řekne, tak ji zastřelí. To je panečku tatínek k nezaplacení, což?

Dcera pana Šablatůry povila svému otci tři zdravé, dnes již dospělé děti. Josef Šablatůra ale tvrdí, že je bezdětný – popírá dokonce otcovství znásilňované dcery! Testy DNA jsou ale neúprosné. Vše je odhaleno! Jenže...

Dvacet let je dlouhá doba, i pět by stačilo... A tak Šablatůra odchází od soudu jen s podmínkou za sex, který měl se znásilňovanou dcerou před třemi lety – ten byl ale již „dobrovolný“...

Taková zvířata patří za mříže i po padesáti letech!

Podle vyjádření klinické psycholožky z Klubu Diana Zdeňky Sládečkové je pravděpodobnější, že se podobné případy odhalí u malých dětí: „Pokud je dítě malé, pak je větší šance, že to někomu prozradí, než pokud jde o období dospívání. V pubertě si už děti uvědomují, že by je znásilnění mohlo sociálně devalvovat.“

Malé děti ani mnohdy netuší, že jde o něco špatného, neví, co se stalo. Od zhruba deseti let ale nastává problém, který přetrvává až do dospělosti. „V pubertě je velice masivní procento dětí, které nic neřeknou. Potom tento trestný čin zůstane utajen i daleko déle než pět let,“ říká Zdeňka Sládečková a dodává: „Většina z nich má velmi těžké psychické následky.“

Mnohdy se dokonce stává, že se na případ nepřijde vůbec – objevení znásilnění nebo znásilňování v pubertě bývá dílem náhody. Většinou se zjistí, když postižený navštíví se svými aktuálními problémy psychologa – ten pak dá do souvislostí zdánlivě nesouvisející zážitky. „Hodně často u takových pacientů dochází k sebepoškovázní, mívají až masochistické tendence,“ dodává psycholožka Sládečková.

Znáte někoho, kdo byl v dětství znásilněn? Myslíte si jako já, že by u těchto případů neměla být promlčecí lhůta?

   
04.06.2008 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [66] Meander [*]

    Stelinka: Myslíš tím rekonvalescenci po tom chirurgickém zákroku?

    superkarma: 0 07.06.2008, 18:13:24
  2. avatar
    [65] Stelinka [*]

    Já bych tyhle lidi hlavně nechala vykastrovat a poslala bych je léčit.

    superkarma: 0 07.06.2008, 14:29:34
  3. avatar
    [64] fialinka [*]

    Jeremi: no jo, já už jsem tam psala, že je tam dvanáctiletá lhůta, takže ono to v tom článku moc nesedí - a ano, s tím soudem máš pravdu, ale z čeho vycházet, když ne z té výpovědi,že..
    pajda: vůbec nikomu nechci radit, co má v takové situaci dělat, a už vůbec nevím, co a jak se stalo tobě a těžko k tomu cokoliv říkat, když to neznám, že... rozhodně se nechci dotknout tebe osobně, a to je těžké, protože pro každého, kdo něco podobného zažil, tohle téma tne do živého

    jediné co ru říkám, je: kromě toho, co cítí spousta lidí jako spravedlivé (čili např. žádné promlčecí lhůty) je tu realita a v té existuje zákon, soudní řízení, procesní ustanovení, promlčení, reálně proveditelné důkazy, apod. Já prostě neříkám, jak by to mělo být, nejsem děd vševěd, obětí takových činů je mi líto a rozhodně mi to nepřipadá jakkoliv směšné či hodné zakopnutí pod stůl. Ale nelíbí se mi, když lidi vycházejí jen z emocí a nevidí, zda je to možné vyřešit v reálu. A tyhle články to hodně podporují tím, jak jsou napsané, bohužel.

    superkarma: 0 05.06.2008, 15:11:31
  4. avatar
    [63] Jeremi [*]

    Mickey Mouse: Je mi to jasné. Ono my o tom případu víme jen pár utržkových zpráv, co prosákly do médií, a to je fakt málo na to, aby se dalo debatovat o tom, jestli soud pochybil nebo ne.

    superkarma: 0 05.06.2008, 09:52:43

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [62] pajda [*]

    fialinka: ze své pozice oběti bych ráda věděla, jak jsem ve své situaci měla reagovat? Babička, která mě vychovala, byla v nemocnici, já byla se svými rodiči, k¨teří mi celý život dávali najevo, že jim překážím a poté, co sousedovi nevyšel pokus o znásilnění u mě a on začal osahávat mámu mi bylo řečeno "ty o takovejch věcech v tvým věku nemáš co vědět, nerozumíš tomu a jestli nepřestaneš, tak dostaneš přes pusu." To byla celá reakce okolí. A teorie, že si děcko v deseti letech dojde na policii do vedlejší vesnice, aby něco takového ohlásilo, je přinejmenším pochybená.

    superkarma: 0 04.06.2008, 21:28:38
  2. avatar
    [61] Mickey Mouse [*]

    Jeremi: Pravděpodobně soud nebyl schopen prokázat použití násilí nebo nátlaku při posledních případech styku dcery s otcem. Ono totiž nestačí, že spolu byli. Musí být prokázané násilí.
    Ale když dcera sama prohlásila, že poslední styky byly dobrovolné...

    superkarma: 0 04.06.2008, 20:56:33
  3. avatar
    [60] Jeremi [*]

    fialinka: Sahleb uvažovala do jisté míry správně. Kdyby soud nevycházel z toho, že od roku XY byl styk dobrovoný, tak by promlčení nemuselo nastat, protože by se počítalo od posledního skutku.

    Jinak jsem se cvičně podívala na promlčecí lhůty týkající se znásilnění. Pětiletá by se měla vztahovat jen na případy, kdy šlo o plnoletou oběť a nebyla jí způsobena žádná další závažná újma na zdraví. Znásilnění dětí do 15 let i mladistvých do 18 let by mělo mít promlčecí lhůtu dvanáctiletou.

    superkarma: 0 04.06.2008, 20:43:57
  4. [59] gentiana [*]

    OlgaMarie: děkuju, ale já tohle vim. nemůžu psat, nehandrkuju se

    superkarma: 0 04.06.2008, 20:05:22
  5. avatar
    [58] shb [*]

    superkarma: 0 04.06.2008, 19:51:10
  6. avatar
    [57] Meander [*]

    fialinka: To oznámení je eklhaft vždycky a jednání vyšetřovatelů a zejména advokáta je docela nadrámec. Kdybych mě to potkalo a já nebyla rozpáraná tupou kudlou, dám si panáka a zapomenu. Není na světě síla, která by mě přiměla celou tu ohavnou proceduru absolvovat.

    superkarma: 0 04.06.2008, 19:33:40
  7. avatar
    [56] fialinka [*]

    sahleb: prosím tě, uvažuj nad tím trochu. Myslíš si, že soudce rozhoduje podle svého nejlepšího svědomí a pocitu? I kdyby stokrát chtěl, tak prostě je vázán zákonem a ten, jak ses tady dočetla, zná promlčecí lhůty, ať se ti to líbí či nelíbí.

    Jupíí: jenže pokud to ta oběť v co nejkratší době neudělá, šance na odsouzení pachatele je malá. Chápu, že udělat to je opravdu velmi náročné (ostatně proto je těch činů nepotrestáno), ale prostě jen tak po pár dnech, měsících, letech, označit nějakého chlapa a na základě toho ho pak odsoudit bez dalšího, to nejde.

    superkarma: 0 04.06.2008, 19:29:33
  8. avatar
    [55] OlgaMarie [*]

    shb: Ještě dodám : Pokud jsi u toho byla, proč jsi už dávno nesvědčila. Chlap s takovým smyslem pro humor a recesi a byl by vrah? Nevím, nevím...V tom je trochu má krevní skupina, proto nechci uvěřit, že by vraždil. Nechci uvěřit!

    superkarma: 0 04.06.2008, 18:54:51
  9. avatar
    [54] OlgaMarie [*]

    shb: Nevím. U těch garáží jsem prokazatelně nebyla.

    superkarma: 0 04.06.2008, 18:50:14
  10. avatar
    [53] shb [*]

    OlgaMarie:Kájínek je vinej...

    superkarma: 0 04.06.2008, 18:44:08
  11. avatar
    [52] OlgaMarie [*]

    Mickey Mouse: No, Kájínek se stále snaží dokázat nevinu a stále je v base...

    superkarma: 0 04.06.2008, 18:40:03
  12. avatar
    [51] Vivian [*]

    Mickey Mouse: dvě n jsou správně :)

    superkarma: 0 04.06.2008, 18:36:12
  13. avatar
    [50] OlgaMarie [*]

    sahleb: gentiana: Revoluce ve Francii byla antifeministická, neboť starý režim oslavoval ženu. Heslo "droits de l´homme et du citoyen", které zákonodárné shromáždění vyhlásilo již 3 týdny po dobytí Bastily se sice překládá jako "lidská a občanská práva", ačkoliv přesnější je "práva muže a občana" a tak také bylo toto heslo chápáno. Ženám na tribunách s pletením se říkalo posměšně "tricoteuses".
    Spisovatelka Olympe de Gouges sepsala "Déclaration des droits de la femme". Ve Francii spis velký ohlas neměl a spisovatelka skončila pod gilotinou ...

    superkarma: 0 04.06.2008, 18:32:25
  14. avatar
    [49] wich [*]

    a.... (17): Potom nechápu, proč si lidé s takovými myšlenkovými obzory, berou v hojné míře ty hypotéky na velké domy, když už předem přece musí vědět, že ty miliony na splacení nemůžou vydělat slušnou prací

    superkarma: 0 04.06.2008, 18:00:57
  15. avatar
    [48] Mickey Mouse [*]

    Mickey Mouse: Sakra, ...považován za viného...

    superkarma: 0 04.06.2008, 17:12:00
  16. avatar
    [47] Mickey Mouse [*]

    sahleb: Přemýšlíš blbě! Dokázat je nutné pro odsouzení. Soudce musí osvobodit, pokud nemá dostatek důkazů o zločinu.
    Pokud se začne soudit tak, že kdo neprokáže nevinu, je považován za vinného, chtěl bych se raději odstěhovat.

    superkarma: 0 04.06.2008, 17:08:43
  17. avatar
    [46] Meander [*]

    Jupíí: Tomu rozumím Teď už ano.

    superkarma: 0 04.06.2008, 16:47:32
  18. avatar
    [45] Jupíí [*]

    gentiana: nedovedu si představit, že bych hodinu po činu šla s důvěrou za nějakým vymatlaným policajtem na služebnu a nechala se okukovat a vyslýchat. To se vážně radši odrhnu zvenku i zevnitř a budu se snažit zapomenout. Musela bych být na pokraji smrti nebo alespoň skončit ve špitále.

    superkarma: 0 04.06.2008, 16:44:19
  19. [44] sahleb [*]

    Ps. Dodatek: presne ten chlapek co znasilnoval dceru odesel bez trestu, protoze PAN soudce rozhodl (jen tak sam od sebe), ze se to vlastne dceri od toho a toho roku zamlouvalo. Pro nej je jeho mylny dojem dukaz a podnet k osvobozeni.

    superkarma: 0 04.06.2008, 16:29:20
  20. [43] sahleb [*]

    gentiana :
    jeste k te Francouzske revoluci. Olga MArie ma pravdu , ze prava a vydobytky patrily jen muzum.
    Homme znamena muz, i clovek, to neni genericke maskulinum. Ve francouzstine maji i slovo femme , zena.
    V dusledku , tedy po Francouzske revoluci pravo byt " jako takovym" obcanem patrilo jen muzum. Zenam bylo zakonem odmitnuto. Takze nakonec opravdu ta lidska prava byly do puntiku jen MUZSKA prava.

    K clanku, promlceci lhuta je smesna. Zakony delaji muzi, jak tu nekdo poznamenal. Drive bylo myslim v Nemecku promlceci lhuta asi 3 roky, posleze se zvedla, zeny se v politice aktivizovaly.
    Oni totiz nuzi nedomysleli, ze triletemu diteti tohle nepomuze. Bylo zmeneno za velkych protestu panu politiku.

    superkarma: 0 04.06.2008, 16:27:38
  21. avatar
    [42] Florencie [*]

    Žádná promlčecí lhůta. Byl spáchán trestný čin, ať už jakýkoliv a po právu by měl být potrestán a je fuk, jestli ho/ji chytí a potrestají hned nebo až za 10 let.

    superkarma: 0 04.06.2008, 16:25:13
  22. avatar
    [41] shb [*]

    zločiny

    superkarma: 0 04.06.2008, 16:04:15
  23. avatar
    [40] shb [*]

    Vivian: pravdu díž a taky ty válečný zložiny bych nepromlčela kór když se archivy otvírají po 50 letech!

    superkarma: 0 04.06.2008, 16:03:54
  24. avatar
    [39] Meander [*]

    Vivian: Naprosto souhlasím

    superkarma: 0 04.06.2008, 15:18:29
  25. avatar
    [38] Vivian [*]

    Promlčecí lhůta je vůbec nesmysl, ať už jde o jakýkoli trestný čin...

    superkarma: 0 04.06.2008, 15:15:54
  26. avatar
    [37] fialinka [*]

    pajda: není to alibismus, je to realismus - nikdy bych se nechtěla zastávat pachatelů takového hnusu, to opravdu ne, ale věř mi, že na základě pouhé výpovědi se pachatel neodsoudí. Většinou toho je víc - teď konkrétně u znásilnění: ohledání místa činu, fotodokumentace, lékařské vyšetření poškozené + zejména odběry na přítomnost spermatu případně jiných stop obdobného druhu v pochvě, případně na oblečení + výslechy dalších osob (kterým se poškozená mohla svěřit, případě které vědí, co dělal pachatel v době činu, mohou se prověřit i jejich vztahy), psychologické posudky na pachatele i oběť (po 20 letech značně zkreslující), apod.

    Pokud by byla jediným důkazem výpověď znásilněné, úspěšnost obžaloby není procentuálně vzato velká.

    A k té době - pokud by se to stalo nezletilé, je tam promlčecí doba 12 let, no taky to není moc, ale stačilo by to.

    superkarma: 0 04.06.2008, 14:32:21
  27. [36] gentiana [*]

    OlgaMarie: homme znamená člověk i muž. Generické maskulinum.
    Ovšem, když je někomu milejší ostuda než duševní rovnováha vlastního dítěte, tak je to na nakopání zadku.

    Mar.Uhlirova: Neřeší se Vomáčkova peněženka ani něčí vínek zelený, ale otázka promlčení trestných činů. Konkrétním případem jsem chtěla nastínit obecné důvody.
    Nadto, když považuješ promlčecí lhůtu za důkaz toho, že si někdo chce usnadňovat práci, tak to věru není lichotka. Pokud jsi to jako lichotku myslela, tak se klaním před tak nešikovným použitím jazyka.

    superkarma: 0 04.06.2008, 14:30:13
  28. avatar
    [35] OlgaMarie [*]

    gentiana: K 31: Oni se bojí ostudy i rodiče. Ono i heslo Francouzské revoluce v překladu nezní "...lidská práva...", ale práva muže.

    superkarma: 0 04.06.2008, 14:24:25
  29. avatar
    [34] Mar.Uhlirova [*]

    gentiana: jak jsi z toho poznala, že v nich hnedka vidím zlé lidi asi telepatie
    A tady se přece neřeší žádný Vomáčka s ukradenou peněženkou ? a nebo snad jo, asi si to budu muset přečíst znova

    superkarma: 0 04.06.2008, 14:07:38
  30. avatar
    [33] kareta [*]

    Meander: máš recht, přestřelila jsem Záleží na situaci

    superkarma: 0 04.06.2008, 13:32:03

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení

Náš tip

Doporučujeme