Zdraví

Známý neznámý vitamin K2 v boji s osteoporózou

Osteoporóza. Tak často opakované onemocnění známé také jako tichý zabiják kostí. Dnes jej považujeme za společensky nejzávažnější chorobu postihující pohybový aparát. Netýká se jen seniorů, ale každého z nás. Jak s ním ale souvisí vitamin K2 a proč je zrovna on tak důležitý?

Osteoporóza postihuje hlavně starší osoby a ženy v přechodu. Odhaduje se, že rizikem osteoporotické zlomeniny je ohrožena asi každá třetí žena a asi každý šestý muž ve věku nad 50 let. To představuje 6 – 8 % populace. Nejhorší  formou tohoto onemocnění jsou zlomeniny, které osteoporóza přináší. Nejčastěji jde o zlomeniny kostí předloktí, obratlů a horního konce pažní a stehenní kosti. Nejobávanější je pak zlomenina krčku stehenní kosti. Osteoporóza nezhoršuje jen kvalitu života, ale může způsobit i úmrtí.

 

osteoporozaPřesná příčina onemocnění není zcela známa. K ubývání kostní hmoty dochází fyziologicky v průběhu stárnutí u každého člověka. To má za následek senilní osteoporózu. U žen však hrozí zvýšené riziko i po menopauze, kdy se snižuje tvorba ženských pohlavních hormonů v ovariích. Asi u třetiny se pak vyvine tzv. postmenopauzální osteoporóza.

Vznik onemocnění ovlivňuje i genetika. „Množství kostní hmoty je totiž asi z 60 % dáno geneticky, proto je významným rizikovým faktorem přítomnost osteoporotických zlomenin u matek, což má za následek vysoké riziko osteoporózy u dcer.“ říká vedoucí osteologické ambulance MUDr. Pavol Masaryk, PhD. Vedle tří hlavních rizikových faktorů, jako je věk, menopauza a genetika, byly zjištěny i další příčiny jako faktory vzrůstu, u žen předčasný přechod před 45. rokem, důsledek jiného onemocnění nebo užívání některých léků a faktory životního stylu. Z pohledu výživy se jedná zejména o nedostatečný příjem vápníku, hořčíku, vitaminu D3 a K2 a stopových prvků. A naopak nadměrný příjem fosforu, sodíku, živočišných bílkovin nebo třeba nadměrná konzumace alkoholu, kofeinu a kouření.

Až 99 % vápníku je vázáno v kostech a zubech. Pokud je strava člověka nevyvážená a chybí v ní vápník, tělo ho odebere z kostí, a ty poté začínají řídnout. V určitém věku je proto dobré hlídat si pravidelný příjem vitaminů a stopových látek. Například vitamin D3 zvyšuje vstřebávání kalcia a má schopnost zlepšit hustotu kostí. Rovněž pozitivně ovlivňuje pohybový aparát.“ dodává MUDr. Masaryk. Je doloženo, že úprava hladiny vitaminu D3 významně zlepšila svalovou výkonnost a dále platí, že snižuje riziko pádu u starých osob.

Nicméně ani vitamín D3, ani vápník, nepomůže zdravé mineralizaci kostí bez dostatečného množství vitamínu K2, který udržuje vápník na správném místě. Vitamin K2 totiž směřuje vápník přímo do kostí a zubů, kde je potřebný, a dokáže zabránit, aby se ukládal v cévách a tkáních. Poslední studie popisují dokonce jeho schopnost „odstranit“ vápník z tepen, čímž dochází i ke snižování kardiovaskulárních rizik. Studie také prokázaly, že užívání vitaminu K2 (forma MK7) u žen po menopauze, významně snižuje ztrátu kostní hmoty. Získat dostatečné množství tohoto vitamínu ze stravy je téměř nemožné, protože jej vytvářejí pouze určité typy kvasných bakterií. Je tedy nutno poptávat takový doplněk stravy, kde synergicky působí nejen vápník, ale i vitamín K2 a D3.

Foto pPraktické rady, které by měly pomoci vyhnout se zlomeninám v důsledku osteoporózy, radí MUDr. Pavol Masaryk, PhD, NÚRCH Piešťany:

1. Osteoporóza je „tichý zloděj“. I když nemáte bolesti, zlomenina jen čeká na svou příležitost!

2. Dopřejte si denně dostatečné množství mléka a mléčných výrobků.

3. Zpestřete si stravu rybami, mákem, ořechy, sójou a jezte hodně listové zeleniny.

4. Nekonzumujte nadměrné množství masa, soli a cukrů. Zvýšený příjem daných potravin, může podporovat vylučování vápníku, a tím vznik osteoporózy.

5. Jelikož naše strava neobsahuje dostatečné množství látek potřebných pro výživu kostí, je třeba je doplňovat cestou tzv. doplňků stravy.

6. Nekuřte nebo s kouřením přestaňte!

7. Omezte pití kávy a alkoholu. Kofein nepříznivě působí na vylučování vápníku ledvinami a alkohol snižuje vstřebávání vápníku ze střeva.

8. Hýbejte se! Dopřejte si i krátký pobyt venku či procházku, ale pravidelně každý den.

9. Odstraňte ze svého příbytku nebezpečné nástrahy jako kluzké podlahy a koberce, na kterých hrozí riziko uklouznutí.

10. Pokud vám lékař doporučil opěrné pomůcky jako berle - používejte je!

11. Opatrně se pohybujte na nerovném terénu!

12. Noste spolehlivou obuv!

13. Pozor na neosvětlené schody, hrozí zde nebezpečí pádu, proto se raději vždy přidržujte zábradlí.

14. Ve vaně a sprše používejte protiskluzové rohožky, můžete si nechat namontovat i podpůrné zábradlí na bezpečné vstávání z vany.

   
19.02.2016 - Zdraví - autor: Vendula Kubalíková

Komentáře:

  1. avatar
    [8] paníliška [*]

    Boros — #7 Máš pravdu, napsala jsem to nešikovně, protože mi právě v hlavě letěla ta zaelenina, ne jen průmyslový vitamin. A nesmí se toho víc, než jen natě, dokonce i brokolice, zelí..... Tady mě fakt zarazilo, jak ho propagují proti osteoporoze.

    superkarma: 0 20.02.2016, 12:56:42
  2. [7] Boros [*]

    paníliška — #6 co nedoporučuje, je přímo zakázaný. Dokonce existuje tzv Warfarinová dieta., kdy dotyční nesmí zelenou zeleninu- natě.

    1. na komentář reaguje paníliška — #8
    superkarma: 0 19.02.2016, 20:12:57
  3. avatar
    [6] paníliška [*]

    Jesti mě paměť neklame, učili nás, že vit. K ovlivňuje krevní srážlivost a pro zajímavost - právě pro tento účinek se nedoporučuje lidem, kteří užívaji Warfarin.

    1. na komentář reaguje Boros — #7
    superkarma: 0 19.02.2016, 18:39:16
  4. avatar
    [5] SNÍŽEK [*]

    kde je v přirozeném zdroji tento vitamín obsažen-ne v pilulkách?Sml80

    superkarma: 0 19.02.2016, 16:49:11
  5. [4] bobani [*]

    důležité

    superkarma: 0 19.02.2016, 13:46:27
  6. [3] ellienka [*]

    přirozeně se vyskytuje v potravinách: máslo, sádlo, lůj, smetana.. Sml30

    superkarma: 0 19.02.2016, 10:45:28
  7. [2] murat [*]

    risina — #1 nemáš google? http://www.pilulka.cz/vitamin-k2-vitamin-d3-tob-60-biomin

    superkarma: 0 19.02.2016, 09:24:37
  8. avatar
    [1] risina [*]

    nejaka rada, v jakem pripravku se ty doporucene vitaminy prodavaji, by nebyla?

    1. na komentář reaguje murat — #2
    superkarma: 0 19.02.2016, 08:08:29

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme