Pomerančová kůže, hroší pokožka, hrbolatá stehna - i to jsou názvy pro trápení většiny žen, pro celulitidu. Postihuje nejen osoby s nadváhou, ale i postavy velmi štíhlé, dokonce i mnohé modelky. My vám poradíme, jak si s ní poradit.

jidlo

Léto se kvapem blíží, ale vy nahlížíte na dovolenou spíše s obavami než radostně? Bojíte se odhalit své nohy, protože se vám na stehnech a zadečku usídlila celulitida? Připravte si co nejodvážnější plavky, milé ženy-in, protože s našimi radami se projíte k nádherně hladké pokožce.

Co vlastně je ta proklínaná celulitida?

Jde jednoduše o specificky uložený tuk uvnitř pokožky. Mezi kůží a hlubšími tkáněmi totiž probíhá síť vazivových vláken, které jsou pevně ukotvené. Jakmile začneme přibírat, zvětší se nám množství tukových buněk, ale vazivová vlákna zůstávají stejná. Shluky tukových buněk se proto vyklenou jediným možným směrem - nahoru proti kůži. A protože vazivová vlákna stahují části kůže, k níž jsou ukotvené, vytváří se typický ďolíčkový vzhled. Otázkou zůstává, proč trpí pomerančovou kůží i velmi štíhlé ženy. Nejpravděpodobnější vysvětlení spočívá v existenci příliš silných vazivových vláken, která nadměrně tlačí na tukové zásoby a posouvají je směrem vzhůru. Tím se vytváří celulitida, aniž by procento podkožního tuku v těle dosáhlo nadlimitních hodnot.

Zaútočte dietou!

Jelikož celulitida velice úzce souvisí s množstvím podkožního tuku v těle, je více než účinné bojovat proti ní dietou. Ta má za cíl nejen snížit vaše tukové zásoby, ale také zmírnit zadržování vody v organismu a oslabit negativní působení volných radikálů.
Dodržovat dietní plán však nutně nemusí znamenat cíleně hubnout. I mnoho žen s ideálním BMI trpí celulitidou a ubírání na váze jim rozhodně neprospěje (kdyby při hubnutí došlo ke ztrátě svalové hmoty - která pomáhá udržovat pokožku prokrvenou a vyhlazenou - mohlo by naopak dojít ke zhoršení vzhledu pomerančové kůže).

Stejně jako u mnoha jiných zdravotních obtíží, i u celulitidy vám pomůže přechod na zdravý a vyvážený jídelníček, který se dá shrnout do 4 základních bodů:

  1. Jezte pět porcí ovoce a zeleniny za den
  2. Jezte každý den tři porce bílkovin
  3. Jezte pětkrát až šestkrát denně
  4. Dostatečně pijte

Zakázané potraviny, kterým se velkým obloukem vyhněte

  • Rafinovaný bílý cukr (Zvyšuje množství volných radikálů v organismu, čímž tvrdnou kolagenová vlákna. Ta pak tlačí na pokožku a způsobují dolíčky v kůži)
  • Nasycené tuky (celodenní příjem energie by měl pocházet pouze ze 30% z tuků, přičemž zastoupení nasycených tuků má činit pouze 10%)
  • Bílá mouka (obsahuje velké množství lecitinu, který může být pro vaše tělo toxický)
  • Kofein (vypijte maximálně jeden šálek kávy denně, jinak zpomalíte krevní oběh),
  • Alkohol (větší množství alkoholu může zastavit zpracování vitamínu C, zinku a vápníku, které patří k významným spalovačům tuků),
  • Přesolené potraviny (vysoká koncentrace sodíku v organismu způsobí zadržování vody).

Doporučené potraviny pro boj s celulitidou

  • Luštěniny, zejména fazole (velký zdroj vlákniny - spalovače tuků a bílkovin)
  • Ořechy (Obsahují selen - důležitý antioxidantů)
  • Ovesné cereálie a otruby (Zdroj vlákniny a antioxidantů - působí proti negativnímu vlivu toxických látek, které ničí kolagenová vlákna v pokožce)
  • Avokádo (Je nabité esenciálními kyselinami, které zlepšují stav pokožky a pomáhají spalovat tuky)
  • Banány (Rozpohybují cirkulaci krve a jsou velkým původcem hořčíku a vitaminu B6)
  • Bobulovité ovoce jako borůvky a rybíz, ... (Obsahují největší množství antioxidantů ze všech potravin)
  • Ananas (Má protizánětlivé účinky a napomáhá regeneraci kolagenových vláken)
  • Hrušky (Detoxikují organismus a obsahují jód, který stimuluje krevní oběh)
  • Vodní meloun (Podporuje odvodnění organismu)
  • Citrusy (Obsahují bioflavonoidy, které zlepšují cirkulaci krve a posilují krevní vlásečnice)
  • Chřest (Posiluje žilní systém a krevní kapiláry, reguluje krevní tlak)
  • Sušené švestky, fíky a meruňky (Jsou bohaté na draslík, který reguluje hospodaření s vodou)
  • Cibule (Obsahuje síru, která redukuje poškození vzniklé volnými radikály)
  • Brokolice (Zdroj kyseliny alfa-linolové - prevence před tvrdnutím kolagenových vláken)
  • Mořské řasy (Vysoký obsah minerálů a antioxydantů, které osvěžují unavenou pokožku)
  • Libové hovězí maso (Přirozený zdroj kyseliny gama-linolové - podporuje spalování tuků)
  • Vejce (Zdroj bílkovin a vitamínu A - skvělý antioxydant)
  • Drůbeží maso (Nízkotučný zdroj bílkovin a zinku, který podporuje spalování tuků)
  • Tučné ryby jako losos, makrela a sleď (Obsahují esenciální mastné kyseliny a prostaglandiny, které podporují krevní oběh)
  • Nízkotučné sýry (Kromě vápníku - významného spalovače tuků - jsou zdrojem konjugované kyseliny linolové, která podporuje tvorbu svalové hmoty a pomáhá při hubnutí)

Pokud správný jídelníček podpoříte ještě cvičením, masážemi, kvalitními kosmetickými prostředky a výživovými doplňky, zvýšíte efektivitu na maximum. A rozhodně nezapomínejte posilovat svoje sebevědomí a naladit si pozitivní myšlení, abyste léto uvítaly jaksepatří s úsměvem!

Zdroje

  • FOSTER, Helen - Celulitida. Jak na ni!, Svojtka & Co., Praha: 2008
  • SCHMIDTOVÁ, Alice; HÜBELOVÁ, Erika ¬- Celulitida, Grada, Praha: 2008

Čtěte také...

Reklama