.

Změna času je zase tady! A z práce zase budeme chodit za tmy

Novinky

Změna času je zase tady! A z práce zase budeme chodit za tmy

Tuto neděli 30. října končí letní čas a ručičky hodin posuneme ve tři hodiny ráno zpět na druhou hodinu ranní. Nastává zimní čas a my budeme o hodinu déle spát. Z práce se však budeme vracet většinou už za tmy.

čas

Trocha historie

V českých zemích (které byly tehdy součástí Rakouska-Uherska) byl letní čas poprvé zaveden už během první světové války, v roce 1916. O rok později se změna času ustálila na druhé a třetí hodině ranní, tedy na době, kdy bývá nejmenší provoz.

Po válce se většina zemí vrátila k původnímu času - včetně tehdejšího Československa. Změna přišla znovu až s válkou. Ke zrušení letního času potom došlo opět v roce 1950. Nepřetržitě začal letní čas znovu platit až od roku 1979.

   
29.10.2016 - Redakční novinky - autor: Kristina Vodičková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [58] gerda [*]

    Rikina — #55Tak jo, nová doba.Sml24 Já holt měla staromódní drůbež. Možná je to i tím, že když v tom má sám chovatel nějaký systém, krmí v pravidelnou dobu, tak jsou zvířata naučená na svůj čas. Čas dělá vůbec divy, třeba v drůbežárnách slepice nesou jako divé, poněvadž vůbec nemají noc, dobrý, že? Nám zatím světlo přidávají po hodině, pak zase přidají tmu...bezva, pro začátek.Sml57 Však my si zvykneme, jako ty slepice. Hlavně, aby byla ta dobrá snůška.

    superkarma: 1 31.10.2016, 06:46:59
  2. avatar
    [57] gerda [*]

    kobližka — #52 Rikina — #56Jen počkejte, ještě si vzpomenete...Sml30Sml57

    superkarma: 0 31.10.2016, 06:41:40
  3. [56] Rikina [*]

    gerda — #43 Sml2 tohle už vůbec nemůžeš myslet vážně! Sml52 člověk přece není otrokem svých tělesných potřeb natolik, aby se musel potento... kvůli změně času.

    1. na komentář reaguje gerda — #57
    superkarma: 1 30.10.2016, 21:11:16
  4. [55] Rikina [*]

    gerda — #27 tak ti děkuju - prej zvířata mají problém! Sml52 Dneska jsem byla hostem na farmě, kde mají 50 koz, dvě krávy, čtyři prasata, blíže neurčený počet slepic, plus nějaké ty kočky a tak. Prostě hospodářství. Vznesla jsem tedy dotaz, zda má majitel té menažérie nějaký problém se změnou času. Pán napřed nevěřícně hleděl, pak se optal zda dobře slyšel a správně rozumí, a pak se bouřlivě rozesmál, a byla jsem za hloupou paničku z města, co má podivné nápady a blbé dotazy. Prý se tak dlouho nepobavil. Ještě ti tak někdy nějakou podobnou teorii uvěřím! Sml57

    1. na komentář reaguje gerda — #58
    superkarma: 0 30.10.2016, 21:07:33
  5. avatar
    [54] risina [*]

    Jeslti mi nějaká změna vadí, tak tahle - nesnáším brzké stmívání, takže byc h nejradši nechal apořád letní čas. Jinak mi to je jedno, ráno jsem ospalá vždycky, když mě budí budík ať vstávám v jakoukoli dobu.

    superkarma: 0 30.10.2016, 19:18:40
  6. [53] anina4 [*]

    nyní mi ten posun nevadí, byla aspoň delší noc,ale na jaře, to mi trvá tak 2 týdny než si zvyknu a srovnám se ,to mi ta hodina chybí

    superkarma: 1 30.10.2016, 18:50:24
  7. avatar
    [52] kobližka [*]

    gerda — #43 Ale jdi ty...tak snad jsme dospělí a zdraví a své svérače máme pod kontrolou Sml16 Neříkej mi,že mi hodina sem-hodina tam rozhodí vyprazdňování Sml80Sml58

    1. na komentář reaguje gerda — #57
    superkarma: 0 30.10.2016, 18:49:47
  8. avatar
    [51] gerda [*]

    Holky, to vám závidím. Já, jak bych neměla pravidelnost, tak zhynu na úbytě.Sml15

    superkarma: 0 30.10.2016, 18:30:17
  9. avatar
    [50] Suzanne [*]

    gerda — #47 Pokud jsem v nějakém deficitu, pak ano. Například když mám práci ráno od šesti a potom zase večer, tak vím, že si prostě odpoledne potřebuju zdřímnout. Takže stačí po jídle zavřít oči a položit hlavu (v autě, na gauči, v křesle) a spím. Stačí mi půlhodina i méně.Mám v hlavě odmalička nastavené, že to jde Sml80 Ale chápu, že pro každého to není. Mám kolegů, který po půlroce vstávání ve čtyři prostě dál nemohl. A to měl pravidelné služby, pořád stejně.

    datura — #48 Sml30Sml67

    superkarma: 0 30.10.2016, 18:02:31
  10. avatar
    [49] gerda [*]

    datura — #48 Sml67Sml30

    superkarma: 0 30.10.2016, 17:51:18
  11. avatar
    [48] datura [*]

    gerda — #43no dobrý, tak se mnou to nic nedělá, asi nebudu normální. Jo a stolici mám pravidelnou v zimě, v létě.

    1. na komentář reaguje gerda — #49
    2. na komentář reaguje Suzanne — #50
    superkarma: 0 30.10.2016, 17:03:14
  12. avatar
    [47] gerda [*]

    Suzanne — #46A ty dokážeš usnout na povel ve kteroukoliv denní dobu?

    1. na komentář reaguje Suzanne — #50
    superkarma: 0 30.10.2016, 15:40:14
  13. avatar
    [46] Suzanne [*]

    monkee — #40 Možná ocení, ale já vstávám každý den jindy. Už léta. Pár dní takhle brzy, pak zase pracuju večer, mně je to fuk. Jsem i zvyklá z domova, protože táta je lékař, který tu sloužil ranní, tu noční, jindy víkend. Prostě práce začíná v určitou hodinu a mozek si to zdůvodní. Vzhledem k tomu, že jsem se rozhodla, že mi to nebude činit žádné potíže, nečiní. Já jsem šťastná povaha Sml54

    1. na komentář reaguje gerda — #47
    superkarma: 0 30.10.2016, 14:30:12
  14. avatar
    [45] Eva_CZ [*]

    Tento - normalni, stredoevropsky, zimni ci jaky cas mi vyhovuje. Nenavidim, kdyz mi hodinu seberou! To jsem mesic jak prastena. Sml31 Dnes jsem mela uz od 11ti hlad, ale to se srovna. Sml22

    superkarma: 1 30.10.2016, 13:15:45
  15. avatar
    [44] gerda [*]

    gerda — #435 měsíců, opravuji. Zimní čas je kratší a ty zmiňované potíže nastanou s nástupem letního.Sml33

    superkarma: 0 30.10.2016, 12:29:01
  16. avatar
    [43] gerda [*]

    datura — #41Nejde o psychiku, ale o běžné tělesné pochody. Pokud máš 7 měsíců tělo nastavené tak, že jdeš na velkou pravidelně v+- 4.50, pak budeš mít v dopravním prostředku po změně času na letní značný problém, když to na tebe přijde cestou do práce.Sml57Sml30 To jen tak na okrajSml52

    1. na komentář reaguje gerda — #44
    2. na komentář reaguje datura — #48
    3. na komentář reaguje kobližka — #52
    4. na komentář reaguje Rikina — #56
    superkarma: 0 30.10.2016, 12:18:53
  17. avatar
    [42] cicinka [*]

    Allma — #28Upevnila jste můj názor, že chystaná změna zaměstnavatele je k mému prospěchu. Sml67 Díky.

    superkarma: 0 30.10.2016, 12:03:38
  18. avatar
    [41] datura [*]

    Proč to tu řešíte, vždyť vám Sněmovna minulý týden odhlasovala, že změna času bude pokračovat dalších 10 let, tak si halt budete muset zvyknout. A nechápu, jak může hodina někomu rozhodit psychiku, jak pak s ním cloumají horší věci ??? Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #43
    superkarma: 2 30.10.2016, 11:55:47
  19. avatar
    [40] monkee [*]

    Suzanne — #21 Ať tři patnáct nebo čtvrt na pět, v každém případě budeš vstávat o hodinu později než před týdnem. Což běžné tělo ocení.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #46
    superkarma: 0 30.10.2016, 11:45:07
  20. avatar
    [39] Suzanne [*]

    gerda — #25 Asi máš pravdu, většinu věcí mám jinak než ostatní Sml22

    superkarma: 0 30.10.2016, 10:55:51
  21. [38] uuu [*]

    Jenže on žádný zimní čas neexistuje. On je normální středoevropský čas a pak přiblblý paskvil jménem letní čas.Sml68

    Ale ten logický kotrmelec v titulku je opravdu báječný, je klika, že "zimní čas" není i v létě, když nějakým záhadným způsobem zapříčiňuje chození z práce za tmy. Sml80

    superkarma: 1 30.10.2016, 10:54:33
  22. avatar
    [37] gerda [*]

    JITA72 — #35Víš, ono je pořád dost lidí, kterým vadí zásahy do toho, co je přirozené.

    superkarma: 3 30.10.2016, 10:35:57
  23. [36] Leni2 [*]

    Večer jsem přetočila dvoje hodiny . . . a je to . Sml16

    superkarma: 4 30.10.2016, 10:30:13
  24. avatar
    [35] JITA72 [*]

    Nevím proč takový humbuk kvůli změně času, to jste si za ty roky ještě nezvykli nebo co,je to pořád dokola panebožeSml80Sml52

    1. na komentář reaguje gerda — #37
    superkarma: 5 30.10.2016, 10:22:49
  25. avatar
    [34] gerda [*]

    Klára Wimmerová — #32Musí chodit o tu hodinu večer spávat později, za pár dnů by se to mělo srovnat. Ale malé děti jsou ranní ptáčata, nejlíp se jim vstává o víkenduSml30

    superkarma: 0 30.10.2016, 10:01:32
  26. avatar
    [33] ilča7 [*]

    No...a kdyby nebyl letní čas, neužijeme si ani dlouhé letní večery, protože by byla tma už po půl deváté.

    superkarma: 0 30.10.2016, 09:46:41
  27. avatar
    [32] Klára Wimmerová [*]

    gerda — #23Hodina navíc je fajn, ale dítě si nepřispí, prostě vstane jako obvykle - takže dnes 5.30. Uvědomuju si, že pro někoho, kdo takhle musí vstávat běžně (nebo i daleko dřív), je to k smíchu. Typická sova jako já ovšem trpí. Sml15 To mám asi za trest za ta léta, kdy jsem se "válela" v týdnu do půl osmé a o víkendu jsme s mužem snídali v deset. Dobře mi tak! Sml31

    1. na komentář reaguje gerda — #34
    superkarma: 1 30.10.2016, 09:30:04
  28. [31] Maria28 [*]

    Klára Wimmerová — #16Máš to nějaké otočené. Teď bude synek vstávat právě až mezi sedmou a osmou.To je fan, ne?

    superkarma: 0 30.10.2016, 09:28:10

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] ivule60 [*]

    probožky,kdy tenhle nesmysl už skončí...nic se neušetřilo,což už veřejně přiznali a jen otravují s tím život..mi ta hodina,co mi seberou na jaře,chybí po celou dobu...to se musíme pořád po někom opičit?Sml57

    superkarma: 1 30.10.2016, 08:16:01
  2. [29] judi [*]

    Změna času je největší nesmysl, který kdy vymysleli. Projevuje se nejenom na lidech, ale i na zvířatech, hlavně jarní změna. Nemluvě o lidech, kteří pracují i v noci.Sml31 Kéž by už s časem nehýbali.Sml22

    superkarma: 3 30.10.2016, 07:35:58
  3. avatar
    [28] Allma [*]

    Rikina — #26 jo, žijí, ale taky jak vypadajíSml24 zrovna teď dala známá výpověď z pekárny, kde byla snad 20let a poslední sobou chodila jen na noční a vypadá jak troska a to je sakra "herdek baba"Sml80 kolegyně tam dělala 17 let a ještě teď po 5 letech co je pryč na to v dobrém nevzpomíná. Prostě neumí odpočívat a když byla po třech hodinách spánku vyspaná a potom už nezaspala, tak se to taky objevilo na zdraví.

    1. na komentář reaguje cicinka — #42
    superkarma: 0 30.10.2016, 07:11:21
  4. avatar
    [27] gerda [*]

    Brzké vstávání máme v rodině, dojíždění za prací taky, tak vím, o čem mluvím. Slepice jsem uvedla jako příklad co dělá umělé posouvání času s živým organismem. Babička měla patrně slepice cirkusově vycvičené. Naše chodívaly do kurníku až za soumraku, poznaly to vnitřními hodinami, které má ostatně každý živočich (člověka nevyjímaje) v sobě. Ne nadarmo se jako mučení používá metoda, kdy se člověk zavře do místnosti a nenechá se žít podle času, rozbíjí se mu stereotyp spánku - pokud ho nechají aspoň trochu spát - takže vůbec neví, jestli je den, noc, kolik je vlastně hodin...vím, je to extrém. Uvádím ho jen pro ilustraci, co dělají šachy s časem a že je pro člověka důležité mít pravidelnost. Ona i ta "ukradená" hodina může být pro někoho hodně nepříjemná a nepřirozená.

    1. na komentář reaguje Rikina — #55
    superkarma: 0 30.10.2016, 07:08:29
  5. [26] Rikina [*]

    gerda — #24 Povídej mi chvíli o dojíždění, když denně dojíždím do práce už devátý rok Sml57 A proč mají chodit slepice spát přesně na čas, to vážně netuším... a nepamatuju se, že by moje babička slepice učila hodiny. Zatleskala, pravila něco jako huš, a slepice šly do kurníku a neodmlouvaly. Sml80 Posun dvakrát za rok o pouhou hodinu není prostě žádná strašlivá katastrofa. Lidi, co pracujou na tři směny, mění rytmus daleko častěji a žijou. Lidi, co létají po světě přes několik časových pásem, ti by si možná stěžovat mohli. Ale taky se to dá, když se chce. A taky když se chce, tak se z toho vyrobí PROBLÉM, i když člověk sedí doma a nikam necestuje a nedojíždí. Sml24

    1. na komentář reaguje Allma — #28
    superkarma: 1 30.10.2016, 06:29:34
  6. avatar
    [25] gerda [*]

    Suzanne — #21Stavíš na hlavu všechny lékařské poznatky. Jsou denní a noční úseky, kdy různé části těla pracují specificky a to prostě okecat nejde. Když se šibuje s časem, tělu to dobře nedělá. Asi jsi ta statistická výjimka, která to má vždycky jinak, než ti ostatní.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #39
    superkarma: 0 30.10.2016, 06:11:05
  7. avatar
    [24] gerda [*]

    Rikina — #17Říkej si co chceš, v létě hodina chybí. Měla jsi někdy slepice? Dobře si pamatuju, jaká byla dřina naučit je chodit do kurníku spávat podle toho, jaký byl zrovna čas. Trvaly na svém. Takže jsem byla nucena obětovat hodinu nácviku aspoň 14 dní. Lidi, co brzo ráno dojíždění, počítají každou minutu, co si můžou přispat. Jít na autobus, co jede ve 4.45 či vlastně 3.35 - to je sakra rozdíl, když předtím večer nemůžeš kvůli světlu a provozu venku pořádně usnout a přitom musíš naspat aspoň 7 hodin, abys nebyla jak mátoha.

    1. na komentář reaguje Rikina — #26
    superkarma: 0 30.10.2016, 06:08:22
  8. avatar
    [23] gerda [*]

    Klára Wimmerová — #16Asi tomu dobře nerozumím, ale při "zimním" čase je ráno hodina k dobru, čili se spí o hodinu déle. Není tedy proč se zlobitSml30 Tma je dřív večer, to je hodně nepříjemné. Já jsem skřivan, vstávání mi nevadí, ale tma brzo večer mě docela štve.

    1. na komentář reaguje Klára Wimmerová — #32
    superkarma: 0 30.10.2016, 06:04:37
  9. avatar
    [22] cherinka [*]

    Hm, a co by měli asi potom říkat ti, kteří létají po světě za prací a časový posun mají častěji a nepravidělně? Nebo ti co chcodí na různé (a také nepravidelné) směny?Sml80Sml58 Mně to přehazování času nijak nevadí.

    superkarma: 0 30.10.2016, 01:35:39
  10. avatar
    [21] Suzanne [*]

    Maryene — #18 Allma — #19 Holky, ale já v pondělí budu vstávat ve tři patnáct místo ve čtvrt na pět a nevidím v tom problém. Je to v hlavě Sml24

    1. na komentář reaguje gerda — #25
    2. na komentář reaguje monkee — #40
    superkarma: 0 30.10.2016, 01:14:35
  11. [20] iřka [*]

    Nevidím v tom vůbec žádný problém.

    superkarma: 0 29.10.2016, 23:02:26
  12. avatar
    [19] Allma [*]

    Maryene — #18a když někdo vstává ve 3,15 a posune se čas, tak je z toho pěkně rozhozeny Sml31

    1. na komentář reaguje Suzanne — #21
    superkarma: 0 29.10.2016, 22:17:03
  13. [18] Maryene [*]

    Rikina — #17Když někdo denně vstává ve čtyři ráno a potom najednou musí vstávat ve tři, tak je to dost velký problém, zvláště když je v tu dobu delší den a musí jít spát v devět večer Sml22

    1. na komentář reaguje Allma — #19
    2. na komentář reaguje Suzanne — #21
    superkarma: 0 29.10.2016, 21:37:04
  14. [17] Rikina [*]

    Mně je to fuk. Posunout hodiny je minimální problém. Ani mým dětem, ani psům, ba ani kočkám to nikdy nijak nevadilo, a vlastně ani neznám osobně nikoho, komu by to vadilo. Jen to čtu v různých internetových diskuzích, a tam to beru s rezervou, protože co lidi kolikrát napíšou... tak cca 80% z toho je přehnané. Sml80

    1. na komentář reaguje Maryene — #18
    2. na komentář reaguje gerda — #24
    superkarma: 0 29.10.2016, 19:57:34
  15. avatar
    [16] Klára Wimmerová [*]

    No je to "paráda". Konečně jsme se před pár týdny s ročním synem "doškrábali" na vstávání mezi šestou a sedmou, a teď to zase bude tam, kde to bylo... Pátá, šestá, tma jak v pr... a co dělat? Zuřím!

    1. na komentář reaguje gerda — #23
    2. na komentář reaguje Maria28 — #31
    superkarma: 0 29.10.2016, 19:40:11
  16. avatar
    [15] cicinka [*]

    Jediná doby, kdy mně vadila změna času, byla, když jsem měla maličké syny. Tam byl s posunem problém.

    A na mém zdraví se podepisují spíš noční šichty, než posun o jednu hodinku. Že musím vstávat před pátou je taky proti přírodě. Líp se mi vstává po šesté. A nikdo s tím nic neudělá taky......Sml3

    superkarma: 0 29.10.2016, 18:44:00
  17. avatar
    [14] gerda [*]

    dadma — #9Tady není co vysvětlovat. Původně to vzniklo kvůli úspoře elektrické energie. Neušetřilo se ale vůbec nic (měřením a sledováním spotřeby dokázáno), takže tento argument padá. Měnit se to ale nazpět nedá, protože jsme v EU a musíme být sladění. Mně se to šibování s časem taky nelíbí. Ale to, že se to hodně lidem nelíbí, časem nehne. Jsme moc malí páni a na nás nezáleží.

    superkarma: 0 29.10.2016, 16:15:16
  18. avatar
    [13] Suzanne [*]

    Já se na to těším, vždycky mi to přijde zvláštní a baví mě posunování ručiček u hodin. A bude delší noc Sml59

    superkarma: 2 29.10.2016, 15:35:55
  19. avatar
    [12] 135evik [*]

    Je to hloupost, jsem pro zrušení letního času, je to proti přírodě, podepisuje se na zdraví a psychice lidí i zvířat a ekonomické důvody nehrají takovou roli, jako nám dřív bylo předhazováno.

    superkarma: 7 29.10.2016, 14:49:08
  20. avatar
    [11] datura [*]

    Mně je to fuk a vlastně jsem ráda, že je v létě déle vidět, užiju si zahrady Sml16

    superkarma: 0 29.10.2016, 14:21:06
  21. avatar
    [10] cherinka [*]

    Je mi to celkem fuk, jen neexistuje žádný zimní čas - jen letní a středoevropský. Sml68

    superkarma: 2 29.10.2016, 13:01:55
  22. [9] dadma [*]

    A už by to tak mělo zůstat a ne zase na jaře ,aby lidi vstávali zbytečně o hodinu dříve.Já to prostě nechápu,byla bych ráda ,kdyby to někdo pořádně vysvětlil . Zda ekonomické výhody jsou tak enormní ,že jsou postaveny nad zdraví lidí a i zvířat. Zvířata vnímají hodiny snad ještě více než lidi a taková hodina sem a hodina tam na krmení na dojení ...atd není dobré. A vstávání dětí o hodinu dříve již vůbec ne, protože večer ,když je vidět ,tak nejdou o hodinu spát dříve.

    1. na komentář reaguje gerda — #14
    superkarma: 3 29.10.2016, 13:01:31
  23. [8] Boros [*]

    Neexistuje zimní zas- jen středoevropský a letní. Zimní byl zaveden někdy za první války a neujal se. Jak by řekl náš tatínek: formuluj přesně!!!

    superkarma: 3 29.10.2016, 12:29:39
  24. [7] bobani [*]

    ale zase v létě je déle světlo , můžeme si užít zahrady a grilování Sml22

    superkarma: 0 29.10.2016, 12:13:22
  25. avatar
    [6] denkas [*]

    Achjooo,ať jdou do háje!!!!

    superkarma: 0 29.10.2016, 11:42:20
  26. avatar
    [5] vercas01 [*]

    Ach jo, kdyby to nechaly na pokoji bylo by lépe :-)

    superkarma: 0 29.10.2016, 11:16:46
  27. avatar
    [4] gerda [*]

    Ten čas tady zůstane navěky. Měnit ho by přišlo draho. Jsme v EU, tak musíme držet basu.

    superkarma: 0 29.10.2016, 10:34:26
  28. [3] akna [*]

    Také jsem pro,aby to zrušili.

    superkarma: 1 29.10.2016, 09:53:43
  29. avatar
    [2] gituška [*]

    Eva_CZ — #1souhlasím

    superkarma: 0 29.10.2016, 08:42:23
  30. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    Kdyby se na ty zmenu uz konecne vys******** a nechali ,,zimni"= normalni cas.Sml15

    1. na komentář reaguje gituška — #2
    superkarma: 10 29.10.2016, 08:32:45

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme