Vztahy

Zlé slovo jako rána nožem

V jednom přísloví se praví: pomluva je jako uhel – nespálí, ale ušpiní. A v jiném zase, že rána po noži se zacelí, po zlém slově zůstává.

Pan František byl velmi slušný a milý člověk. Měl rád svou rodinu (ženu a dceru). V práci byl oblíbený (to není fráze, to byl fakt). Vtipný, společenský, upřímný. A když se stal vedoucím,  byl uznalý a spravedlivý. No vypadá to, že byl anděl, ale nebyl, měl také svoje chyby, ale ty nejsou pro náš příběh důležité.

Krátce po padesátce mu zemřela žena, a on se po nějakém čase seznámil s rozvedenou paní, padli si do oka, slovo dalo slovo a začali spolu žít. Nejdřív jen o víkendech a dovolených, protože bydleli každý v jiném městě. Když odešel do důchodu, odstěhoval se k Marii natrvalo. Mohli mít před sebou hezký podzim života, kdyby... Kdyby čisté nebe jejich vztahu nezastínil mrak pomluvy.

Marie obývala rodinný dům společně se svou sestrou. Obě byly samy, každá měla jedno dítě, Marie rozvedená, Běta svobodná. A téměř o deset let starší. Do příchodu pana Františka to v domě chodilo tak, že o všem rozhodovala z pozice starší sestry Běta.

Pan František se podivil: půlka domu a zahrady je tvoje, tak co? Běta ať rozhoduje jen o svém. Budeme s ní žít jako dobří sousedé, ne její podnájemníci.

Běta těžce nesla, že ji Marie, do té doby tak poddajná, přestala „poslouchat“. Že žije v pohodě se svým Františkem, který jí pomáhá na zahrádce, nakoupí, občas i uvaří a večer spolu chodívají na procházky za město.

Běta záviděla. S ní sice v minulosti taky občas nějaký ten pán bydlel, ale soužití nikdy nemělo dlouhého trvání. Zpočátku život těch tří v jednom domě vypadal poklidně, Běta přijímala pozvání „na kafe“, půjčovali si nářadí, nosili ochutnat úrodu ze své půlky zahrádky. Jenže sžíravý pocit závisti byl silnější.

A tak se jednoho dne Marie od sousedky dověděla, že když byla v lázních, pan František byl u Běty pečený vařený a že se o ni i několikrát pokusil. A v podniku, kde František pracoval na vrátnici, se prý o něm povídá, že nenechá žádnou sukni na pokoji.

Marie naštěstí znala svou sestru a věděla, že ona je zdrojem těchto zaručených zpráv. Znala už také Františka (nežila s ním první den) a věřila mu. A i když věděla, že to není pravda a Běta šíří tyhle zvěsti s úmyslem zhatit jejich poklidný vztah, přesto to někde v koutku duše bolelo. Tím spíš, že takové zvěsti se šíří rychlostí světla a brzy si o panu Františkovi šuškalo široké okolí. Marie neměla sílu vysvětlovat kdekomu, jak se věci opravdu mají. Kdo chtěl uvěřil, kdo nechtěl...

Jak příběh končí? Ještě asi pět let žili ti tři v jednom domě v nepřátelském ovzduší. Snahy ze strany Marie urovnat věci a udobřit se, byly marné. Pak František zemřel. Obě sestry žijí zase v domě samy. Obě už mají vnuky. Marie už neposlouchá tak jako dřív, těší se na víkendové návštěvy svých milých a Běta zůstává sama.

Přestože pomluva může mít neblahé následky, většina z nás si s chutí zdrbne. Profesor psychologie na liverpoolské univerzitě Robin Dunbar, se tímto jevem zabýval a výsledky publikoval v roce 1997 v díle Grooming, Gossip, and the Evolution of Language .

Systematickým nasloucháním profesor Dunbar zjistil, že dvě třetiny každého rozhovoru věnují lidé klepům. V rozporu s všeobecným přesvědčením nezaznamenal významnější rozdíl mezi muži a ženami nebo různými profesemi.

Kdo s kým spí a co na to ten druhý? Kdo ji viděl, jak bije děti? Kdo vypadá, jako by se topil v penězích, ale přitom nemá na kontě ani korunu? Lidé se zkrátka rádi baví o těch druhých.

Pomlouváme, protože toužíme po pocitu vlastní morální převahy. Nelámeme si hlavu tím, jak dobře zdroj pomluvy oběť zná, jestli proti ni není zaujatý, jestli vzal v úvahu okolnosti, nezajímá nás ani, zda jde o informaci z první ruky, a nikdo z nás si neřekne "to bych rád věděl, co ho přimělo to udělat".

Pomlouváme, abychom se distancovali od "takového chování", abychom manifestovali, že my bychom nikdy tak hluboko neklesli. "Věřili byste, co provedli Míša s Karlem?" obracíme se na druhé s řečnickou otázkou a předstíráme rozhořčení.

Pomlouváme z nudy. Vnášíme do vlastního života vzrušení z výstřelků jiných. Alespoň někdo okusil zakázané ovoce.

Někdy pomlouváme, abychom se pomstili. Nestačí mi, že dotyčné ublížím, když o ní rozšířím nelichotivé zvěsti. Chci do svých pomstychtivých intrik zatáhnout i vás, chci do vás zasít zrnko své nenávisti k ní. Chci vás při své vendetě mít na své straně. Tak získá můj postoj a nevraživost zdání oprávněnosti.

Poslední důvod, proč pomlouváme, nemusí být tak zjevný. Hovoříme o jiných, abychom nemuseli hovořit o sobě. I když je mezi námi důvěrný a blízký vztah, mluvíme spolu o druhých. Probíráme choulostivá témata - sexuální poměry, nezdary, slabosti - ale ne vlastní. Po celou dobu jako bychom hlásali: "Ale nejsem takový. Já bych to nikdy neudělal."

Jakmile je pomluva na světě - ať pravdivá či nepravdivá - obíhá dál po nevyzpytatelných cestičkách.

A nakonec si poslechněte ještě starý chasidský příběh. Ukazuje na krutost pomluvy i její schopnost působit nezhojitelné rány.

Jeden žák rozšiřoval škodlivé zvěsti o svém učiteli. Jednou ho však přepadly výčitky svědomí a přišel za učitelem, aby ho požádal o odpuštění. Učitel mu navrhl: "Jestliže chceš odčinit, co jsi napáchal, vezmi několik polštářů a rozřízni je, aby mohl vítr rozptýlit peří po kraji." Když žák poslechl, řekl mu učitel klidně: "Nyní další krok. Jdi a sesbírej všechna pírka." Žák namítl: "Ale jak to mám udělat? To není možné. Vítr roznesl peří do všech stran." Učitel mu vysvětlil: "Začínáš chápat, jakou moc má slovo. Jedinkrát jsi vypustil nebo poslal dál škodlivou pomluvu a šíří se všemi směry, a je těžké pokoušet se škodu odčinit."

zdroj: Morální inteligence,  nakl. Columbus  

         
   
13.08.2004 - Láska a vztahy - autor: Mirka Kožušková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [62] Suzanne [*]

    No vidíte a já vím velký kulový...a někdy je to nejlepší Tak vám všem přeju krásný týden, ať je počasí i vášní tak akorát

    superkarma: 0 15.08.2004, 23:52:36
  2. avatar
    [61] Eva_CZ [*]

    Ťapina: dobra - stokrat omluva

    superkarma: 0 15.08.2004, 11:50:23
  3. avatar
    [60] Ťapina [*]

    Nechci prudit, ale neměli být admini z části taky proto, aby se pod články nevytahovaly a neřešily soukromé spory??

    superkarma: 0 15.08.2004, 09:40:30
  4. avatar
    [59] Eva_CZ [*]

    .....hm, mozna mi to nebudes verit, ale nase pocity jsou si hodne podobne...
    Nemela jsem o tom zacinat...
    Omluva......

    superkarma: 0 15.08.2004, 01:13:41
  5. avatar
    [57] Eva_CZ [*]

    Galadriel: proc rikas NEKDO?
    On NEKDO jinej tu caru udelal?
    Ze jsem si nevsimla...

    Vis, ze ono to NEKOHO mohlo i trochu bolet? Nebudu to resit, protoze tobe je to stejne fuk...

    superkarma: 0 15.08.2004, 00:12:06
  6. avatar
    [56] Dudlajlama [*]

    Slusna, antimazaci verze:
    A hele, tady se zase vytahuji stare veci , nekdo proste nedokaze udelat za vsim tlustou caru a zacit znovu ani kdyby se pokakal .

    superkarma: 0 14.08.2004, 22:14:18
  7. avatar
    [55] Dudlajlama [*]

    A hele, tady se zase vytahuji stare veci , nekdo proste nedokaze udelat za vsim tlustou caru a zacit znovu ani kdyby se posral, a ted me mazte, zelenych je vas tady dost.

    superkarma: 0 14.08.2004, 21:52:11
  8. avatar
    [54] Eva_CZ [*]

    Vivian: ono je to totiz uplne jedno...

    Co me se tyka - vzala jsem si z toho ponauceni a uz VIM...

    superkarma: 0 14.08.2004, 18:45:13
  9. avatar
    [53] Vivian [*]

    Eva_Fl: to sem, prosím, netahej. Nikdo, včetně mě, neví, jak to ve skutečnosti bylo... Pokud jsi kdy na něco dojela (?), pak ne na to, že ses mě zastala.

    O tom, co jsi komu napsala do vzkazu, by se též dalo diskutovat, proto bych to radši nechala být A to opravdu a vážně, nehodlám se tu s nikým hádat.

    superkarma: 0 14.08.2004, 18:40:59
  10. avatar
    [52] Ťapina [*]

    Já nevím, jak ostatní, ale já se ráda poučím z cizích chyb (dozvím-li se o nich), než abych je všechny dělala sama.
    Jsou drby šířené s úmyslem ublížit a pak jsou drby šířené s úmyslem pobavit. Ty druhé mi nevadí, první jo.

    superkarma: 0 14.08.2004, 18:27:40
  11. avatar
    [51] Eva_CZ [*]

    Vivian: vis, zlato, ja jsem dojela na to, ze jsem se zastavala TEBE... Zapomnela jsem bohuzel, ze jsem v kurniku....
    Ale aspon jsem si lepe roztridila mistni damy.

    Pak me taky nenapadlo, ze co napisu nekomu do vzkazu, bude roznaset dal...
    No kurnik, no...

    superkarma: 0 14.08.2004, 18:25:29
  12. avatar
    [50] Vivian [*]

    Eva_Fl: jsi-li bez viny, hoď kamenem

    superkarma: 0 14.08.2004, 18:21:11
  13. avatar
    [49] Eva_CZ [*]

    Ha ha ha, zejmena od nekterych tady to teda sedi!

    superkarma: 0 14.08.2004, 18:08:05
  14. avatar
    [48] Vivian [*]

    Jestli by nebyly lepší ty vši...

    superkarma: 0 14.08.2004, 14:37:05
  15. avatar
    [47] Lotka [*]

    clarCa:

    superkarma: 0 14.08.2004, 11:57:00
  16. avatar
    [46] Suzanne [*]

    "Drby dnes vlastně pro člověka představují jakousi náhražku za vši," uvedl Robin Dunbar.

    svět prostě nemůže být růžový a když nejsou vši, tak tohle

    superkarma: 0 14.08.2004, 10:24:41
  17. avatar
    [45] kosmokosmo [*]

    Léthé: taky zpusob

    superkarma: 0 14.08.2004, 05:37:16
  18. avatar
    [44] Léthé [*]

    S překvapivou teorií o blahodárné roli klepů v lidské společnosti přišel Robin Dunbar, který se na Liverpoolské univerzitě věnuje evoluční psychologii.
    "Teprve klevety ji učinily tím, čím je dnes," tvrdí v mimořádném vydání časopisu General Review of Psychology.

    Jeho kolegové se shodují, že přibližně šedesát procent všech rozhovorů, které se vedou mezi dospělými, se týká lidí, kteří nejsou přítomni. A více než polovina z nich se přitom soustřeďuje na neověřené informace a dohady, které jsou pro ně o to zajímavější. Jejich prostřednictvím si totiž zainteresovaní jedinci osvojují poznatky, k nimž by jinak dospěli bolestnou osobní zkušeností.

    Klepy jsou podle Robina Dunbara v podstatě tmelem, jenž odnepaměti drží lidstvo pohromadě. A protože se zabývá evolucí, prokazuje tuto hypotézu na chování primátů, kteří se dokázali díky vzájemné starostlivosti, k níž patří i vybírání vší, semknout dohromady a čelit tak nejrozmanitějším predátorům. Zároveň zdůrazňuje, že teprve rozvoj řeči umožnil vyšší stupeň sociální soudržnosti.

    "Drby dnes vlastně pro člověka představují jakousi náhražku za vši," uvedl Robin Dunbar.

    S jeho názorem se ztotožňuje i Roy Baumeister ze Státní univerzity na Floridě, jenž soudí, že klevety formují společenské vědomí, protože na jejich základě může člověk profitovat ze zkušeností ostatních a vytvořit si tak efektivní a obecně uznávaný hodnotový žebříček.

    Zdroj: Plus

    superkarma: 0 14.08.2004, 01:16:41
  19. avatar
    [43] Kimmy [*]

    clarCa # 8: ale ona to robi tak, ze zostavaju v anonymite... aspon sa myslim o to snazi. No a podla mna to sem nepise s cielom ich poohovorit, ale naopak rozvinut diskusiu a debatu na rozne temy ohladne ludskych vztahov... a tych svojich znamych pouziva ako priklad. To je trochu ine...

    superkarma: 0 14.08.2004, 01:02:29
  20. avatar
    [42] kosmokosmo [*]

    Jojo pomlovy, to znam taky ,bohuzel


    A s tou ignoraci pomluv - svata pravda, cim vic se clovek snazi s nimi neco udelat, tim hur

    superkarma: 0 14.08.2004, 00:31:54
  21. avatar
    [41] Gedžitka [*]

    Jojo pomluvy, to znám , bohužel.

    superkarma: 0 13.08.2004, 18:26:51
  22. [37] Rikina [*]

    mirrea: no, mně 2+1 nepřipadá pro 2 lidi zase tak malé, ale to už je jedno, stalo se. Ale nechápu, jak spolu můžou bydlet ještě teď, po tom všem, co bylo výše popsáno. Na místě Marie bych tam asi nezůstala. Jenže když své sestře nedokázala oponovat dřív, tak teď už je asi pozdě.

    superkarma: 0 13.08.2004, 14:39:41
  23. avatar
    [36] mirrea [*]

    Rikina: František bydlel v 2+1 uprostřed města, Marie v rodinném domě se zahradou. To byl důvod, proč nešla M k F
    A proč dům neprodaly? Tak na to jsem sama hledala odpověď, opravdu nevím

    superkarma: 0 13.08.2004, 14:24:36
  24. avatar
    [35] Olina [*]

    Jak se zpívá v jedný písničce to se povídá... pak se člověk dozví, co vůbec neproved :-)))

    Já než jsem se přestěhovala k , tak jsem byla zvyklá na anonymní Prahu, ať už v metru, na ulici nebo i u nás na sídlišti. Jenže on bydlí na malým městě, kde ještě ke všemu jeho máma dělá asi 30 let učitelku a autobusem ráno do práce jezdí pořád ty samý lidi, takže když se tam o něčem bavíme, má pocit, že to celej autobus slyší, tak si musím dávat pozor, o čem mluvím, třeba o střílení, i když to bylo jen o počítačový hře :-)))) Ale musím říct, že se ke mně zatím žádná pomluva ani drb nedonesly.

    superkarma: 0 13.08.2004, 14:16:20

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [34] Rikina [*]

    Jak říkají Indiáni - vyslovený slovo a vystřelenej šíp nevezmeš zpátky. Ale jestli to bylo tak zlé, proč ten dům neprodaly, aby měla každá svoje bydlení a nelezly si na nervy ? Nebo proč se neodstěhovala naopak Marie k Františkovi ?

    superkarma: 0 13.08.2004, 13:11:42
  2. avatar
    [32] marcellina* [*]

    mne se v posledni dobe libilo pomlouvani Jiriny Bohdalové (pí Fuksové) s listonoškou v Chalupářích - to byl typický případ

    superkarma: 0 13.08.2004, 12:22:54
  3. avatar
    [31] Petronilka [*]

    Žábina: souhlas .
    Já se vracím po mateřské do práce, a mezitím jsem se díky jedné "úžasné" kolegyni stala tou nejhorší, nejvíc chybující a úplně tupou osobou. .

    superkarma: 0 13.08.2004, 12:11:44
  4. avatar
    [30] Žábina [*]

    nejhorší jsou ty 1/2 nepravdy...a k nim se nabalují další a další a nakonec je z toho nesmysl jak vrata ...ale stejně se najde plno lidí,kteří mu uvěří .

    superkarma: 0 13.08.2004, 11:40:23
  5. avatar
    [28] Ťapina [*]

    *Kotě*: Taky mám takovou kamarádku

    superkarma: 0 13.08.2004, 10:54:03
  6. avatar
    [27] mam-ča [*]

    Já bych to taky neviděla tak černobíle. Z tohohle konfliktu bych nejvíc vinila poddajnou paní Marii. Ona si měla zjednat pořádek ve svých vztazích se sestrou. Těžko to mohla žádat od Františka, který tam byl za „přivandrovalce“. Sestra Běta byla zřejmě zvyklá řídit chod rodiny a nahrazovat Marii rodiče. A když si Marie našla muže, měla si své vztahy se sestrou srovnat. Vyjasnit si, ke komu teď vlastně patří, a za čí tým bude kopat. To neznamená, že se stávající vztahy musí zpřetrhat, jenom změnit.

    superkarma: 0 13.08.2004, 10:49:48
  7. avatar
    [26] mirrea [*]

    Jupíí: ta černobílost mě mrzí, snažila jsem se o zkratku, ale věř, že sestry spolu ve shodě nežily, a kdybys znala Bětu, divila by ses, co všechno jedna taková ženská dokáže. Vím to, protože ty postavy, i když se ve skutečnosti jmenují jinak, moc dobře znám a v tom domě jsem sama nějaký čas žila.

    superkarma: 0 13.08.2004, 10:45:48
  8. avatar
    [25] chrpa [*]

    Ten chasidský příběh je super. Moc pěkný článek.

    superkarma: 0 13.08.2004, 10:29:30
  9. avatar
    [24] Kelly [*]

    Mirriam: pokud své kolegy v práci znáš, proč jim, byť jen náznakem, dáváš najevo, že máš zaječí úmysly a chceš změnit práci?
    Taková věc se říká v době, kdy je podepsaná smlouva od nového šéfa v ruce a výpověď u původního šéfa na stole. A to ještě bych nikomu neřekla, kam jdu. Taková já jsem. Potvora nedůvěřivá.

    superkarma: 0 13.08.2004, 10:20:16
  10. avatar
    [23] Chameleonka [*]

    Hele, po 17 letech na naší malé vesničce mé střediskové jsem coby odrodilá Pražanda už přivykla všemu..respektive snažím se tomu unikat, seč to jde..a že to pro takový maloměsto musela bejt bomba, když jsem si našla jinýho chlapa a můj ubohý odkopnutý manžel si hned našel vdanou kámošku Jojo a když ještě drahá maminka mého , nesnášenlivá, pokrytecká a sobecká osoba mezi svými babami pomlouvá nejen mě, ale i jeho samotného, divím se, že mi obecní úřad ještě nezakázal pobyt

    superkarma: 0 13.08.2004, 10:04:41
  11. avatar
    [21] Suzanne [*]

    Olina: Tak jsem to myslela. Ona cesta do pekel může být dlážděna dobrými úmysly...

    superkarma: 0 13.08.2004, 09:59:03
  12. avatar
    [20] Hannah01 [*]

    Jó, my jsme měli v práci kolegu (člověk by to spíš čekal od ženské), který nikdy nic "neřekl". Vždycky něco polovičatě naznačil, pak obrátil oči v sloup, nebo se ušklíbl a nechal na okolí, aby si domyslelo... Když pak došlo na lámání chleba, tak on přece nic neřekl, to jen okolí špatně pochopilo . No, my jsme byli pro upřímnost, tak jednoho dne sjme se sebrali, bez naznačování řekli, že nás se*e a ať si hledá zaměstnání jinde, nebo mu to zpříjemníme ... A šel

    superkarma: 0 13.08.2004, 09:56:15
  13. avatar
    [19] Olina [*]

    ono i v tom myslet dobře je mnoho přístupů - dobře podle mne nemusí být dobře pro toho druhého a naopak. Záleží, jestli chci zaslepeně uspokojit svoje představy nebo vnímám toho druhého. Takový to vždyť já to myslím dobře, tak proč se ti to nelíbí, proč jsi rozčílený, proč... atp.
    Viz třeba zrovna zmínka o tchýni Květě Fialové v Životu na zámku.

    superkarma: 0 13.08.2004, 09:28:14
  14. avatar
    [18] evusche [*]

    samozřejmě, že by jedla celý týdne chleba, né jedna.

    superkarma: 0 13.08.2004, 09:27:35
  15. avatar
    [17] evusche [*]

    typický příklad mé švagrové....pomlouvá kdekoho může,ale nikomu do očí nic neřekne.
    A mě to mrzí o to víc, že říká své šestileté dceři, že u mě nemůže být, protože by jedna celý týden suchej chleba! Ona si snad kráva myslí, že neumím vařit nebo co!!!!!

    superkarma: 0 13.08.2004, 09:19:44
  16. avatar
    [16] Suzanne [*]

    Jupíí: Jistěže, každý ze zůčastněných to může vidět po svém. A třeba to Běta myslela strašně dobře a chtěla sestře pomoci. To je pak nejhorší Ale z článku vyplývá jedna pravda, že zlá slova dokážou divy A to dokážou

    superkarma: 0 13.08.2004, 08:49:58
  17. avatar
    [15] Suzanne [*]

    Jupíí: To mi připomnělo: zazpívám ti písničku, ale je hrozně sprostá, tak nahradím sprostá slova popěvkem la: Když lalala la lalala, tak lalalalalalala a lalalalalaal, pak lalalalalala.

    superkarma: 0 13.08.2004, 08:47:09
  18. avatar
    [14] Žábina [*]

    Jupíí: jak výstižné...

    superkarma: 0 13.08.2004, 08:46:46
  19. avatar
    [13] Jupíí [*]

    A mě se dneska zdají postavy příběhu hrozně černobílé. Zlá klevetivá Běta, ušlápnutá puťka Marie a nevinný liliový František. Nebylo to trošku jinak? Určitě spolu sestry leta žily ve shodě a teprve když se nastěhoval František se Běta ocitla na vedlejší koleji.
    Nebudu to dál rozebírat.Ještě přidám prupovídku o pomluvě kterou jsem kdesi slyšela. je hrozně sprostá, tak ji zmírním: Jednou vypuštěný exkrement, zpátky do konečníku nedostaneš. ( pro překladatele, téměř všechna slova jsou sprostá)

    superkarma: 0 13.08.2004, 08:34:45
  20. avatar
    [12] Aja [*]

    Galadriel: Já nepomlouvám ani nedrbu...já se jen podivuju nad něčím... To je super!

    superkarma: 0 13.08.2004, 08:30:23
  21. avatar
    [11] Suzanne [*]

    Galadriel: Jo a pomluva je, myslím, trestný čin. Ale musíš se domáhat u soudu, což je nadlouho a i když se spravedlnosti domůžeš, to peří (jak bylo psáno v článku) už posbírat nejde

    superkarma: 0 13.08.2004, 08:06:29
  22. avatar
    [10] Suzanne [*]

    Galadriel: Jo, souhlasím. Já si ráda zadrbu - přesně v tom smyslu kdo má mimi, kdo je kde, kdo co dělá, zkrátka je to konstatování nějakého stavu, situace. Ale vyhýbám se POSUZOVÁNÍ. Nemůžu soudit, kdo co udělal dobře-špatně. Do kůže druhých nevlezu, proto neposuzuju. Můžu říct o někom, že mám pocit, že to přehnal. A řeknu i, že je někdo vůl, když dělá nefér věci. Ale když slyším pomluvu, tak se vždycky zeptám - a tys u toho byl(a)? Spíš se pomlouvaných zastávám, protože se mi nic nezdá jen černé nebo bílé.

    superkarma: 0 13.08.2004, 08:03:58
  23. avatar
    [8] clarCa [*]

    ... by mě zajímalo, co na toto téma řekne Jindřiška Kleknerová... Ta tu rozebírá své známé pravidelně a bez ostychu

    superkarma: 0 13.08.2004, 07:57:58
  24. avatar
    [7] Dudlajlama [*]

    To ji ale nedrbete proto, ze byste ji chteli ublizovat, proste jen se podivujete nad necim, co ona ani neskryva , horsi by bylo jit za jejim pritelem, manzelem a tomu naslintat nejake jedy. Tam je to potom na .

    superkarma: 0 13.08.2004, 07:17:55
  25. avatar
    [6] *Kotě* [*]

    Galadriel: Ona by hlavně nechápala, proč nám její počínání a styl života připadají exotické.

    superkarma: 0 13.08.2004, 06:51:48
  26. avatar
    [5] Dudlajlama [*]

    Kote, to je spis ono drbani, nez pomluva, pocitam, ze te kamosce je to sumafuk, jinak by takovy exot nebyla .

    superkarma: 0 13.08.2004, 06:37:08
  27. avatar
    [4] *Kotě* [*]

    Tak já se přiznám, že celkem pravidelně pomlouvám jednu kamarádku... Ona je totiž takový exot, že už se nám mnohokrát stalo, když jsme se sešli s lidmi, kteří ji také znají, že jsme o jejích výstřelcích dokázali nevěřícně debatovat celou noc...

    superkarma: 0 13.08.2004, 04:15:25
  28. avatar
    [3] Dudlajlama [*]

    Rekla bych, ze je taky velky rozdil mezi zadrbanim si (pr., ze dotycna XY mela dnes peknou prdu) a pomluvou zlou, vypustenou s cilem ublizit. Nejlepsi zbran proti pomlouvacum je ignorace, jenze to casto neni jenom na nas, ale i na nasem partnerovi a okoli a ne kazdy to dokaze. Asi by mela byt pomluva kvalifikovana jako trestny cin, a snad i je, aby si kazda ta jedovata huba dobre rozmyslela, co pousti do eteru a ze za svoji zluc muze nest nasledky.

    superkarma: 0 13.08.2004, 03:52:32
  29. avatar
    [2] Kimmy [*]

    Ale parkrat sa mi v skole stalo, ze o mne klebetili ludia priamo predo mnou, teda v mojej pritomnosti, ale bolo to v inom jazyku, takze som nerozumela ze co vlastne hovoria... to je tiez neprijemne

    superkarma: 0 13.08.2004, 03:50:01
  30. avatar
    [1] Kimmy [*]

    >>Pomlouváme, protože toužíme po pocitu vlastní morální převahy. Nelámeme si hlavu tím, jak dobře zdroj pomluvy oběť zná, jestli proti ni není zaujatý, jestli vzal v úvahu okolnosti, nezajímá nás ani, zda jde o informaci z první ruky, a nikdo z nás si neřekne "to bych rád věděl, co ho přimělo to udělat"<<

    Hm, tak mne prave pripada ze tieto konkretne veci ja nerobim... teda nechcem sa pretvarovat a vyzerat radoby lepsia ako ini, ale ked tak nad tym rozmyslam tak nerozsirujem o druhych informacie ktorymi som si nie ista. Ak je to nieco co viem osobne a co som priamo zazila, tak mozno o tom druhemu (priatelom, kamaratom, znamym) porozpravam, ak k tomu mam nejake nazory alebo ak to pride do debaty. Ale vyslovene o niekom klebetit by ma asi nebavilo, su lepsie temy na rozhovor. Necitam moc ani bulvar, maximalne nejaky clanok obcas na internete, ak na take nieco narazim (ale nevyhladavam to). Okrem toho, som si vedoma ze clovek sa musi snazit napravat vlastne chyby, ostatne tuna panuje v skolach obecne taka atmosfera ze "it's okay to make mistakes" a to na cloveka po case zaposobi (aspon na mna). Inac, podla mna je este rozdiel medzi klebetami a informacnymi spravami (neviem ako to inak nazvat). Napriklad ja by som sa tiez rada dozvedela, co robia moji stari spoluziaci zo zakladnej skoly (prvych dvoch rocnikov a potom osmej triedy) na Slovensku, ale ked sa niekoho na to opytam predsa este neznamena, ze som zvedava na drby... takisto ked poviem ja mojmu byvalemu spoluziakovi, ze nasa spolocna pani ucitelka uz ma dietatko (predpokladala som, ze mozno by ho to ako cista informacia zaujmalo, a vedela som to z hodnoverneho zdroja - od inej ucitelky), je to klebeta? Podla mna nie, len som mu proste chcela dat aky-taky update na situaciu. Mne by sa to tiez pacilo, keby mi niekto dal take spravy. Nuz tak

    superkarma: 0 13.08.2004, 03:48:51

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme