Rodina

Zkušenost z mateřství – pro samoživitelku je pěkně drahé

Dokud některé věci člověk sám nezažije, dost dobře si nedovede představit, jak se lidé, kterým se dějí, cítí. Peťa zůstala na mateřství nečekaně sama a postupně zjišťuje, že pomalu neví, z čeho budou s miminkem žít.

Mám docela blízkou kamarádku Petru. Vídáme se nepravidelně, protože jsem se odstěhoval z Prahy. Přesto, kdykoli je šance, zajít někam na kafe, vyrazíme. Novinka, kterou pro mě Peťa před časem měla, bylo její těhotenství: „Vůbec jsme to neplánovali, asi se to prostě mělo stát.“

samoživitelkaTenkrát jsem to jí a jejímu partnerovi Martinovi hrozně přál. Oba se na miminko moc těšili. Pak se ale stalo něco, co všem přípravám a radování se, udělalo čáru pře rozpočet. Martin vážně měl autonehodu. Několik dní strávil na JIPce a prognóza jeho zranění není vůbec dobrá. Přiznám se, že se mi moc nechce rozepisovat, co se stalo, každopádně bude v nemocnici ještě minimálně půl roku a pak tam bude nejspíš celoživotně docházet.

A Peťa zůstala na všechno sama. S Martinem spolu nežili a miminko je k tomhle kroku málem dovedlo, teď to ze všeho nejvíc vypadá, že Petra bude vychovávat caparta bez Martina. Alespoň nějakou dobu. Mateřská zaměstnankyně infocentra je skutečně směšná. „Kdybych nedostala kočárek od Martinovy sestry a spoustu věcí od kamarádek, tak prostě vůbec nevím, ke bych na to na všechno vzala.“

Nemyslete si, že je Petra nezodpovědná. Samozřejmě se snažila našetřit, když se dozvěděla, že je těhotná. Ale miminko neplánovali, takže si před tím ještě dálkově dodělávala při práci vysokou, do čehož šly vlastně všechny její úspory. Navíc netušila, co se Matinovi stane.

Teď má jen dva týdny do porodu. „Kamarádka mi sehnala někde ve slevě plenky na první týdny, i tak to byla tisícovka. Za ultrazvuk jsem nedávno platila další tisícovku, protože byl nějaký speciální a doktor říkal, že na něj nemusím, ale že by ho raději udělal, postýlka jsem koupila na Aukru asi za 2000...“ vypočítává. K tomu všemu jí samozřejmě nikdo nedá slevu na nájemném. Suma sumárum na živobytí jí zbývá asi 30 korun na den.

Kdybych spoustu věcí nedostala, chodila bych se nejspíš pást. Všichni nakupují ve slevách, soutěží, a to i lidé, kteří mají dva příjmy, nebo žijí v domě s rodiči. Naštěstí existuje mezi maminkami velká solidarita, jinak vážně nevím, co bych dělala,“ popisuje situaci Peťa. „Přiznám se, že jsem si vážně nemyslela, že budu jednou počítat každou korunu. Naštěstí ve mně mateřské pocity drží nějak optimistickou náladu. Prostě vím, že to musím zvládnout.“

Od oka jsme s Petrou vypočítali, že kdyby chtěla věci kupovat nové, tak se hravě vyšplhá přes dvacet tisíc. „Nejhorší je ta malá mateřská. Když člověk nemá žádný extra plat, dostává – třeba jako já – lehce přes osm tisíc. A žij s tím v Praze...“

Rada a informace

Až 8 týdnů před termínem porodu má budoucí maminka, která byla zaměstnaná a řádně odváděla sociální a zdravotní, nárok na Peněžitou pomoc v mateřství (PPM) která činí 70 procent jejího platu. Tato dávka nahrazuje matkám ušlý příjem a mohou ji čerpat celkem 28 týdnů.

Po ukončení PPM, nebo pokud nevznikl na PPM nárok, mohou rodiče po porodu požádat o Rodičovský příspěvek (RP). O ten může žádat matka či otec dítěte trvale pečující o dítě do 4 let. RP se vyplácí vcelkové částce 220.000 Kč. Tuto částku může rodič vyčerpatminimálně během devatenácti měsíců, maximálně do 4 let věku dítěte.

O RP i o PPM se žádá na Odboru státní sociální podpory na Úřadech práce.

Další finance, které může maminka získat, je Porodné. O to mohou mohou žádat rodiny, kterým se narodí dítě a jejich příjmy za předcházející čtvrtletí nepřesáhnou 2,4 násobek životního minima. U matky samoživitelky nesmí její měsíční příjem za poslední čtvrtletí roku 2013 konkrétně přesáhnout 11.712 Kč. Při narození jednoho dítěte pak má nárok na jednorázové porodné 13.000 Kč, při narození dvou a více dětí současně na 19.500 Kč.

Další možné dávky: Hmotná nouze

Pokud nadále maminka s penězi nevystačí, měla by se podle sociální pracovnice Ludmily Řezníčkové obrátit na Úřadě práce „na Oddělení dávek pomoci v hmotné nouzi a nechejte si zde posoudit nárok na tyto dávky.“ Tyto dávky jsou posuzovány individuálně.

Dávky, které může matka samoživitelka získat, jsou...

  • příspěvek na živobytí
  • doplatek na bydlení
  • mimořádná okamžitá pomoc

Docela by mě zajímalo, jaké máte zkušenosti s financováním rodičovství vy, milé čtenářky.

Připadají vám peníze (vzhledem k výdajům) na mateřskou dostatečné?

Možnost%
Ano.18,2
Ne.66,7
Nevím.15,2

Kam dál?

   
18.09.2013 - Těhotenství a porod - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [33] risina [*]

    Jakub D. Kočí — #31 Popravdě nevím, proč by mi měl stát platit za to, že se starám o své vlastní dítě...

    Mmch KDU chce, aby bezdětní lidé platili vyšší daně a víc na spciální pojištění, právě proto, že nevyhcovávají další daňové poplatníky. Co na to roajalisti? Já jsem z téhle myšlenky trochu rozpačitá... Sml80

    superkarma: 0 20.09.2013, 00:23:55
  2. [32] zorro4 [*]

    Rikina — #7 tohle přirovnání ovšem lehce pokulhává, protože do hotelu většinou jdete dobrovolně a když an to máte, pobyt v nemocnici si člověk zpravidla nevybírá (čímž ovšem nijak zásadně neodmítám poplatky v nemocnicích)

    Rikina — #8 už osm a půl :)

    martasko — #30 nejde o kamenování nesezdaných přeci, spíš poukazování na to, že sňatek přináší určité i ekonomické výhody...

    lidi, co otáčí každou kačku by si měli rozmyslet, zda mají na to mít děti, namísto kňučení, že se o ně stát blbě stará

    superkarma: 0 19.09.2013, 12:58:45
  3. avatar
    [31] Jakub D. Kočí [*]

    risina — #16 Rikina — #8 OlgaMarie — #4 Altamora — #5 Dovolím si oponovat. Ve státě, kde skorem půl roku jdou mé výdělky státu (letošní den daňové svobody byl 11.6.), bych neočekával, že pokud mi přibude nový budoucí daňový poplatník do rodiny, tak jí jako hodný stát řeknu: Je vás o jednoho víc, teď budete muset nějaký čásek žít jenom pro toho nového daňového poplatníka, než bude soběstačnější a k tomu jako bonus od nás dostanete jen 70 procent z vašeho přijmu, buďte happy!

    Mně to tedy připadá dost jako sprosťárna, živit pro stát o jednoho člověka navíc a dostávat o 30 procent míň peněz než doposud. A ano, je to živení pro stát, protože de facto každá matka se na určitou dobu stává po porodu zaměstnancem státu (nebo vy jste schopné hnedle po porodu jít zase pracovat?).

    Howk.

    1. na komentář reaguje risina — #33
    superkarma: 0 18.09.2013, 22:56:26

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] martasko [*]

    též s partnerem nejsme svoji, máme dvě děti a myslím, že žijeme i bez papíru, ikdyž až budou holky větší, tak budou krásné družičky. Tak nás všechny nesezdané nekamenujte. Jinak co se rodičovského příspěvku týče ... kdo píše, že se s tím dá vyžít, bych ho chtěla vidět, zvlášť, když máte děti 2, rodičák ovšem jen jeden (holky jsou rok a čtvrt od sebe), nároky na vše jsou vysoké (jídlo, plíny, oblečení, potřeby). Hodně nakupujeme od jiných maminek jako bazárkové. Já měla kliku a šéf mě zaměstnal i při rodičáku, takže příjem byl slušný a nemuseli jsme otáčet každou kačku, ale fakt znám lidi, kdy mamina bere 3600, manžel vydělá třeba 10 tisíc, musí zaplatit nájem, jídlo atd a otáčí opravdu každou kačku! A na sociálce jim dají max pár stokorun a spíš jim řeknou, že na nic nedosáhnou, je to nastavené jen pro ty, co nepracují vůbecSml31

    1. na komentář reaguje zorro4 — #32
    superkarma: 0 18.09.2013, 22:22:12
  2. avatar
    [29] gerda [*]

    denkas — #28 vybrala jsem si tuhle nemocnici, a nakonec byla ráda, že trvali na přespání. Stejně se na druhý den musí dělat převaz. Ono to totiž v noci tak pekelně bolelo, že být doma, volám v panice pohotovost, jestli je to normální. Bylo - přišlo to prostě k sobě, a bylo hodně příjemné, když na zazvonění přišla sestra a dala mi prášek proti bolesti a uklidnila mě.

    superkarma: 0 18.09.2013, 16:12:31
  3. avatar
    [28] denkas [*]

    gerda — #24 Tys byla s karpálem v nemocnici? Mě dělali na obou rukách,postupně a vždy ambulantě ,šup domu.Sml80No já byla rádaSml22

    1. na komentář reaguje gerda — #29
    superkarma: 0 18.09.2013, 15:11:00
  4. avatar
    [27] kobližka [*]

    OlgaMarie — #26 Takových asi není mnoho,to klobouk dolů Sml67

    superkarma: 0 18.09.2013, 14:41:30
  5. avatar
    [26] OlgaMarie [*]

    gerda — #23 Já bych byla vděčná za zdravé vnouče.

    Vedle v domě se stalo, že otec nenarozeného dítěte se zabil a nežil s přítelkyní ve společné domácnosti. Jeho rodiče se ale angažovali, aby narozenému kloučkovi bylo přiznáno otcovství jejich syna a matce vnoučka ekonomicky pomáhají.

    1. na komentář reaguje kobližka — #27
    superkarma: 0 18.09.2013, 14:40:21
  6. avatar
    [25] kobližka [*]

    gerda — #24 Díky za něj Sml59

    superkarma: 0 18.09.2013, 13:57:23
  7. avatar
    [24] gerda [*]

    kobližka — #17 Sml52Sml52Sml52 tak ve VN bylo kaprálů jako naseto, dokonce mi jeden zanesený tunel operovalSml30 Pěkný nechtěný překlep!Sml30

    1. na komentář reaguje kobližka — #25
    2. na komentář reaguje denkas — #28
    superkarma: 0 18.09.2013, 13:17:56
  8. avatar
    [23] gerda [*]

    diblice — #20 aspoň jim nejste ničím zavázaní a to se taky počítá.Sml58 O nějaké "milosti" člověk nestojí. No, asi hodně zatrpkli, pořád je lepší mít zdravé dítě a uskrovnit se s málem, než mít relativní blahobyt a chudáka v LDN.Sml80

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #26
    superkarma: 0 18.09.2013, 13:16:21
  9. avatar
    [22] Alenka0010 [*]

    OlgaMarie — #19 To je pravda, moje babička byla taky nemanželské dítě...jenže tenkrát to bylo jinak, rodiče spolu nežili na psí knížku, ale ten dotyčný si prababičku nevzal z jiných důvodů.

    superkarma: 0 18.09.2013, 13:11:42
  10. avatar
    [21] kobližka [*]

    diblice — #20 Možná,kdyby byi sezdaní,nebyly by důsledky tak zlé...nemluvím teďo  těch zdravotních.

    superkarma: 0 18.09.2013, 13:06:02
  11. avatar
    [20] diblice [*]

    tak mou dceru potkalo něco podobnýho, klukovi byl rok a půl, když se jí přítel vysekal, ale bohužel má silně poškozený mozek a je ležák na LDN, bohužel jeho rodina se k tomu postavila dost zle a dcera zůstala úplně sama se spoustou překážek z druhé strany, no ale nějak jsme se s tím poprali a život jde dál

    1. na komentář reaguje kobližka — #21
    2. na komentář reaguje gerda — #23
    superkarma: 0 18.09.2013, 13:02:03
  12. avatar
    [19] OlgaMarie [*]

    Altamora — #18 Spousta z nás by tu dnes nebylo, nebýt nemanželských dětí.Sml52 I já mám nemanželského předka narozeného 4. 8. 1801.

    1. na komentář reaguje Alenka0010 — #22
    superkarma: 3 18.09.2013, 12:25:05
  13. avatar
    [18] Altamora [*]

    Suzanne — #6 Sama jsem nemanželské dítě. Ale moje maminka neměla na vybranou, na venkově v té době o antikoncepci neměli ponětí a můj otec dítě nechtěl. Neodsuzuji ženu, že má dítě za svobodna z nějakých morálních důvodů, to fakt ne. V dnešní době není třeba mít neplánované dítě. Pro mě, za mě ať se ženy nevdávají, ale ať pak nefňukají, že za svobodna je to s dětmi těžké. Ono je to těžké i za vdana, když má rodina malý příjem nebo přílišné  nároky.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #19
    superkarma: 2 18.09.2013, 12:18:22
  14. avatar
    [17] kobližka [*]

    gerda — #15 Tak teď sem se zasmála Sml30 fakt jsi tam byla s kaprálem?

    1. na komentář reaguje gerda — #24
    superkarma: 0 18.09.2013, 12:14:46
  15. avatar
    [16] risina [*]

    Jak je uvedeno pod článkem, Petra může požádat o porodné, příspěvek na bydlení, přídavky na dítě, dávky v hmotné nouzi.. Taky by měla, jak už tady někdo psal, dostávat výživé od otce dítěte. K anketě - 8 tisíc měsíčně po dobu 6 a půl měsíce a celkem 220 tisíc v průběhu dalších let mi rozhodně málo nepřipadá Sml23.

    1. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #31
    superkarma: 0 18.09.2013, 11:37:59
  16. avatar
    [15] gerda [*]

    kobližka — #13 jak kde. Já byla před 3 lety s kaprálem ve VN, kde jsem si připadala jako v ráji. Sestry mi chleba namazaly, kuře obraly a jídlo vynikající. Třeba rizoto - takové neudělám snad ani doma! Tak za takové pohostinství jsem stovku za den dala ráda.

    1. na komentář reaguje kobližka — #17
    superkarma: 0 18.09.2013, 11:27:59
  17. [14] Pavla_b [*]

    Leena — #12 ty ceny jsem také komentovala

    a navíc ty věci na miminko snad kupuje už v těhotenství (když má běžný příjem), ne až po narození dítěte z mateřské nebo rodičáku, ne?Sml80

    superkarma: 0 18.09.2013, 11:25:04
  18. avatar
    [13] kobližka [*]

    Rikina — #7 No,o tom servisu jídla se dá celkem polemizovat,neb ty nemocniční blafy se dají ve většině případů jíst jen v krajní nouzi.Nebýt návštěv rodiny,pacient by asi toto stravování dlouho nepřežil Sml30

    Suzanne — #6 Není třeba upalovat,ale přece trocha zodpovědnosti by mohla mít každá žena (či muž).A s tou posloupností - svatba,pak dítě,se dá vcelku i souhlasit,na tom není nic špatného.Chtít všechno od státu,když si za svoje rozhodnutí v podstatě můžu já sama,taky není fér.A žít sexuálně,to chce trochu odpovědnosti,zvlášť od dospělé ženy.

    1. na komentář reaguje gerda — #15
    superkarma: 0 18.09.2013, 11:12:24
  19. [12] Leena [*]

    Být sama s dítětem je určitě vždycky těžký.

    Ty ceny v článku mně přijdou mimo.

    například stará postýlka se dá sehnat na mimibazaru za 300

    http://www.mimibazar.cz/foto.php?id=68842487&tab=3

    a starý pleny se daj sehnat zadarmo. My bysme peníze na nový pleny měli, ale stejně jsme si nabrali starý, protože jsou lepší. jen jsem si koupila dvě hezký(a hrubý) plíny, který nosim k doktorce Sml58 

    Snažila bych se oběhnout úřady a pozjišťovat, na co všechno má nárok v této situaci.

    Rodičák si může vzít dvouletej a mít přes 11 tisíc měsíčně.

    a třeba už partner za půl roku bude vydělávat...

    1. na komentář reaguje Pavla_b — #14
    superkarma: 1 18.09.2013, 11:07:16
  20. [11] Pavla_b [*]

    Mateřská mi připadá dostatečná, horší je to pak při rodičovské dovolené.

    A paní z článku sice píše o vysokých cenách, ale např. postýlku koupila na aukro za 2 000! Za tu částku by měla postýlku novouSml80, použité se prodávají mnohem levněji.

    superkarma: 2 18.09.2013, 11:07:03
  21. avatar
    [10] Alenka0010 [*]

    Altamora — #5 Tahleta posloupnost už asi vzhledem k tomu, kolik rodin žije na hromádce, není dávno v módě. Ale musím říct, že mě se to taky vůbec nelíbí a doufám, že se tím neinspiruje i moje dcera Sml15.

    superkarma: 0 18.09.2013, 11:03:54
  22. avatar
    [9] OlgaMarie [*]

    Rikina — #7 Pokud jsi dostatečně jazykově vybavena, můžeš si postupně gůglit státní nemocnice v EU. Buď budeš překvapená nebo se naštveš. Mám zkušenost i z nemocnice v Portoferraiu (Elba), kde jsme neplatili ani ťuk. A doplácet si na udržení pacienta v nutném čistém prostředí, pokládám za scestné já.   Jinak naprosto souhlasím s tvým příspěvkem č.8.

    superkarma: 1 18.09.2013, 10:59:52
  23. [8] Rikina [*]

    Jinak v podstatě souhlasím s Altamorou. Podpora na mateřské, porodné a rodičovský příspěvek jsou u nás luxusně vysoké, v jiných státech si o tom můžou nechat zdát. Sml80 Představa, že matku a dítě má živit stát, je scestná, to je pouze doplněk k tomu, že se každý stará o sebe a o svoje děti sám. Tedy měl by se. Plno lidí běžně žije z minimální mzdy, což je stále 8 tisíc hrubého, takže mateřská ve stejné výši rozhodně není malá.

    1. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #31
    2. na komentář reaguje zorro4 — #32
    superkarma: 0 18.09.2013, 10:26:11
  24. [7] Rikina [*]

    OlgaMarie — #4 Pokud vím, za pobyt v nemocnici se doplácí pouze tzv. hotelové služby, na které se zdravotní pojištění nevztahuje. Za 60,- denně je to sakra levný hotel. Sml24 To mi ukaž, kde jinde za tu cenu dostaneš čisté povlečení, veškerý servis jídla až do postele a úklidové služby. Sml57

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #9
    2. na komentář reaguje kobližka — #13
    3. na komentář reaguje zorro4 — #32
    superkarma: 0 18.09.2013, 10:19:30
  25. avatar
    [6] Suzanne [*]

    Matky samoživitelky to měly vždycky hodně těžké. Co svět světem stojí Sml22

    Altamora — #5 Já bych ji za to upálila Sml24Sml22 Slušné ženské se tohle zajisté nemůže stát Sml57

    1. na komentář reaguje kobližka — #13
    2. na komentář reaguje Altamora — #18
    superkarma: 1 18.09.2013, 10:16:56
  26. avatar
    [5] Altamora [*]

    Neplánovaně otěhotnět není známkou nezodpovědnosti? Nedomnívám se, že by stát měl finančně podporovat ženy na mateřské víc, než už to dělá. Podpora by měla směřovat do jiných věcí souvisejících s rodičovstvím, ne do toho, aby si ženy pořizovaly dítě jako nátlak na partnera nebo jako alternativní zdroj příjmu, když jsou nezaměstnané. Jsem konzervativní a jsem pro posloupnost svatba (klidně jen se svědky na úřadě) - dítě. Pak by ani Petra nežila jen z rodičovské (která je vyšší než plat dělnice v některých krajích), ale i z nemocenské svého manžela. Ostatně kromě rodičovské by měla dostávat i alimenty. O těch se ve článku nepíše.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #6
    2. na komentář reaguje Alenka0010 — #10
    3. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #31
    superkarma: 3 18.09.2013, 08:38:54
  27. avatar
    [4] OlgaMarie [*]

    Tak tento typ žen mě tedy dost nadzvedává ze židle. Přes všechny výhody antikoncepce musí partneři počítat i s možností otěhotnění . Děti se rodily i v daleko horších časech a ve větší sociální tísni, přesto vyrostly. Mě spíš vadí úhrada za pobyt v nemocnici, to se mi zdá nehorázné, pokud si někdo platil řádně zdravotní pojištění. Dcera rodila v zahraničí a když jsem se jí ptala, zda za pobyt v porodnici nebude doplácet pálku, vykulila na mě oči s dotazem: "Proč? Vždyť si platím zdravotní pojištění."

    1. na komentář reaguje Rikina — #7
    2. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #31
    superkarma: 3 18.09.2013, 08:27:40
  28. [3] lidicka [*]

    A kolik takových budoucích maminek v našem státe je!!!! Petra určitě není sama, není výjimkou. Dokonce jsou maminky, které, protože nepracovaly z důvodu studia pře nástupem na mateřskou, nemají nárok na PPvM, ale dostávají rovnou rodičovský příspěvek, prvních 9 měsíců 7800,- a dalsí až do 4 let věku dítěte jen 3600,- Kč.Sml80Sml22

    superkarma: 0 18.09.2013, 08:09:07
  29. [2] JessikaJessika [*]

    „Nejhorší je ta malá mateřská. Když člověk nemá žádný extra plat, dostává – třeba jako já – lehce přes osm tisíc. A žij s tím v Praze...“ 

     pěkná věta ono se s tím nedá žít ani mimo Prahu a navíc Petra nepočítá s tím,že třeba nebude moc z nějakého důvodu kojit a to se pak bude divit co to stojí, navíc z nadpisu jsem myslela že o partnera přišla úplně, to že je těžce nemocný neznamená,že jí nemůže podporovat at už duševně nebo finančně nebo to, že je dlouhodově v nemocnic znamená,že se vzdá svých poviností vůči dítěti??

    superkarma: 1 18.09.2013, 07:46:27
  30. avatar
    [1] gerda [*]

    Tyhle starosti už naštěstí nemusím řešit. Nikdy nebylo dost peněz, tedy u nás rozhodně ne. Takže spíš oceňuji možnosti sehnat si věci z druhé ruky, jak je to dnes. I dřív byly dětské bazary, ale u nás jen 2x ročně. Výbavičku na mimino i oblečení se dá poshánět na internetových burzách, viděla jsem mnohokrát nabízet kompletní výbavu po dítěti. Děti rostou a co pak s tou hromadou doma? Ušetřit se dá, když člověk ví, kam jít.Sml58 Zdravé dítě vynahradí všecko.Sml48

    superkarma: 0 18.09.2013, 07:25:00

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme