Zdraví

Život se stresem

Stres dnes není výsadou jen vysoce náročných zaměstnání.
Nedávná studie, uveřejněná v Observer Magazine, Londýn, ukazuje, že se enormně zvedá křivka onemocnění mezi továrními dělníky, ale také matkami na mateřské dovolené, osamělými hospodyňkami, které polykají sedativa, aby unesly břemeno každodenních starostí.

Stres se projevuje jak tělesnými, tak psychickými symptomy, které mohou být předzvěstí vážných onemocnění.

Fyzické symptomy stresu jsou:

- nechutenství
- nenasytnost, pokud jste pod tlakem
- trávicí potíže nebo pálení žáhy
- zácpa nebo průjem
- neustálá únava
- bezdůvodné pocení
- nervové tiky různých částí těla
- okusování nehtů
- bolest hlavy
- křeče a svalové stahy
- dušnost, která není vyvolaná námahou
- opakující se mdloby
- častý pláč nebo touha plakat
- impotence nebo frigidita
- neschopnost klidně sedět
- vysoký krevní tlak

Mentální symptomy jsou:

- neustálá podrážděnost vůči lidem
- pocit neschopnosti se vyrovnat s problémy
- nedostatečný zájem o život
- pocit, že jste ztroskotanci
- ztráta zájmu o jiné lidi nebo zvířata
- pocit, že jste oškliví
- neschopnost projevit skutečné city
- ztráta smyslu pro humor
- hrůza z budoucnosti
- pocit, že jste terčem nepřátelství ostatních lidí
- potíže se soustředěním
- intenzivní strach ze samoty

Nemoci spojené se stresem jsou hlavně:

- vysoký krevní tlak
- srdeční infarkt
- migrény
- senná rýma a další alergie
- astma
- intenzivní svědění kůže
- peptické vředy
- chronická zácpa
- kolitida
- nadýmání a zažívací potíže
- zvýšená činnost štítné žlázy
- cukrovka
- deprese

Odborníci zjistili, že z hlediska jedince nezáleží na intenzitě stresu, jako spíše na schopnosti jedince se se stresem vyrovnat.

Co ovlivňuje naši schopnost vyrovnat se s nesnázemi, úmrtím v rodině, rozvodem?

Podle profesora Caryho Coopera, vedoucího psychologické laboratoře Manchesterské university a autora knihy Život se stresem, zvládají nejhůře stresové situace lidé, kteří v sobě potlačují emoce. Na druhém místě jsou ti, kteří stále hořekují nad ztracenými příležitostmi „proč já jsem neudělal…“

Profesor uvádí: “Nejlépe jsou na tom konstruktivní lidé, kteří preventivně počítají s tím, že se jim něco nevydaří, a kteří mají v zásobě další alternativu. Vážná onemocnění vznikají z chronického stresu, nikdy ne z akutního.“

Doktor Peter Nixon, z londýnské nemocnice Charing Cross Hospital říká: “Zvýší-li se hladina adrenalinu a kortizolu, krev houstne, stoupá krevní tlak a v krvi se zvyšuje hladina cholesterolu, tuků, cukrů a kyseliny močové."

Tým doktora Aunise z francouzského Štrasburku se léta zabývá tímto problémem.
Podařilo se jim dokázat, že bílkovina, regulující vznik a průběh stresu, je chromogranin A. Pokud není v těle přítomen, dochází k anarchii.
Ovšem bílkovinu tvoří 450 aminokyselin, zbývá ještě určit účinnou látku a potom se ji naučit syntetizovat.

Musíme ale správně stres chápat a nechtít ho vždy hned neutralizovat. Určitá stimulace je totiž pro život nezbytná.
Pokud organismus reaguje přiměřeně, vylučuje správné množství hormonů, je to „dobrý stres.“

Účinná pilulka proti špatnému stresu dosud neexistuje.

   
08.06.2004 - Zdraví - autor: Jitka Kubíková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [86] emma [*]

    Vivian: to já nevim, zkušenosti s tim nemam, jen jsem si vzala ty příbalový letáky na studijní účely...

    jinak záhada nadměrného bolení hlavy vyřešena :
    nedávno jsem se strašně praštila , naštěstí plochou, ne něčim ostrym - to bych měla snad proraženou lebku, jaká to byla šlupka . takže klidně menší otřes mozku...? můžu si vzít aspoň ibuprofen?

    superkarma: 0 09.06.2004, 08:43:03
  2. avatar
    [85] Vivian [*]

    emma: ani jsem si nevšimla, že to tam chybí
    Haloperidol konkrétně je ale pěkný dryják sestra mojí maminky trpí maniodepresívní psychózou a po Haloperidolu upadla do hrozně těžkých depresí a co jsem viděla po něm lidi na oddělení (neuro), tak byli dost utlumení, jako praštění palicí... nic pro běžný život

    superkarma: 0 08.06.2004, 23:35:38
  3. avatar
    [84] emma [*]

    77. - to mělo být 10 DNÍ chození

    superkarma: 0 08.06.2004, 22:57:05
  4. avatar
    [83] emma [*]

    Zlato, našla jsem příbalový letáky těchto antidepresiv: Haloperidol-Richter, Citalec 20, Prothiaden, Zoloft. u všech je napsáno, že je možnost dlouhodobé léčby (kromě Haloperidolu), i preventivní.

    tak ti je můžu oscanovat, jestli tě to zajímá

    superkarma: 0 08.06.2004, 22:55:58
  5. avatar
    [82] kubikm [*]

    emma: ale vydýchat to...to není španý nápad

    superkarma: 0 08.06.2004, 22:53:17
  6. avatar
    [81] kubikm [*]

    Vivian: to máš pravdu...proto je hodně zákeřný...

    superkarma: 0 08.06.2004, 22:52:48
  7. avatar
    [80] emma [*]

    jo, sexu mam akorát a brejle mám taky nový...
    teď jsem si dala po dlouhý době cigaretu, svojí suchou trávu s 0,2 nikotinu, a to to teda v tý hlavě šupajdilo. cejtila jsem každou cévičku v mozku to asi fakt nebude nádor
    a končim, už tady vypadam jako největší hypochondr!!!

    superkarma: 0 08.06.2004, 22:52:06
  8. avatar
    [79] Vivian [*]

    emma: nádor hlavy většinou nebolí

    superkarma: 0 08.06.2004, 20:36:26
  9. avatar
    [78] emma [*]

    DÍK VŠEM ZA RADY!!!

    superkarma: 0 08.06.2004, 20:17:14
  10. avatar
    [77] emma [*]

    Eva: nádor. dík.

    šla jsem do lékárny že chci něco přírodního na bolest hlavy. nybídli mi kapky s levandulí a ještě něčím za 170kč... nevzala jsem si je...

    uvidíme., možná jenom potřebuju dovolenou, což je za týden na 10 chození po Tatrách. jestli mě to TAM nepřejde, tak mam nádor!

    superkarma: 0 08.06.2004, 20:16:44
  11. avatar
    [76] kubikm [*]

    emma: víš, taky někdy stačí upadnout pěkně tvrdě na zadek - na lyžích, nebo bruslích...možná by ti pomohl chiropraktik
    na únavu je opravdu taky někdy dobrý to štípání dříví, umytí oken nebo jít plavat...tak nějak to ze sebe setřást....kousek čokolády s 85% kakaa....

    superkarma: 0 08.06.2004, 18:58:21
  12. avatar
    [75] Vivian [*]

    Eva_Fl: kvalitní sex = všelék

    superkarma: 0 08.06.2004, 18:48:57
  13. avatar
    [74] Eva_CZ [*]

    emma: mozna mas nador... Nebo malo sexu. nebo hodne sexu...

    superkarma: 0 08.06.2004, 18:25:35
  14. avatar
    [73] kubikm [*]

    emma: ještě mi napadla kyselina listová...kouknu se ještě dál

    superkarma: 0 08.06.2004, 18:06:52
  15. avatar
    [72] kubikm [*]

    emma: proti únavě jsou taky ústřice a mořské potvůrky, co si udělat hezký večer a něco z toho zobnout? je to i afrodiziakum

    afty bývají po mléčných výrobcích

    superkarma: 0 08.06.2004, 18:05:15

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [71] Vivian [*]

    emma: pak bude příčina hlouběji...

    superkarma: 0 08.06.2004, 17:23:47
  2. avatar
    [70] kubikm [*]

    Vivian: ta káva s citronem se dělá v rusku...já to vylepšila vypiju nejdříve tu štávu s vodou a potom si dám silný, ale malinký kafe...

    superkarma: 0 08.06.2004, 16:58:28
  3. avatar
    [69] emma [*]

    kubikm: spaní ne. spim akorát a když cítím deficit, vyspim se víc, chtěla jsem tím říct, že netrpím nevyspáním
    - B teď jim kvůli aftům, takže taky ne
    - páteř, postel, sezení - vše již dlouhodobě stejné, nemyslím, že by mě NAJEDNOU z toho rozbolela hlava...
    - cukr mě taky napadl, takže jsem ho začala víc jíst - nic. jim spoustu ovoce i zeleniny - celoročně
    - kafe piju jedno denně

    superkarma: 0 08.06.2004, 16:58:17
  4. avatar
    [68] Vivian [*]

    kubikm: jo, kávu s citrónem mi taky kdosi doporučoval, to vím, že bylo hnusný, ale pomohlo to...
    Ono na každého funguje něco jiného...

    emma: tachykardii bych měla po třech třídecovkách taky, to bude krátkodobým přetížením oběhu, nic to není, ale je to nepříjemný...
    Pít (či obecně dodávat tekutiny) se musí průběžně celý den, ne nárazově... já třeba v neděli vypila ráno dva litry čaje a pak jsme jeli ven a odpoledne už mě bolela hlava od žízně Ledviny ráno nastartovaly a já byla odpoledne už zase "bez vody"...

    superkarma: 0 08.06.2004, 16:54:38
  5. avatar
    [67] emma [*]

    Vivian: moc nepiju, ale hodně pít mi nepomáhá, taky jsem si to myslela . a piju jenom vodu a čaje. nikdy limo nebo minerálky. a včera večer jsem do sebe nalila asi tři třídecový sklenice a asi za hodinu ležim už v posteli jak zbitá a taková tachykardie...

    superkarma: 0 08.06.2004, 16:50:20
  6. avatar
    [66] kubikm [*]

    Vivian: jé, já než to vypotila, tak už jsi to napsala...to pití bývá problém, mám vyzkoušené

    superkarma: 0 08.06.2004, 16:47:21
  7. avatar
    [65] kubikm [*]

    evusche: no když ses naučila na internetu, tak to s tebou nebude tak zlé

    superkarma: 0 08.06.2004, 16:46:20
  8. avatar
    [64] kubikm [*]

    Vivian: s tím kyslíkem - mojí švagrové pomůže od bolesti hlavy když 10 minut z hluboka dýchá se zavřenýma očima...mě to nepomůže

    superkarma: 0 08.06.2004, 16:44:42
  9. avatar
    [63] kubikm [*]

    emma: no...tam je možná zakopený pes v tom spánku, říká se, že dospělému člověku stačí denně 7 hodin, že pokud spí déle, může to vyvolat bolest hlavy
    ta bolí také např. od páteře...takže nevhodná postel nebo polštář....
    dále je možné nechat vyšetřit oči, i nevhodné brýle dělají bolest hlavy
    a stálo by za to se podívat, jak je to s vitamínem B a zda není moc vitamínu A
    hlava - to je moje,. mám jednak špatnou páteř, navíc trpím na migrény ze změny tlaku
    zjistila jsem, že mě bolela z nedostatku tekutin, tak si v poledne pravidelně dávám 1/2 slabšího piva, to mi hodně pomáhá
    a musí se počítat s tím, že třeba káva vodu ubírá, tak ke každé kávě vypít stejné množství tekutiny
    někdy bolí hlava z poklesu krevního cukru, nebo nedostatku bílkovin - nejlepší na bílkoviny je plátek sýra
    mohla bys zkusit i léčbu světlem, nedávno byl článek
    jedna babská rada je také káva + šťáva z 1 citronu, ta zúží cévy v hlavě...právě u migrény je to laicky řečeno zadržováná vody v hlavě....

    superkarma: 0 08.06.2004, 16:43:34
  10. avatar
    [62] Vivian [*]

    mě na bolest hlavy někdy pomůže káva (kofein užívám jako lék lidem, kteří pijí kávu denně, nejspíš nepomůže...)
    nebo čerstvý vzduch - kyslík

    ale já bolestma hlavy skoro nikdy netrpím, tak moc těch prostředků neznám...

    superkarma: 0 08.06.2004, 16:42:27
  11. avatar
    [61] Vivian [*]

    emma: a jak vypadá tvůj pitný režim?

    superkarma: 0 08.06.2004, 16:40:17
  12. avatar
    [60] emma [*]

    kubi, Vivian: CO přírodního je na bolest hlavy? ve stresu nejsem, asi jen stále jarní únava z nedostatku letního počasí , spim hodně, protože jsem furt unavená, tak se snažim vyspat dosyta (dnes 9 hodin...) ale palice furt bolí...

    superkarma: 0 08.06.2004, 16:28:44
  13. avatar
    [58] Vivian [*]

    kubikm: třezalka mi taky docela pomohla
    - ta spánková deprivace se používá před EEG
    - moderní antidepresíva (ne anxiolytika) možná nejsou návyková, ale já je i přesto nepovažuju za šťastné řešení... možná zpočátku, k překonání akutní fáze... ale jinak problém opravdu neřeší, jen potlačí příznak

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:56:50
  14. avatar
    [57] Minda [*]

    Koukam, ze krome nechutenstvi a migrény to na mne sedne skoro vsechno

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:44:49
  15. avatar
    [56] evusche [*]

    kubikm: já se zatím držím, otázkou je, jak dlouho to vydržím, protože si připadám jako bych neuměla lautr nic...jen drbat na internetu

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:44:43
  16. avatar
    [55] evusche [*]

    samozřejmě jsem chtěla napsat depresi, ne stres

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:42:59
  17. avatar
    [54] kubikm [*]

    evusche: kočko, vydrž, najdeš....jinak jsi na dobré cestě k tomu stresu

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:41:56
  18. avatar
    [53] kubikm [*]

    emma: třezalka je na stres...ale právě ta známá jí dostala i při depresích a pomáhá to...

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:40:31
  19. avatar
    [52] evusche [*]

    Tak nevím, jestli bych já měla považovat za stres nechutenství k mému zaměstnání, ale řekla bych, že všechno, co teď prožívám plyne právě z toho, že mám problémy v práci....dostala jsem blbou smlouvu, mám o dva tisíce míň, k tomu jsem nepříjemná na lidi (proč asi? protože mě to tu se...) a díky tomu všemu se ještě doma hádám s přítelem, protože on je doma o pár hodin dříve než já...já tu musím dřepět...
    Ještě než se do mě tady pustíte, proč nehledám něco jiného...HLEDÁM, zatím stále marně...už mám podáno hafo životopisů a inzerátů, ale zatím bez výsledku. A tak stále doufám, že se na mě trochu

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:39:46
  20. avatar
    [51] kubikm [*]

    petruška: víš, to je právě ta zrada, že ty příznaky vypadají takové obyčejné....ale pokud máš povícero a nebo dokonce z více skupin, tak bbych to jen tak nenechala
    nemůžeš jít k jinému doktorovi?
    co nejdříve zajít na psychiatrii a tam se poradit?
    jak tě mohl zpražit? on tam je přeci kvůli tomu, aby ti pomohl, tak si na něj stěžuj! Nenech si to líbit
    a určitě to ještě zkus...poraď se s kytičkou odsud, třeba ti poradí, co a jak - je z praxe

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:38:28
  21. avatar
    [50] emma [*]

    kubikm: máš pravdu, dnešní generace léčiv již není návyková, zrovna včera jsem si rovnala příbalové letáky různých léků, co jsem kde po odděleních uzmula (ty letáky ), myslim, že tam byly i nějaký anxiolytika nebo antidepresiva, zkusim se na to kouknout.

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:38:03
  22. avatar
    [49] emma [*]

    já bych psychologa potřebovala víc než obvoďáka, jenže obvoďáka mi zaplatí pojišťovna i když mu nalžu, že mam chřipku . psychologa nikoliv. a to bych taky viděla jako jeden z důvodů, proč tam lidi nejdou...


    odvar z třezalky je ale NA UKLIDNĚNÍ..? nevim, jak by mohl pomoci při depresi

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:35:54
  23. avatar
    [48] kubikm [*]

    Vivian: ano, ta deprivace slouží k dovyšetření, k odhalení skrytějších zákoutí duše...
    ta třezalka se ale pije 14 dní a pauza...
    jinak se třezalka používá při gyn. zánětech...
    právě, že lidi lékům nevěří "oblbováky"...ale ty dnešní jsou už dicela propracované, ale musí se přesně dodržovat dávkování...ne jak jedna moje známá to bere "podle plotu" a řeč s ní není....

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:34:12
  24. avatar
    [46] Vivian [*]

    kubikm: při užívání třezalky by člověk ale neměl chodit na sluníčko - fotosensibilizace (kožní reakce na sluneční záření)
    léčba světlem je dobrá, spánková deprivace se ale snad používá jen pro účely vyšetření, ne? Jako léčba nevím, nevím... já když se nevyspím, jsem psychicky dost vyřízená
    O práškách si myslím svoje

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:25:18
  25. avatar
    [45] kubikm [*]

    zlato: články na toto téma budou ještě pokračovat
    je to oblast, o které se nemluví a lidi bohužel málo se tomu věnují

    stejně tak nenápadně začíná schizofrenie..o které takéí máme představu, že je to vrah se sekerou...
    nedávno tu byl článek od maminky, jak z nadaného chlapce se stal nezvládnutelný....já osobně se domnívám, že právě u něj tato nemoc propukla...ale jsem laik, jen mi to podle všech příznaků tak vyplývalo

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:23:51
  26. avatar
    [44] kubikm [*]

    zlato: jsou vedené jako antidepresiva 3. a 4. generace, konkrétní jména naznám,
    zkus
    www.ceskapsychiatrie.cz a experti na tyto léky jsou
    www.lundbeck.cz
    jinak se opravdu smějí brát jen pod dohledem
    výborný!!!!!vyzkoušený!! je odvar z třezalky
    dále léčba světlem - byl článek
    spánková deprivace
    magnetická stimulace - bude článek

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:20:39
  27. avatar
    [43] kubikm [*]

    Petitt: víš, ale pokud se léčí, tak nemá smysl ho extra šetřit, léčí se kvůli tomu, aby se mohl normálně začlenit do života...jinak by to přeci nemělo smysl...

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:14:25
  28. avatar
    [42] kubikm [*]

    Pepenkaa: 32...no možná u staroženáčů ,ale pokud je to u mladších, tak je to na pováženou
    i když, my sjme spolu 36 let a zase jsme jak za mlada, no tedy kromě frakvence sexu

    superkarma: 0 08.06.2004, 15:11:46
  29. avatar
    [41] zlato [*]

    kubikm: Ja na depky trpim,leky,ktere mi napsali tady pomohli na cas.Ted budu mit leky z Cech overene,ktere pomohou.Ale brala bych od tebe radu,jestli nejake leky znas ty,jak jsi psala.Diky,muzes mi to poslat treba do vzkazu.

    superkarma: 0 08.06.2004, 14:46:56
  30. avatar
    [40] kytička [*]

    kdo se stydi k doktorovi, prijdte za mnou..ja jsme psychoterapeut ...
    podcenovat stres opravdu neni dobre...veskere koreny jsou v nas a v nasich genech co nam predali hodni strycci a tety...
    nechci se opakovat, me z toho vseho abych neskoncila u chocholouska pomohla kineziologie..vse se nabaluje a postupem casu kupuje..zalezi na kezdem jedinci a spousty dalsich okolnosti s tim souvisejici..

    superkarma: 0 08.06.2004, 14:11:07

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme