Rodina

Život může být krásný i bez dětí. Opravdu


Doživotní hluboké deprese a alkoholismus – to může být jedno z možných vyústění takové životní rány, jakou představuje neúspěšně léčená neplodnost.

Ale není vůbec automatické, pravděpodobnější je spíše významný posun v náhledu na smysl a účel vlastního života.

Je opravdu „nezbytné“ mít dítě?

V americkém státě Oklahoma byla provedena studie, jejímž cílem bylo prozkoumat životní zkušenosti žen po neúspěšné léčbě neplodnosti. S 22 ženami ve věku mezi 33 až 48 let lékaři hovořili po čtyřech letech od podstoupené léčby. Když ženy popisovaly neplodnost, odhalily tím svoji zkušenost s velkým utrpením zesíleným introspektivním úsilím při znovuobjevování smyslu vlastní existence a pocitu vyrovnanosti.

Rozhovory prozradily, že ženy prožívají existenciální paradox. Hledají naději, a přitom ztratily svůj největší sen v podobě porození vlastního dítěte. Ztráta jejich dosavadního smyslu života je donutila znovu přemýšlet o smyslu jak sebe sama, tak ve vztahu k okolnímu světu: Proč tu jsem, když se nemůžu starat o své dítě? Jaký je můj přínos společnosti? Co tu po mně zbude?
 
Udělejte si v životě inventuru

Mezi další zkušenosti patří pocit izolace. Rozhovory o dětech jsou jednou ze základních součástí běžné mezilidské komunikace, což se o neplodnosti říci nedá. Typická je také neustálá přítomnost problému. Ženy popisovaly pronásledování vzpomínkami, truchlení po ztrátě a pocit, že se situace nikdy nezlepší. Dále je v průběhu času zřejmý posun od bědování k zaměření úsilí směrem k budoucnosti.

A není to pouze o tom „jít dál", ale také o rozhodnutí, jakým způsobem pokračovat. Jistá inventarizace" umožňuje vytvořit budoucí prostor, kam se lze od myšlenek na svoji situaci posunout. Navazujícím krokem je úsilí v hledání cesty, jak ponechat světu nějaké dědictví, které není založeno na dětech.

Ženy si hledají odlišný způsob života, který jim umožňuje smysluplně žít. Bohužel jasně napsaný návod nikde není a nalezení smysluplné budoucnosti může být velmi těžké. I přesto je důležité, aby se o to každá žena v podobné situaci alespoň pokusila. Už kvůli sobě samé.

Zdroj: J Midwifery Womens Health. 2008 Jul–Aug; 53 (4): 319–24

Připravil server www.zenska-neplodnost.cz 

Znáte někoho, kdo se potýká s neplodností? Vy sama máte/chcete mít děti? Jak těžké bylo otěhotnět? Adoptovala byste dítě, pokud byste nemohla mít svoje?

   
19.03.2009 - Těhotenství a porod - autor: Pavel Miškovský

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [158] beset [*]

    tak já teda osobně bych si život bez alespoń jednoho dět´átka nedovedla představit,jsem ráda za to že mám holčičku. Ale znám lidi a hlavně ženy které děti nechtějí za nic na světě a mají raději spoustu zvířat. NO nevím já osobně bych neměnila i když mám zvířátka moc ráda ale dítě je dítě.A klidně bych si adoptovala. Není na tom vůbec nic špatného a navíc jimpomůžeme najít rodinui kterou dřív neměli.

    superkarma: 0 29.05.2009, 11:44:09
  2. avatar
    [157] Holly73 [*]

    Simba: ty zas se zmuzes jen na napadani, urazky a neustale hledani kde jsem co ja spatne napsala, hele nech me zit uz jsem ti rekla jednou rikam po druhe nebo si budeme hrat na hadanku jo???
    a ver mi ze se pobavime obe dve tedy ja asi nejvic

    superkarma: 0 26.03.2009, 14:03:04
  3. [156] Lindaa [*]

    Elisabeta: prozila sis toho dost.
    Nevím, jestli ti to pomuze, ale to co popisujes s dcerou mám doma taky, jenom marihuanu "zatím" nevyzkousela. Dokonce i tu sebevrazdu jsme si okusili, protoze se slecna nudila a chtela si krapet zavtipkovat. Takze ani u vlastního nevís, kdy ti nejaký gen ze vzdáleného príbuzenstva podtrne nohy

    superkarma: 0 26.03.2009, 10:21:20
  4. [155] Elisabeta [*]

    Zdravím všechny. Mé životní skušenosti co se týče těhotenství a narození zdravých dětí, bude zřejmě odlišná od mnohých. Je to dodnes má noční můra. Prodělala jsem 7 abortů v rozmezí 23 - 16 týdnů těhotenství. Každým dalším těhotenstvím byl plod menší a menší. Genetické testy byly v pořádku, a nikdo mi nikdy nebyl schopen ani ochoten říci něco jiného, než že jsem beznadějný případ a chodili se na mě dívat různí lékaři jako na blbečka, který by rád chtěl mít taky alespoň jedno dítě.Místo toho jsem byla psychicky úplně na dně. I manžel se k tomu postavil jako chlap po svém, a já si jen v slzách stále opakovala, že se přece nezblázním, že nikomu takovou radost neudělám. Mozek se s tím naučil žít, ale srdce to stále nechápe.Je to už 1O let pryč, s manželem jsme zústali spolu a postupně jsme adoptovali dvě děti. Už bych ale nikdy neadoptovala starší dítě. První dcera byla 4letá, týraná a v pubertě se projevují šílené vlastnosti. Geny jsou prý geny, s tím nic nezmůžu. Krádeže, lhaní, záškoláctví, marihuana, pokus o sebevraždu, aby nás vydírala.Mladší je proti ní opak, i když taky vystrkuje růžky, jako každé dítě.Už jsem toho napsala až moc, ani nevím, jestli to vůbec někoho bude zajímat. Všem přeji, ať se jim splní to, co si sami přejí.

    superkarma: 0 25.03.2009, 15:03:32
  5. avatar
    [154] arjev [*]

    Holly73: máš pravdu. Pokud jsou lidé mladí, je to fajn být bez dětí. Zajedou kam chtějí, žádné starosti. Když zestárnou, no .....
    Chodím k jedné starší paní, nakupuji, jednou týdně uklidím, spravím její oprané a vyžehlené prádlo. Její příbuzní jsou buď moc staří, aby za ní přijeli a nebo těm mladým se nechce. Ona sama je vdova a je bezdětná. Když k ní přijdu a řeknu : " Ahoj, mami, jak se máš ? ", je na měkko. Já sama rodiče nemám a paní je moc fajn. Tak jsem ji " adoptovala ". Je úplně jiná než moje tchýně a dost mě překvapila, že si sama zažádala o přestěhování do domu seniorů. Má pravdu, že tam bude mezi vrstevníky, ale určitě ji budu navštěvovat. Když se dívala zpět do minulosti, připustila, že děti měla mít.
    A dodatek pro druhé, dědit nebudu .

    superkarma: 0 25.03.2009, 13:35:22
  6. avatar
    [153] Simba [*]

    kareta: 7kraska: Dejte to dohromady, holky.


    shb: no jistěééé

    superkarma: 0 24.03.2009, 13:12:36
  7. avatar
    [152] kareta [*]

    7kraska: já tě mám taky ráda

    Simba: ježkovy oči

    superkarma: 0 24.03.2009, 13:06:25
  8. avatar
    [151] shb [*]

    7kraska: myslím, že jsi to už vysvětlila zcela vyčerpávajícně ... to, že tě NĚKDO přesto bude dál přetřásat je jen NĚČÍ hnusná vlastnost....ovšem s tím nic nenaděláme .....viděla bych to na pěknou obsesi (NĚKOHO)

    superkarma: 0 24.03.2009, 13:01:19
  9. [150] 7kraska [*]

    a ted muzes proti mne pouzit, ze jsem nehodlala a presto jsem pak ucinila...

    superkarma: 0 23.03.2009, 19:54:09
  10. [149] 7kraska [*]

    Simba - kde u mne vidis slovo "jen"? nemam ji rada JEN za to, ze oznacuje atraktivni chlapy, ale i za to, ze je rozumna a chytra a ma vzdycky co rict ke kazdemu tematu - a takovych je tady vic

    a vazit a mit rada je taky rozdil, ktery Ty asi necitis....vazim si treba prof. D., ktereho znam z prednasek, ale nemuzu rict, ze ho mam rada...karetu mam rada jako zenska zenskou s podobnyma nazorama

    superkarma: 0 23.03.2009, 19:52:36
  11. avatar
    [148] Simba [*]

    7kraska: Cituji "3. osobne mam karetu rada za to, ze se neboji rict, kterej chlap je atraktivni a kterej ne, pripadne proc.." Co jsem na tom překroutila? A opravdu je to tak vyjímečná vlastnost?

    superkarma: 0 23.03.2009, 18:36:48
  12. [147] 7kraska [*]

    Simba, totalne jsi to prekroutila...nehodlam komentovat a vysvetlovat.

    superkarma: 0 23.03.2009, 18:17:28
  13. [146] FAXÍK [*]

    většinou známí co nemohli mít děti buď si adoptovali,nebo šli na umělé oplodnění, já sama mám tři děti a problém s otěhotněním jsem neměla žádný

    superkarma: 0 23.03.2009, 15:43:45
  14. avatar
    [145] Simba [*]

    7kraska: Upřimně doufám, že si mne lidé budou vážit za něco jiného, než jen podle toho, jak hodnotím kdejakého chlapa. Kdyby jsi to napsala o mně, asi se naseru

    superkarma: 0 23.03.2009, 14:31:30
  15. avatar
    [144] átéčko [*]

    ...někdo navíc je nudný a trapný

    superkarma: 0 23.03.2009, 13:50:29
  16. avatar
    [143] átéčko [*]

    7kraska:

    superkarma: 0 23.03.2009, 13:48:07
  17. avatar
    [142] Simba [*]

    Holly73: Nejsi z přepracování přecitlivělá?
    A už jen malá poznámka, opravdu mne fascinuje, jakou máš potřebu vlastních dlouhých příspěvků.

    superkarma: 0 23.03.2009, 10:23:19
  18. avatar
    [141] rosomák [*]

    Holly73: dámy?

    superkarma: 0 23.03.2009, 09:59:12
  19. avatar
    [140] Holly73 [*]

    jezisi marja a ani psat neumim no nic, alespon "ring volny" damy

    superkarma: 0 23.03.2009, 09:04:28
  20. avatar
    [139] Holly73 [*]

    tyhle diskuze a temata jsou s prominutim na houby, kazdy jedinec ma svou osobni nazor na to mit a nemit deti a fakt mi to tu prijde jak prilevani oleje do ohne nekterym damam, ktera nas tu musi presdvecit o tom ze jsou super v tom ze zadne deti ne, a ze je maji radi jen varene ci pecene ale s prominutim koho tohle zajima?
    me tohle proste prijde opravdu prasteny, stejne se tu omyla to same do kola, chtelo by to zmenu a fakt se staci podivat kdo se pod tyto clanky vyjadruje. Mila zeno-in chtelo by to zmenu, nejlepsi clanek dnesni dne byl od Anai o Kube to fakt bylo super a klidne mohl byt trikrat tak delsi

    superkarma: 0 23.03.2009, 09:03:38
  21. avatar
    [138] OlgaMarie [*]

    gentiana:

    superkarma: 0 22.03.2009, 20:04:12
  22. [137] gentiana [*]

    a....: a co má metafora společného s tím, že víš, jak to chodí v uhlířských putykách?


    OlgaMarie: cicinka a grafologie se probírají v jiné diskusi. A pokud narážíš na mě, tak mi klidně řekni, které části z Ty mi taky můžeš... nerozumíš. Klidně ti to vysvětlím. nebo ti to vysvětlí a..., ona je taková vzdělaná a má i slovník.

    superkarma: 0 22.03.2009, 19:23:19
  23. [136] a.... [*]

    7kraska: Jak můžeš chtít nadhled a smysl pro humor po někom, kdo zřejmě nemá ani tušení, že existuje cosi jako obrazné pojmenování

    superkarma: 0 22.03.2009, 10:55:38
  24. avatar
    [135] OlgaMarie [*]

    7kraska: Ve výčtu, proč sem kdo chodí, jsi opomněla, jak některé čtenářky rády předvádí své vzdělání v hulvátsví, což balí do cizích slov, jejichž význam a použití neznají, což není totožné s tvým "někdo chodí předvádět své znalosti event. neznalosti jazyku nebo vědních oborů".

    superkarma: 0 22.03.2009, 07:26:05
  25. [134] 7kraska [*]

    tyrkys - odpoved na tuto otazku by musela byt velice obsahla a na to ted nemam, cas vstala jsem v nedeli v 6 rano kvuli jinym vecem - takze aspon strucne

    1. proc na tento server "chodime" (nize je demonstrativni vycet, nikoliv taxativni):
    - nekdo se chodi bavit a delat si srandu z clanku a z reakci na ne,
    - nekdo chodi vyhravat sampony nebo liposukce (priznavam, ze jednou jsem tady vyhrala salu z Marks&Spencer, jojo, driv byly darky hodnotne)
    - nekdo sem chodi hazet sve jedy, kterymi je preplnen
    - nekdo tady vyhledava socialni kontakty, ktere mu chybi v realu
    - nekdo chodi predvadet sve znalosti event. neznalosti jazyku nebo vednich oboru.

    2. pokud se sejdou lidi, kteri sem chodi z rozdilnych duvodu, tak muze nastat nedorozumeni - napr. pokud by se - ciste teoreticky - kareta sem chodila bavit a Ty bys sem chodila hazet jedy, tak by Vam to pochopitelne neslo dohromady

    3. osobne mam karetu rada za to, ze se neboji rict, kterej chlap je atraktivni a kterej ne, pripadne proc...sama jsem v podobne situaci, ze jsem uz v nejakem veku, po diteti, pritom fyzicky zdatna a v posledni dobe i celkem trenovana, plna energie, taky prichazi jaro a mam dojem, ze prisel muj sexualni vrchol a ze poprve v zivote myslenky na sex-erotiku-muze zabiraji velkou cast z celku vsech mych myslenek-predstav-pocitu-snu...o 20 let drive bych to nechapala a pohorsovala se nad tim, ale ted to je fakt, se kterym se neda nez dustojne vyporadat, coz se mi vicemene dari...a myslim, ze karete take, nabyla jsem dojmu, ze zije ve spokojenem manzelstvi se spravnym chlapem - co vic si v tomhle veku prat? - ja osobne bych to prala kazde zene

    tudiz Tva otazka naznacujici, ze kareta je neukojena samice, co by ojela i upoceny delniky u vykopu, je uplne mimo...ostatne napr. moje tvrzeni, ze Obama je velice atraktivni a ze bych se s nim pripadne vyspala, je taky spis z rise predstav a snu nez z realu, myslim, ze pri jeho prazske navsteve se ani nebudu pokouset k nemu dostat, aby mne jeho bodyguardi fyzicky nezlikvidovali

    superkarma: 0 22.03.2009, 06:51:45
  26. avatar
    [133] tyrkys [*]

    7kraska: Ty bys byla ráda zapamatovatelná coby neukojená samice, co by ojela i upocený dělníky u výkopu?

    superkarma: 0 22.03.2009, 00:10:01

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [132] Mánička [*]

    kareta: a aby nebyla mejlka - já Ti to přeju. Skoro se mi z těch návalů lásky zamlžil zrak

    superkarma: 0 21.03.2009, 22:22:00
  2. avatar
    [131] Mánička [*]

    kareta: ále kdeže, tady to spíš vypadá na zakládání fanklubu velkejch krunýřovců. Ostatní jsou jen takový kompars

    superkarma: 0 21.03.2009, 22:19:41
  3. avatar
    [130] kareta [*]

    7kraska: díky, skoro to vypadá, že jsem naštvala Kufovu maželku s kamarádkama

    superkarma: 0 21.03.2009, 21:21:40
  4. [128] 7kraska [*]

    aja22, i kdyby kareta byla monotematicka, coz neni, tak by to porad bylo lepsi nez nekdo, koho tady clovek snadno prehledne a nema sanci si ho zapamatovat

    ostatne vzdycky jsem podezrivala Slovaky, ze nemaji smysl pro humor

    superkarma: 0 21.03.2009, 21:04:07
  5. avatar
    [127] kareta [*]

    aja22: no, tebe evidentně nenudím, když na mě reaguješ

    superkarma: 0 21.03.2009, 21:02:42
  6. [126] a.... [*]

    gentiana: Podívej se do výkladového slovníku na výraz METAFORA a znovu si přečti, jak jsem to o té poslední cenové skupině napsala. Pokud ti tvá funkční gramotnost dovolí, možná to tentokrát pochopíš.

    superkarma: 0 21.03.2009, 20:08:23
  7. [125] gentiana [*]

    evachah: Když na mě někdo machruje svou vševědoucností, tak tomu jistě rozumí a jistě to přeochotně přeloží i ostatním, když já jsem taková arogantní kráva.


    a....: já teda do poslední cenové skupiny nechodím, nemám tu úroveň, ale když máš takový přehled, jak to tam chodí, to se tam vážně návštěvníci dohadujou o tom, jak citovat?

    superkarma: 0 21.03.2009, 19:51:22
  8. avatar
    [123] kareta [*]

    aja22: je hezké, že držíš s holkama basu

    superkarma: 0 21.03.2009, 19:29:02
  9. avatar
    [121] kareta [*]

    Manx: to nebylo jen o tomhle článku a těchto reakcích.

    superkarma: 0 21.03.2009, 12:12:19
  10. avatar
    [120] átéčko [*]

    kareta: Máš pravdu Dočetla jsem si příspěvky. někdo je vtipný i s cynickou glosou, ale někdo je opravdu nudný

    superkarma: 0 21.03.2009, 11:37:11
  11. [118] a.... [*]

    7kraska: Buď v klidu, s někým, kdo nemá úroveň a používá výrazivo poslední cenové skupiny, se opravdu hádat nebudu...ztrácí to svůj půvab

    superkarma: 0 21.03.2009, 11:03:06
  12. avatar
    [117] kareta [*]

    Mánička: víš co? Nudíš mě, jsi jako kolovrátek. OK, vyhlídla sis mě, začala na mě reagovat, řeklas cos chtěla. Zvrtáváš to někam do osobní roviny, tak jdeš do ignore. Pa

    superkarma: 0 21.03.2009, 09:35:27
  13. avatar
    [116] Mánička [*]

    kareta: přečetla jsem si to ještě jednou a pomalu. Poučují tu obě strany. Jen Tobě zřejmě připadá, že Tví neoblíbenci by měli navěky zalézt pod šutr, aby Tě neiritovali svými "frustracemi"

    superkarma: 0 21.03.2009, 08:59:22
  14. avatar
    [115] Exupery [*]

    Mánička: Já teda nic nepočítala, ale neřekla bych, že tu kareta tvrdila, že bezdětné napsaly víc než čtvrtinu příspěvků jenom, že má dojem, že tu nejvíc vychovávají

    superkarma: 0 21.03.2009, 08:43:01
  15. avatar
    [114] kareta [*]

    Mánička: přečti si to ještě jednou a pomalu

    tyrkys: a proč je teda chováš?

    superkarma: 0 21.03.2009, 08:37:46
  16. avatar
    [113] OlgaMarie [*]

    tyrkys: The braying of an ass does not reach heaven.

    superkarma: 0 21.03.2009, 06:52:54
  17. avatar
    [112] Mánička [*]

    kareta: navíc z té čtvrtiny si ještě některé (wich, shb) svojí bezdětností nejsou vůbec jisté a děti do budoucna nevylučují. Jestli Ty se v těch osobních antipatiích trochu nezamotáváš

    superkarma: 0 21.03.2009, 00:20:31
  18. avatar
    [111] Mánička [*]

    kareta: dala jsem si tu práci... a příspěvky bezdětných tvoří v této debatě skoro přesně čtvrtinu příspěvků Takže Tvůj dojem je zcela mylný

    superkarma: 0 21.03.2009, 00:18:27
  19. avatar
    [110] tyrkys [*]

    kareta: A ti, co nesnáší kočky, nejvíc krafou o tom, jak by se měly chovat.

    superkarma: 0 20.03.2009, 23:56:00
  20. avatar
    [109] kareta [*]

    připadá mi, že ti co tu hlásají bezdětnost se nejvíc snaží "vychovávat" a poučovat Pokud to není deformace povoláním, tak tipuju frustraci

    superkarma: 0 20.03.2009, 23:48:39
  21. avatar
    [108] tyrkys [*]

    kareta: http://www.justfuckinggoogleit.com/

    superkarma: 0 20.03.2009, 23:04:15
  22. avatar
    [107] kareta [*]

    co je to ad hominem?

    superkarma: 0 20.03.2009, 22:55:10
  23. [106] 7kraska [*]

    jezis, zensky, Vas dve mam zrovna moc rada, nehadejte se, psimvas

    superkarma: 0 20.03.2009, 22:50:47
  24. avatar
    [105] evachah [*]

    OlgaMarie: mě strašně baví ji sledovat. A líbí se mi, že se nevzdává a stále a pořád tady machruje těma cizíma slovama. Třeba takové ad hominem. Proč to napsat česky, že? To by nikdo nepoznal, jak je vlastně strašně chytrá.

    superkarma: 0 20.03.2009, 22:32:18
  25. avatar
    [104] OlgaMarie [*]

    evachah:

    superkarma: 0 20.03.2009, 20:53:53
  26. avatar
    [103] evachah [*]

    gentiana: ty nikdy nezklameš

    superkarma: 0 20.03.2009, 20:30:20
  27. avatar
    [102] OlgaMarie [*]

    gentiana:

    superkarma: 0 20.03.2009, 20:15:41
  28. [101] gentiana [*]

    a....: Víš co, jdi do prdele. A tam si poučuj, koho chceš.

    superkarma: 0 20.03.2009, 19:56:37
  29. [100] a.... [*]

    gentiana: ach jo http://www.pravidla.cz/hledej.php?qr=irrelevantn%ED

    superkarma: 0 20.03.2009, 18:58:22
  30. [99] gentiana [*]

    a....: buďto si tady budeme hrát na vědeckou revui a v tom případku můžeme citovat podle regulí, ale nemožno používati oslovení typu Hele, puso a irrelevantních ideogramů, nemluvě o argumentech ad hominem a urážkách.
    Nebo je to normální internetová diskuse, kde si budem říkat helevole a ty pyčo blbá, trousit smajly atp., ale pak zas nemůžeš chtít ty citace.


    OlgaMarie: Zaprvé, ty mi taky můžeš. Zadruhé, mně z mé uzavřené mozkovny nevypadl žádný důležitý kousek.

    superkarma: 0 20.03.2009, 16:14:39

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme