Bulvár

Zítra je 17. listopad

Zítra je 17. listopad. Naši předci by řekli, den jako každý jiný listopadový den. Sychravý, pošmourný, vyplňující čas mezi Dušičkami a Vánocemi. My ale dobře víme, že tak tomu není. Jde o den velmi významný.

Sametová revoluce

Když se podíváte na zítřejší datum v kalendáři, najdete tam červeným písmem napsáno: Státní svátek: Den boje za svobodu a demokracii. Dva dny nato list kalendáře přetočíte bez povšimnutí - anebo se pozastavíte a zrekapitulujete.

17. listopad je po celém světě známý jako Mezinárodní den studenstva.
V České (Československé) republice se vztahuje ke dvěma důležitým historickým událostem: uzavření Českých vysokých škol v roce 1939 a začátek sametové revoluce v roce 1989.
V souvislosti s oběma těmito událostmi je u nás 17. listopad od roku 2000 uznáván jako státní svátek.

To ví přece každý, ne?

Sametová revoluce

Když jsem se naší, dnes dvaadvacetileté dcery, narozené přesně na rozhraní sametové revoluce, zeptala, co jí říká datum 17. listopad, samozřejmě bez rozmyšlení odpověděla:
„To byla sametová revoluce. To ví přece každý, ne?“
„Ale proč byla?“ nedám pokoj s otázkami.
„No aby tady už nebyli „komanči“.“
Toto titulování je dnes mezi mladými tak zažilé, asi jako u nás fašisti.
Poté mi odříkala naučené základní fráze ze školy. Ale nešlo to přímo z ní, šlo to z učebnice. Jak by také mohlo. Nazažila dobu před revolucí, žije už jen „teď“ a všechno jí přijde normální. Že to tak má prostě být. Nějaké znárodnění majetku jejího pradědečka nebo nedostání se rodičů dál na školu kvůli špatnému kádrovému posudku je jí stejně vzdálené jako počátky pěstování vinné révy za vlády Karla IV.

Dnešní mladí lidé nemají možnost srovnání. Když my jsme cinkali klíčemi, oni buď ještě nebyli na světe, anebo leželi opodál v kočárku. Přijde jim normální, že dostali ke svačině banány a na Vánoce přijel strýček z Ameriky.
My, o generaci starší, kterých se to týkalo nejvíc, jsme mezitím cinkali a cinkali. A co jsme vycinkali?

Naštěstí bez tanků

Sametová revoluce

Pamatuji si jako dnes, když jsem celé ty listopadové události sledovala spolu s mým otcem u televizní obrazovky. Vzdáleni 330 km od Prahy, nejraději bychom byli u toho. Přišli jsme v padesátých letech nejen o majetky, ale také o životy svých příbuzných.
Sedíme tak oba u té televize, plni naděje a očekávání.
„To je jako v šedesátém osmém,“ prohodí můj otec, přímý účastník tehdejších událostí.
„Ale naštěstí bez tanků,“ dodá maminka.
Máme v té době už tříletého chlapečka, malého komouše, jak se mu dodnes směje jeho polistopadová sestřička. Celá rodina se těšíme na další přírůstek do rodiny, na dítě, které se narodí do nové doby. Bude moct cestovat, bude se moci hlásit na školu, na jakou chce, bude moci říkat, co chce.
17. listopad 1989 byl pro naši rodinu po všech směrech dnem velkých očekávání.

Kde se stala chyba?

Uběho 23 let od oné sametové revoluce. A jdeme rekapitulovat.
Chyba se musela stát už někdy na počátku, ke korytům se dostali ti, kteří tam být neměli. Kabátů se převléklo tolik, že dnes již neexistující podniky Jitex nebo Makyta by jich tolik ani nestačily ušít.
Nejsem politik, nebudu se pouštět do žádných velkých diskuzí. Nebudu chválit ani hanit. Udělala se spousta dobrých věci, ale na ty se zapomíná nejdřív. Do popředí se dostávají jen ty horší. A že jich není zrovna málo.
Myslím, že na spadnutí je nová revoluce.
Jen doufám, že místo sametu teď raději použijeme smirkový papír.

foto: ilustrační

   
16.11.2012 - Společnost - autor: Alexandra Stušková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [168] free [*]

    Mám strach o demokracii jako takovou, pomalu je okrajována a nikdo to nevidí.

    superkarma: 0 21.11.2012, 19:14:21
  2. avatar
    [167] margot [*]

    tak tahle akce mi unikla, radeji jsem šla demonstrovat a peticovat jinamSml80

    superkarma: 0 18.11.2012, 19:49:11
  3. avatar
    [166] blesksoft [*]

    Rikina — #162 ale policajtů tam bylo mraky hlavně v postranních uličkách

    superkarma: 0 18.11.2012, 18:41:55
  4. [165] olinka55555 [*]

    carmi — #156 díky:-)

    superkarma: 0 17.11.2012, 22:58:52
  5. avatar
    [164] Eva_CZ [*]

    gerda — #160 http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/Komentator-Stepanek-Je-to-sila-banda-soc-bolseviku-vykrikuje-ze-demokracie-vypada-jinak-253981

    Tim bych se tolik nechlubila. Sml31Sml15

    superkarma: 0 17.11.2012, 22:38:01
  6. [163] Rikina [*]

    Doporučila bych ctěné pozornosti příběhy těch lidí, co by měli v prosinci dostat cenu Paměti národa. Jen tak pro osvěžení paměti těm, co pamatujou, ale pozapomněli, a pro lepší přehled těm, co nepamatujou, protože nezažili. Je to poučné.

    http://www.postbellum.cz/cz/pamet-naroda/co-je-pamet-naroda.aspx

    superkarma: 2 17.11.2012, 18:25:07
  7. [162] Rikina [*]

    Odhady se různí od 15 do 30 tisíc lidí. Ty od toho bývalého taxikáře bych nepočítala, to se nedá brát vážně, banda fanatiků. Ti by řvali vždycky a proti všemu.  Sml80 Ostatně ti tam protestují bezmála co týden, a už si jich nikdo moc nevšímá. Takový místní folklór. Sml57

    Odborářů a spol. bylo viditelně míň než posledně, asi že byla zima. Jestli tam někdo říkal něco inteligentního, tak mi to uniklo, protože v těch reportážích na internetu i v rádiu se reportéři zaměřovali hlavně na ten bulvár a největší křiklouny. Sml80 Celkově mám dojem, že jediný výsledek bude čurbes na náměstí, který bude muset někdo uklízet, zablokovaný provoz na magistrále, a policie taky mohla dělat někde jinde smysluplnější činnosti, než tahat od sebe ty demonstranty, co se tam rozhodli mydlit se transparenty. Sml80

    1. na komentář reaguje blesksoft — #166
    superkarma: 1 17.11.2012, 18:19:22
  8. avatar
    [161] Eva_CZ [*]

    gerda — #160 mas na mysli ty za komouse, nebo za komouse - odborare?

    superkarma: 0 17.11.2012, 18:05:48
  9. avatar
    [160] gerda [*]

    Rikina — #158 tož, pár tisíc se jich sešlo, né že néSml57

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #161
    2. na komentář reaguje Eva_Fl — #164
    superkarma: 0 17.11.2012, 17:50:41
  10. [159] Rikina [*]

    BTW Davis Cup je teda o moc zajímavější. Sml80

    superkarma: 0 17.11.2012, 17:18:55
  11. [158] Rikina [*]

    Věrulinka — #153 no, je vidět, že odboráři nevypravili autobusy pro mimopražské Sml57 bylo tam nějak málo lidí. Sml80 Holt asi nejsou tak moc nespokojení, aby jim to stálo za to, obětovat sobotu a cestu do Prahy.

    1. na komentář reaguje gerda — #160
    superkarma: 2 17.11.2012, 17:18:03
  12. avatar
    [157] Eva_CZ [*]

    Rikina — #148 to se radeji ani neptej. Sml15 A velkou reklamu nam delam, kdyz svym znamym vypravim o komunistech ve vlade. 

    .... taky se rika, ze co Cech, to muzikant a ja prosim, abych byla z tohoto vyjmuta, jelikoz ja zadnej muzikant nejsem. Sml24

    superkarma: 0 17.11.2012, 16:52:22
  13. avatar
    [156] carmi [*]

    olinka55555 — #155 Ano, to je to, stojí to za to. Díky zaa to jak jsi to napsalaSml16

    1. na komentář reaguje olinka55555 — #165
    superkarma: 0 17.11.2012, 14:46:09
  14. [155] olinka55555 [*]

    carmi — #150 souhlasím, někdy je to fakt problém, jenže většina lidí volit nechodí  a následně remcá. Vzpomínat na dobu předrevoluční jako na doby plné jistoty nehodlám, i když ne vše bylo špatné a nežlo se špatně, ovšem pokud člověk neremcal, držel hubu a krok. Vědomí, že když budu chtít, tak můžu jet kam chci, nemusím se doprošovat o devizový příslib, vědomí, že kdokoli může kdykoli odjet žít nebo pracovat mimo ČR a nemusí složitě zdrhat, a mnoho a mnoho dalšího....o možnostech, jaké mají dnes mladí lidé ani nemluvím ......., tak tohle všechno přece za to stojí....

    1. na komentář reaguje carmi — #156
    superkarma: 2 17.11.2012, 14:12:24
  15. avatar
    [154] Věrulinka [*]

    Věrulinka — #153 Sml31woe, jsou spokojeni?-oprava

    superkarma: 0 17.11.2012, 13:26:36
  16. avatar
    [153] Věrulinka [*]

    Sml15 proč je asi Václavák plný lidí, jsou spojeni?

    http://www.ceskatelevize.cz/ct24/zive-vysilani/

    1. na komentář reaguje Věrulinka — #154
    2. na komentář reaguje Rikina — #158
    superkarma: 0 17.11.2012, 13:14:49
  17. avatar
    [152] wich [*]

    Suzanne — #145 Sml67 Taky se mě to o kradení docela dotklo Sml22 Na všechno, co mám jsem si poctivě vydělala sama, papíry do tiskárny i toaleťák kupuju (Sml37) Možná Češi kradou v zaměstnání toaletní papír, ale v globálu jsou mi sympatičtější než teroristé drancující po světě ve válkách, které má jejich přihlouplý zfanatizovaný národ za hrdiny Sml24

    superkarma: 0 17.11.2012, 12:34:24
  18. avatar
    [151] wich [*]

    kobližka — #117 V remcání a snaze jít ku předu vidím rozdíl. Nejlíp to vystihla Gerda ve svém příspěvku č. 94. Víc k tomu nemám co říct Sml80

    superkarma: 0 17.11.2012, 12:25:55

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [150] carmi [*]

    olinka55555 — #149 Já teda volit chodím, ale poslední dobou už taky nevím, komu bych ten hlas dala. Je to problém. Nějak není žádná strana, která by nebyla zatížena aférami, u které bych měla pocit, že v ní jsou lidé, kteří vědí, jak dál.

    1. na komentář reaguje olinka55555 — #155
    superkarma: 1 17.11.2012, 12:01:23
  2. [149] olinka55555 [*]

    Smutná debata o ničem. Pokud je 90% lidí nespokojeno, tak má naklusat k volbám.

    Zajímavé je, že nejvíc nadávají ti, kteří volit nechodí, protože "neví, komu by dali hlas".

    1. na komentář reaguje carmi — #150
    superkarma: 0 17.11.2012, 10:56:36
  3. [148] Rikina [*]

    gerda — #146 ale no tak. Kupříkladu Švejnar je taky emigrant, že, a kolik lidí zde z jeho poučování padalo na zadek a chtěli by ho za prezidenta? Ještě že má dost rozumu a nekandiduje. Sml57 Lidi žijící v cizině sice nemusí mít přehled úplně o všech detailech tuzemského života, ale mají odstup a jiný úhel pohledu, což není k zahození si občas vyslechnout. I když to není vždycky lichotivé. Já z toho taky nejsem odvázaná, když v pohraničí tady v severních Čechách Němec při zaslechnutí češtiny zavře vrátka a pustí psa, protože ví, že "Češi kradou". Jenže toho člověka k tomu vedou tristní zkušenosti, bohužel. Sml80 Ono to není nezajímavé, vyslechnout si, jak vypadáme zvenku.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #157
    superkarma: 2 17.11.2012, 10:35:16
  4. avatar
    [147] denkas [*]

    Já nevim,máme demokracii a svobodu slova,ale co v zaměstnání? Tam je taky svoboda slova?? Jo tam musíme držet hubu a krokSml22 .Marodit nesmíte,děti mít nesmíte,starý být nesmíte,a chtít dovolenou!...a odvolání nikde nemáte.

    superkarma: 0 17.11.2012, 10:21:10
  5. avatar
    [146] gerda [*]

    Suzanne — #145 a především si myslím, že by nás nemuseli poučovat emigranti

    1. na komentář reaguje Rikina — #148
    superkarma: 3 17.11.2012, 10:03:48
  6. avatar
    [145] Suzanne [*]

    Eva_Fl — #123 Já nekradu Sml8 S první částí o tom, že si lidi neváží svobody a velmi často ji vůbec nepotřebují, souhlasím.

    S tou druhou hrubě ne. A když se podívám na aféry politiků z USA (a že jich taky je, záleží, co se do médií dostane), jen mě to utvrzuje, že všude je chleba o dvou kůrkách Sml24

    1. na komentář reaguje gerda — #146
    2. na komentář reaguje wich — #152
    superkarma: 3 17.11.2012, 09:08:37
  7. [144] Rikina [*]

    Koukám na tu fotku - deska s datem, ruce - když pominu, že jako památník je to divné a moc se mi to nelíbí, tak mi to připadá ostudné a trapné - ta zeď, počmáraná a evidentně špinavá a oprýskaná. I ta deska samotná a ty ruce jsou jakési opatlané, špinavé, od barvy či co... to je vizitka teda. Sml15 No hlavně, že jsou tam kytky. Sml68 Že nikoho nenapadne aspoň jednou do roka to celé očistit a umýt, než se tam ty kytky dají. Sml80

    superkarma: 0 16.11.2012, 23:13:28
  8. avatar
    [143] Jindriska8 [*]

    Na 17 listopadu se pamatuji moc dobře,ale vše je jinak,jsme malé město a lidi tu neseženou práci,měli jsme tu 3 Milety a všechny zanikli.Sml15

    superkarma: 0 16.11.2012, 22:00:24
  9. avatar
    [142] řinka [*]

    Eva_Fl — #123 Můžeš mi říct,jak často a jak dlouho tu býváš?

    superkarma: 0 16.11.2012, 21:08:37
  10. avatar
    [141] carmi [*]

    gerda — #137 Asi si to každá pamatujeme jinakSml80

    superkarma: 1 16.11.2012, 20:05:43
  11. avatar
    [140] kobližka [*]

    gerda — #139 Tak hezký večer Sml16

    superkarma: 0 16.11.2012, 19:57:30
  12. avatar
    [139] gerda [*]

    Milá děvčata, končím konferenci a jdu si dát nohy na stůl, mějte se hezky a vězte, že mlácením prázdné slámy se ještě nikdy nic nezměnilo.Sml33 Čest vaší současné práciSml30

    1. na komentář reaguje kobližka — #140
    superkarma: 0 16.11.2012, 19:34:39
  13. avatar
    [138] peetrax [*]

    carmi — #136 ta poslední věta je trochu nadsázka, viď? Jinak si to nedovedu vysvětlit. Nebo dovedu, ale to sem psát radši nebudu. Sml57

    superkarma: 0 16.11.2012, 19:23:04
  14. avatar
    [137] gerda [*]

    carmi — #136 Propánajána, snad si nemyslíš, že komedie zobrazovaly běžný život??Sml2 To je takové klišé, že nikdo nic nedělal, nebyly vložky a ledvinky a na banány se stála fronta. Je to pravda, ale jen částečná. Byty byly pro každého, kdo měl odvahu se za prací odstěhovat, tak to bylo. Po škole jsi mohla dostat umístěnku. Mladé rodiny se zvýhodňovaly podle počtu dětí. Dětské zboží bylo dotované. Je pravda, že kdo chtěl funkci, musel "dobrovolně" do KSČ. Kdo nechtěl, měl běžnou práci, ale nikdo ho za to nezavíral, že nevstoupil. Mě tam tahali, nechtěla jsem. A žiju. Za málo peněz, samozřejmě. Není všechno černobílé...lidi žili a žili i spokojeně.

    1. na komentář reaguje carmi — #141
    superkarma: 0 16.11.2012, 19:22:36
  15. avatar
    [136] carmi [*]

    gerda — #135 ALe, ale, neber si to přece osobně. Já to nemyslela doslova. Trochu nadsázka. Reagovala jsem na příspěvek. A že se lidi flákali (teda promiň, ne všichni) to přece víme i z dobových komedií. Pracovat byla povinnost ale kdyby opravdu všichni pracovali s takovým nasazením jako zřejmě ty a tvoje rodina, asi by tu tehdy nebylo tolik nedostatkového zboží.

    1. na komentář reaguje gerda — #137
    2. na komentář reaguje peetrax — #138
    superkarma: 1 16.11.2012, 19:17:42
  16. avatar
    [135] gerda [*]

    carmi — #133 promiň, ale teď jsi mě opravdu urazila. Já jsem pracovala a hodně. Jestli si myslíš, že se lidi flákali, tak máš špatné informace. Práce za člověkem v úkole musela být vidět a byla kontrolovaná, jinak ji nedostal zaplacenou. To sis pak rozmyslila kafíčkovat nebo kecat, ten čas jsi nedohnala. V naší rodině pracoval každý, babička na poli, máma jako účetní, táta dělal technika ve strojírnách. Cos dělala ty?

    1. na komentář reaguje carmi — #136
    superkarma: 0 16.11.2012, 19:11:52
  17. [134] Trefa [*]

    Trefa:pamatuji si dobre za co jsme bojovali 17 listopadu.skoda ze dnesni vlada si toho nevazi.

    superkarma: 0 16.11.2012, 19:08:38
  18. avatar
    [133] carmi [*]

    hubajda — #32 Za komunistů měl práci každej a nikdo nic nedělal. A že byly byty? Odkud jsi přišla, nebo jsi se narodila až po 89? Jo, byty byly. Ale ve dvoupokojáku běžně bydlely tři generace a někdy i čtyři. Trochu krátká paměť.

    Já vím, že tu vládněë nespokojenost se zkorumpovanou vládou, ale návrat komunistů - to snad ne! I když bohužel do krajů už se vrátili. Nechápu, jak je někdo může volit.

    1. na komentář reaguje gerda — #135
    superkarma: 1 16.11.2012, 18:48:29
  19. avatar
    [132] gerda [*]

    gerda — #131 ...a místo duše tlamu.

    superkarma: 0 16.11.2012, 18:36:04
  20. avatar
    [131] gerda [*]

    peetrax — #129 ale u nás přece není demokracie. To, co tady je, je paskvil. Nevymanili jsme se ze socialismu a kapitalismus neumíme. Nemáme sebevědomí, prvních dvacet let se všecko svádělo na komunisty, pak už to bylo blbý, tak zas nověji na BruselSml30. Ale česká předposranost je na všech frontách, lidi se bojí nahlas říct názor, aby z toho něco nebylo.Sml80 Nevymahatelnost práva je u nás už pověstná, tak jakápak demokracie? To už Kryl trefil do černého, když o ní už před hodně lety složil píseň. Kdo chce, ať si ji vygůglí, já dám jen poslední odstavec, který nás charakterizuje beze zbytku

    Demokracie dozrává do žaludečních vředů

    Bez poctivosti bez práva a hlavně bez ohledů

    A je to mýlka soukromá snad optického klamu

    Že místo srdce břicho má

    A místo  

    1. na komentář reaguje gerda — #132
    superkarma: 0 16.11.2012, 18:35:13
  21. avatar
    [130] gerda [*]

    daska59 — #128 to se dalo čekat, každý podle svých zkušenostíSml80

    superkarma: 0 16.11.2012, 18:31:10
  22. avatar
    [129] peetrax [*]

    Suzanne — #97 tohle nevysvětlíš. Když pak člověk čte "demokracie je k ničemu" /nedávno zas tady na jedné diskusi/, tak by to člověk poslal strojem času zpátky, kdyby to šlo, a bez možnosti návratu. Sml15

    1. na komentář reaguje gerda — #131
    superkarma: 2 16.11.2012, 18:30:32
  23. avatar
    [128] daska59 [*]

    Diskuse pěkná, ale vidím tu velké třídní rozdíly Sml16

    1. na komentář reaguje gerda — #130
    superkarma: 0 16.11.2012, 18:22:57
  24. [127] Saritka [*]

    Nevím jak kdo, ale  já myslím , že aspoň dřív měl každý práci a věděl že dostane výplatu a vše zaplatí. Teď  ji nedostane, nikoho to nezajímá a hned se odpojí plyn a vše co nezaplatíte.  A kdo nám teď sedí ve vládě, stále jen stéjní lidé, jen místo jedné barvy kabátu si vzali jinou.Sml31

    superkarma: 0 16.11.2012, 18:19:48
  25. avatar
    [126] gerda [*]

    kobližka — #124 ale no tak. Přece nečekáš, že tady na place bude někdo až tak konkrétní. Podívej, dám ti do tvé pošty odkaz.

    superkarma: 0 16.11.2012, 18:19:32
  26. avatar
    [125] kobližka [*]

    Věrulinka — #119 A pomáhá to?Sml16

    superkarma: 0 16.11.2012, 18:01:40
  27. avatar
    [124] kobližka [*]

    gerda — #121 Myslíš třeba na zahrádce?Sml16...no,tak by se měli pochlubit,kdyby se nějak angažovali,ne?A třeba by strhli svým příkladem další.

    1. na komentář reaguje gerda — #126
    superkarma: 0 16.11.2012, 18:00:19
  28. avatar
    [123] Eva_CZ [*]

    ....... jak vidim, pro spoustu lidi slovo SVOBODA neznamena ale vubec nic. Radeji za ostnatym dratem se soudruhy v cele, SSSR nas vzor, tanky na uzemi nasi vlasti, kdo otevrel ustra, sel do basy atd.

    A k te zlodejne vlady - no oni nedelani ale vubec nic, nez co delate vy. Jedni ukradnou v praci tuzku, papir do tiskarny, cas sveho zamestnavatele, ktery prosedi v prac. dobe na z-in, tu toaletak, tu..... A vlada? Dela totez, jen ma pristup k vetsim penezum. Jsme proste Cesi. Tak krademe. Sml80 

    Ja jsem odtamtud odesla, kdyz CR nabirala smer doleva. Jsem moc rada, ze jsem to udelala a nedockala se komunistu ve vlade.

    1. na komentář reaguje řinka — #142
    2. na komentář reaguje Suzanne — #145
    superkarma: 0 16.11.2012, 17:39:23
  29. avatar
    [122] Věrulinka [*]

    PEPI11 — #120 Sml22 ruka, ruku meje mezi sebou Sml22, platolo to dříve a dnes 1000 násobně více Sml15

    superkarma: 0 16.11.2012, 17:24:38
  30. avatar
    [121] gerda [*]

    kobližka — #118 samozřejmě, na tomto fóru, kde jsme, se hudruje nebo drbe, od toho prostě je. Jak vůbec můžeš vědět, že ti lidé nedělají vedle toho venku i něco jiného??Sml58

    1. na komentář reaguje kobližka — #124
    superkarma: 0 16.11.2012, 17:20:45

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme