Styl

Zimní trénink (NEJEN) golfistů

Patříte mezi nadšené golfisty a nechcete ani v zimě podcenit svůj trénink, ale nevíte, jak se v chladných měsících vhodně udržovat v kondici? Inspirujte se radami, které pro vás připravili odborníci ze společnosti KETTLER ve spolupráci se Svatoplukem Býmou, fitness a golfovým trenérem.

posilovna 

 

Zimní trénink je pro golfisty velice důležitý, protože během rozběhlé golfové sezóny zpravidla nemívají moc času ani energie věnovat se náročnějšímu sportování mimo hřiště. „Pro trénink golfistů platí dvě základní definice: Čím více hrajete turnaje, tím více musíte mít volnějšího odpočinkového tréninku. Čím méně hrajete turnaje, tím více musíte trénovat a dodržovat veškeré intenzity v tréninkovém plánu,“ uvádí trenér Svatopluk Býma. 

Podzimní a zimní měsíce jsou tedy tím nejvhodnějším obdobím, kdy začít napravovat škody, které jsme na svém těle stihli napáchat během náročné golfové sezóny. „U začátečníků jde především o vyrovnání dysbalancí, které vznikají díky tomu, že golf patří mezi sporty s jednostrannou zátěží. Dále pak také o vytvoření kvalitního základu, tedy zejména posílení hlubokých svalů a zajištění dostatečné svalové flexibility. Zkušenější hráči, kteří mají kvalitní pohybový základ, by pak měli v zimě zařadit také objemový trénink,“ říká Svatopluk Býma, fitness a golfový trenér.

Aby byl trénink skutečně efektivní, cvičení by mělo být variabilní. Ideální je kombinovat aerobní činnost s posilováním, tak totiž vytvarujete postavu nejefektivněji. Pokud chcete sportovat opravdu pravidelně, zařiďte si doma soukromou posilovnu. Stejně jako veřejná, tak i domácí posilovna by měla obsahovat tři hlavní zóny: prostor pro rozcvičení a strečink, aerobní zónu a část posilovací.

Posilovna by měla být ideálně umístěna v samostatné, dobře větratelné a přiměřeně velké místnosti. Prostory s nízkým stropem bez možnosti přímého větrání je tedy potřeba vybavit kvalitní klimatizací. Důležitá je velikost místnosti, od ní se pak odvíjí i samotná vybavenost posilovny. „Nemusí se vůbec jednat o velkou místnost, pro většinu domácích fitness stačí prostory o ploše od 10 do 20 m2“, říká Martin Homolka, fitness specialista ze společnosti KETTLER.

Sedmero: Jak správně trénovat přes zimu

  1. Stanovte si reálné cíle

Každý by si nejspíš přál, aby se po měsíci dodržování nového tréninkového plánu jeho tělo podobalo těm, které vídáme na titulních stranách časopisů. Tak to ale bohužel nefunguje, cesta k tomuto cíli je většinou velmi dlouhá a trnitá. Zbytečně se tedy netrapte a stanovte si rovnou reálnější a bližší cíle, např. zlepšit kondici a nabrat svalovou hmotu.  

  1. Posilujte

Pro golfisty je stěžejní rozvíjet posilování velkých svalových partií, kterými jsou svaly trupu, zádová a břišní oblast, svaly pletence kyčelního a ramenního. Mezi nejvhodnější prostředky patří tzv. přirozené posilování, kdy se pracuje především s vlastní vahou těla. „Pro tyto účely rád při tréninku využívám např. balance step, na kterém se dá komplexně posilovat pouze s vahou vlastního těla,“ dodává Svatopluk Býma.

  1. Nebojte se větších vah

Mnoho hráčů se domnívá, že zvedáním těžkého závaží budují zbytečně velkou svalovou hmotu, kterou při golfu nepotřebují. To ale nemusí být nutně pravda. „K pozitivům tréninku s velkými vahami patří zlepšení síly kostí, svalů a zvýšení rychlosti švihu a přesnosti úderu. Navíc, když je naše tělo silnější, cítíme se zpravidla lépe,“ říká Svatopluk Býma.

  1. Myslete na všechny svaly

Naše tělo je uzpůsobené tak, že každá oslabená část ovlivňuje jinou. Při tréninku je tedy nesmírně nutné věnovat pozornost i jiným partiím než jen těm, které zapojujeme při golfovém švihu. „Pokud posilujete pouze ramena či ruce a opomíjíte svalstvo zad a břicha, můžete zapomenout na dlouhé rány z týčka. Energický švih navíc vyžaduje i velkou stabilitu, pokud nemáte dostatečně silné nohy, aby stabilizovaly tělo pro vykonání dynamického pohybu, nedosáhnete té správné přesnosti ani vzdálenosti,“ doplňuje Svatopluk Býma. 

  1. Nepodceňujte aerobní aktivitu

Zapomínat byste rozhodně neměli ani na kondiční trénink. „Aerobní aktivita by měla být neodmyslitelnou součástí tréninku. Kombinováním silových aktivit a aerobního pohybu je totiž tou nejlepší zárukou k získání výborné kondice. Pravidelný aerobní pohyb představuje ideální způsob, jak zlepšit vytrvalost a povýšit díky tomu svou hru o level výše,“ dodává trenér.

  1. Dbejte na různorodost

Dalším nesmírně důležitým bodem je nácvik techniky, všeobecná silová průprava a využití speciálních metod jako např. rychlostní (malý odpor a pohyb se provádí s maximální rychlostí) a vytrvalostní (délka cvičení je delší a počet opakování vyšší). „Ideální aktivitou pro realizaci vytrvalostní metody v domácích podmínkách je skákání přes švihadlo,“ říká Svatopluk Býma. 

  1. Nezapomínejte na strečink

Strečink mnoho z nás stále považuje za nepodstatnou část tréninku, což je škoda, protože je velice důležitý nejen pro golfisty, ale i pro všechny, kteří si chtějí dlouhodobě udržet zdraví. „Strečink ulevuje od stresu vzniklého ztuhlým svalstvem, zbavuje bolesti, rozšiřuje rozsah pohybu, zmírňuje příznaky stárnutí a omezuje riziko zranění při pádech a sportovních aktivitách,“ upozorňuje Svatopluk Býma.

Tipy na závěr

 

strojNOVINKA! Eliptický trenažér UNIX E COMFORT

S eliptickým trenažérem UNIX E COMFORT efektivně procvičíte svaly celého těla. Stačí si jen navolit jeden z osmi tréninkových programů a trénink může začít. Trenažér umožňuje jednoduché nastavení délky kroku a sklonu displeje, díky čemuž ho během chvilky přizpůsobíte svým individuálním potřebám. Novinka potěší i všechny fanoušky designových věcí, kyvná madla stroje jsou totiž potažená elegantní hnědou kůží.

Cena: 29 990,- Kč, KETTLER, www.kettler.cz

Tip trenéra Svatopluka Býmy: „V zimních měsících je při tréninku dobré zaměřit se i na vytrvalostní aktivity. Díky pravidelnému tréninku na eliptickém trenažéru už nebudete nikdy po více denních turnajích unavení. Naopak se pak budete cítit při posledním puttu stejně dobře jako při prvním odpalu.“

Balance step

posilováníCvičební pomůcka Balance step ve tvaru polokoule vám pomůže nejen cvičit rovnováhu, ale také s ní posílíte hluboké svaly, které jsou důležité pro správné držení těla. Pomůcka je doplněna o dvě praktická madla, díky kterým bude váš trénink komplexní. K posilování nohou a zad tak můžete připojit i cviky určené pro posílení paží.

„Balance step je skvělým pomocníkem, pomocí kterého posílíte komplexně celé tělo a odbouráte různé svalové dysbalance. Na tuhle pomůcku nedám při trénincích dopustit,“ říká Svatopluk Býma.

posilovací strojCena: 3 490,- Kč, KETTLER, www.kettler.cz

NOVINKA!  Kinetic Systém Základní stanoviště  

Základní stanoviště nabízí velké množství tréninkových možností: stahování horní kladky, butterfly, bench press a tahové cviky. Posilovací věž je vybavena 100 kg závažím, které je rozdělené po 5 kg blocích. Toto rozdělení umožňuje nastavení požadované zátěže pro každou výkonnostní úroveň. Základní stanoviště lze rozšířit o čtyři přídavné moduly pro posilování dalších partií. Díky tomu si každý sportovec může postavit věž přímo na míru.

Cena:  34 990 Kč, www.kettler.cz

Rada trenéra: „Posilovací věže jsou ideální pro budování síly při náročnějším tréninku. Cvičením zde naberete potřebnou svalovou hmotu.“

 

cvičeníNOVINKA! Kinetic Systém Modul 1: Dvojitá boční kladka

Boční stanoviště pro cviky tahem rozšiřuje možnosti posilování se základním stanovištěm. Rozšíření umožňuje další posilování svalů nohou a rukou. Díky tomuto modulu můžete provádět addukci a abdukci nohou i různé cviky na biceps a triceps. Kvalitní provedení cviků zaručuje lano s dlouhou životností.

Cena:6 990 Kč, www.kettler.cz

 „Modul s dvojitou boční kladkou využijí především ti, kteří chtějí zvedat větší zátěž a jsou již fyzicky zdatnější. Pro golfisty je tento modul vhodný především proto, že se kladky dají libovolně nastavovat a využívat k rotačním pohybům s větší zátěží,“ dodává Svatopluk Býma.

Latexový pás                    

podložkaCvičení s pružným latexovým pásem oceníte jako doplněk pro různé sportovní aktivity. S jeho pomocí se protáhnete před i po sportu, vhodný je ale také pro samotné cvičení a posílení rukou i nohou. S pomůckou si skvěle zacvičíte sami nebo i ve dvojici.

Doporučení Svatopluka Býmy: „Latexový pás používám při trénincích ke zlepšení flexibility a dynamiky. Díky jeho skladnosti ho využívám i k rozcvičení a zahřátí svalů na drivingu před začátkem hry.“

Cena:290 Kč, www.kettler.cz

Medicinbal

míčCvičení s medicinbalem je ideální pro rozvoj fyzické síly a obratnosti. Medicinbal je všestranně použitelný při kondičním cvičení, nebo i jako doplněk ke klasickému posilování. Medicinbal KETTLER je vyroben z příjemného protiskluzového materiálu, díky kterému se snadno drží i chytá v pohybu.

„Medicinbal je ideální pomůckou pro zlepšení síly a kondice. Jeho využití je velice pestré – výhozy nad hlavu, hody před sebe i stranou, jako kompenzační pomůcka atd.,“ říká Svatopluk Býma.

gymballCena: 890 Kč, www.kettler.cz

Gymnastický míč

Gymnastický míč představuje jednu z nejuniverzálnějších a nejvyužívanějších cvičebních pomůcek.  Při jeho výběru je nejdůležitější zvolit správnou velikost. Míč by měl mírně pružit, nebýt ani přehuštěný ani příliš měkký. Velikost 65 cm je vhodná do cca 170 cm výšky postavy, 75 cm velký míč potom pro lidi nad 170 cm.

 „Cvičení na gymnastickém míči dodává stabilitu a zlepšuje balanc. Často ho využívám také ke strečinku, rehabilitaci a posilování středu těla,“ dodává Svatopluk Býma.

Cena:890 Kč, www.kettler.cz

managerPotřebujete radu odborníka? Obraťte se na nás! Vám
i vašim čtenářům poradí Martin Homolka, specialista z firmy KETTLER s dlouholetými zkušenostmi.

Sortiment domácího fitness si můžete osobně prohlédnout ve značkových showroomech KETTLER v Praze. Naleznete zde také další sortiment značky KETTLER pro volný čas – dětský nábytek, jízdní kola a především kompletní nabídku vybavení pro domácí cvičení, fitness trenažéry i doplňky značky KETTLER.

   
18.11.2015 - Sportem ke kráse - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. [1] bobani [*]

    chacha

    superkarma: 0 18.11.2015, 16:10:14

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme