Výzkum agentury STEM/MARK realizovaný v rámci edukačního projektu Všeobecné zdravotní pojišťovny - Žij zdravě (www.ZijZdrave.cz) ukázal, že třetina obyvatel České republiky trpí nadváhou a každý pátý obezitou. Statisticky vzato je každý Čech obézní a každá Češka balancuje na hranici ideální váhy a nadváhy.

zij

Snad ještě problematičtější je to, že velká část obézních mužů a žen má tendenci tuto situaci podceňovat a mnoho obézních se dokonce domnívá, že s obezitou vůbec problém nemá. Nevědomost a zjednodušování tohoto tématu bohužel způsobuje, že obézní lidé zapomínají sportovat, konzumují velké množství tučných jídel a díky tomu dále tloustnou.

Jak vypadají naše jídelníčky?

Výzkum upozornil na to, že obézní lidé a lidé s indexem BMI vyšším než 25 (BMI si můžete spočítat na www.ZijZdrave.cz) mají ukázkově neukázněný jídelníček - ráno posnídají chleba se salámem nebo cereálie, svačinu „vyřeší" opět cereáliemi, v lepším případě ovocem, k obědu si dají bramboráčky s masovou směsí a k večeři rohlík s paštikou nebo párky. Oproti lidem s takzvanou ideální váhou (BMI 18,5-25) se velmi často vyhýbají zelenině a ovoci.

zijTakto nevhodně složený jídelníček, který je postaven na časté konzumaci tučných jídel, způsobuje postupné nabývání váhy a s tím spojená především zdravotní, ale i další rizika, jako např. vyšší nespokojenost se svým životem a častější deprese.

Jídelníček lidí s nižším BMI je hodně odlišný. Začíná to již u snídaně - tito lidé snídají jogurt s ovocem, obědvají salát nebo lehké těstoviny a večeří opět ovoce, zeleninu a mléčné výrobky. Během dne navíc pravidelně svačí a uzeninám se z dálky vyhýbají. Díky tomu zůstávají štíhlí lidé stále štíhlými.

Jak lidé s vyšším, tak i optimálním BMI doplňují svůj jídelníček sladkostmi, masem a mléčnými výrobky - rozdíl v konzumaci těchto produktů kupodivu nebyl výzkumem potvrzen.

Jak správně upravit jídelníček?

Je zřejmé, že složení jídelníčku výrazně ovlivňuje naši tělesnou hmotnost, jeho úprava je tedy v případě vyššího a vysokého BMI (tj. nad 25) nasnadě. Otázkou však zůstává, jak jídelníček správně sestavit? Existují desítky různých diet, které slibují rychlé snížení hmotnosti o závratné množství kil. Ale na rovinu, opravdu vydržíte jíst rýži, grepy nebo ananas od teď až do konce života? A opravdu si myslíte, že tento přístup je zdravý?

Trvalé snížení hmotnosti nevede přes jednostrannou dietu, ale přes komplexní přestavbu jídelníčku a s tím související změnu životního stylu. Pokud se chcete o tomto tématu dozvědět více, podívejte se na webové stránky projektu Žij zdravě - www.ZijZdrave.cz, které vám nabízejí nejen řadu odborných rad na téma zdravý životní styl, ale také energetické hodnoty potravin, vzorové jídelníčky, pravidelné soutěže a mnoho dalšího.

On-line poradna s dietoložkou na vaše téma

zijPřipravili jsme pro vás speciální online poradnu s nutriční terapeutka Mgr. Karolínou Hlavatou z Endokrinologického ústavu v Praze, které se můžete zeptat na vše, co vás zajímá ohledně zdravého stravování, složení jídelníčku v různých etapách života nebo třeba výživy dětí. Poradna proběhne ve středu 28. 4. 2010 od 12 hodin na stánkách projektu www.ZijZdrave.cz.

Své dotazy můžete pokládat již dnes TADY.

Reklama