Zdraví

Zhubnout vs. zpevnit aneb Dosáhněte své postavy snů kvalitně a bez újmy

Někteří stále drží a opravdu na své figuře snů pracují, jiní to vzdali již na samém začátku. Jeden chce zhubnout a druhý zpevnit, ale jaké jsou mezi nimi rozdíly a jaké chyby lidé nejčastěji dělají? Na to se právě teď podíváme.“Tentokrát to vydržím a budu tvrdě pracovat na své vysněné postavě.“

S myšlenkou, že chceme na sobě zapracovat a změnit naši postavu, koketují mnozí z nás svým způsobem neustále, ale rozhodnutí, že tentokrát se do toho pustíme opravdu naplno, nejčastěji přichází právě s příchodem nového roku. Většina z nás si dá předsevzetí, že následující rok již vážně dosáhne postavy, po které tolik touží. Někdo se rozhodne shodit přebytečná kila, a pak jsou zde tací, jež jsou se svou váhou spokojeni a chtějí své ochablé svalstvo jen zpevnit. Obě varianty jsou rozhodně dobrým a chvályhodným krokem. Ale víte, jaký je rozdíl mezi hubnutím a zpevňováním? Určitě si řeknete, že tušíte, ale dejme slovo Ludvíkovi Buriánkovi, osobnímu trenérovi ve společnosti Pulse Fitness Club, který si s námi popovídal právě na toto téma.

s

„Já bych spíš konfrontoval zhubnout vs. zpevnit, protože tyto dvě změny „tělesné hmotnosti“ mají určitě rozdílnou tvář. Rozdíl mezi zhubnutím a zpevněním je ten, jakou formou se o toto pokusím. Co v praxi stíhám sledovat, je fakt, že se dnes lidé stále více přiklání ke cvičení jako takovému a díky mediální masáži k tomu přidají i pestrou stravu a kvalitní odpočinek (tato varianta trvá déle, o to víc je ale kvalitnější). Ta druhá varianta je většinou ta, kdy si nasadíme jednorázovou dietu z internetu, která je drastická, ale trvá krátce, čili nám v dnešní době vyhovuje. Dlouhodobě však nemá pozitivní účinek,“ prozradil na úvod Ludvík, když jsme se ho zeptali na rozdíl mezi hubnutím a zpevňováním.

Jak je známo lidé, často při hubnutí či cvičení dělají velké chyby, ale jaké jsou ty nejzávažnější? „Z praxe má každý člověk radost ze shozeného kilogramu – chyba!“ začíná Ludvík popisovat chyby, kterých se lidé nejčastěji dopouštějí, a pokračuje dále. „Začnu cvičit – přestanu jíst, „bojím se jídla“. Začnu cvičit, sleduju tělesnou hmotnost, ale už si nezjišťuju tělesné složení. Další z mnoha chyb, se kterou se dnes a denně setkávám, je fakt, že se ženy obávají silového tréninku. Nechtějí, aby byly svalnaté a veliké. Dámy, nebojte, nebudete,“ ujišťuje Ludvík, který zároveň uklidňuje a vysvětluje, proč tomu tak nebude. „Za prvé: víc svalů – míň tuků. Zjednodušeně, ale silně – sval zkrátka potřebuje spoustu energie na celodenní provoz, a pokud nám svalová hmota přibude a my se jednoduše zaměříme na stravu, pro přebytečný tuk nebude místo. Za druhé: Nemáte tolik testosteronu, aby Vám svalová hmota přibývala do nekonečna – neberte v potaz soutěžní formy, které jsou podpořené extrémy. Za třetí: Kromě svého zrovna narozeného syna a své ženy neznám nic hezčího než ženu, která umí precizní dřep s volnou činkou!“

Dobrá, když už víme, že se nemusíme bát silového cvičení, že nebudeme vypadat jako Rambo v sukni, tak je nasnadě si říci, že některé ženy se do hubnutí či zpevňování vrhnou po hlavě bez jakékoliv konzultace s odborníkem. Všude přece píší, jaká dieta je ta nejlepší a jak dosáhnout dokonale tvarovaného zadečku za pár dní. Je třeba vyhledat profesionála, nebo postačí styl „sám sobě trenérem a dietologem“? „Navázal bych k otázce před tím, která se týkala chyb - obrovská chyba potom je samotné cvičení bez odborníka, prostě tak, jak mi to přijde pod ruku. Zvolte, alespoň pro začátek, fundovaného člověka, investujte do sebe a zajděte k fyzioterapeutovi na kvalitní diagnostiku s tím, že chcete začít cvičit a nechte si doporučit zkušeného trenéra! Tento postup jde samozřejmě i obráceně – v kompetenci trenérů by měla být spolupráce s kvalitním fyzioterapeutem, i když o pohybu víme mnoho, ne vše máme v kompetenci, ale to je v pořádku, tak to má být.“

Teď se nabízí otázka, co domácí cvičení? Je dobré cvičit doma, nebo nám hrozí poškození zdraví neodbornými cviky? „Ale ano, proč ne! Naopak chválím! Samozřejmě s přihlédnutím k předešlé otázce. Souvisí to s tím, abyste nepodcenili začátek – pomalu a precizně, technika by stále měla vítězit nad množstvím a pestrostí! Dokonce mám klientelu, ke které jezdíme cvičit domů, jeden z projektů, které zrovna teď realizuji za spolupráce Sparring Partners a Mgr.Jana Hrabíka, je přímo vybavení a realizace domácí posilovny. Nebojte se ptát a konzultovat případné pomůcky, vyplatí se to.“

Určitě každá žena, která někdy držela dietu, zhřešila a sem a tam si dopřála nějakou tu neřest s tím, že pro jednou se nic nestane. Je tomu opravdu tak, nebo by se pravidla neměly porušovat? Tak přesně na tuto otázku nám Ludvík odpověděl. „Důležité je, aby ta kvalitnější část vítězila nad tou zmíněnou kalorickou bombou. Představte si, co se stane, 25 dní z měsíce jíte správně a ty ostatní 3–6 si dáte oddech (samozřejmě ne v kuse, dejme tomu, že si to rozdělíte do víkendu jednou týdně) a dáte si přesně to, o čem víte, že byste neměli. Správně – nestane se nic. Nechápejte ale tyto dny „volnějšího režimu“ jako dny obžerství. Ale na tu pizzu, zmrzlinu a hamburgra si zajděte. Daleko větší problém je alkohol o víkendech a nepravidelnost stravování.“

Říká se, že ten kdo se začne zpevňovat, automaticky bude narůstat i váhově. Zajímalo nás, jestli se jedná o pravdu či lež. „Je to otázka adaptace na stres, kterou tělo skvěle ovládá. Pokud budu zvedat něco, co bude těžké, tělo si zvykne a „vyformuje“ se tak, aby to zkrátka uzvedlo a příště mu to nedělalo až takový problém – samozřejmě to není hned a příště není zítra, tady přichází na řadu pravidelnost. Pokud něco těžkého zvedám denně – rychleji se budu adaptovat a nárůst svalové hmoty prostě přijde rychleji, než bychom to dělali 2x v týdnu. Pokud se zvedáním té těžké věci přestanu, tělo se mi, velmi rychle, vrací do „normálu“ a opět se adaptuje na daný stres, danou situaci. Představte si, jak potom adaptace na stres probíhá v práci, kterou člověk tráví, dnes v nejčastějším stereotypu, v sedu. A právě na problematiku prevence neefektivity v práci spojené s problémy „nehýbání se“ se soustředíme v projektu Healthprosperity.“

sport

Jak jsme již v úvodu zmínili, tak některé ženy sní o ideální postavě, ale co je vlastně ideální postava, existuje optimální figura? „Obecně je známo, že existuje index Body Mass – BMI, kalkulačky BMI (poměr mezi výškou a tělesnou hmotností) a tabulky s výsledky jsou k nalezení kdekoliv na internetu a není třeba je zde zmiňovat. Co bych zmínil je to, že 50kg může vypadat takto a může vypadat taky takto – je to opět otázka tělesného složení, se kterým, jak už jistě chápete, budete muset pracovat.“

Pojďme si na závěr ještě říci jednu věc, pokud i vy patříte mezi ženy, které praktikují dietu „tak a teď týden nebudu jíst, ono to břicho přeci jen spadne“, Ludvík vám vzkazuje: „Nespadne, bohužel. Jediné, co spadne, je aktivní svalová hmota, tím pádem se rapidně sníží bazální metabolismus a jste tak na dobré cestě k „zadření motoru“ spalování a redukce, nedej trenér :), aby to ještě 10x zopakovaly. Při podobných „dietách“ vzniká spousta vedlejších dějů v organismu, a ne úplně kladných, například bych zmínil to, že organismus zkrátka potřebuje cukr, je to hlavní palivo, nedá se nic dělat. Je ale chytré, a pokud ho nemá, právě si ho vytvoří z bílkovinných struktur – svaly, kosti. Při tomto ději vzniká v těle odpadní látka zvaná amoniak, a ta je bohužel pro tělo toxická. Dámy – nechte si sestavit jídelníček na míru, který bude vycházet z diagnostiky včetně krevních odběrů, a pusťte se do toho jako profesionálové. Vaše tělo je nástroj, dopřejte mu kvalitní palivo a neodbývejte se! Buďte efektivní a předcházejte problémům v přístupu k životnímu stylu!“

Dovolte mi tímto poděkovat Ludvíkovi Buriánkovi, osobnímu trenérovi ve společnosti Pulse Fitness Club, za spolupráci a za užitečné rady a tipy, www.pulsefitnessclub.cz.

Čtěte také:

   
22.01.2015 - Hubněte - autor: Markéta Škaldová

Komentáře:

  1. [14] Andrejkaa11 [*]

    Já jsem zkombinovala oboje. Zhubla jsem a zároveň jsem i zpevnila postavu, protože jsem cvičila a jedla zdravě.

    superkarma: 0 31.08.2016, 01:03:07
  2. [13] KarelB [*]

    Přesně tak, cvičení se nemusí rovnat chození do posilovny. Cvičit se dá úplně všude a každý si může najít takový druh pohybu, který ho bude bavit. A to je to nejdůležitější, musí vás to bavit. Mrkněte na tento článek.

    http://www.superzivotnistyl.cz/jak-cvicit-a-zhubnout/

    Důležité je začít pomalu, nesmíte se hned na začátek úplně zničit, to pak není moc motivující. Začněte třeba jen pravidelnými procházkami ;-) Držím všem palce a hýbejme se :-)

    superkarma: 0 22.02.2015, 14:59:29
  3. avatar
    [12] margot [*]

    a to já zas mám ráda sport - nejsem žádný vrcholový sportovec, některé sporty mám dokonce moc ráda, i když je provozuji jen 4fun. článek na toto téma jeden z nadprůměru na tomhle magazínu - ono je to v podstatě jednoduché a pak je Ketodiet a spol. zbytečný...

    superkarma: 0 22.01.2015, 19:24:25
  4. avatar
    [11] Eva_CZ [*]

    kamarád — #9Sml67

    superkarma: 0 22.01.2015, 18:55:16
  5. avatar
    [10] kobližka [*]

    IVECO — #8 Já jsem celoživotní antisportovec,ale chodím moc ráda,to mě nevadí a taky jsem po letech začala jezdit na kole.

    superkarma: 0 22.01.2015, 14:52:37
  6. avatar
    [9] kamarád [*]

    Pentlička — #6 Hmm...pak se nedivte Sml80

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #11
    superkarma: 2 22.01.2015, 14:50:48
  7. [8] IVECO [*]

    strašně ráda chodím,za minulý rok jsem ušla 1100km, pak plavu a teď mě bere jóga Sml59

    osobní trenér by mi akorát překážel Sml58Sml58

    1. na komentář reaguje kobližka — #10
    superkarma: 1 22.01.2015, 13:01:39
  8. [7] cilani [*]

    je třeba si najít sport, nebo aktivitu, která nás baví, pak to může mít nějaký výsledek. Pro mě by osobní trenér nebyl, raději vyrazím s přítelem na kolo, s kámoši na stěnu, zaplavat si a cítím se pak skvěle..

    superkarma: 0 22.01.2015, 12:39:13
  9. avatar
    [6] Pentlička [*]

    risina — #3 Já jedině snad plavání, ale to neplavu dobře, nepotápím hlavu a taky mi to stačí párkrát do roka, turistika, ale to taky tak 1x měsíčně a ještě jsem vydržela několik let chodit na jógu, ale přestalo mě to bavit. Hlavně nesnáším cvičení při hudbě, tanec, nemám smysl pro rytmus a nezvládám pohyby a dále nenávidím, když mám tisíckrát dělat stejný pohyb třeba při cvičení na strojích, rotopedu a pod. To šílím a nevydržím to déle než pět minut. Nemluvě o míčových hrách a různé atletice třeba běhání, to je strašný mor. Já nejradši ležím na gauči a čtu si.

    1. na komentář reaguje kamarád — #9
    superkarma: 0 22.01.2015, 11:56:48
  10. avatar
    [5] Ivanka [*]

    Pentlička — #2 risina — #3 Nemusíte přeci jen cvičit v posilovně, tělocvičně .... můžete plavat, chodit na procházky, tancovat ..... každý pohyb se ceníSml16 Nebo ani to není ono?

    superkarma: 1 22.01.2015, 10:42:08
  11. [4] Vivanka [*]

    Taky jsem u ničeho nevydrželo, až jsem začla pak cvičit zumbu...každý si časem podle mě něco najde, co ho baví.

    superkarma: 0 22.01.2015, 10:29:22
  12. avatar
    [3] risina [*]

    Pentlička — #2Taky mě cvičení nebaví a nikdy nebavilo, kýžený endorfin se mi nikdy nevyplavuje Sml80. Ale řekla jsem si, že tomu dám ještě šanci, a začla jsem chodit na cvičení typu 'zdravá záda', 'zdravotně-funkční cvičení' a 'slowtoning' a zjišťuju, že jsou i typy cvičení, u ktrých bych mohla vydržet Sml22 . Ač pořád nemůžu říct, že mě to baví, a pokaždé se musím přemluvat, abych šla cvičit, přesvědčuju sama sebe, že to dělám pro zdraví, a aspoň neodcházím domů otrávená, s pocitem vlastní nedostatečnosti a promarněného času.

    1. na komentář reaguje Ivanka — #5
    2. na komentář reaguje Pentlička — #6
    superkarma: 0 22.01.2015, 09:22:22
  13. avatar
    [2] Pentlička [*]

    Já čas mám, ale mě cvičení příšerně nebaví!

    1. na komentář reaguje risina — #3
    2. na komentář reaguje Ivanka — #5
    superkarma: 0 22.01.2015, 08:48:38
  14. [1] janavys [*]

    Vždy začnu, ale nevydržím.Nějak na to nemám čas Sml16

    superkarma: 0 22.01.2015, 08:28:21

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme