Reklama

Někteří stále drží a opravdu na své figuře snů pracují, jiní to vzdali již na samém začátku. Jeden chce zhubnout a druhý zpevnit, ale jaké jsou mezi nimi rozdíly a jaké chyby lidé nejčastěji dělají? Na to se právě teď podíváme.“Tentokrát to vydržím a budu tvrdě pracovat na své vysněné postavě.“

S myšlenkou, že chceme na sobě zapracovat a změnit naši postavu, koketují mnozí z nás svým způsobem neustále, ale rozhodnutí, že tentokrát se do toho pustíme opravdu naplno, nejčastěji přichází právě s příchodem nového roku. Většina z nás si dá předsevzetí, že následující rok již vážně dosáhne postavy, po které tolik touží. Někdo se rozhodne shodit přebytečná kila, a pak jsou zde tací, jež jsou se svou váhou spokojeni a chtějí své ochablé svalstvo jen zpevnit. Obě varianty jsou rozhodně dobrým a chvályhodným krokem. Ale víte, jaký je rozdíl mezi hubnutím a zpevňováním? Určitě si řeknete, že tušíte, ale dejme slovo Ludvíkovi Buriánkovi, osobnímu trenérovi ve společnosti Pulse Fitness Club, který si s námi popovídal právě na toto téma.

s

„Já bych spíš konfrontoval zhubnout vs. zpevnit, protože tyto dvě změny „tělesné hmotnosti“ mají určitě rozdílnou tvář. Rozdíl mezi zhubnutím a zpevněním je ten, jakou formou se o toto pokusím. Co v praxi stíhám sledovat, je fakt, že se dnes lidé stále více přiklání ke cvičení jako takovému a díky mediální masáži k tomu přidají i pestrou stravu a kvalitní odpočinek (tato varianta trvá déle, o to víc je ale kvalitnější). Ta druhá varianta je většinou ta, kdy si nasadíme jednorázovou dietu z internetu, která je drastická, ale trvá krátce, čili nám v dnešní době vyhovuje. Dlouhodobě však nemá pozitivní účinek,“ prozradil na úvod Ludvík, když jsme se ho zeptali na rozdíl mezi hubnutím a zpevňováním.

Jak je známo lidé, často při hubnutí či cvičení dělají velké chyby, ale jaké jsou ty nejzávažnější? „Z praxe má každý člověk radost ze shozeného kilogramu – chyba!“ začíná Ludvík popisovat chyby, kterých se lidé nejčastěji dopouštějí, a pokračuje dále. „Začnu cvičit – přestanu jíst, „bojím se jídla“. Začnu cvičit, sleduju tělesnou hmotnost, ale už si nezjišťuju tělesné složení. Další z mnoha chyb, se kterou se dnes a denně setkávám, je fakt, že se ženy obávají silového tréninku. Nechtějí, aby byly svalnaté a veliké. Dámy, nebojte, nebudete,“ ujišťuje Ludvík, který zároveň uklidňuje a vysvětluje, proč tomu tak nebude. „Za prvé: víc svalů – míň tuků. Zjednodušeně, ale silně – sval zkrátka potřebuje spoustu energie na celodenní provoz, a pokud nám svalová hmota přibude a my se jednoduše zaměříme na stravu, pro přebytečný tuk nebude místo. Za druhé: Nemáte tolik testosteronu, aby Vám svalová hmota přibývala do nekonečna – neberte v potaz soutěžní formy, které jsou podpořené extrémy. Za třetí: Kromě svého zrovna narozeného syna a své ženy neznám nic hezčího než ženu, která umí precizní dřep s volnou činkou!“

Dobrá, když už víme, že se nemusíme bát silového cvičení, že nebudeme vypadat jako Rambo v sukni, tak je nasnadě si říci, že některé ženy se do hubnutí či zpevňování vrhnou po hlavě bez jakékoliv konzultace s odborníkem. Všude přece píší, jaká dieta je ta nejlepší a jak dosáhnout dokonale tvarovaného zadečku za pár dní. Je třeba vyhledat profesionála, nebo postačí styl „sám sobě trenérem a dietologem“? „Navázal bych k otázce před tím, která se týkala chyb - obrovská chyba potom je samotné cvičení bez odborníka, prostě tak, jak mi to přijde pod ruku. Zvolte, alespoň pro začátek, fundovaného člověka, investujte do sebe a zajděte k fyzioterapeutovi na kvalitní diagnostiku s tím, že chcete začít cvičit a nechte si doporučit zkušeného trenéra! Tento postup jde samozřejmě i obráceně – v kompetenci trenérů by měla být spolupráce s kvalitním fyzioterapeutem, i když o pohybu víme mnoho, ne vše máme v kompetenci, ale to je v pořádku, tak to má být.“

Teď se nabízí otázka, co domácí cvičení? Je dobré cvičit doma, nebo nám hrozí poškození zdraví neodbornými cviky? „Ale ano, proč ne! Naopak chválím! Samozřejmě s přihlédnutím k předešlé otázce. Souvisí to s tím, abyste nepodcenili začátek – pomalu a precizně, technika by stále měla vítězit nad množstvím a pestrostí! Dokonce mám klientelu, ke které jezdíme cvičit domů, jeden z projektů, které zrovna teď realizuji za spolupráce Sparring Partners a Mgr.Jana Hrabíka, je přímo vybavení a realizace domácí posilovny. Nebojte se ptát a konzultovat případné pomůcky, vyplatí se to.“

Určitě každá žena, která někdy držela dietu, zhřešila a sem a tam si dopřála nějakou tu neřest s tím, že pro jednou se nic nestane. Je tomu opravdu tak, nebo by se pravidla neměly porušovat? Tak přesně na tuto otázku nám Ludvík odpověděl. „Důležité je, aby ta kvalitnější část vítězila nad tou zmíněnou kalorickou bombou. Představte si, co se stane, 25 dní z měsíce jíte správně a ty ostatní 3–6 si dáte oddech (samozřejmě ne v kuse, dejme tomu, že si to rozdělíte do víkendu jednou týdně) a dáte si přesně to, o čem víte, že byste neměli. Správně – nestane se nic. Nechápejte ale tyto dny „volnějšího režimu“ jako dny obžerství. Ale na tu pizzu, zmrzlinu a hamburgra si zajděte. Daleko větší problém je alkohol o víkendech a nepravidelnost stravování.“

Říká se, že ten kdo se začne zpevňovat, automaticky bude narůstat i váhově. Zajímalo nás, jestli se jedná o pravdu či lež. „Je to otázka adaptace na stres, kterou tělo skvěle ovládá. Pokud budu zvedat něco, co bude těžké, tělo si zvykne a „vyformuje“ se tak, aby to zkrátka uzvedlo a příště mu to nedělalo až takový problém – samozřejmě to není hned a příště není zítra, tady přichází na řadu pravidelnost. Pokud něco těžkého zvedám denně – rychleji se budu adaptovat a nárůst svalové hmoty prostě přijde rychleji, než bychom to dělali 2x v týdnu. Pokud se zvedáním té těžké věci přestanu, tělo se mi, velmi rychle, vrací do „normálu“ a opět se adaptuje na daný stres, danou situaci. Představte si, jak potom adaptace na stres probíhá v práci, kterou člověk tráví, dnes v nejčastějším stereotypu, v sedu. A právě na problematiku prevence neefektivity v práci spojené s problémy „nehýbání se“ se soustředíme v projektu Healthprosperity.“

sport

Jak jsme již v úvodu zmínili, tak některé ženy sní o ideální postavě, ale co je vlastně ideální postava, existuje optimální figura? „Obecně je známo, že existuje index Body Mass – BMI, kalkulačky BMI (poměr mezi výškou a tělesnou hmotností) a tabulky s výsledky jsou k nalezení kdekoliv na internetu a není třeba je zde zmiňovat. Co bych zmínil je to, že 50kg může vypadat takto a může vypadat taky takto – je to opět otázka tělesného složení, se kterým, jak už jistě chápete, budete muset pracovat.“

Pojďme si na závěr ještě říci jednu věc, pokud i vy patříte mezi ženy, které praktikují dietu „tak a teď týden nebudu jíst, ono to břicho přeci jen spadne“, Ludvík vám vzkazuje: „Nespadne, bohužel. Jediné, co spadne, je aktivní svalová hmota, tím pádem se rapidně sníží bazální metabolismus a jste tak na dobré cestě k „zadření motoru“ spalování a redukce, nedej trenér :), aby to ještě 10x zopakovaly. Při podobných „dietách“ vzniká spousta vedlejších dějů v organismu, a ne úplně kladných, například bych zmínil to, že organismus zkrátka potřebuje cukr, je to hlavní palivo, nedá se nic dělat. Je ale chytré, a pokud ho nemá, právě si ho vytvoří z bílkovinných struktur – svaly, kosti. Při tomto ději vzniká v těle odpadní látka zvaná amoniak, a ta je bohužel pro tělo toxická. Dámy – nechte si sestavit jídelníček na míru, který bude vycházet z diagnostiky včetně krevních odběrů, a pusťte se do toho jako profesionálové. Vaše tělo je nástroj, dopřejte mu kvalitní palivo a neodbývejte se! Buďte efektivní a předcházejte problémům v přístupu k životnímu stylu!“

Dovolte mi tímto poděkovat Ludvíkovi Buriánkovi, osobnímu trenérovi ve společnosti Pulse Fitness Club, za spolupráci a za užitečné rady a tipy, www.pulsefitnessclub.cz.

Čtěte také: