Zdraví

Zhubněte! Ulevíte svému srdci

 

Co všechno zvládne naše srdce? Je toho dost, ale na úplně všechno opravdu nestačí. Lékaři varují, že nestačí především na kouření, na málo pohybu a na tučné jídlo. To ve stručnosti. Hned si to vysvětlíme. V kardiologii se ujal nový pojem, jsou to dvě osmičky, a ani o trochu víc:

V současnosti novou veličinou, která zásadně ovlivňuje zdraví našeho srdce, jsou míry 88 u žen a 92 centimetrů u mužů v obvodu pasu. Totiž ty tuky, které se hromadí právě v pase, jsou rizikovým faktorem.

 

Hlídejte si cholesterol

Vyšší hladinu cholesterolu má u nás téměř 70 procent dospělých lidí, přičemž mnoho z nás svoji hladinu cholesterolu nezná a tento rizikový faktor přehlíží. V zemích EU je hladina cholesterolu častěji vyšší u mužů než u žen, je tomu tak i v České republice.

Vyšší hladina cholesterolu může být způsobena genetickou zátěží, ale často závisí také na naší životosprávě. „Dostat děti od hamburgerové kultury a naučit lidi jíst alespoň dvakrát týdně ryby,“ říká pro Ženu-in primář Kardiologického oddělení Nemocnice na Homolce v Praze Miloš Táborský (na snímku).

Jedná se tedy o tzv. ovlivnitelný rizikový faktor, jehož snížení máme z velké části ve svých rukou! Jak říká docent Táborský: „Ryby, pohyb, nekouřit, nepřejídat se!“

 

Vysoký krevní tlak

Za vysoký krevní tlak je považováno překročení hodnot 130/80 mm Hg, laicky řečeno – sto třicet na osmdesát. U nás ve střední Evropě souvisí až čtvrtina případů infarktu myokardu s vysokým krevním tlakem. Zvýšený krevní tlak má v České republice 24 procent mužů a 19 procent žen.

„Stejně jako vysoký cholesterol i hypertenze patří k faktorům, které můžeme ovlivnit svým životním stylem. Zásadou je snížení tělesné hmotnosti, snížení celkového příjmu tuků, omezení příjmu soli, snížení nadměrné konzumace alkoholu, dostatečnou tělesnou aktivitu a nekouření,“ opakuje docent Táborský.

Nezdravý životní styl

Tolik papíru už bylo popsáno, a pořád to není dost. Tak si dejme opáčko: Energetický příjem, tedy to, co sníme a vypijeme, by měl odpovídat energetickému výdeji, tedy pohybu.

S tuky je to tak, že by měly tvořit 30 až 35 procent denního příjmu energie, přičemž převládat by měly tuky s vysokým obsahem nenasycených mastných kyselin, konkrétně rostlinné oleje a tuky z nich vytvořené a rybí tuk, to pokud chceme jíst zdravě. Na opačné straně, tedy těch nezdravých potravin, jsou tuky, v nichž převažují nasycené mastné kyseliny, tedy tuky živočišné. „Pro organizmus jsou škodlivé také trans mastné kyseliny, ty se vyskytují ve ztužených tucích používaných třeba při výrobě sušenek a sladkého pečiva,“ připomíná prof. MUDr. Michael Aschermann, DrSc., z Fakultní nemocnice 1. lékařské fakulty UK v Praze.


Hýbejme se, čím víc, tím líp

Pohybová aktivita je zásadním ochranným faktorem proti ateroskleróze. A trochu statistiky: Na střední fyzickou zátěž minimálně 30 minut denně si najde čas pouhých 18 procent Evropanů, což je žalostně málo. Podle Světové zdravotnické organizace je nedostatek pohybu příčinou vzniku ischemické choroby srdeční ve více než 20 procentech a příčinou mrtvice v 10 procentech..

Moderní je nekouřit

Kouření patří k nejdůležitějším, snadno ovlivnitelným faktorům aterosklerózy a ischemické choroby srdeční. Nutno pamatovat, že z hlediska srdečně-cévního systému neexistuje „bezpečná“ dávka cigaret, a i jedna cigareta denně zvyšuje riziko vzniku infarktu myokardu na dvojnásobek.

Tloustneme, choroby jsou na blízku

Obezita je závažným zdravotním problémem zvyšujícím riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění a je příčinou vzniku dalších rizikových faktorů – vysokého krevního tlaku a vysoké hladiny cholesterolu v krvi. V České republice má vyšší nadváhu 75 procent mužů a 65 procent žen. Míra obezity by se přitom měla jak u mužů, tak u žen nadále zvyšovat.

Recept na zdravé cévy – odstěhovat se do Francie?

„Tzv. francouzský paradox
popisuje skutečnost, že lidé žijící ve Francii trpí relativně nízkým výskytem akutních srdečních příhod, navzdory jejich jídelníčku bohatému na nasycené tuky. Tento fenomén poprvé odborně popsal irský lékař Samuel Black v roce 1819. Někteří vědci to přičítají vysoké spotřebě červeného vína, jehož složky mají působit preventivně, mj. proti vzniku aterosklerózy.
Příčiny francouzského paradoxu z lékařského hlediska nejsou ještě zcela jasné a výzkum pokračuje.

Z velkých medicínských studií s velkým počtem sledovaných pacientů je evidentní, že malá pravidelná dávka alkoholu významně prodlužuje průměrnou délku života takto se chovajících jedinců. Naprostý abstinent a samozřejmě i chronický piják alkoholu pak mají životní prognózu výrazně horší,“ shrnuje docent Táborský.

 

„Srdce pro nás pracuje celý náš život a na tom, jak se o něj staráme, záleží, jakou práci pro nás bude odvádět. Dodržováním zásad zdravého životního stylu a snahou o snížení vlivu rizikových faktorů srdečně-cévních onemocnění proto prodlužujeme svůj aktivní život,“ vysvětluje prof. MUDr. Michael Aschermann, DrSc.

 

Jak předcházet onemocnění cév:

 

·      Nechte si měřit hladinu cholesterolu a dalších ukazatelů lipidového spektra v krvi. Jestliže váš otec zemřel na kardiovaskulární onemocnění před 55. rokem nebo matka před 65. rokem věku nebo váš sourozenec trpí tímto onemocněním nebo na ně zemřel, máte vyšší riziko, proto se nechte vyšetřit.

·      Nechte si měřit krevní tlak nejlépe každý rok při preventivní lékařské prohlídce od své čtyřicítky. Častěji tehdy, je-li vám více než 60 let, jste-li diabetik (v tom případě je i nižší hranice pro horní hodnotu krevního tlaku – 130/80 mmHg) nebo trpíte-li chorobou ledvin.

·      Hlídejte svůj pas! Dnes kromě absolutní váhy je dalším rizikovým faktorem ischemické choroby srdeční zvýšený objem pasu. Přemíra tuku kolem břicha má spojitost s vysokým krevním cukrem a cholesterolem, které zvyšují riziko srdečního onemocnění. Objem ženského pasu by měl být menší než 88 cm.

·      Přestaňte kouřit, nebo alespoň výrazně redukujte kouření.

·      Pravidelně cvičte, abyste zlepšili svou fyzickou kondici a zamezili nadváze. Forma cvičení je libovolná, důležité je se hýbat.

·      Omezte stres, udělejte si čas na relaxaci, a to i v době pracovního týdne.

  •   Sledujte svůj krevní cukr. Diabetes mellitus zvyšuje riziko vzniku ischemické choroby srdeční více než dvakrát.
  •   Dbejte na složené vašeho jídelníčku. Lehká a pravidelná strava – více porcí v menších dávkách, poslední do 18 hodin, zelenina, ryby alespoň 2krát týdně (pro přítomnost nenahraditelných omega 3 nenasycených mastných kyselin), netučné mléčné výrobky, vláknina a další by měly být samozřejmostí vašeho dietního programu. V případě cukrovky a kardiovaskulárních onemocnění konzultujte dietu se svým ošetřujícím lékařem.

Máte některou z uvedených nemocí, léčíte se? Pokud ano, za jak dlouho se váš zdravotní stav zlepšil? Dbáte na vhodnou zdravou stravu ve své rodině? Kolikrát týdně nebo ročně jíte ryby?

   
13.06.2008 - Zdraví - autor: Pavel Miškovský

Komentáře:

  1. avatar
    [2] OlgaMarie [*]

    nevím, proč lékaři potvrzují to, co lidstvo má prověřeno životními zkušenostmi. Alkohol je meducínka, jak říkala moje babička. Stopečka slivovice, decka vínka. Pivo je blbost do hlavy.

    superkarma: 0 15.06.2008, 15:50:30
  2. avatar
    [1] Vivian [*]

    130/80 Vysoký krevní tlak lze diagnostikovat, teprve když lékař opakovaně (!!) naměří pacientovi TK vyšší než 140/90. Hodnota uvedená v článku je naprosto normální a pochybuji, že by ji pan doktor považoval za patologickou...

    superkarma: 0 13.06.2008, 02:31:45

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme