Rodina

Ženy si pořizují děti bez otců, jak vnímáte tento trend?

Přečtete si vyjádření psychologa k novému fenoménu, kdy si ženy pořizují děti bez vyhlídky na rodinné soužití s jejich otcem...

V Česku se podle nejnovějších údajů rodí téměř polovina dětí mimo manželství a nezanedbatelná část z nich nemá v rodném listu uvedeného otce. Bezpochyby se zde potkáváme s novým fenoménem, kdy si ženy pořizují dítě bez vyhlídky na rodinné soužití. Pro generaci svobodných žen bez partnera, kterým začínají tikat biologické hodiny, je to racionální řešení. Otázkou zůstává, nakolik toto řešení prospívá dětem.

kdiPřítomnost otce nebo mužského elementu v péči o dítě od raného věku, je pro zdravý rozvoj dítěte velmi důležitá. To je obecně známý fakt, který potvrzují mnohé výzkumy. Nicméně dětství bez otce ještě nemusí být nutně nešťastné. Místo otce nebo partnera, který se o dítě pravidelně stará, může částečně zaplnit jiný mužský vzor - dědeček, skautský vedoucí nebo učitel v mateřské nebo na základní škole. Jak známo, že na těchto stupních vzdělávání muži u nás stále chybí. Deficit mužského elementu ve výchově dětí se tedy neřeší. A může se ještě prohlubovat.

Situace je taková, že v ČR přibývá dětí do 15 let vyrůstajících bez jednoho z rodičů. V 90% případů se jedná o domácnosti bez otce. Od roku 1995 se v ČR podíl takových domácností zvedl z 8 na 14 %. Důvodem je především rostoucí rozvodovost a fakt, že dítě je po rozvodu, ve většině případů, svěřováno matce. Přibývá ale i počet dětí narozených mimo manželství. V roce 2012 jich bylo 43 %. 

Martin Jára, psycholog a ředitel Ligy otevřených mužů

   
22.10.2013 - Rodina - autor: (red)

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [41] k.minarice [*]

    Dítě má právo na matku a otce.

    superkarma: 0 27.10.2013, 21:05:33
  2. [40] F_G [*]

    doba je opravdu těžká ... ideálních případů je čím dál méně

    superkarma: 0 25.10.2013, 18:40:20
  3. [39] free [*]

    každé dítě potřebuje otce, na druhou stranu někdy ten výběr opravdu není....Sml24

    superkarma: 0 24.10.2013, 15:49:04
  4. avatar
    [38] vitulka [*]

    nelíbí se mi, že takových případů přibývá.

    superkarma: 0 23.10.2013, 23:40:15
  5. avatar
    [37] hanika [*]

    jsou případy, kdy to asi jinak nejde, ale spíš nesouhlasím

    superkarma: 0 23.10.2013, 21:53:55
  6. avatar
    [36] aďka [*]

    Nejsem si jistá jestli je to dobře - spíš ne ...

    superkarma: 0 23.10.2013, 13:45:29
  7. [35] blackwidow [*]

    Také se mi to nelíbí

    superkarma: 0 23.10.2013, 12:55:59
  8. avatar
    [34] *modrá [*]

    OlgaMarie — #5 on se ten debil z chlapa vyklube třeba až o něco později....

    superkarma: 0 23.10.2013, 09:30:26
  9. [33] karkolka [*]

    moc s tím nesouhlasím

    superkarma: 0 22.10.2013, 21:12:43
  10. avatar
    [32] átéčko [*]

    Mně se tento trend nelíbí. Protože pak na fejsbůku brečí, že je samoživitelka a nemá na to, či na tohle.

    Ale myslím si, že pokud se stane, že se pár rozejde, a dítě zůstane v péči matky, nebo ve střídavé péči, že to na něm nezanechá žádných negativních stop.

    Myslím si také, že dítě vychovávané homosexuálním párem je poznamenané pouze tak, že je tolerantní k jiným. Protože co může pokazit na výchově milující pár?

    superkarma: 0 22.10.2013, 20:56:01
  11. avatar
    [31] Dudlajlama [*]

    Suzanne — #23 Sml67Sml22

    superkarma: 0 22.10.2013, 19:38:51

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Lukáš Čejka [*]

    kobližka — #29 Sml80Sml16

    superkarma: 0 22.10.2013, 16:54:51
  2. avatar
    [29] kobližka [*]

    Lukáš Čejka — #27 A kdopak psal ten titulek? Sml58Sml16

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #30
    superkarma: 0 22.10.2013, 16:45:33
  3. [28] Lida 1 [*]

    Rodina není dítě s maminkou, ale musí tam být i táta, jinak to není rodina

    superkarma: 0 22.10.2013, 16:32:02
  4. avatar
    [27] Lukáš Čejka [*]

    Ženy si pořizují děti bez otců, jak vnímáte tento trend? - skoro jako neposkvrnene poceti Sml32Sml54

    1. na komentář reaguje kobližka — #29
    superkarma: 1 22.10.2013, 16:21:57
  5. avatar
    [26] bonda [*]

    halflive — #22 Žena má to popisované sobectví od přírody dáno k tomu, aby vychovala dítě, na tom nevidím nic špatného.

    superkarma: 2 22.10.2013, 16:18:35
  6. [25] followme [*]

    Ono se není čemu divit. Dnešní trend je si do cca 30-35 budovat kariéru, užívat života atd. Pak najednou začnou bít biologické hodiny a dotyčná to musí nějak řešit. Buď zůstat bezdětná a nebo někoho "splašit" Většina volí druhou variantu.

    Tzv. spousta žen během 20 až 30 lety vybírá, přebírá až přebere. Pokud si vybere aspoň trochu dobře, tak má zajištěný nějaký pasivní příjem ve formě alimentů.

    Ano, i spousta lesbických párů, co touží po dítěti to takhle řeší.

    V zahraničí je již běžné, že existují přímo speciální komerční instituce, kde Vám na objednávku zajistí požadované spermie podle typu dítěte, které chcete mít. V podstatě si objednáte jaké znaky, rysy bude dítě mít. Jestli to je tak správné? Těžko říct - je to vývoj moderní doby a ten nezastavíš.

    superkarma: 0 22.10.2013, 13:59:57
  7. [24] čermáková [*]

    celá rodina je pro dítě nejlepší, pro dítě je asi lepší když je s maminkou než s otcem

    superkarma: 0 22.10.2013, 13:28:19
  8. avatar
    [23] Suzanne [*]

    OlgaMarie — #5 Mně se to nestalo jen díky tomu, že příroda nedala. Dnes, když jsme rozvedení, nestačím se divit, jak moc se člověk může změnit.

    gerda — #16 Přijde mi v pořádku, že dítě vychovávají milující lidé. Pokud to jsou dvě ženy, naprosto to schvaluji. Mám takové dítě nablízku, vychovávaly ho dvě lesbické partnerky. Po dvacetiletém vztahu se rozešly, dítku je čtrnáct, stýká se s oběma, všichni jsou spokojení. Mimochodem to dítko je děvče a líbí se jí kluci. Vztahy chápe dobře.

    1. na komentář reaguje Dudlajlama — #31
    superkarma: 3 22.10.2013, 12:52:03
  9. [22] halflive [*]

    od ženy je to sobecké vůči dítěti, když ho dobrovolně připraví o otce-pokud se tedy bavíme o situaci, kdy se žena nechá jen oplodnit

    1. na komentář reaguje bonda — #26
    superkarma: 0 22.10.2013, 12:48:26
  10. [21] michelle4 [*]

    já si to neumím představit

    superkarma: 0 22.10.2013, 12:16:04
  11. [20] blueladik [*]

    celá rodina je nejlepší, ale nejde to vždy :(

    superkarma: 0 22.10.2013, 10:54:47
  12. avatar
    [19] gerda [*]

    OlgaMarie — #18 babička je jiná generace.

    superkarma: 0 22.10.2013, 10:52:25
  13. avatar
    [18] OlgaMarie [*]

    gerda — #16  A matka + babička = ?

    1. na komentář reaguje gerda — #19
    superkarma: 1 22.10.2013, 10:44:37
  14. avatar
    [17] kobližka [*]

    annella — #3 Takové ženy obdivuji,ale je to dobré i pro dítě? Sml80P.S.Závislá na muži bude i taková silná osobnost,když potřebuje jeho spermie...takže prozatím to bez mužů nejde Sml16

    superkarma: 0 22.10.2013, 10:13:25
  15. avatar
    [16] gerda [*]

    Tulinka — #14 to je ještě horší.Sml15 Copak je normální, aby pár tvořilo stejné pohlaví? Nemám nic proti lásce, ale dítě by mělo odmalinka vědět, že je máma a táta. Bez táty by totiž na svět nepřišlo.Sml57

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #18
    2. na komentář reaguje Suzanne — #23
    superkarma: 1 22.10.2013, 09:41:33
  16. [15] kirisityna [*]

    taky nechápu ženy co si udělají dítě a chlapa k tomu nepotřebují

    superkarma: 0 22.10.2013, 09:37:47
  17. avatar
    [14] Tulinka [*]

    jap14 — #10znám jeden lesbický pár.Holky chtěly rodinu a tak se jedna nechala oplodnit.Vystači si samy Sml16

    1. na komentář reaguje gerda — #16
    superkarma: 1 22.10.2013, 09:22:47
  18. [13] macamala [*]

    Nejsem psycholog, ale pokud by se měli rodiče hádat, popř. by otec matku týral, tak určitě je ve výhodě takové dítě, které žije jen s matkou.

    Proti solo mateřství nic nemám. Samozřejmě rodina je rodina, ale musí být funkční.

    superkarma: 0 22.10.2013, 09:19:24
  19. [12] V19 [*]

    gerda — #9 Sml22

    superkarma: 0 22.10.2013, 09:07:42
  20. [11] zzandaa [*]

    martinkamama — #1 Moji rodiče se rozvedli taky jak mi byli dva. Rozdíl je v tom, že jsem vyrůstala s otcem a matku jsem dvacet let neviděla. A vlastně mi nechyběla. Měla jsem hned po ruce babičku.

    superkarma: 0 22.10.2013, 08:57:54
  21. [10] jap14 [*]

    osobně nechápu, že si nějaká žena udělá dítě s mužem, s kterým  nechce strávit zbytek života..

    1. na komentář reaguje Tulinka — #14
    superkarma: 1 22.10.2013, 08:48:26
  22. avatar
    [9] gerda [*]

    Rodina by měla být úplná, děti by měl mít ten, kdo je chce a kdo je schopen výchovy. Jenže...málokdy je co ideální.Sml80 Můj názor je, že ZÁMĚRNĚ a předem děti připravovat o tátu, je zvěrstvo.

    1. na komentář reaguje V19 — #12
    superkarma: 1 22.10.2013, 08:37:14
  23. avatar
    [8] ToraToraTora [*]

    Přítomnost muže v domácnosti ještě neznamená, že dítě bude mít pozitivní mužský vzor. Otec v domácnosti může být klidně lenoch, násilník, kořala, nebo šovinistické hovádko. . . Pro dítě je důležité, aby mělo vzor, který ho dokáže úspěšně zařadit do života v dospělosti a pomůže mu vést rodinný život. A to kolikrát otec nesplňuje. Jsem zastáncem tradiční rodiny, o kterou by se mělo bojovat a usilovat až do posledního dechu. Ale nikdy ne za cenu nejvyšší.

    superkarma: 7 22.10.2013, 08:33:20
  24. avatar
    [7] Brixik [*]

    OlgaMarie — #5 Bohužel, někdy se pravá povaha ukáže až později. Příchod dítěte dokáže rozhodit i pohodový pár.

    superkarma: 4 22.10.2013, 08:23:42
  25. avatar
    [6] Brixik [*]

    Bohužel mám pocit, že muži se k pořízení dítěte staví čím dál více odmítavě a to i pokud jsou s partnerkou spokojení. Jenže když jí začnou tikat biologické hodiny, tak co má pak dělat? Muž si může pořídit dítě i v 60, když na to dojed, ale ženská plodnost je holt omezená. Takže asi dost žen raději volí cestu, že mají dítě, i přes to, že na něj zůstanou sami.

    superkarma: 1 22.10.2013, 08:22:41
  26. avatar
    [5] OlgaMarie [*]

    *modrá — #4  Já si nedovedu představit, že bych se nechala oplodnit debilem. Ty ano?

    1. na komentář reaguje Brixik — #7
    2. na komentář reaguje Suzanne — #23
    3. na komentář reaguje *modrá — #34
    superkarma: 3 22.10.2013, 08:15:14
  27. avatar
    [4] *modrá [*]

    táta k dětem sice patří ale když se chová jako debil tak je to myslím lepší bez něho :-)

    a než být singl bez dítěte je lepší mít dítě bez tatínka

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #5
    superkarma: 2 22.10.2013, 08:10:24
  28. [3] annella [*]

    ženy jsou v dnešní době soběstačný, nezávislý na mužích

    1. na komentář reaguje kobližka — #17
    superkarma: 0 22.10.2013, 07:54:46
  29. avatar
    [2] OlgaMarie [*]

    "Pro generaci svobodných žen bez partnera, kterým začínají tikat biologické hodiny, je to racionální řešení. Otázkou zůstává, nakolik toto řešení prospívá dětem."

    Racionální řešení? Sml80

    superkarma: 1 22.10.2013, 07:03:38
  30. avatar
    [1] martinkamama [*]

    Sama jsem vychovala dceru,s jejím otcem jsme se v jejích dvou letech rozvedli.Nyní mám syna,kterého vychovávám s druhým manželem a vidím velký rozdíl,táta prostě do rodiny rozhodně patří.

    1. na komentář reaguje zzandaa — #11
    superkarma: 0 22.10.2013, 00:20:57

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme