Bulvár

Ženy musí být zticha

Ujelo mi metro. Ale jela jsem na oslavu, odpočinutá a příjemně naladěná a náladu mi to nezkazilo.

 

Na zastávku přišla skupina patnáctiletých. Očividně byli zfetovaní.

Můj odhad je, že důvodem jejich zbrklých pohybů a překotné řeči byl pervitin.

Pořád to byly děti, ale byly opravdu nechutné.

 

Konečně metro přijelo.

Nemohla jsem se na ty děti ani podívat. Mluvily nahlas a mluvily nesmysly. Snad instinktivně jsem postoupila pár metrů dál. Nechtěla jsem se dívat na tu nechtěnou hrůzu, před kterou musím v budoucnu ochránit svoje děti.

Vlezla jsem do vedlejšího vagónu a pohledu na tu hordu nedospělých féťáků se tím zbavila.

Po pár stanicích přistoupili ale dva mladíci, kteří se usadili hned naproti mně. Těmto bylo o pár let více než těm "ostrozrakým" na nástupišti.

 

Jeden z nich do sebe soukal bagetu.

Oba byli hodně hluční a na sedačce seděli tak, že zabírali nejméně čtyři místa.

Četla jsem si a snažila si jich nevšímat. Myslela jsem na svého sedmnáctiletého synovce, který tak rychle vyrostl a vyspěl. Napadlo mě, jestli se i on tak chová, a opravdu se snažila pro ně mít pochopení. Přestávala jsem ale vnímat, co čtu, a sem tam zvedla zrak.

 

Viděla jsem, že směrem od mladíků nejdříve odletěl papír od sendviče a po chvíli se na zemi pod nimi válel i kus bagety.

Nevím, kde se to ve mně vzalo, moje reakce byla okamžitá a impulzivní.

 

„To si snad děláš srandu, chováš se tady jako prase!“ vyplivla jsem hodně nahlas a rázně směrem k těm klukům. Nikdo ostatní ve vagóně nereagoval, pár lidí, kteří jeli s námi, dělali, jako že tam nejsou.

Reakce chlapců ve mně vyvolala silné dojmy.

 

Jeden z chlapců, ten menší a přeci jen tišší, se zalekl.

Podíval se na mě a já viděla v jeho očích zbytky jakési úcty a stopy po přeci jen nějakém studu.

Ty druhé oči, toho vysokého a také rozložitého mladíka na mě volaly, že na mě zvysoka kašlou. Viděla jsem v nich spoustu věcí, které mě šokovaly a vyvolaly ve mně strach.

 

Podíval se na mě s veškerou drzostí, kterou v sobě našel. Jeho krátký pohled mi říkal, že můžu být tak akorát zticha a jestli nebudu, tak on může využít také své fyzické převahy. Je sice mladý, ale je to chlap. Nevychovaný a na celý svět totálně kašlající.

Po tomto virtuálním vyjádření se na důkaz převahy ušklíbnul, na sedačce se rozvalil ještě víc a zakousl se do sendviče. Kousky bagety se rozlétly po sedačce a některé dosedly na zem vedle rohlíku a papíru.

 

Nikdo jiný nic neudělal.

 

Já ale po jeho pohledu dostala strach.

Bylo mu tak sedmnáct a byl to puberťák. Nedávno byl dítětem a chodil se školní taškou. Dnes ve mně vyvolal hrozné obavy a vedly mě k zamyšlení.

 

Stoji mi za to oslovovat a moralizovat a mohu si to jako ženská vůbec dovolit? Vždyť kdyby se mu zachtělo, mohl by vstát a klidně mi jednu natáhnout. Zastal by se mě někdo z těch stále mlčících a nevšímavých cestujících? Na to se spolehnout nemůžu.

 

Příště až něco takového uvidím, budu nejspíš zticha.

Asi budu muset nechat lidi kolem sebe pořvávat a házet kolem sebe odpadky, i když mi budou padat k nohám.

 

Nezbývá mi zřejmě nic jiného. Jsem totiž jen žena.

 

Co si o tom myslíte?

 

   
04.02.2005 - Společnost - autor: Jindřiška Kleknerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [58] Ťapina [*]

    Vivian: Když někoho vyrušíš v jeho činnosti, tak musíš počítat s tím, že se bude bránit, i když ta činnost je nekalá. A kdo to chce udělat, ten na to musí mít - podle situace. Když uvidím lupiče, jak míří pistolí na pokladní, tak proti němu něco přímo podniknu jen tehdy, jestliže mám taky zbraň a umím ji velice dobře používat. Jinak půjdu za roh a zavolám policii, ale nevrhnu se na něj s holýma rukama. A se slovní obranou pořádku je to stejné. Musím vědět, že mám morální převahu a že když se ten druhý bude bránit, tak se nesesypu.

    superkarma: 0 06.02.2005, 10:26:26
  2. avatar
    [56] Vivian [*]

    Ťapina: ty píšeš "začínat si", "vystartovat", "moralizovat" (s tím pejorativním nádechem, jaký dnes morálka ve společnosti má)... jako kdyby bylo něco špatného, když člověk druhého upozorní, aby nedělal nepořádek, nebo se nedejbože zastane slabšího...

    superkarma: 0 05.02.2005, 17:00:04
  3. avatar
    [53] Ťapina [*]

    Když chci moralizovat, tak musím vědět, že kdyby ten puboš vstal a jednu mi natáhnul, tak mu ji vrátím dřív, než se vzpamatuje. A nemá to co dělat s chlapama nebo ženskýma. Začínat si a zároveň mít strach, to nejde, to dělají malí ratlíci a pak se diví A okolí už s tím vůbec nemá nic společného. Jestliže JÁ po někom vystartuju, ať už kvůli čemukoliv, tak musím být připravená na případnou odezvu a ne hledat někde zastání.

    superkarma: 0 05.02.2005, 13:16:59
  4. avatar
    [51] Suzanne [*]

    Mahara: vzhledem k tomu,že jsem pár let učila na základce - vřele s tebou souhlasím. Spousta i učitelů si stěžuje, že jsou děti hrozný. Jenomže ti dospělí vůbec nepoužívají vůči dětem zásady slušného chování, rovnou vyjedou z pozice síly. To je pak nabíledni, že děťátka okamžitě rebelujou, někdy pro jistotu ještě dřív, než jim dospělí něco řeknou.

    superkarma: 0 05.02.2005, 00:42:12
  5. avatar
    [48] Danuna [*]

    Kimmy:ten odkaz na Brana mi pise,ze nemam pravo si to prohlizet.

    superkarma: 0 04.02.2005, 22:42:51
  6. avatar
    [47] Kimmy [*]

    Ahoj Danuna , diky za odpoved...
    Mne sa este raz stalo, ze ked som chodila na High School, tak som raz uz po vyucovani isla zozadu okolo budovy skoly (nepamatam si uz preco, normalne som tadial nechodievala) a boli tam dvaja este zo zakladky, ktory hadzali kamene do cajky (ake je mnozne cislo slova cajka?), mne tych vtakov bolo trochu luto a tak som sa tych dvoch chalanov normalne opytala co robia (alebo sa oni opytali nieco mna, uz si nepamatam). No a potom som im povedala, ze nech to nerobia a oni napodiv posluchli (este ten jeden povedal, ze "nehadz tam, mohol by si ju trafit") a isli teda hadzat tie kamene do nejakeho stlpu alebo do medznika na ceste. No ale inac chapem ako sa citis - tiez sa mi stalo, ze som isla normalne po chodniku a okolo isiel skolsky autobus (taky ako tu casto premavaju) a z otvorenych okien sa vyklonili asi 10-12 rocne decka a kricali na mna "fuck you bitch", pritom ja som sa na nich predtym ani nepozerala, ani som im nic nehovorila. Tak neviem, ako chce Mahara vysvetlit to, ze sa ku mne tak sproste chovali teoriou "hm,vidic reakce zde-tak se te mladezi vubec nedivim". Neviem, v com som ja vtedy ako pochybila, kedze som s nimi vobec nenadvezovala nijaky kontakt, asi iba tym, ze som tam v tu dobu bola, uz aj to samo o sebe je moja chyba, nie?

    Inac, Branovu stranku si mozes pozriet na http://www.mojweb.sk/branovakniha/ (ak to este funguje).

    superkarma: 0 04.02.2005, 22:14:14
  7. avatar
    [46] Vivian [*]

    Přečetla jsem si teď reakce a souhlasím s Maharou .

    superkarma: 0 04.02.2005, 21:27:45

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [45] Vivian [*]

    Tahle situace je mi TAK povědomá...
    Nedělám si iluze o tom, že by se Wendy někdo zastal, kdyby ji ten pacholek napadl . Mně se loni stala podobná věc, když mě v metru zcela bezdůvodně napadl nějaký obejda, hnusný a agresívní chlap, naštěstí jen verbálně, víc nestihl... Všichni kolem najednou jako by tu nebyli, nikdo nic neviděl, nikdo nic neslyšel, a kdyby mě ten chlápek napadl i fyzicky, asi by se všichni dál jen dívali... Bylo mi zle (jela jsem právě z transfúzky o půl litru krve lehčí) a chtělo se mi z toho brečet. Potřebovala jsem útěchu a tak jsem to napsala sem, některé holky si na to možná vzpomenou, bylo to na některém auditku...

    Cestující v pražské MHD se mi zatím jeví jako nevidící, neslyšící... necítící?

    superkarma: 0 04.02.2005, 21:13:25
  2. avatar
    [44] Klarchen [*]

    Nedávno jsem jela autobusem a do zadních dveří nastoupili dva kluci, pěkně namol a jeden z nich kouřil. Zeptal se, jestli to někomu "jako vadí", tak jsem se přihlásila...v tu chvíly jsem trošku ztuhla strachem a čekala co bude, naštěstí to byly jen připomínky a další zastávku vystoupili, ale přestože byl autobus plný, taky se mě nikdo nezastal Měla jsem štěstí, že byli přiopilý celkem přátelsky...

    superkarma: 0 04.02.2005, 20:09:52
  3. avatar
    [43] Danuna [*]

    Kimmy:to je to co jsem rikala pomuzes a zemres.Dneska nema smysl neco rikat to uz odhadnes ze situace.Kdyz mi nadavaji do kurev a jsou tri tak ja je preci nepujdu karat.To neni o strachu nebo taky ale spis o zbytecnosti protoze takhle to proste je.Reknu tady 11smradovi at vypadne z domu kdyz tady nebydli a nedela bordel a on mi rekne kravo stara.Tak nevim Mahara zije asi na jine planete.To je Kimmy hrozny pribeh z toho autobusu a tohle se normalne deje dnes a denne.Vcera tam ty smradi byli zase u vchodu.Jen se spatne podivas a mas je na hlave a nemocnice to jisti.Chtela bych videt Maharu jak bude statecna.Bude dokud nenarazi a pak taky bude delat,ze nevidi.Nerikam,ze to delam vzdycky ale snazim se odhadnout situaci ale s capkama 16letyma se vubec nezaobiram.Chcete si rozbit huby tak si je rozbijte.

    superkarma: 0 04.02.2005, 17:51:51
  4. avatar
    [42] Kimmy [*]

    Mahara je dobre naivna. Vies co sa stalo mlademu 17-rocnemu chalanovi Branovi Slamkovi za to, ze v Bratislavskom autobuse slusne upozornil jeho spolucestujucich, ze ich dvaja Romovia okradaju? Bodli ho za to patkrat loveckym nozom (ti Romovia, nie ti spolucestujuci). Chudak. No ale podla tvojej logiky je to asi vsetko jeho vina, vsak on ich mal vlastne asi slusne a s usmevom poprosit, aby neokradali svojich spoluobcanov, nie? No a co na tom, ze je tazka doba, ja ked som mala 12-15 rokov, tak som tu v Kanade bola uplne sama (jasne, ze zo svojimi rodicmi, ale inac som bola osamotena), a dokonca isty cas sme treli biedu s nudzou a ja som cele mesiace chodila do skoly hladna a bola som tam hladna cely den, bez obedu, bez desiaty. Vobec som sa nemala komu postazovat, kontakt s rodinou v europe som mala obmedzeny (kde by som asi v tom veku nabrala peniaze na medzinarodny telefon). No a predstav si, ze nikdy som nerobila take hnusne veci ako ti spratkovia v clanku vyssie popisani. A ja sa ich nazvat spratkami vobec nehanbim, mysli si o tom, co chces. Ked sa mam k niekomu spravat slusne, tak si to musi zasluzit, a nie ze on sa na mna znicoho nic zacne osocovat (tak ako pisala Danuna v prispevku 21), a ja ho mam este prosit aby bol taky laskavy a choval sa decentne. To ani nahodou.

    superkarma: 0 04.02.2005, 17:13:02
  5. avatar
    [41] Suzanne [*]

    Promiň, Wendy B., to je ale jen tvoje vlastní konstrukce. Co s tím má společného, jestli jsi žena nebo muž?

    superkarma: 0 04.02.2005, 15:22:49
  6. avatar
    [40] Andula [*]

    Já bych to ale neviděla jako rozpor mezi muži a ženami, prostě to byl hulvát, ale zrovna stejně se může zachovat i holka... jen holt nemusí mít tu fyzickou převahu

    superkarma: 0 04.02.2005, 14:45:49
  7. avatar
    [39] Ivana. [*]

    Rikina: na tohle jim vždycky odpovím, jestli doma mámě taky kreslí po nábytku. No a odpověď? Přesně : Co je ti do toho krávo, v tu chvíli by mi bouchla vzteky hlava.

    superkarma: 0 04.02.2005, 13:47:23
  8. [38] Rikina [*]

    Nechat na pokoji - no, je to asi bezpečnější, ale někdy to nejde se neozvat. Příklad - pán jdoucí vyhodit pytel s odpadky, jednoduše to hodil na zem vedle popelnice, ačkoli ta měla otevřené víko, stačilo trochu zvednout ruku."Když ti to vadí, krávo, tak to seber !" zněla jeho reakce na moje přátelské upozornění. Dospělý muž, žádný puberťák. Naproti tomu cca 10-12letí chlapci na upozornění, že po sedačkách v trolejbuse se nepíše a nekreslí, pravili "Jo? A kde je to napsaný ?" a "To je teď taková móda, pani." Takže nevím, jestli to má vůbec nějaký smysl, ale asi mi to zase někdy nedá, a znovu se ozvu, se zcela nulovým výsledkem.

    superkarma: 0 04.02.2005, 13:41:55
  9. avatar
    [37] Žábina [*]

    ti slušnější se asi zastydí, ale na ty otrlé úcta a slušnost neplatí

    superkarma: 0 04.02.2005, 13:40:28
  10. avatar
    [36] Petique [*]

    Mahara: Sorry , ale vrať se zpátky na zem.

    superkarma: 0 04.02.2005, 13:29:04
  11. avatar
    [35] Ivana. [*]

    Mahara: ono je asi fakt lepší nechat je na pokoji ať se třeba poserou. Protože když jim něco řekneš tak ti ani nikdo nepomůže všichni dělaj jako že tam nejsou.

    superkarma: 0 04.02.2005, 12:58:53
  12. avatar
    [33] Ivana. [*]

    Mahara: No ale pochybuju, že kdyby jim to řekla sladce, tak že jí poslechnou. Akorát by se jí vysmáli a poslali jí do prdele.

    superkarma: 0 04.02.2005, 12:46:16
  13. avatar
    [31] Ivana. [*]

    Mahara: nenadávala jsem jim do parchantů, řekla jsem jim to slušně. Narozdíl od nich. Dnešní děti nemaj k nikomu žádnou úctu, ale to si musí zařídit rodiče. Jenže co s tim maj dělat, když je nemaj na očích. Na nic si ještě nevydělali a ničeho si nevážej. Když jsem byla v jejich věku tak jsem si nikdy nic takovýho nedovolila.

    superkarma: 0 04.02.2005, 12:28:25
  14. avatar
    [29] Ivana. [*]

    Mahara: no tak já myslím, že my jak říkáš starší (mimochodem nejsem stará) se takhle určitě nechováme. Určitě nikde v buse nebo na ulici nehulákám ani neodhazuju odpadky a neurážim starší lidi. Mně stačilo, když jsem chodila do školy. Šla jsem domu a parchanti ze základky (asi 8let) po mě a po kámošce z ničeho nic začali házet zablácený koule. To jsem se mohla teda potrhat smíchy, a když jsem jim něco řekla, tak začali řvát, že je napadám a tak pod. Opravdu super mládež. Ještě jim budu děkovat že jsou hulváti ne?

    superkarma: 0 04.02.2005, 12:15:11
  15. avatar
    [27] Ivana. [*]

    Lenika: nápodobně
    Mahara: až se budou chovat jako lidi a ne jako nevychovaný tak jim nikdo neřekne ani Ň

    superkarma: 0 04.02.2005, 12:05:17
  16. avatar
    [25] Lenika [*]

    Já bych je , parchanty jedny .

    superkarma: 0 04.02.2005, 11:59:28
  17. avatar
    [24] gerda [*]

    mně zas vadí tohle: určitě to znáte ve všech jiných městech, kde jsou lavičky s opěradly. Asi už víte, o co mi jde - že mládež sedává zásadně na opěradle, zahnojené boty na sedadle. Zkuste jim venku něco říct! Policajti jsou asi slepí. Pak se tam posaďte v čistém oblečení po nich, když si nevšimnete... a perla. VŠ - vestibul s lavičkami. A jak si myslíte, že sedá budoucí inteligence??? To jsem se neudržela a řekla jim, co si o tom myslím. Ty pohledy...kráva blbá bylo to nejslušnější, co jsem jim z očí vyčetla.

    superkarma: 0 04.02.2005, 11:53:53
  18. avatar
    [23] Ivana. [*]

    Jen žena? Já bych tomu hajzlíkovi asi hned jednu ubalila. Smradi jedny. Něco podobného jsem zažila a je to hnus. Ty parchanti si dneska dovolej fakt všechno.

    superkarma: 0 04.02.2005, 11:44:21
  19. avatar
    [21] Danuna [*]

    Tak prede dvema dny jsem sla ve 22hodin vencit a vedle u vchodu dva kluci a jedna holka a ten slovnik hlavne ta holka.A ten jeden parchant na me TY KURVO ZASRANA,TY MRCHO,CO CUMIS KURVO,ROZTRHAME TI PSA.Ja uz se bojim jit i se psem.Jo kdyby na me skocili budu se branit ale clovek uz ani nemuze jit ven a dejchat.Mam 16letyho syna.Ja slyset takovehle kecy tak Takze ne,ze zensky drzej pusu i chlapy drzej pusu nektery pac ta nase zlata mladez je schopna kvuli blbymu pohledu vas zabit nebo zmrzacit.Driv jsem bojovala kdyz jsem videla bezpravi.Dneska mi to je fuk.Me taky nikdo nepomuze.Radsi si niceho nevsimam at si kazdej vychova svoje vlastni deti.Je to hrozny co pisu ale kolik lidi uz prislo o zivot protoze chteli jen pomoct.Jo a taky po me strileli kdyz jsem sla vencit psa

    superkarma: 0 04.02.2005, 10:20:16
  20. avatar
    [17] gerda [*]

    myslím si, že tomu klackovi bylo jedno, kdo mu to vytýká a pohlaví v tom roli nehrálo. Ale když budeme všichni mlčet, dočkáme se toho, že nám budou s**t na hlavu. Mně to často taky nedá a hubu nedržím, zatím se mi ještě nic nestalo a snažím se nebát...

    superkarma: 0 04.02.2005, 09:42:35
  21. avatar
    [15] Rybulka [*]

    Je to smutný, ale ač nejsem žádný tintítko a zakřiknutá panenka, přesto se taky bojim někomu něco říct. Maximálně se zmůžu na významné pohledy a vrtění hlavou. Myslim, že lidi se víc bojej, než že by byli lhostejní.
    Jo a úplně nesnáším, o čem autorka píše - když chlapi seděj rozvalený přes dvě sedadla. Já chápu, že nemůžou sedět s nohama u sebe jako my, ale zabírat dvě místa nebo utiskovat a obtěžovat svejma rozhozenejma haksnama vedle sedící osobou, to je vrchol bezohlednosti.

    superkarma: 0 04.02.2005, 09:30:30
  22. avatar
    [14] emma [*]

    Wendy B.: JEN žena???
    asi z tebe vycítili to nízké sebevědomí a tak si dovolili...

    superkarma: 0 04.02.2005, 09:30:18
  23. avatar
    [12] vlcice [*]

    Jak už napsala Enya, nezálelží v tomto případě na pohlaví. Myslím, že i spousta silných chlapů se drží stranou. Co kdyby výtržníci měli zbraň?

    superkarma: 0 04.02.2005, 08:46:12
  24. avatar
    [11] Enya [*]

    Hm, myslím, že to nebude tím, že jsi ženská, takovýhle floutci jsou schopni se stejně utrhnout i na policajta... Nejlepší jsou ty, co si na sebe navlíknout kapucu a myslej si, jak jsou drsný a neporazitelný Ale jakmile by se někde ocitli sami, bez té své partičky podobných individuí, myslím, že by jim rychle spadnul hřebínek

    superkarma: 0 04.02.2005, 08:02:20
  25. avatar
    [10] catcat [*]

    Wendy B., to není o tom, že jsi ženská, ale že lidé jsou všeobecně lhostejní. Už se mi taky stalo, že jsem nějaké chlapečky v MHD "nepřežila" a seřvala je - a taky se mi stalo, že ostatní spolucestující opovržlivými pohledy pak častovali mě

    superkarma: 0 04.02.2005, 07:47:44
  26. [9] linka [*]

    Naši ochránci zákona jsou zadarmo drazí. Pamatuji si na chlapíka, který pobíhal po zastávce v nožem v ruce a na potkání lidem vyhrožoval, že je podřízne. Když už to jeden pán nevydržel a zavolal naše ochránce, tak potom měl sám nepříjemnosti, protože než přišli policajti - a že si dali načas - chlapík nasedl do tramvaje a odjel. To si člověk potom rozmyslí do něčeho se plést nebo ty policajty zavolat.

    superkarma: 0 04.02.2005, 07:38:52
  27. [8] Jaňula [*]

    Jednou jsem šla se sestrou kolem dvoru kde bylo asi pět kluků a házali po sobě kameny, tak jim říkám ať toho nechájí , že si můžou něco udělat. A místo toho aby toho nechali, tak je začali házet na mě a na sestru, vzaly jsme nohy na ramena a utíkaly od nich co nejdál.

    superkarma: 0 04.02.2005, 07:34:45
  28. [5] Jana 01 [*]

    Bridgetj:
    Tak to bych těm policajtům něco řekla a museli by zareagovat. Jinak bych si na ně stěžovala. Pravda ale je, že si nechtějí dělat problémy, tak je prostě obchází. Spousta z nich dává od případů ruce pryč, pár mladých je aktivních, ale protože dělávají ve dvojicích, tak ho to pak ten druhý většinou odnaučí. Bohužel. Ale je pravda, že opravdu kolikrát nemají prostředky, jak zasáhnout. Když je lidi neposlechnou - nic s nima nemůžou udělat, nesmí se jich ani dotknout. Trošku s nimi mám zkušenosti, tak to znám.

    superkarma: 0 04.02.2005, 07:09:25
  29. avatar
    [4] jankucharo [*]

    V Ostravě stačí čekat na tramvajové či autobusové zastávce, stačí, když jde kolem skupina "našich spoluobčanů". Jsou záměrně velmi hluční, člověk se po nich otáčí a ostražitost je ta tam... Teď v zimě používají jinou zbraň, takoví 9-12 letí fakani vás začnou koulovat, nejlíp ledovkami, když jim něco řeknete, tak si provokativně stoupne a řekne - TAK ZAVOVEJ TY POLICAJTY...
    Bohužel, dnes je doba držení jazyku za zuby...

    superkarma: 0 04.02.2005, 06:59:23
  30. avatar
    [3] Mici [*]

    Na pomoc druhých bych raději nespoléhala a raději bych držela hubu a krok. Z hlediska vlastního zdraví a bezpečnosti je to asi nejlepší řešení. Bohužel...

    superkarma: 0 04.02.2005, 06:53:53

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme