Domácnost

Ženy-in na „mateřské“?

Minulý týden jste pod článkem Kolik mužů si troufá… diskutovaly o rodičovské dovolené.
Kdo u vás byl na rodičovské dovolené? Pokud jste byla na rodičovské dovolené, chyběla vám práce? Jak byste si představovala ideální rodičovskou dovolenou? Chtěla byste, aby váš manžel šel na mateřskou dovolenou?

A toto jsou výsledky našeho miniprůzkumu: Zatímco v naší republice jde na rodičovskou dovolenou 1 % mužů, mezi čtenářkami Ženy-in.cz to bylo 7,7 % mužů, v 7,7 % případů se starají oba rodiče na polovinu a v 84,6 % rodin je doma s dítětem žena.

A nyní vám se souhlasem autorek představím nejzajímavější příspěvky. Bohužel se mi nepodařilo získat souhlas s publikováním citací o mužích na rodičovské, tak začnu s jedním pokusem o jeden den otcovské dovolené:

„Heheh, v neděli ráno jsem vyhlásila „taťkův den", protože mi bylo fakt hódně mizerně. A oproti jiným takovým dnům jsem trvala na tom, že domácnost pojede jako vždycky. Tatoušek uklízel, pral, vařil, hrál si s dětma... Prádla zmohl asi třetinu, tři řízky připálil („udělám řízky, to je jednoduchý jídlo") a v poledne se chtěl zanořit do pelechu. Byl vykázán s pokynem, že když prcek spí, musí rychle vyžehlit, aby mohli jít odpoledne za babičkou. Večer šel spát v osm a strašně se divil, že prožil takovou běžnou maminkovskou neděli. A kdyby zůstal delší dobu s děckama doma, tak by je přizabil a domácnost by určo nechával na ženušce.“
(Kuře)

Některé z vás jsou doma s dítětem naprosto spokojené, jako například tyto čtenářky:
„My to máme v podstatě půl na půl, vzhledem k tomu, že oba pracujeme doma. Oba tak můžeme vydělávat a oba se taky můžeme starat o dceru, jde jen o to, jak se spolu domluvíme a jak si to zorganizujeme... Takhle se to dá úplně v pohodě zvládat i bez hlídacích babiček. Práce mi nechybí, protože jsem asi měsíc po porodu začala zase pracovat - když malá usne, tak můžu zasednout k práci... Ideální mateřskou/rodičovskou dovolenou si představuju asi právě takhle.“ (Vivian)

„Tak já jsem zatím šestinedělka, ale už před otěhotněním jsme se hádali, kdo bude na rodičáku. Manža chtěl, aby si prcka užil, já chtěla taky, protože to bude moje první dítě. Nakonec vzhledem k výši jeho platu a mojí almužny zůstanu na rodičáku já, ale naštěstí on má relativně pružnou pracovní dobu, takže se malýmu věnuje, jak může.“ (cmelda)

„U  nás jsem na rodičovské dovolené já, i když jsme s manželem vydělávali tak nějak stejně - v závislosti na prémiích já občas i víc - ale s děckem jsem chtěla být já... Jinak do práce chodím na den a půl, přičemž jeden den hlídá prababička a ten půlden má domluvený manža v práci, že holt bude doma... Takhle mi to vyhovuje nejvíc, protože práce z domu je sice fajn, ale když jsem pryč, tak se dokážu líp soustředit... (L_B)

„Momentálně jsem na mateřské dovolené a hezky si ji užívám, mám ještě dva dospělé syny, kteří studují na střední škole, ale s nimi jsem neměla čas si mateřství tak užít jako teď se svojí skoro tříletou Nikolkou. Chodíme na procházky, do mateřského centra mezi ostatní děti a maminky. Nejsem proti tomu, aby byli tatínkové na mateřské, myslím, že je to super. Doma by se mělo zůstat do 4 let věku dítěte, to je tak ideální věk.“ (čtenářka Lenka)

A zde máte jeden příspěvek, jak prožívaly mateřskou ženy před dvacet lety:

„Já byla na mateřské před více než 20 lety, ale já si ji užila a měla jsem čas i na koníčky, a to mám 3 děti. Je pravda, že jsem vstávala v 6 ráno, ale v 10 jsem měla vše uděláno a šli jsme do 12 ven. Dala jsem dětem oběd a šli spát a já měla 4 hodinky pro sebe. A to jsem plíny vyvařovala v hrnci na peci, kam se hrabou dnešní papírové plenky. Musím podotknout, že ani automatickou pračku jsem neměla. Proto se vždycky divím mladým maminkám, jak říkají, že na nic nemají čas. Chce si to jen pořádně rozvrhnout a jde to." (mamča123).

Protože některé z vás se cítí v izolaci, jako autorka následujícího příspěvku, tak na konci článku naleznete adresy mateřských center a restaurací a kaváren, které jsou vhodné pro návštěvu s dětmi:

„Tak u nás jsem na mateřské dovolené já, přestože jsem vydělávala o kapku víc než manžel. A přestože jsem doma teprve chvilku (4 měsíce), leze mi na mozek, že nedělám nic „hlavou". Jsem strašně šťastná, že mám naši berušku, ale chybí mi i vlastní seberealizace... Trochu nevím, jak z toho… Chtěla bych nejmíň 2 děti a ještě raději 3, ale nevím, jestli tu spoustu let doma vydržím, abych z té samoty nezcvokla. Je mi doma samotné smutno.“ (anonymní příspěvek)

 

Seznam mateřských center

Seznam restaurací doporučovaných pro návštěvu rodin s dětmi.


 
Chceme nyní připravit tipy pro matky i otce na mateřské dovolené, kteří chtějí tento čas skloubit i se studiem. Pokud máte zajímavá doporučení, pište nám je do diskuse pod tento článek. Děkujeme.

 

   
24.01.2008 - Dům a byt - autor: Eva Bedrníčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [76] EvaH [*]

    Souhlas s mamčou 123. Bylo to super, na MD jsem byla ráda a moc mě to bavilo, stihla jsem s dětma daleko víc věcí než pomalu stihnu teď bez dětí. Dnešní mamky (a to se jich nechci dotknout) mi přijdou pohodlné, rozmazlené a mám pocit, že plno si jich řídí děti jen proto, že se to sluší a že jim tikají biologické hodiny - a pak je role matky spíš obtěžuje. Ale nejsou takové všechny.

    superkarma: 0 25.01.2008, 17:42:03
  2. avatar
    [75] jiti [*]

    Vivian: Tak to s tebou sdílím názor

    superkarma: 0 25.01.2008, 12:23:23
  3. [74] anas [*]

    Já na mateřské byla moc ráda, i když mi kluci dávali hodně zabrat a o spánku nebo chvílích pro sebe jsem si mohla max. nechat zdát. Od září pracuji a je to frmol ještě větší, ale vyhovuje mi to tak. V práci se soustředím skutečně jen na práci a doma zase vypnu "pracovní část mozku" a jsem celá domácnosti a dětí. Nějak mi tenhle systém vyhovuje ze všeho nejlíp. Ale jen proto, že vím, že klukům se ve školce a v jeslích líbí. Jinak by to asi taková pohoda nebyla...

    superkarma: 0 25.01.2008, 11:27:27
  4. avatar
    [73] clarCa [*]

    no jo, když někomu spí děti přes den čtyři hodiny, to se to frajeří.... Mám doma to, co mindulinka.... moje mladší do roka vystačila se spánkem 23 - 5 plus za den tři desetiminutovky - hlavně aby jí něco neuteklo... té slávy, když kolem roku mi odpoledne spala někdy i celých 40 minut v kuse (se mnou a to jsem se nesměla ani hnout).

    superkarma: 0 24.01.2008, 22:30:02
  5. [72] tanecnice [*]

    Myslim, ze dobra rada pro ne je, nekloubit to

    superkarma: 0 24.01.2008, 21:34:22
  6. [71] tanecnice [*]

    gerda:

    superkarma: 0 24.01.2008, 21:20:02
  7. [70] mindulinka [*]

    Rikina: to buď ráda, že ti spaly. Moje máma, když viděla, že můj týdenní syn opravdu spí 3x20min. denně a já pořád jen kojila, řekla, že dřív se takovýmhle dětem dával "histeps". Aby se mamina aspoň v noci vyspala. A všechny známé co mají děti, také nevěřily, že nespí, dokud nepřijely na návštěvu.

    superkarma: 0 24.01.2008, 17:56:04
  8. avatar
    [69] breberka [*]

    Vivian:

    superkarma: 0 24.01.2008, 17:22:19
  9. avatar
    [68] Vivian [*]

    Tak návštěva mateřského centra mě teda neláká, já si s ostatníma maminkama nějak nerozumím A návštěva "baby friendly" podniků mě neláká už vůbec, protože fakt nesnáším kombinaci restaurace a "hřiště" plného pobíhajících a povykujících děcek, které nikdo nehlídá

    superkarma: 0 24.01.2008, 17:15:19
  10. avatar
    [67] borovice [*]

    Taky jsem toho stíhala nějak víc než teď - na dceru jsem šila,pletla, protože před dvaceti lety byla nabídka oblečení pro děti dost bídná. Každý den jsem vařila, žehlila plínky (aspoň ze začátku), chodila na procházky. Syn se narodil o 9 let později, to už jsem používala pampersky, se šitím a pletením to už nebylo tak slavné, ale zase byla větší nabídka v obchodech. Navíc jsem od jeho dvou let už pracovala. V pokoji měl svoji ohrádku s hračkama, viděl na mě, když jsem překládala u PC a pokud neměl zrovna období věčných otázek typu A proč?????, tak se to docela dalo stíhat,ač byl synek poměrně hyperaktivní a zvídavý tvor, což znamenalo neustálou pozornost. Jinak jsem to doháněla po nocích. K tomu běžný provoz domácnosti + starší dítko. Člověk si to musí umět zorganizovat, i když je fakt, že s některými dětmi nepomůže ani sebelepší organizace

    superkarma: 0 24.01.2008, 15:21:09
  11. [66] 7kraska [*]

    A ja - hura - jsem uz zase skoro clovek a ne porad jen matka. Davam ted 2,5-letou dceru na dve dopoledne v tydnu do "skolicky" a naproti pres ulici v kanclu klofu do notebooku veci do prace. Tim jsem usetrila cas v noci, kdy jsem nespala a klofala doma. A dceri se tam libi.

    superkarma: 0 24.01.2008, 14:59:18
  12. avatar
    [65] skolacka [*]

    Meander: 57 - jsem si při tej představě poprskala monitor

    superkarma: 0 24.01.2008, 14:37:24
  13. [64] Lindaa [*]

    Solei: Kdyz se o neco zasekla a nemohla dál tak zpustila sirénu a nevypnula ji dokud ji nekdo neotocil a pak se v klidu a spokojenosti kutálela dál. A to vís starsí ségra jí vzdycky radostne vychovela a "starala" se o miminko.
    Rikina: Julča: holky Vás jsem mela znát pred 14-10 lety kdyz jsem prozívala galeje zvané materská, mileráda bych Vám moje zlatícka vrazila aspon na chvíli abych si aspon mohla odskocit na záchod a nebo si doprát ten luxus a vysprchovat se

    superkarma: 0 24.01.2008, 14:01:17

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [61] Zázvorka [*]

    svetluszka: Díky!!

    superkarma: 0 24.01.2008, 13:43:25
  2. avatar
    [60] Julča [*]

    Rikina: měla jsem to také tak.Na mateřské jsem zvládla fůru věcí,to co tady čtu mi připadá zvláštní .To,že jsem šila,pletla mi připadalo v té době normální.Ven jsem s něma chodila,vařila a žehlila denně.

    superkarma: 0 24.01.2008, 13:19:50
  3. [59] Rikina [*]

    Taky souhlasím s mamčou 123. Děti coby nemluvňata spaly skoro pořád, měla jsem fůru času na domácí práce, a v životě nikdy jsem neměla tak uklizeno a všechno v lesku, jako v období mateřské a rodičovské dovolené. A ven se samozřejmě taky chodilo, neb jsme měli psa, kterého je třeba venčit a ještě jsem měla čas na potomky plést a šít, a ve volných chvílích motat koberečky tapiko. Například. Mateřská centra tehdá nebyla, naštěstí.

    superkarma: 0 24.01.2008, 13:05:36
  4. avatar
    [58] MEK [*]

    Lindaa:něco podobného se mi stalo se synem,ale ten se mi zasekl mezi postýlkou a sedačkou

    superkarma: 0 24.01.2008, 12:49:21
  5. avatar
    [57] Meander [*]

    Solei: To víš, položí ji ke stěně a pak ji bude smetákem shazovat ze stropu.

    superkarma: 0 24.01.2008, 12:49:18
  6. avatar
    [56] Solei [*]

    Lindaa: co by asi dělala, kdyby měla na straně na kterou se uměla otáčet překážku. Neříkej, že jsi nezkoušela položit ji ke stěně..

    superkarma: 0 24.01.2008, 12:47:47
  7. avatar
    [55] evelyn [*]

    lejla: ja nevim, jestli neco takoveho bylo za me, ale ono stacilo si sednou s deckem k piskovisti a ty kecy tam, ktera ma belejsi pleny a vickrat luxuje a jine hovadiny, aby se predvedla, jak je nej , stacilo

    superkarma: 0 24.01.2008, 12:42:46
  8. [54] Lindaa [*]

    Pro lilithheta a jiné detmi nedotknuté duse:Já jsem si myslela, ze po starsí dceri me uz nic u detí neprekvapí. Mýlila jsem se. Byla jsem sama s mladsí dcerou doma - to jí byly cca 3 mesíce. Nachala jsem jí lezet uprostred obýváku na zemi na dece a odesla na záchod. Kdyz jsem se vrátila tak dcera byla pryc - a to byl sok. Pak nastoupil rozum - holka klídek, behat neumí, lézt neumí, nikdo tu nebyl bydlís ve 3. patre a vsechna okna jsou zavrený tak tu sakra to mimino nekde musí být. Ta mrnavá potvora (jinak se to nazvat nedá) se nejak naucila otácet, ale pouze na jednu stranu a odvalila sudy az pod sedacku, kde se zasekla. Kdyby se mi aspon ozvala nebo zabrecela, ne ne ona se "výborne bavila" jak lezu po vsech ctyrech po obýváku a hledám ji. Od té doby jsem jí nenechala ani na zemi samotnou a kdyz byla zticha tak nám bylo jasný, ze je zase nekde odkutálená a ceká az ji zacneme hledat. A mela to za desnou srandu a ani se nenamáhala naucit se prevalovat na druhou stranu.

    superkarma: 0 24.01.2008, 12:40:27
  9. avatar
    [53] lejla [*]

    v MC jsem byla 1x a uz nikdy vice, to budu radsi s deckama rajzat sama po parku, nez poslouchat ty "rady" od zaslouzilych matek

    superkarma: 0 24.01.2008, 12:34:56
  10. avatar
    [52] OlgaMarie [*]

    Když synova manželka odejela poprvé (a asi naposled)do lázní,již v poledne jsem od syna dostala SMS,ať večer nevolám,neboť po Večerníčku jde s dětmi spát.

    superkarma: 0 24.01.2008, 12:02:57
  11. avatar
    [51] gerda [*]

    Meander: to víš, mně to s rýmou děsně pálí

    superkarma: 0 24.01.2008, 11:42:54
  12. avatar
    [50] Meander [*]

    gerda: To je povedené.

    superkarma: 0 24.01.2008, 11:39:09
  13. avatar
    [49] gerda [*]

    Meander: a měli doma lesní školku, že?

    superkarma: 0 24.01.2008, 11:36:11
  14. avatar
    [48] Meander [*]

    Landriel: Ohrádka je šikovná věc, kámoška do ní postavila vánoční stromeček, aby jí ho harantě neorvalo.

    superkarma: 0 24.01.2008, 11:30:21
  15. avatar
    [47] svetluszka [*]

    Manx: Zázvorka: a jestli budeš za těhotna pít kávu a malovat si s až bude mít zlomenou nohu...?...

    superkarma: 0 24.01.2008, 11:27:50
  16. avatar
    [46] Zázvorka [*]

    Manx: Jak Tě to napadlo? To si z mého příspěvku vyčetla?
    Dávám přednost přírodní a příjemnější cestě! Pokud to nepůjde, tak pak budu řešit dál!

    superkarma: 0 24.01.2008, 11:11:54
  17. [45] mindulinka [*]

    gerda: ano, když je dítě ticho - je to vždy podezřelé.

    superkarma: 0 24.01.2008, 11:09:37
  18. avatar
    [43] gerda [*]

    lilithheta: až přijde čas, budeš na to mít fůru dnů, aby ses s tématikou blíže seznámila, dítě nemáš ze dne na den. Tyhle pochyby prožívá asi každá. Já, když jsem byla poprvé těhotná, tak jsem si jednou v posteli s hrůzou uvědomila, že k nám přijde někdo úplně cizí, jak to s ním budu umět, všecko bude jinak a to navždy - ale protože je to dítě s námi denně, pak už mu začneme rozumět a poznáme, kdy chce pít, kdy jen otravuje a až projeví radost nad tím, že nás vidí, všecko mu odpouštíme s úsměvem.

    superkarma: 0 24.01.2008, 10:51:44
  19. avatar
    [42] gerda [*]

    Landriel: u nás byl klid. Jednou až podezřelý, načapala jsem synka v hlubokém soustředění, jak si vybírá z tepláčků vlastní bobky a strká je do pusy.

    superkarma: 0 24.01.2008, 10:49:10
  20. avatar
    [41] Zázvorka [*]

    Milé Žínky, díky moc za Vaše rady a postřehy ohledně dětí! Nejen, že jsem se pobavila, ale i poučila. Zatím nemám, už o něm ale vážně uvažuju
    Chodím na tyto stránky už několik let, ale teprve nedávno jsem se odhodla se zaregistrovat a musím říct, že jsem ráda, že i já se můžu zapojit.
    Díky za reakce pod článkama! Děsně mě to s Vámi baví a je tu legrace! Tak Žínky

    superkarma: 0 24.01.2008, 10:48:27
  21. avatar
    [40] lilithheta [*]

    gerda: Já fakt nemám představu. Jen jedinákrát jsem vozila sousedce kočár, když už se kamarádky předháněly, kolikrát, že už vozily někomu kočár, tak jsem taky chtěla poznat tu epesní záležitost Kočár jsem dovezla 2x na konec ulice a zpátky, dítě se rozbrečelo, tak jsem šoupla kočár za vrata, dlouze zazvonila na sousedku a rychle zdrhla ... To jsou mé veškeré zkušenosti s dětmi, prostě takový list nepopsaný

    superkarma: 0 24.01.2008, 10:44:25
  22. avatar
    [39] Landriel [*]

    gerda: ohrádka? Ale kdeže, ohrádka u nás znamenala neutuchající řev, ať tam bylo hraček, kolik chtělo. Jak malá viděla mříže, bylo zle. (máti škodolibě tvrdí, že to má po mně ).

    superkarma: 0 24.01.2008, 10:35:41
  23. avatar
    [38] gerda [*]

    lilithheta: to by myslím nevydrželo ani to dítě

    superkarma: 0 24.01.2008, 10:07:15
  24. [37] mindulinka [*]

    A chce to zminimalizovat úklid: žádný dečky, vázičky na stole a v dosahu dítěte nic: lehký úklid- žýdný praní a žehlení deček, protože nejsou - jen se utře pokecaný stolek a hotovo. A opravdu chce malinko víc zapřáhnout také tatínka (pokud je doma a nemá co na práci). Vždyť je to také jeho dítě.

    superkarma: 0 24.01.2008, 10:04:23
  25. [36] mindulinka [*]

    gerda: také jsme měli ohrádku - na hračky , jakmile jsem uličníka do ní dala tak vyváděl, všechno chtěl dělat a přesně jak povídá kuře, když už byl starší: měla jsem ho v kuchyni vařila jsem a on si hrál s vařečkama a stěhoval mi nádobí.

    superkarma: 0 24.01.2008, 10:02:20
  26. avatar
    [35] lilithheta [*]

    gerda: Tak nějak jsem to myslela. Totiž původně jsem pochopila, že se musíš plně věnovat jen a jen tomu dítěti - tedy mluvit na něj, dělat na něj xichty a já nevím, co se ještě s dětma dělá.

    superkarma: 0 24.01.2008, 09:57:20
  27. avatar
    [34] Kuře [*]

    biancab: Děláš holka chybu. Jak usne, tak nohy nahoru a relaxuj. Zkus vařit a uklízet s robátkem. Jde to, já tomu u prvního děcka nevěřila, ale jde to. Vraž dítěti rendlík a vařečku a nech ho mícht vodu. Nech ho přebírat se v jednom šuplíku v kuchyni a rychle něco uvař. Prostě se snaž vyhodnotit, jestli to, že dítě rozhází pokličky není lehce napravitelný problém, díky kterému ale získáš půl hodiny na vaření... Vař do zásoby(ať žije mrazák) - polívky zásadně kotel, knedlíky ve velkém atp. Zredukuj práci na minimum a dělej ji s dítětem. Úklid taky nepřeháněj a zjednoduš si ho, jak nejvíc to jde. Prostě na ten rok-dva je lepší zapomenout na dokonalou domácnost, ale nezapomínej na to, že ty si musíš odpočinout a zůstat zdravá.

    superkarma: 0 24.01.2008, 09:56:25
  28. avatar
    [33] gerda [*]

    biancab: u mé kamarádky jsou dvě malé děti, pořád je s nimi a neodpočine si ani minutu. Nemůžu jí do toho mluvit, ale já, když jsem měla v rozmezí 2 let dva potomky, neobešla jsem se bez dětské ohrádky. Jinak bych se ani nenajedla. Takže moje rada - dát do ohrádky na deku s hračkami, to je jediná jistota, že si můžeš odběhnout do jiné místnosti.

    superkarma: 0 24.01.2008, 09:55:13
  29. avatar
    [32] gerda [*]

    lilithheta: ne, to není jen o tom brečení. Tady jde o to, že při spícím dítěti jsi klidná. Když je vzhůru, jsi pořád v pozoru, aby si něco neudělalo, neskříplo se o postýlku, nepřilehlo si ručičku...Dá se to ale dělat tak, že se postýlka přiveze do místnosti, kde třeba mamina žehlí, aby ji vidělo při práci. Dítě potřebuje podněty, starší i zaměstnání, aby se nenudilo a nepřivolávalo si křikem pozornost.

    superkarma: 0 24.01.2008, 09:53:20
  30. [31] mindulinka [*]

    A když už jsem vypadala hodně špatně - si dokonce toho manžel všimnul, tak mě na sobotu a neděli odvezl k našim - kojita za mě každý 2 hodiny máma sice nemohla, ale mezitím jsem se mohla vyspat. Doma to nešlo manža pořád v práci (bydleli jsme u tchyně, ale té jsem se raději neříkala, stejně chodila a pomlouvala, že nic nedělám). To jsme k tomu začali stavět a já denně vařila pro zedníky - pak už jsem řekla dost a stěhovali jsme se do podnájmu. A tam jsem udělala jednu výtečnou věc: jakmile byl muž doma - dala jsem mu kluka, ať si taky "užije", začal koupat - s mými slovy ať to nebere jako práci, ale hraní, když ho celý den nevidí. A dneska se syn chce koupat jen s tatínkem.

    superkarma: 0 24.01.2008, 09:39:28

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme