Reklama

Ženské časopisy, ach jo, tak o tom se mi bude psát hůře. Asi jsem víc chlap než žena. Ale zkusím to. Exkluzivita a pocit výjimečnosti ženy láká ještě více než muže. Snad právě proto mají ženské časopisy větší tradici, věrnější čtenářky a čte je více lidí, zcela záměrně píši lidí, protože exkluzivní ženské časopisy čtou i muži.

Začínám tím nejběžnějším a nejúspěšnějším, tedy Cosmopolitanem. Ten čtou ženy od 18 do 35 let ze střední a vyšší příjmové skupiny s aktivním přístupem k životu. Chtějí se trochu bouřit proti zažitým mýtům, ale zároveň se snaží zůstat ženami. Český Cosmopolitan, na rozdíl od amerického originálu, obsahuje více reportáží, příběhy konkrétních žen a také články o cestování. Cosmopolitan není výlučně zaměřen na módu.
Na jedné straně na mě působí jako částečně feministický časopis, ale tak nějak česky feministický. Sice v něm jsou články o ženách, které mnohé dokázaly, ale na druhé straně Cosmopolitan popisuje každou podrobnost, jak muži ukázat sedmý div světa v posteli. Trošku se pousmívám nad představou, že žena-bojovnice se najednou změní v poslušnou služku, byť by šlo o sex.
Cosmopolitan nyní nabízí i něžná letní holátka nebo šťavnaté řízky bez přílohy. Co to je? Odrostlí chlapečci v odvážných polohách s tajemným úsměvem na rtech. No dobře, italskou jedenáctku mám uloženou ve svém počítači, ale psst.

Proč ženský časopis najednou ukazuje téměř nahé muže? Sice jsem se mediálního odborníka zeptala, ale on zčervenal. Tak mi zbývá prosté sdělení, že i žena se ráda podívá na kus pěkného chlapa.

Elle je vůbec nejstarší exkluzivní časopis pro ženy. Zaměřuje se především na módu a nabízí svým čtenářkám rady, kde výhodně nakoupit a co nosit, když mají takovou postavu. V Elle se dá nalézt hodně článku o společenských tématech či o životním stylu. Dokonce obsahuje stránku o vaření, ale o takových pokrmech, které se dají připravit jen s nemalými obtížemi. Elle čtou ženy s vyššími příjmy nad 25 let. Poněkud překvapivě 16 % čtenářů tvoří muži.

Harper´s Bazaar je přímá konkurence Elle. Jedná se o nejluxusnější časopis pro ženy, převážně o módě. Čtou jej ženy od 25 do 45 let s dobrým společenským postavením. Avšak předchozí věta neplatí pro všechny čtenáře, protože celá jejich čtvrtina je tvořena muži. Jak je to možné, říká Jan Potůček. "Harper´s Bazaar je více o publicistice, dají se v něm najít zajímavé a kvalitní články, proto je zajímavý i pro muže.
Elle je na tom podobně, také obsahuje hodně článků o tématech, která přitáhnou muže." Bazaar má také nejlepší poměr mezi čteností a prodejností. Čtenost vyjadřuje, kolik lidí si časopis přečte, zatímco prodejnost, kolik lidí si jej skutečně koupí. Čtenost je vyšší, protože jeden časopis si často přečte celá rodina. U Bazaaru je tomu jinak, čísla čtenosti a prodejnosti jsou si velmi blízká. Šéfredaktorka Barbora Nesvadbová to vysvětluje tím, že její čtenářky se nechtějí o svůj časopis s nikým dělit.

Znovu si bolestně uvědomuji, že na nádherné oblečení, které Bazaar ukazuje, nikdy mít nebudu, ledaže bych měla velmi bohatého milence. Bazaar klidně propírá i vztahy, ale tak nějak snobsky a noblesně. Nevím, běžně neřeším, jaké to je, když za mnou přiletí muž přes půl zeměkoule. Ale být dámou s kabelkou Luis Vuitton, tak tehle časopis sleduji taky. Opět jako součást image, a navíc jako dobrý průvodce tím, co si mám koupit, abych byla in.

Reklama, to, z čeho všechny exkluzivní časopisy žijí. "Reklama je důmyslně propojená s články, na tom inzertní oddělení takových časopisů založila svoji strategii. Čtete rozhovor s nějakou hvězdou o tom, jak pečuje o své vlasy, a naproti je stránkový inzerát na značkový šampon," vysvětluje Jan Potůček. "Někdy se ta reklama dokonce dostane i do článku, ale to se musí dělat v těchto případech hodně opatrně, čtenáři exkluzivních titulů nejsou úplně hloupí." Ač nerada, přiznávám se, že občas si nějaký ten ženský časopis také přečtu.

Cosmopolitan, Elle ani Bazaar mi nijak nevadí. Dokonce mě občas přepadne pocit, že bych měla vědět, co se nosí a co ne. Tak si tyhle časopisy vypůjčím od kamarádek, nakoupím spoustu sladkostí a jen si čtu. Taky příjemné lenošení.

Jaký je vztah ženských časopisů k mužům? Asi jako k milým zvířátkům, míra inteligence, kterou tyto časopisy mužům přidělují je různá.

Takhle radí Cosmopolitan: "Bez obav se odvažte – většina chlapů vám bude za hlasitý návod vděčná. Váš pilný student si učivo rychle osvojí a brzy dokáže najít vaše brány k slasti i poslepu. Oboustranná spokojenost zaručena!" Není nad to, zvednou čtenářkám sebevědomí.

"Zkuste svému drahému vysvětlit, že důležitější než kvantita je kvalita. Stačí, když to bude jen jednou, ale se všemi náležitostmi. Co s pětiminutovkou, po které se odvalí na bok a místo pohlazení začne chrápat... " Přátelské sdělení od Harper´s Bazaaru.

A Elle? "Pokud budete stát u dřezu s nádobím a váš milovaný vás nečekaně políbí na krk nebo vám něžně foukne do ucha, nejspíš se začnete hihňat a láskyplně ho plácnete mokrou dlaní. Když se vám ho nepodaří odehnat a on bude dál pokračovat v započatém díle, je velmi pravděpodobné, že vám voda ve dřezu vystydne." Muž je v ženských časopisech opravdu něco příjemného a snadno ovladatelného.

Já mám babičku a ta mi poradí za každé situace, skoro mě napadá, že Bazaar, Cosmopolitan nebo Elle je vlastně něco podobného, jen víc in. Nedokážu zhodnotit, který časopis je lepší. Snažila jsem se zeptat mediálního odborníka a sdělil mi něco v tom smyslu, že žena jsem já a tedy bych to měla vědět. Snad víte lépe vy, já jen opět nabízím informace a zbytek je na vás.