Domácnost

Žena v domácnosti?

V předchozích článcích jsem se zaměřila na pozici otce na mateřské dovolené, chtěla jsem vás blíže seznámit s peněžitou pomocí v mateřství a také jsem se pokusila rozebrat finanční situaci svobodných matek.
Dnes bych se chtěla věnovat ženám, pro které celodenní péče o děti neskončí s mateřskou dovolenou, a které se rozhodnou nebudovat si kariéru v zaměstnání a naopak zasvětit všechen čas svým dětem. Jak na jejich bezpochyby záslužnou práci pamatuje stát?
Zkusme si probrat jednu oblast po druhé.

Zdravotní pojištění
Platba zdravotního pojištění je u nás povinná.
Pokud ji za občana neplatí zaměstnavatel nebo stát, je každý občan povinen si zdravotní pojištění hradit sám ze svých prostředků.
Pro ženy, které se starají o děti, platí, že stát hradí zdravotní pojištění za :
- osoby, kteří pobírají rodičovský příspěvek (podotýkám, že ten lze pobírat do 4 let věku dítě, a pokud jde o zdravotně postižené dítě do 7 let věku)
- osoby, které se starají o dítě ve věku do 7 let
- osoby, které se starají alespoň o dvě děti ve věku do 15 let

Nespadáte-li mezi žádnou z vyjmenovaných kategorií, jste povinna si sama platit zdravotní pojištění.
Jeho výše se řídí podle výše minimální mzdy, v letošním roce činí 837 Kč měsíčně.

Sociální pojištění
Správně se toto pojištění nazývá pojistné na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti. Oproti zdravotnímu pojištění je třeba si uvědomit, že toto pojištění není povinné, ba dokonce si je člověk ani sám platit nemůže.
Z toho pak plyne, že žena v domácnosti nemá nárok na nemocenské, peněžitou pomoc v mateřství (zde se zkoumá doba pojištění v posledních dvou letech, viz. předchozí články), podporu při ošetřování člena rodiny („paragraf“).
Pokud by žena chtěla, aby se jí tato doba započítávala jako „doba pojištění“ pro nárok na důchod (ze zákona se započítává péče o dítě do 4 let, u zdravotně postiženého dítěte pak do 18 let), musela by si platit dobrovolné důchodové pojištění.
Toto pojištění je možno si platit nejdéle po dobu 10 let.
Problémem tu je výše pojistného, která je dosti vysoká. Pro letošní rok činí 1.924 Kč měsíčně.

Dávky sociální potřebnosti
Je třeba si uvědomit, že pokud by se shodou nepříznivých okolností (např. ztrátou zaměstnání u manžela, rozvodem apod.) dostaly příjmy vaší rodiny pod hranici životního minima, vzniká nárok na dávku do životního minima jen v případě, že všichni členové rodiny tzv. „splňují podmínky“.
Znamená to, že musí být v zaměstnání, podnikat, nebo být vedeni v evidenci Úřadu práce, popř. pobírat starobní nebo plný invalidní důchod.
Výjimkou z této podmínky je, pokud
- žena pečuje o dítě do 4 let věku
- žena pečuje o zdravotně postižené dítě do 18 let věku
- žena pečuje nejméně o tři děti do 15 let, z nichž jedno je ve věku do 10 let.
V praxi to tedy znamená, že pokud by jste byla s dětmi v domácnosti a nesplňovala žádnou z výše uvedených kategorií, musela by jste se zaevidovat na Úřadu práce, aby vaše rodina mohla dávku do životního minima získat.

Odpočet z daně z příjmů
Pokud příjem manželky ročně nedosáhne výše 38.040 Kč, může manžel kromě odpočtu na děti uplatnit při ročním zúčtování daně z příjmů (žádá se o ně vždy v únoru) i odpočet ve výši 21.720 Kč na manželku.
To znamená, že mu o tuto částku bude snížen celkový roční základ daně a bude mu alikvotní část přeplacené daně vrácena.

V kostce jsem se pokusila nastínit výhody i nevýhody, které s sebou rozhodnutí být „ženou v domácnosti“ přináší po finanční částce.
Jistě, každá z nás může mít na tuto problematiku odlišný názor.
Nezpochybnitelné však je, že práce pro rodinu a pro děti je u nás stále dosti málo ceněna a že ji naše společnost i přes jisté zlepšení stále nepovažuje za „rovnocennou“ s prací v zaměstnání.
Co si o tom myslíte vy ?       

    
   
24.10.2003 - Dům a byt - autor: Lída Řezníčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [87] bammbi [*]

    Dobrý  den,já  jsem   čestá  žena  v domácnosti.Dohnaly  nás  k  tomu  skutečnosti  platé  od  1.1.2012 a jistá  neschopnost úředníků proti které ale  nic  neuděláme. Nijak  mi  to nevadí a ani  by to jinak  nešlo jen  by  mě  zajímalo jesti  můžu  mít brigádu nebo  práci na dohodu. Na zdrav. pojišťovně  mi  tvrdili,že to  nevadí a  nijak  se  to  neřeší,ale  mě  se to  vůbec  nezdá. Nevíte  tedy  někdo,jak  to  opravdu  je? Díky.

    superkarma: 0 01.02.2012, 12:30:01
  2. avatar
    [86] Andula [*]

    Simba: já vím, proto bych taky nikdy netvrdila, že to tak můžou udělat všechny anebo že je blbý ten, kdo si to tak nedokáže zařídit.

    superkarma: 0 29.11.2003, 19:45:00
  3. avatar
    [85] Simba [*]

    Andula: Fajn, že máš práci, která ti to umožnila.

    superkarma: 0 26.11.2003, 14:01:32
  4. avatar
    [84] Andula [*]

    Landriel: já jsem kojila obě děti dva roky, z čehož je jasné, že jsem s nimi byla dva a pak zase dva roky doma. Ale přesto jsem přestala pracovat jen asi na půl roku celkem, protože jsempracobal z domu.
    Nejde to u všech profesí, jasně, u nás to ale znamenalo, že zkrátka přišel úklid a nastoupila slečna na úklid.

    superkarma: 0 17.11.2003, 21:26:15
  5. avatar
    [83] Landriel [*]

    Ideální by bylo, kdyby si každá maminka mohla dovolit zůstat s dítětem doma tak dlouho, jak sama považuje za dobré. Kdo si pořídí dítě, aby ho pak dal na starost někomu jinému a sám ho vídal jenom na chvilku? Myslím, že skutečná velká kariéra a dítě nejdou moc dohromady, něco vždycky přijde zkrátka.

    superkarma: 0 09.11.2003, 11:46:13
  6. avatar
    [82] Andula [*]

    Kamarádka: a to musíš honem vařit na druhý den?
    Btw, ja si ani nemylsim, ze pro detu je nutn e lepsi, kdyz s nimi mama zustane odma az do doby, nez jdou do skoly nebo i dele. Muze byt, ale pokud by ona byla smutna, otravena, pak to snad ani nema cenu.

    superkarma: 0 27.10.2003, 23:52:45
  7. avatar
    [79] Jarunka [*]

    Kamaradka,o pul sesty? , chudaci

    superkarma: 0 26.10.2003, 21:50:07

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [74] Andula [*]

    šája: nehledě na to, že spojení "budovat kariéru" je dost pejorativní... Já jsem se do práce vrátil ai proto, že mě to baví a nevidím na tom nic špatného.

    superkarma: 0 26.10.2003, 16:35:42
  2. [73] Iris [*]

    moje sestra ma dve male deti a jeste stavi dum,penez rozhodne nezbyva,ale prece je tak nejak v pohode...

    superkarma: 0 26.10.2003, 10:51:11
  3. avatar
    [72] Jarunka [*]

    A me se doma zase libi V zime to neni ono, ale v lete je to pohoda.Uz od rana na zahrade a na slunicku Ale je fakt, ze jsem drive take musela nastoupit do prace, kdyz bylo holkam 3 a 1 rok

    superkarma: 0 26.10.2003, 10:47:40
  4. [71] Jovka [*]

    Ja souhlasim s poslednim sloupcem doslova-Maminka neni ocenena jak slovnim ohodnocenim, tak financnim. Mam to ze sve zkusenosti . Nejlepsi by bylo, kdyby maci nemely takove dilema a mohly se castecne venovat "kariere" a soucasne i kariere maminky .

    superkarma: 0 25.10.2003, 21:43:41
  5. avatar
    [70] šája [*]

    Článek jistě poučný, jen mě VELMI MRZÍ, že si autorka neodpustila větu, že se bude věnovat ženám, které se rozhodly nebudovat kariéru... Tohle se vážně už nedá snášet, ze všech stran poslouchám, že matka, která dá dítě do jeslí, jde do práce budovat kariéru... To vážně ještě nikoho nenapadlo, že třeba s jedním platem nevystačí, nebo že je třeba otec nezaměstnaný a při běhání po úřadech práce se o dítě nemůže starat? Co máte pořád s tou kariérou, proboha? V tomto případě plně souhlasím s Janou 24

    superkarma: 0 25.10.2003, 21:35:10
  6. avatar
    [65] Gumídek [*]

    Když byly děti malé chtěla jsem s nima zůstat doma co nejdéle,ale kvůli financím to nešlo.Ve školce byly pořád nemocné a já měla paragraf.

    superkarma: 0 25.10.2003, 16:21:57
  7. [62] zindule [*]

    Když to někdy nestíhám, tak si tak říkám, být doma to by byla jiná, ale na druhou stranu, ty peníze by chyběly.

    superkarma: 0 25.10.2003, 13:32:43
  8. avatar
    [61] Fifinka [*]

    Jojo, kdyby byly možné alespoň ty zkrácené úvazky..to by byla jiná

    superkarma: 0 24.10.2003, 22:53:04
  9. avatar
    [56] blesksoft [*]

    Kdybych mněla dost peněz zůstala bych doma s dětmi alespoň do jejich 10 let. Být v domácnosti mi vůbec nevadilo. Bohužel peníze nejsou a musí chodit do školky a je pořád nemocný.

    superkarma: 0 24.10.2003, 20:49:28
  10. avatar
    [45] Agátka [*]

    Kremzina: jesle jsou něco jiného než normální školka,

    superkarma: 0 24.10.2003, 15:13:15
  11. avatar
    [38] Kremzina [*]

    Vika: Myslím, že mé malé bylo v jeslích mezi dětmi líp než s nějakou chůvou . Fakt tam byla spokojená, máme štěstí byla a je zdravá.

    superkarma: 0 24.10.2003, 14:22:29
  12. avatar
    [37] Lucimo [*]

    Vika: No jo, ale když jdeš do práce za 7000 hrubého, tak na chůvu jaksi nezbývá...

    superkarma: 0 24.10.2003, 14:17:04
  13. avatar
    [28] Palita [*]

    Byla jsem s dětmi doma 6 let a myslím, že to stačilo, teď si užívám už 10 let práce a v domácnosti už bych nechtěla být ani za nic.

    superkarma: 0 24.10.2003, 11:33:49
  14. avatar
    [27] Agátka [*]

    Nastoupila jsem do práce hned jak měla dcera 3 roky. Doma jsem to už nemohla vydžet, zbláznila bych se. Mám kámošku, které je 30 let má 10 letou dceru, manžel má slušný plat, tak do práce choit nemusí.Začala chodit školy a má se fajn.

    superkarma: 0 24.10.2003, 11:10:29
  15. avatar
    [26] Lucimo [*]

    werka: Tak tak - 4 hoďky denně na odreagování, zbytek doma jako kvočnička...to zní úžasně....

    superkarma: 0 24.10.2003, 11:01:40
  16. avatar
    [23] Gabi [*]

    Výhody tedy nevidím

    superkarma: 0 24.10.2003, 10:55:41
  17. avatar
    [22] werka [*]

    Luciš: Když jim to tak vyhovuje ...
    Já bych asi úplně v domácnosti být nechtěla, to co dělám mne docela baví, bylo by líto i energie a úsilí, co jsem investovala do kvalifikace, ale kdybych mohla děla jen na 5 až 6 hodin, možná by mi to vyhovovalo víc. Ale s tím tu momentálně neprorazím, takže holt na osm ...

    superkarma: 0 24.10.2003, 10:43:07
  18. avatar
    [21] Luciš [*]

    Brigita: Neříkám, když seš na mateřské, máš dvě děti od rána do večera doma, vaříš, žehlíš. Po třech letech, kdy jsou děti ve školce a dál potom ve škole, je to už trochu o něčem jiném. Myslím, že naše mámy a my jsme z minulosti dost vytrénované, na západě to tak vidět není. A pokud má matka desetileté dítě, která má oběd ve škole, v družině je do odpoledne a ona do práce nechodí, teplou večeři nevaří, tak to flákání je.

    superkarma: 0 24.10.2003, 10:26:54
  19. [20] Kukačka [*]

    Nechtěla bych být v domácnosti,chyběl by mi kontakt s lidmi.A když má žena jen dvě děti,dá se zvládnout domácnost i při zaměstnání.Mluvím však za sebe,bydlím ve 3+1.Asi by to bylo horší v domku,ke kterému patří i sice krásná,ale přece jen starost o zahradu.

    superkarma: 0 24.10.2003, 10:24:11
  20. [19] helip [*]

    Souhlasím s Brigitou, mám manžela a dceru, chodím do práce, z práce jdu domu a nastane druhá směna doma - úklid, vaření, praní atd. Jsem šťastná, když si 3x týdně vyšetřím hodinu na posilovnu nebo cvičení doma. V pátek už vždycky doslova "padám na hubu" (ošklivé ale trefné) a jsem ráda, že bude víkend.

    superkarma: 0 24.10.2003, 10:14:34
  21. avatar
    [16] Lucimo [*]

    Luciš: No tak to je divný, ale asi to mají tak nastavený. A pokud jim to tak oběma vyhovuje... Já znám jedny, co mají malé mimino a mají to tak, že maminka se stará zatímco je táta v práci, pak mu dítě předá a jde se bavit a až do večer - noci než přijde se stará táta. A ten už nesmí po práci nikam, protože byl přece v práci tak kam by ještě chodil... No ale asi jim to tak sedí....

    superkarma: 0 24.10.2003, 09:45:10
  22. avatar
    [15] Luciš [*]

    Fifinka: Promiň, samozřejmě sem nebrala v úvahu takové okolnosti, jako je nemocné dítě. Asi protože mám ve svém okolí ženu, která má syna 10 let, do práce nechodí a k doktorovi s ním chodí jeho otec, který si bere volno z práce. Z družiny ho vozí domů v 16.00 otec a doma se s ním učí, co dělá ona nevím.Zdravá ženská. Já bych to nedokázala, zbláznila bych se.

    superkarma: 0 24.10.2003, 09:24:32
  23. avatar
    [14] Lenice [*]

    já osobně ženy, které i po MD zůstanou doma, obdivuju. Já bych z toho byla asi brzo na palici

    superkarma: 0 24.10.2003, 09:16:01
  24. avatar
    [13] Lucimo [*]

    Já nevím, mně péče o děti, manžela a dům nepřijde jako flákání, ale jako plnohodnotné zaměstnání. Spíš mi přijde nerozumné, když chce ženská tohle všechno stihnout a ještě chodit do práce. Pak skončí jako paní ze včerejšího článku s únavovým syndromem. Ale bohužel, většina rodin si nemůže dovolit žít jen z jednoho platu...

    superkarma: 0 24.10.2003, 09:11:51
  25. avatar
    [12] Fifinka [*]

    Luciš: jaký flákání??? Pokud jste byli tři 100% zdravé děti, tak se to zvládat dá..já jsem si po první MD musela najít slečnu na celodenní hlídání, jinak bych do práce nemohla ani nastoupit..teď jsem na MD a pracuji přitom doma..když tomu chceš říkat flákání, tak si to nejdřív rozmysli

    superkarma: 0 24.10.2003, 08:53:08
  26. [9] sun [*]

    Já bych taky nemohla být jen doma. Z vlastní zkušenosti vím, že bez práce mi po roce mateřský začíná hrabat

    superkarma: 0 24.10.2003, 08:24:04
  27. avatar
    [8] Luciš [*]

    Já bych se teda flákat nechtěla, ani se třemi dětmi. Co až budou ve škole a školce? Taky ten pocit, že mě někdo živí, . Potom by taky nemusela být cesta zpátky, po deseti letech v domácnosti o práci asi moc nezavadím. Navíc, nezapočítává se do důchodu. Moje mamča měla normální zaměstnání, na půl úvazku další (+ cca 2 hodiny mimo domov) tři děti a domácnost na 100% a zvládala to taky. Tata si s nama jen hrál a chodil na procházky a výlety a jí to tak vyhovovalo. Takže jsem asi něco podobného.

    superkarma: 0 24.10.2003, 08:04:44
  28. avatar
    [7] Sama [*]

    Mili: a jak se to dělá?

    superkarma: 0 24.10.2003, 07:54:44
  29. [2] zindule [*]

    Důležitý informace.

    superkarma: 0 24.10.2003, 07:03:03
  30. avatar
    [1] Fifinka [*]

    No já si myslím, že se za rok stanu osobou, která se stará o dítě ve věku do 7 let, tím je řečeno vše...

    superkarma: 0 24.10.2003, 01:12:45

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme