Reklama


Kdo je lepší za volantem? Dokáže se lépe soustředit na řízení řidič, nebo řidička? Je to věčný spor mezi ženami a muži. Přestože řidičský um je více záležitostí individuální a pohlaví v něm nehraje zas až tak zásadní roli, existují určité odlišnosti v přístupu, které se v autě mohou projevit.

Na otázky odlišného přístupu se pokouší odpovídat různé průzkumy, studie či psychologové ve svých pracích. A tak například Autoklub ČR rozebral příčiny nehod žen. Mezi ně nejčastěji patři nevěnování se řízení, nedodržení bezpečné vzdálenosti, nesprávné otáčení nebo couvání a nedání přednosti v jízdě. A v nejčastějších důvodech nehod s následkem smrti, zaviněné ženami, jednoznačně vede jízda v protisměru.

A protože ženy bývají často terčem nejapných posměšků mužů, stává se, že jim raději přenechávají řízení. To ale není řešení! Z žen, z nichž navíc podle průzkumů polovina přiznává, že řízení je pro ně stresující, se tak mohou stát sváteční řidičky, a i ty kvůli nejistotě na silnicích mohou způsobovat havárie.

Těm materiál autoklubu doporučuje například občas jet i jinou než osvědčenou trasou. Také by se neměly snažit za každou cenu vyrovnat se za volantem mužům. A vzhledem ke stále větší snaze policie mít silnice pod kontrolou, s čímž souvisí častější dopravně-bezpečnostní akce, by ženy neměly spoléhat na shovívavost policistů po hezkém úsměvu či koketním mrknutí. Dříve by jim to prošlo možná spíše, ale práce dopraváků je více a více lupou…

Zbývá jen dodat, že zatímco řidičák vlastní více než tři čtvrtiny českých mužů, v případě žen za volant může zasednout jen každá druhá. Ty řídí v průměru 4 z 10 aut.

Žena-in z několika průzkumů a studií sestavila přehled, který charakterizuje rozdíly mezi pohlavími za volantem.

Co je typické pro řidiče:

Řízení je pro něj relaxace.
Raději v autě poslouchá hudbu.
Vyřizuje telefonáty a konzumuje potraviny.
Rád o autě mluví, protože mu to dává možnost se citově vyjádřit. Má pocit, jako by mluvil sám o sobě.
Svůj vůz podvědomě vnímá jako součást těla, který ovládá zcela samozřejmě a nepotřebuje být ve střehu.
Myslí si, že muž v pěkném autě spíše přitáhne pozornost ženy.
Víc věří svým řidičským schopnostem.
Považuje maximální rychlost na silnicích za příliš nízkou.


Co je typické pro řidičku:

Více si zakládá na čistotě svého auta a obvykle v něm nejí.
Nemá potřebu na silnici závodit a je jí v podstatě jedno, když ji někdo předjede.
Nezakládá si tak výrazně na svém řidičském umění, zbytečně neriskuje a nežene se do nebezpečných situací.
Častěji nadává.
Autem si nepotřebuje nic dokazovat.
Vůz považuje za samostatný předmět, který je nutné mít stále pod kontrolou, aby se jí nevymkl z rukou. Proto používá k držení volantu obě paže.
Svému autu dá jméno.
Poctivěji dodržuje dopravní předpisy, nebo je alespoň vědomě neporušuje.
Ráda nahlas zpívá.

Zdroj: Tajný život aut aneb Co o nás odhalují; University of East London; Studie vývojového oddělení automobilky BMW; průzkum agentury TNS-ISA pro GE-Money Bank.

S manželem jen 20 kilometrů!
Ačkoliv psychologové tvrdí, že uvolnění emocí mezi partnery je prostředek k delšímu zdraví, u řízení auta už to neplatí. Hádka manželů ubere řidiči na soustředěnosti a může dojít i k nehodě. A spor mezi párem, který už dávno neprochází obdobím zamilovanosti, hrozí podle psychologa Karla Havlíka už zhruba po 20 kilometrech společné jízdy autem.

Příčiny mohou být zcela malicherné - žena nevhodně řadí nebo ustrašeně předjíždí, muž zas během řízení neprojevuje porozumění své partnerce, která se s ním snaží probírat podle ní věci, na které jinak není čas. „Manželky se v uzavřeném prostoru vozidla zřejmě mstí za zažitá příkoří a chtějí si to vynahradit v autě, kde muž před výčitkami nemá úniku,“ tvrdí Havlík v knize Psychologie pro řidiče. A proč si žena k tomu údajně vybírá právě auto za jízdy? Využívá jen toho, že muž za jízdy nemůže odejít, prásknout dveřmi jako doma, a nechat ji topit se v problémech samotnou…

Jak podle vás řídí muži? Zapadáte do popisu typické řidičky? Už se vám podařilo úsměvem zpacifikovat dopraváka?