Cestování

Jak se vede cyklistovi v Praze, Berlíně, Amsterdamu nebo Vídni?

V posledních desetiletích zaznamenala Evropa velký rozmach cykloturistiky. Nikdo už dávno nejezdí na skládačkách ani nechce poznat co je dřina v sedle kola Ukrajina. Svištíme na kolech, která nejen dobře vypadají, ale taky znamenají skutečný požitek z jízdy.
Pokud se ale cyklista v Čechách chce jízdou kochat, nikoliv se proplétat mezi tramvajemi a auty (případně mezi chodci na chodníku), musí si vyrazit ven z města. Mnohé radnice sice budují ze svých rozpočtů cyklostezky, na některé shánějí peníze nebo je budují svépomocí občanské spolky, ale stejně je výsledek poněkud tristní, neboť chcete-li například protnout centrum Prahy na kole, rušnému provozu a davům chodců se nevyhnete. Navíc si město vymýšlí takové „vychytávky“, jako bylo například aktuální tříměsíční zavření části cyklistické trasy na náplavce u Palackého mostu, neboť se zde točil film. Cyklisté řvali, ale nebylo jim to nic platné, protože město dostalo od filmařů za pronájem prostoru peníze a ty se do pokladny šiknou. Celkem je v Praze necelých 200 kilometrů cyklistických tras, ne všechny jsou však takové, jaké můžete vidět třeba v Nizozemí.
A už vůbec si nedovedu představit třeba mimopražského turistu, jak s mapou na krku objíždí pamětihodnosti města na kole. Nejen, že by pravděpodobně žádné cyklostezky ani nenašel, ale zřejmě by také zešílel (kdyby přece jen na nějaké natrefil, zřejmě by často nevěřil, že cyklostezkami opravdu jsou). Přitom stačí se zajet pro příklad podívat nedaleko za naše hranice – například Rakousko je opravdová cyklistická velmoc, a to nejen na venkově, v Podunají a v horách. Hlavní město Vídeň teď například (po vzoru Amsterdamu či Helsinek) hodlá zavést „městské bicykly“, které budou k dispozici na ulici ve stojanech za zálohu 2 euro a které prostě zase na druhém konci města zacvaknete do stojanu a své penízky dostanete zpět (jako u vozíků v samoobsluze). Berlín zase plánuje investovat do rozvoje svých cyklostezek 100 milionů euro (jednou tolik, co loni) a v některých městech jako Brémy nebo Münster se skoro polovina veškeré dopravy odehrává na dvou kolech.

Jaké jsou vaše cyklistické zkušenosti z Prahy nebo jiných českým měst? Jezdíte na kole třeba do práce nebo do školy?
   
22.05.2002 - Zahraničí - autor: Johana Barvínková

Komentáře:

  1. avatar
    [9] Andula [*]

    V Praze cyklostezky jsou, ale přesně, jak se tu píše - stejně se jede po hsnuných plných silnicích, tedy ne vždy, ale dost často.

    superkarma: 0 07.12.2003, 20:34:34
  2. avatar
    [8] Ťapina [*]

    JE to tady katastrofa. Asi nelíp organizovanou síť cyklotras jsem viděla v Helsinkách, ale třeba ani Varšava nezůstává pozadu a dá se tam v klidu jezdit přes centrum. A u nás kde nic tu nic.

    superkarma: 0 05.12.2003, 22:22:00
  3. avatar
    [7] Simba [*]

    Doprava na kolech po Amsterdamu je super, i když mne zpočátku šokovala, jaké to jsou na pohled vehikly.

    superkarma: 0 21.11.2003, 09:50:23
  4. avatar
    [2] medved [*]

    Viden kola zavedla a za par dni byly rozkradeny...ja zazila stejny system "nakupni vozik" v Kodani a byla to opravdu parada

    superkarma: 0 22.05.2002, 09:56:06

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme