Reklama
Jedna známá si před časem kupovala své první nové auto. Sice velmi malé, ale zato velmi roztomilé (a na větší stejně neměla…). Když přišla do prodejny, měla už jasno v typu i barvě, jen si chtěla do auta sednout a vyzkoušet si, zda jí bude vyhovovat. Za volantem se jí sedělo dobře, s autem se projela a byla spokojena. Co se odehrává pod kapotou, kolik to žere a další zbytečnosti jí nezajímaly. „Nechcete si aspoň ještě vyzkoušet, jak se sedí vzadu nebo na místě spolujezdce?“, ptal se ochotný prodavač. „Ne. Proč? Kabelka se mi na vedlejší sedadlo vejde, psa posadím na zadní sedadlo a nákup dám do kufru,“ opáčila mladá žena. „Tak je všechno OK. Beru!“
Nakupují ženy auta jinak než muži? Mají své typicky ženské požadavky? Zajímají je u nového vozu jiné věci než kupující muže? Na to jsme se zeptali Emanuela Lopeze, majitele autosalonu Auto Styl v Praze. „Obecně se dá říct, že ženy se víc zajímají o estetiku, tvar, barvu auta nebo třeba vzhled potahů,“ odpovídá zkušený prodejce. „Často mají manželky v této otázce něco jako poradní hlas i v případě, když muž přichází kupovat auto pro sebe nebo pro rodinu. Muži se zase víc zajímají o motor, o to, jak auto jede, jakou má spotřebu a podobně.“ Co se týká barvy, tak podle pana Lopeze teď bezkonkurenčně u ženských zákaznic „frčí“ tmavě medový odstín metalízy, který je v nabídce vozů Škoda Fabia. Pak také klasická stříbrná, která je nadčasová a líbí se mužům i ženám už dlouhá léta. Také nám prozradil zajímavost ze zahraničí – podle průzkumu automobilky dávají zákaznice v Turecku přednost fabiím v bledě zelené barvě. Inu, proti gustu žádný dišputát…
V zásadě pan Lopez ale nepřipouští nějaké velké dělení zákazníků podle pohlaví. Říká, že stejně jako existují dobří a špatní řidiči mezi muži, tak se najdou mezi ženami. A při nakupování auta je to prý podobné. Někdo si nechá poradit, jiný přijde s jasnou představou a téměř odbornými znalostmi. Připouští, že ženy dávají přednost spíše menším a kratším autům pro městský provoz (tady je prý zrovna fabia ideálním ženským vozem), zatímco muži mají raději auta velká až ohromná. „U těch mužů je to spíš o pocitu, o sebevědomí,“ usmívá se pan Lopez. „Ale někdy zatouží po velkém voze i žena. Nedávno například přišla jedna zákaznice, že chce Škodu Superb, protože oktávka se jí zdá už moc malá…“
Co se týká výbavy vozu, mají ženy obvykle menší nároky třeba na autorádio, dokonce by se dalo říct, že se snaží na tomto místě ušetřit. Zatímco muži bývají v otázce poslechu v autě mnohem většími fajnšmekry. Bezpečnostní prvky zajímají muže i ženy skoro stejně, především v případě, když v autě vozí děti.
Na pana Lopeze jsme vytáhli ještě jednu teorii. Je pravda, že pokud muži kupují auto své manželce, spokojí se s levnější verzí a základní výbavou, zatímco milence dopřejí nejdražší luxus? I tady se ale prodejce vyhnul generalizování. „To je jak kdy. Někteří muži koupí své ženě opravdu velmi dobře vybavený vůz, jiní zase šetří, kde se dá, se slovy, že jí to bude stačit, že to stejně někde ťukne.“

A co u vás doma – kdo má hlavní slovo při nákupu auta? Máte svůj vlastní vůz? Jak jste si ho vybíraly? Co pro vás bylo nejdůležitějším kritériem?