Snad nejznámější metodou je vosková batika. Základem této metody je stojánek s nádobkou na vosk a kahan, které v domácích podmínkách velmi dobře nahradí stará lžíce zasunutá mezi hromádku knih (vybírejte takové, u kterých vám nebude moc vadit, pokud na ně omylem kápne vosk) a čajová svíčka. Vzdálenost mezi plamenem a lžící je nutné upravit tak, aby vosk byl stále tekutý, ale nepřepaloval se. Na batiku se používá jedině včelí vosk, zkoušela jsem i jiné druhy, ale neúspěšně. V současné době není problém včelí vosk zakoupit.
Na malování jsou vhodnější bílá vyfouklá vajíčka, zakápneme dírky a pomocí špendlíku se skleněnou hlavičkou zapíchnutého do špejle nebo tužky nanášíme kapičky vosku, ze kterých tvoříme vzor složený z jednotlivých slziček. Barvíme nejprve ve světlých barvách a po zaschnutí naneseme další vosk a takto postupujeme i po obarvení v tmavší barvě. Běžná je kombinace žlutá-červená-modrá-zelená, kdy ale můžeme některou barvu vynechat (obr.1).
Na Slovensku se setkáme s použitím stejné metody batiky, jen místo špendlíkové hlavičky se používá na nanášení trubička, díky které konečným výsledkem nejsou slzičky, ale rovné linky (obr.2).
Po obarvení v nejtmavší barvě necháme vajíčko dokonale uschnout a hadříkem nahřátým na plotně odstraníme vosk. Nejenže skvěle vyniknou všechny barvy, ale vosk kraslici naleští.

Další možností zdobení je voskový reliéf. V podstatě používáme stejné nástroje a materiály s tím rozdílem, že včelí vosk přibarvujeme kousky voskových pastelek (doporučuji používat výhradně české voskové pastelky, čínské a jiné se rozpouštějí špatně nebo vůbec), nanášíme ho na již obarvená vajíčka a kombinujeme několik barev. Samozřejmě, že tento vosk již nesmýváme (obr. 3). Mistrovským uměním je použití voskové reliéfní batiky spolu s vrtáním dírek do vajíčka (nelépe jemnou modelářskou frézkou), kdy vajíčko v konečném výsledku vypadá jako zdobené madeirovou krajkou (obr.4).
Reklama