.

Nejen prostředí a správná postel ovlivňují zdravé spaní. Důležitý je i jídelníček!

Domácnost

Nejen prostředí a správná postel ovlivňují zdravé spaní. Důležitý je i jídelníček!

Možná znáte ty stavy, kdy se převalujete v posteli, je vám těžko a nemůžete usnout. Ano, to, co jste snědli, vás trápí a zabraňuje klidnému uložení ke spánku. Jak by tedy měla vypadat doporučená strava, po které by se vám mělo dobře usínat?
Mezi jídlem a spánkem existuje souvislost. I když jsou některá jídla večer velice lákavá (čokoláda, silně okořeněné jídlo…), jsou vzhledem k trávicí soustavě, která se také připravuje na odpočinek, vyloženě nevhodná. Na každého člověka působí jejich zažitý jídelníček různě, ale mnoho z nás ví, že si večer nemůže dát kávu nebo čaj, knedlo vepřo zelo či ostrou „čínu“, protože by neusnuli vůbec nebo hodně těžko.

Jaké jsou tedy rady:
1) Před spaním nejezte jídla bohatá na bílkoviny! Když zkonzumujete před spaním velké množství bílkovin, může váš mozek dostat zprávu, že je čas na vstávání a pracovat. Bílkoviny se vstřebávají daleko pomaleji než sacharidy, poskytují organismu energii delší dobu a nejlépe potlačují únavu organismu. Mají vliv na tvorbu neurotransmiterů dopaminu a adrenalinu, které přímo ovlivňují pozornost a energii.
2) Ideální na podporu spánku je strava bohatá na sacharidy! Sacharidy (uhlovodany) jsou jednoduché cukry a škroby – mají uklidňující účinek. Stimulují přeměnu aminokyseliny tryptofan na serotonin, který zmírňuje bolesti, chuť do jídla a zlepšuje náladu. Po rychlém zvýšení hladiny energie v organismu následuje její pokles a pocity příjemné letargie.
3) Důležitá je večeře! Aby jídlo mělo co nejpříznivější vliv na spánek, mělo by být lehce stravitelnou kombinací složených sacharidů a bílkovin (sacharidy kompenzují dávku energie dodanou bílkovinami). Jídlo by se mělo jíst v ideálním případě minimálně jednu hodinu před spaním.
4) Pozor na noční hlady! Jestliže se probouzíte v noci a máte nezvladatelné chutě, které vás nutí hledat cokoli k snědku, není něco v pořádku. Měli byste vyhledat lékaře a zjistit příčinu nočního buzení. Jedním z důvodů může být totiž nízká hladina cukru v krvi, tzv. hypoglikemie. Také to ale může být z důvodu sklonů k tloustnutí a obezitě.
5) Bylinky pro spaní! Pokud trpíte nespavostí, nedělejte si raději odvar z makovic, ale zkuste normální meduňku!

Vše pro zdravý spánek, co se týká zařízení ložnice, právě teď mohou čtenářky Ženy-in najít se slevou v prodejnách JMP. Klikněte ZDE a dozvíte se víc! Hlavně si nezapomeňte vytisknout kupon!
   
13.09.2001 - Dům a byt - autor: Klára Hadererová

Komentáře:

  1. avatar
    [7] hubajda [*]

    Ťapina — #6 ja to stejne

    superkarma: 0 28.09.2012, 23:41:54
  2. avatar
    [6] Ťapina [*]

    Landriel: Noční hlady taky neznám, padnu do postele a vzbudím se až ráno. A ani to nemám hned hlad.

    1. na komentář reaguje hubajda — #7
    superkarma: 0 07.12.2003, 19:09:36
  3. avatar
    [5] Ťapina [*]

    Před spaním si dám ráda něco s mlékem.

    superkarma: 0 07.12.2003, 19:09:01
  4. avatar
    [4] Andula [*]

    Landriel: já naštěstí taky ne, ještě to by mi chybělo

    superkarma: 0 06.12.2003, 21:27:20
  5. avatar
    [3] Andula [*]

    Simba: no přece těstoviny, brambory, rýže a pak samozřejmě sladkosti a ovoce

    superkarma: 0 06.12.2003, 21:25:48
  6. avatar
    [2] Simba [*]

    A jídla bohatá na sacharidy jsou která? Jinak noční hlady nemívám, a na usnutí jsou dobré i jiné věci než meduňka ...

    superkarma: 0 04.11.2003, 12:23:59
  7. avatar
    [1] Landriel [*]

    Noční hlady mě naštěstí netrápí, ale někdy to s jídlem přeženu a pak je mi v noci zle.

    superkarma: 0 27.09.2003, 19:43:01

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme