Reklama
Malé děti by rozhodně neměly mít stejný jídelníček jako my, kteří se občas trápíme s žaludečními těžkostmi a s pálením žáhy a po přejedení rychle saháme po zázračných pilulkách. Připomeňme si několik osvědčených pediatrických rad, co našim malým miláčkům vařit.


UZENINY - obsahují chemické konzervační látky, barviva, příchuti a příliš mnoho soli. Ohřívané párky jsou sice jednou z nejrychlejších večeří, ale nechte ji raději pro taťku, až se vrátí z roboty. Alespoň tři první roky svého dítěte byste proto měli Ignorovat zoufalé výkřiky "papat pájek" u stánků s hotdogem nebo opečenými voňavými buřty.

TUKY (hlavně živočišné) - v podobě skrytých tuků jsou obsaženy v řadě pokrmů, jako je mleté maso, uzeniny, dorty, čokoláda, sušenky... Nechcete mít přece doma tlustého otesánka co snědl mámu, tátu, děvečku s trakařem…

SLADKÉ KAŠE a přislazené pokrmy - slazení se samozřejmě nevyhnete, ale všeho moc škodí. Jestliže je dítě obézní již v ranném věku, velice těžko nadváhu shazuje. Má pak potíže nejen zdravotní, i psychické. Mylný je názor, že dítě je ve vývinu a potřebuje hodně jíst. Mimo je i babičkovský argument: „Ale, vždyť to vyběhá.“ Silně obézní dítě nevyběhá nic. Je ve škole často terčem posměchu a tělocvik je pro něj propocená hodina hrůzy a trapnosti před hbitými spolužáky. Každý si vzpomene ze svého dětství na nějakého toho Válečka. Cukrátka děti milují a babičky jim je ochotně kupují. Kontrolujte, kolik jich dítě spořádá! Jako sladidlo (třeba do čaje) používejte hnědý cukr nebo med. Místo sladkostí dejte mrňousovi k svačině ovoce.

VEJCE - musí být čerstvá, podávaná zásadně uvařená (nejlépe natvrdo). V žádném případě ne syrová! Neměla by se jíst často pro vysoký obsah cholesterolu.
PŘIPÁLENÉ A SPÁLENÉ POKRMY - takový do černa opečený chlebíček na ohýnku je sice pro děti pochoutkou, ale rozhodně není zdravý.

CEREÁLIE - raději s nimi začněte až koncem prvního roku., předčasné požívání cereálií je považováno za jednu z hlavních příčin potravinových alergií. Obilniny se nevaří v mléce, ale ve vodě, mléko se přidává až do hotového pokrmu.

PRAVÝ ČAJ - využijte dnešní široké nabídky dětských klasických nebo ochucených čajů, pravý čaj může způsobit dětem zácpu a nespavost.

VYČLENĚNÁ STRAVA - minimálně do šesti let věku dítěte není vhodná strava: dělená, striktně vegetariánská, makrobiotická a fruitariánská. Tato jídla obsahují málo potřebných tuků, nedostatečné spektrum důležitých aminokyselin, převaha rostlinných produktů nese s sebou nebezpečí vzniku potravinové alergie.


Všechny rady jsou podložené názory a zkušenostmi odborníků. Nikdo vám nemůže nařídit, pokud vaše dítě nestrádá, jak se poprat s jeho výživou. Žádný učený ale z nebe nespadl a je dobré předejít případným těžkostem a problémům způsobeným špatnou výživou.