Zdraví

Přichází další roční období, kdy teskníme po sluníčku – nebo alespoň po jeho náhradě. Soláriu. A varování dermatologů prostě nechc

Přichází další roční období, kdy teskníme po sluníčku – nebo alespoň po jeho náhradě. Oblékáme se do zlatavě snědé kůže, ve které si připadáme mladší, sportovnější, hezčí. A varování dermatologů prostě nechceme slyšet.

Požádala jsem kožní lékařku MUDr. Kateřinu Fajkošovou, aby mi připravený článek o soláriích odborně okomentovala. A co mi řekla, to si za rámeček nedám…

 

Slunce nás oblažuje několika druhy záření. Kromě viditelného světla jsou to infračervené a ultrafialové paprsky (UVA, UVB a UVC). S UVC zářením se skoro nikdy nepotkáme, protože je - pokud ovšem nemáme nad hlavou ozónovou díru - pohlcováno zemskou atmosférou. To je dobře, protože je ze všech nejškodlivější. Zato UVA a UVB se nám dostává „pod kůži“. Ta na svou ochranu vytváří pigment melanin, který způsobuje hnědnutí pokožky. Skutečný účel opálení tedy není učinit nás krásnějšími, ale ryze praktický - zabránit záření, aby se dostalo do hlubších vrstev pokožky.

Krátkovlnné UVB záření působí především na svrchní vrstvu kůže. Jeho dílem je zčervenání pokožky, spáleniny a puchýře. Dlouhovlnné UVA záření proniká hlouběji. Je zodpovědné za stárnutí kůže - jeho vlivem ztrácejí kolagenová vlákna pružnost, kůže se ztenčuje a vznikají vrásky.

Názor dermatoložky: „Pigmentace pokožky – opálení – je skutečně jedním z ochranných faktorů kůže. Chrání genetickou informaci v buňkách před poškozením vlivem UV záření. Kdybychom míru této přirozené ochrany chtěli vyjádřit SPF, odpovídala by přibližně hodnota 2-3. To není při nadměrné expozici záření zdaleka dostatečné.“

Zářivky v soláriích nekopírují přirozené sluneční světlo. Jsou sestrojené tak, aby produkovaly co nejvíce UVA záření a minimum - pokud možno žádné - UVB. To sice snižuje riziko spálení, současně ale mizí důležitý kontrolní mechanismus, který nám v přírodě zřetelně naznačí, že už máme sluníčka víc než dost a že je načase uchýlit se do stínu. Účinnost a současně i bezpečnost ozařování klesá s dobou používání zářivek. Provozovatel solária je povinen životnost trubic hlídat a včas je vyměnit.

Názor dermatoložky: „K provozování solária je nutná licence, personál musí absolvovat speciální kurz. Přístroje jsou vybaveny počítačem, který kontroluje životnost zářivek a automaticky hlásí nutnost výměny. Zákazník ale nemá možnost si skutečný stav ověřit.“

  

Chceme být opálení, protože tak vypadáme zdravější, schopnější a mladší. Také potřebujeme dobít baterky. Světlo a teplo je přesně to, po čem na podzim nejvíc toužíme.

Názor dermatoložky: „Léčba světlem - tzv. fototerapie - se používá v různých oborech, mimo jiné i v psychiatrii k léčbě sezonní deprese. Nejedná se ovšem o solárium, jsou to prostory vybavené speciálním světelným panelem, který produkuje široké spektrum viditelného světla.“

 

UV paprsky potřebujeme k tvorbě vitaminu D. Jeho potřebu většinou nejsme schopni pokrýt stravou, a přitom ho nutně potřebujeme ke vstřebávání vápníku, tedy ochraně kostí a zubů. Existují výzkumy, které dokazují příznivý účinek UV záření na prevenci některých druhů rakoviny (např. prsu a tlustého střeva), roztroušené sklerózy a srdečně-cévních nemocí.

Názor dermatoložky: „Fototerapie se v kožním lékařství používá při celé řadě diagnóz, např. lupénka, atopický ekzém, akné, chronické ekzémy... Zde se používají přístroje, které produkují zcela přesně vymezené spektrum UV záření. Pacient, který navštěvuje fototerapii, je pod lékařským dohledem a každé ozáření se mu zaznamenává do průkazky. Tím se přesně eviduje dávka záření a její celoživotní hodnota se nesmí překročit. Je potřeba kalkulovat i s přirozeným slunečním svitem v létě - kůže má velmi dobrou paměť, veškeré záření, které na ni dopadne, se od narození sčítá. Kvůli vitaminu D není nutné chodit do solária, stačí běžný pohyb venku.“

 

Solární rady (když už tam musíte):

- Při návštěvě solária si nezapomeňte vzít ochranné brýle, odlíčit se, odložit kontaktní čočky (teplo vysušuje rohovku), sundat šperky a hodinky. Parfém a deodorant si pro tentokrát úplně odpusťte.

- Nespěchejte a ozařování nepřehánějte - zbarvení pokožky se objeví až za několik dní. Stejné množství záření, rozložené do většího počtu menších dávek, méně poškozuje kůži a výsledek přitom déle vydrží.

- Nesprchujte se před ozařováním ani po něm. „Před“ byste si smyli ochranný film na pokožce, která by se tak stala velmi zranitelnou. Sprchování „po“ by narušilo procesy probíhající v kůži. Počkejte aspoň 2 hodiny.

- Bezpečný počet návštěv solária vám neporadí nikdo na světě. Zpravidla se ale uvádí, že by neměl překročit 30 deseti- až patnáctiminutových ozařování ročně, tedy tři kúry po deseti návštěvách.

 

archivní článek

   
30.09.2007 - Zdraví - autor: Eva Jedelská

Komentáře:

  1. [1] gentiana [*]

    Solárium je pitomost. Pokud se člověk neživí jako pornoherec, na co je dobré, že mám nebo nemám bílej zadek?

    superkarma: 0 30.09.2007, 17:33:55

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme