Zdraví

Doufám, milé čtenářky, že vám doma sóju nezošklivili neodborně připraveným sójovým „masem“ a la molitan, nacucaný slanou vodou.

Doufám, milé čtenářky, že vám doma sóju nezošklivili neodborně připraveným sójovým „masem“ a la molitan, nacucaný slanou vodou. Sója je totiž naprosto výjimečná rostlina, dalo by se dokonce říci, že je nekorunovanou královnou luštěnin.

Sójové boby, kterých existuje několik odrůd (černé, zelené, červené) a z nich vyráběné potraviny jsou již delší dobu považovány za prospěšné pro zdraví. Národy východní a jihovýchodní Asie, jež tradičně konzumovaly velmi málo masa, mléka i vajec, považovaly sóju a pestrou paletu výrobků z ní spolu s rýží za základní složku jídelníčku. Například v Japonsku bývala tato luštěnina hlavním zdrojem bílkovin a nezdá se, že by tím japonská populace nějak zdravotně trpěla. V poslední době se však bohužel podíl potravin živočišného původu v zemi vycházejícího slunce stále zvyšuje a s ním i nárůst civilizačních onemocnění. Což ale samozřejmě není jedinou příčinou tohoto neblahého jevu u dříve dlouhověkých Japonců.

 

bylinka
Výživové hodnoty

Složení bobů je více než zajímavé, plody obsahují kolem 40 % bílkovin, to je asi 2x více než v mase. Kvalitou se sójový protein zcela vyrovná mléčným a masným výrobkům, boby se totiž pyšní obsahem všech esenciálních aminokyselin, jsou tak jediným druhem zeleniny s kompletním aminokyselinovým profilem. Značné množství tuků (až 20 %), tvořených velmi výhodně především zdraví prospěšnými nenasycenými mastnými kyselinami, je bohatým zdrojem energie. Sója má vysoký obsah řady cenných minerálů, např. vápníku, draslíku, hořčíku, železa, vitaminů B1 a B3. Významná je též přítomnost lecitinu, ten snižuje vysoký cholesterol a  krevní tlak, a tím i redukuje riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění. Dále zlepšuje stav paměti a kloubů, urychluje regeneraci, zlepšuje využitelnost proteinů a má mnoho dalších pozitivních účinků na zdraví.

 

Existují dokonce studie, jež zkoumají výsledky pravidelné konzumace této luštěniny na zlepšování stavu kostí. Velkou nadějí je sójový protein pro miliony lidí s laktózovou intolerancí nebo jinými potravinovými alergiemi. Bohužel mnoho alergiků, kteří nesnášejí kravské mléko, netoleruje ani výrobky ze sóji. Nicméně pravidlem to rozhodně není!

 

Sója pro ženy

Sójové boby vynikají obsahem fytoestrogenů. Ty se v poslední době začaly přidávat do mnoha potravin, na našem trhu se zatím vyskytují spíše výjimečně (např. sójové mléko pro ženy). A k čemu je to dobré? Fytoestrogeny hrají významnou roli v prevenci některých civilizačních onemocnění, například rakoviny prsu a chorob oběhového systému. Někteří odborníci však poukazují na to, že při konzumaci většího (lépe řečeno obrovského) množství sójových potravin, může hrozit narušení přirozené produkce estrogenů u žen. Takové závěry však nebyly stále definitivně potvrzeny či vyvráceny. Dle RNDr. Petra Fořta, CSc. – populárního českého výživáře, platí, že: „V porovnání s estrogeny antikoncepce nebo dokonce zbytkovými estrogeny v živočišných produktech je možný vliv sóji v tomto ohledu zcela zanedbatelný. Fytoestrogeny však příznivě působí proti osteoporóze především u žen v období menopauzy.“ Obecně se dá tedy tvrdit, že tyto látky zmírňují nepříjemné symptomy provázející menopauzu u žen.

Jedna porce sójových výrobků denně (1 šálek sójového mléka nebo 1/2 šálku tofu) má na zdravotní stav prokazatelně kladný účinek.


Znáte sójové produkty?

Uvedený stručný seznam sójových produktů je pouze základní a skládá se z nejznámějších a v ČR nejdostupnějších produktů.

Sójové maso – obsahuje boby, nebo je kombinováno s obilnou moukou. Výhodou je nízká energetická hodnota, obsah plnohodnotných bílkovin, absence cholesterolu a nasycených mastných kyselin.

 

Sójová mouka – vyrábí se ve třech typech - hladká, hrubá a odtučněná. Lze ji používat v těstech místo vajec, jedno vejce nahradíme jednou polévkovou lžící mouky. Dalším plusem je absence lepku a cholesterolu.

 

Sójový olej – se pyšní velkým obsahem nenasycených mastných kyselin (61 %) a je výborně stravitelný. Nezanedbatelný je i podíl zdraví prospěšného lecitinu. Používá se do salátů a pečiva.

 

Sójové mléko (tekuté) – připravuje se z předem namočených a následně uvařených, pomixovaných a přefiltrovaných bobů. V případě, že byste chtěli ušetřit nebo jím nahradit mléko kravské a používat ho „ve velkém“, nápoj jednoduše vyrobíte i doma, a to klidně v BIO kvalitě. Výborná a velmi kvalitní ochucená mléka s BIO certifikací vyrábí belgická firma Provamel. Nápoj opět neobsahuje cholesterol, v porovnání s mlékem kravským obsahuje více železa a thiaminu a niancinu, ale má nižší obsah vápníku. Ten se do mnoha druhů sójových nápojů přidává spolu s vitaminy A a D.

 

Sójové nápoje (v prášku) - jde o směs sušeného kukuřičného škrobu a sójového oleje. Obsah bílkovin je minimální, nechybí však vápník a další prvky, jimiž jsou nápoje fortifikovány. Složení zaručuje nepřítomnost cholesterolu a vyšší podíl nezbytných mastných kyselin.


Sójové jogurty a dezerty – někomu chutnají, někomu ne. Z vlastní zkušenosti musím říci, že velmi záleží na výrobci. Pozor si též dejte, zda je jogurt či podobný výrobek vyroben opravdu z pravého sójového mléka, a ne za použití olejů. „Mléčňáky“ bývají většinou lepší. Do jogurtů se dodávají živé jogurtové kultury.

 

Sójová majonéza – nebo-li sojanéza je chuťově srovnatelná se svojí vaječnou sestřenicí. Sojanézy jsou často obohacovány lecitinem a rozpustnou vlákninou. Nejsou rizikové z hlediska salmonely a opět neobsahují ani kapičku cholesterolu. Pravou sestrou sójové „majolky“ je příjemně chutnající sójová tatarka.

 

Tofu – připravuje se ze sójového mléka pomocí srážení.  Tofu je lehce stravitelná bílkovinami, nabitá potravina, obsahující vhodný poměr nenasycených mastných kyselin. Výrobci ho nabízejí v mnoha variantách – natural neochucené, uzené, marinované, pikantní, česnekové, zeleninové, bylinkové atd. Spektrum kuchyňského využití tofu je obrovské. Uzené nahrazuje v pokrmech uzeniny, v létě grilujeme marinované plátky, připravovat lze i ovocné krémy z natural tofu, vše je na vaší fantazii. Mnoho vyčtete i v dobré (většinou vegetariánské) kuchařce. V poslední době se na trhu objevují nejrůznější burgery, medailonky, ale i paštiky vyrobené ze sójového tvarohu. Musím potvrdit, že většina výrobků je poměrně chutná. 

 

Sójová omáčka – pravá tradiční omáčka Tamari se vaří z kvašených plodů, vody a mořské soli. Vyrábí se pouze z přírodních látek, neobsahuje žádné konzervační látky, barviva či jiné chemické přísady. Další známý druh sójové omáčky Shoyu je vyráběn ze sójových bobů, pšenice a fermentačního činidla (Aspergillus oryzae). Proces zrání obou  ochucovadel trvá mnoho měsíců!

 

Tempeh - je potravina bohatá na bílkoviny. Používá se podobně jako sójové maso a tofu. Uvařené plody jsou fermentovány pomocí ušlechtilé plísně, díky tomu nalezneme v tempehu vitamín B12 (významný především pro vegetariány a vegany).

 

Pasta Miso – je zajímavé ochucovadlo pokrmů (pomazánek, polévek, těstovin apod.) s obsahem enzymů, které kladně ovlivňují trávení a podporují správnou střevní mikroflóru. Pozor - vařením se tyto látky ničí! Miso je kvašená směs bobů, soli a jednoho druhu obilí (např. ječmene).

 

Tímto obsáhlý seznam produktů z královny luštěnin ukončím, neboť cílem článku je seznámit čtenářky se zajímavými informacemi a možná i tipy na zpestření jídelníčku. Encyklopedii sójových produktů by patrně nikdo do konce nedočetl.

Kouzlo potravin ze sóji vidím především jako v možnosti zdravé náhrady mléčných výrobků pro osoby, zejména ve středním věku, které jsou přímo ohrožené novodobou epidemií vyspělých zemí  - srdečně-cévními chorobami, neboť mléčné potraviny obsahují nejen rizikový cholesterol, ale i poměrně velké množství nasycených mastných kyselin. Mléko, instantní nápoje a jogurty ze sójových bobů ocení i starší osoby, které bývají často s přibývajícím věkem na kravské mléko alergické.

 

Zdroj: Bylinky v léčitelství, v kosmetice a v kuchyni, Jiří Bodlák

          S chutí za zdravím, Dr. George Pamplona-Roger 

 

A jaké máte sójové zkušenosti vy, milé čtenářky?

Hodíte do placu nějaký osvědčený recept?

Archivní článek

   
02.06.2007 - Zdraví - autor: Martina Machova

Komentáře:

  1. [4] Marika11 [*]

    mňam mňam najlepšie sa chudne keď má človek vyváženu stravu a dosť zdravých proteínov. ja som na bielkovinovej diete aktuálne a je to super. :)

    superkarma: 0 03.03.2015, 19:01:30
  2. avatar
    [3] Zuza.N [*]

    šmakoun je z vaječného bílku a se sojou nemá nic společného Sojové boby jsou fajn třeba do salátu, sojové maso nemusím, max. drť nebo nudličky, ale jak je toho větší kus, tak mi to nechutná

    superkarma: 0 09.07.2007, 20:32:52
  3. avatar
    [1] spyi [*]

    sojové plátky na guláš i jako řízek, prostě na spoustu způsobů, částečná náhražka masa - spolu s masem na čínu, a třeba taky tofu na žampionech, já si na soju nestěžuju a nestojí moc

    superkarma: 0 21.06.2007, 14:45:08

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme