Zdraví

Ořechy jsou velmi bohaté na bílkoviny a také na nenasycené mastné kyseliny. Ty mají blahodárné účinky na kardiovaskulární systém.

 

Co dobrého se schovává pod skořápkou?

Ořechy jsou velmi bohaté na bílkoviny a také na nenasycené mastné kyseliny. Ty jsou mimo jiné známé svými blahodárnými účinky na kardiovaskulární systém, jejich užívaní vede k poklesu hladiny krevních lipidů a krevního tlaku. Působí též antiarytmicky, protitromboticky a protizánětlivě. Výsledkem dlouhodobého a pravidelného přísunu těchto kyselin vede ke snížení rizika infarktu a mrtvice. Ořechy jsou též dobrou zásobárnou minerálních látek, například obsah vápníku v mandlích je úctyhodných 240 mg na 100 g, lískové oříšky ho dodají kolem 220 mg na 100 g. V porovnání s tolik propagovaným mlékem je to skoro dvakrát tolik! Anemikům lze jen doporučit konzumaci „lískáčů“, které jsou bohaté nejen na vápník, ale i na železo. Tímto prvkem oplývají také úžasně chutnající pistácie, jenže kde je sehnat nepražené a nepřesolené?

Již zmiňované, kalciem nabité, mandle jsou vynikajícím zdrojem hořčíku, pravidelná denní konzumace deseti kusů údajně zlepšuje kvalitu kůže, vlasů a nehtů. V tomto ohledu mandle předčí už jen atraktivní kešu ořechy.

 

Co na to páni vědci

Studie prováděné na univerzitě Loma Linda v Kalifornii naznačují, že osoby, jež jedí jakékoliv ořechy aspoň pětkrát týdně, mají zhruba o 50 % menší riziko srdečního infarktu v porovnání s těmi, kteří jedí ořechy zřídka. Vědci se domnívají, že důvodem je obsah polynenasycených a mononenasycených tuků, ten stojí za snížením krevního cholesterolu. Další body pak sbírá známý antioxidant, vitamin E. Prospěšná je i přítomnost draslíku, mědi a aminokyseliny argininu. Což je aminokyselina, která uvolňuje stěny cév. Všechny uvedené mechanismy vedou ke snížení rizika aterosklerózy, nejsilnější protisklerotický účinek mají mandle a vlašské ořechy.

 

Vitaminy pro srdce

Nejen cenné látky v ořeších, ale i některé vitamíny obsažené v dalších potravinách mají pozitivní preventivní i léčebný vliv na srdečně-cévní onemocnění. Prvním ze „silné trojky“ je vitamin B3 (niacin), ten snižuje hladinu cholesterolu a triglyceridů. Působí tak, že vede ke sníženému uvolňování mastných kyselin z tukových zásob do krevního řečiště a snižuje jaterní syntézu cholesterolu a triglyceridů. O užívání niacinu v lékové formě je lépe se poradit s ošetřujícím lékařem, velké dávky mohou mít vedlejší účinky. Jedním z největších přírodních zdrojů niacinu jsou burské oříšky, které vlastně ani ořechy nejsou, neboť se řadí mezi luštěniny! Tento vitamin nalezneme v poměrně velkém množství například i v lískových ořeších. 

Další láteka přispívající ke snižovaní hladiny cholesterolu je vitamín C. Céčko zpomaluje oxidaci „špatného“ LDL cholesterolu.

Posledním členem „silné trojky“ je vitamin E, který účinně chrání srdce, cévy a též se výrazně podílí na snižovaní hladiny celkového cholesterolu. Studie provedené na výše uvedené univerzitě potvrzují snížení rizika úmrtí na srdečně-cévní choroby u osob užívajících tento vitamín ve formě potravinových doplňků. Doporučená dávka se pohybuje mezi 100-200 IU.

 

Je libo ořechový dresink či mléko?

V případě, že máte rádi chuť ořechů, nemusí váš způsob konzumace ustrnout na chroupání plodů z pytlíčku nebo pečení nejrůznějších ořechových koláčů a jiných sladkých dobrot. Z různých druhů oříšků totiž dokonalým umixováním připravíte i velmi chutné a originální dresinky na saláty, výborná jsou i ořechová „mléka“. Například mandlový nápoj je chutnou náhradou kravského mléka jak pro alergiky, tak pro osoby, jež nemají k této bílé tekutině z nejrůznějších důvodů kladný vztah. Mandlové mléko se dobře uplatňuje i v dětské a dokonce i kojenecké výživě! Při domácí výrobě však musí být plody naprosto perfektní!

 

Mandlové mléko

» 1/4 šálku mandlí,
» šálek studené vody
» dochucovadla dle vlastního výběru: med, javorový sirup, vanilkový cukr

 

Mandle spaříme horkou vodou, poté je oloupeme (jde to velice lehce). Spolu s vodou mixujeme maximální možnou rychlostí (asi 3 minuty). Výsledkem je husté bílé „mléko“, není-li vám konzistence příjemná, můžete nápoj scedit přes pláténko a drť či kašičku použít jako jemnou pleťovou masku. Hotový výrobek dochuťte dle vlastních preferencí, možné (a dobré) je přidat ovoce a umixovat koktejl, nebo pravé kakao a špetku skořice a udělat si horku mandlovou čokoládu. Velmi podobně lze připravit i mléko z dalších druhů ořechů (a semínek).

     

 

Základní dresink na salát

» libovolné množství loupaných mandlí, nebo kešu či „vlašáků“ apod.

» jako základ mohou dobře posloužit i slunečnicová semínka a ořechy pouze přidáme

» trocha vody

» dochucovadla dle vlastního výběru: sůl, česnek, čerstvé nebo sušené bylinky, křen, sušená rajčata, olivy apod.

 

Doporučuji surovinu nejprve co nejjemněji umixovat na sucho (až se směs lepí na stěny), a až poté pomalu přilívat vodu na požadovanou hustotu. Základní dresink pak dochuťte dle momentální chuti. Honí-li vás „mlsná“, klidně do mixéru přidejte banán a máte vynikající dezertní krém, stačí jen nazdobit a slupnout. 

 

Zdroj: Studijní materiály Institutu životního stylu

Máte rádi ořechy? Jaký druh u vás vede?

   
02.06.2007 - Zdraví - autor: Martina Machova

Komentáře:

  1. [2] KamcaPol [*]

    A ketonová dieta je nezakazuje. Co má bílkoviny, je naopak upřednostňováno před vším ostatním ;-)

    superkarma: 0 15.06.2016, 12:55:52
  2. avatar
    [1] femme [*]

    miluju všechny ořechy

    superkarma: 0 03.06.2007, 20:18:07

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme