Ráno vstáváme do tmy, za tmy chodíme z práce, je nám zima, sápou se na nás různé choroby a vůbec se cítíme pod psa. Zimní splín nám prostě nedá pokoj, dokud nás nedostane. Ale musí nás opravdu dostat? Vždyť my si tu u nás v srdci Evropy můžeme ještě pískat, podívejte se třeba na takovou Skandinávii nebo Island! Tam teprve vědí, co je to tma a zima…
Zřejmě i proto, aby se nám ta dlouhá zima lépe snášela, vymysleli si naši předkové svátky jako Vánoce. Přece jen je člověku veseleji, když vidí mihotající se svíčky, barevné vánoční ozdoby a hlavně se setkává s lidmi, které má rád, a těší se z dárků, které dostává i dává. Jenže, Vánoce se přeženou jako nic a pak to zase začne. Zima bude dlouhá a studená a nebude nic, na co se těšit…
Aby se vám zimní splín lépe zvládal, máme pro vás několik tipů, jak se s chladným a temným obdobím roku co nejlépe vypořádat:

1. Nepodceňujte vitamíny a minerály
Nakupte si kila pomerančů, grapefruitů a mandarinek, dejte si špenát – to vše by vám mělo přinést tolik potřebný vitamín C, který potřebujete k tomu, aby se vaše tělo v zimě lépe bránilo infekcím, a také tím získáte velmi důležitý selen a beta karoten. Pokud neradi ovoce, tak nelitujte peněz na nákup kvalitních multivitaminových přípravků. Lepší, než proležet Vánoce v posteli s horečkou.
V zimě jsou naše kosti mnohem náchylnější k úrazu, protože nám chybí vitamín D, který normálně získáváme ze slunce, a navíc to někdy pěkně klouže. Částečně můžete své kosti chránit, když si dopřejete jídla bohatá na vápník jako sýry, jogurty, mléko, ryby, zelené fazolky nebo listovou zeleninu. Prospějete tak navíc i svým nehtům, které v zimě taky hodně trpí a rády se lámou.
Nedostatek slunečního světla způsobuje, že tělo produkuje více hormonu zvaného melatonin, který je vinen tím, že se nám chce pořád spát a chybí nám energie i k těm nejjednodušším úkonům. Dejte si potraviny bohaté na železo (červené maso, vejce, listovou zeleninu, oříšky) a bude vám zase do skoku.
Cítíte se unavení a bez energie, možná vám chybí zinek, který potřebujete mimo jiné také proto, abyste se lépe bránili infekcím. Získáte ho například ze sýrů, šunky, vajec, hovězího a mořských potvor.

2. Záleží na tom, co jíme a co pijeme…
Pozor, v zimě celé dny trávíme v místnostech, kde se topí jako o závod a kde je kvůli ústřednímu topení přesušený vzduch. Trpí tak nejen naše pokožka, která je vysušená, ale navíc dochází k dehydrataci organismu. Pokud se cítíte v práci unaveně, bolí vás hlava a špatně se soustředíte, zkuste denně vypít aspoň dva litry vody nebo ovocného čaje a uvidíte ten rozdíl.
Možná si myslíte, že skořice je jen obyčejné koření, ale ona je navíc ještě zdravá. Pomáhá nám zotavit se z nemocí jako je nachlazení nebo chřipka a podporuje krevní oběh. Ne nadarmo se přidává do jídel, které jsme zvyklí vařit v chladných obdobích roku, ne nadarmo je součástí tzv. zimních čajových směsí. Holt ty naše babičky věděly své. ;-)
Česnek – ten tak dovede podpořit imunitní systém (tedy, pouze pokud nejste upír, to pak škodí…). Pokud máte ale obavy, že se vám po jeho požití bude okolí vyhýbat, můžete si místo paličky čerstvého česneku koupit česnekové potravinové doplňky, které nijak neovlivní váš svěží dech.

3. Pohyb je prospěšný - a to doslova v každé své formě ;-)
Cvičení pomáhá odbourávat stres a zimní deprese, protože se při něm do vašeho těla vylučuje hormon „dobré nálady“ endorfin. Dalším příjemným prostředkem boje proti zimnímu splínu je masáž, solárium nebo třeba procházka na čerstvém vzduchu. Pokud ani to nepomůže, pak sáhněte po osvědčeném receptu – líbejte se, mazlete se a milujte se s někým, koho máte rádi. Je vědecky prokázáno, že sex zlepšuje zdraví, pomáhá vás zbavovat stresu a napětí, zlepšuje spánek a podporuje imunitní systém.
Reklama