Zdraví

Když se rozhodnete intenzivně cvičit, nemusí vám za to vaše klouby vždycky jen poděkovat.

Slibuji, že od prvního se už konečně začnu o sebe starat. Omezím sladké, tučné a začnu cvičit. To by v tom byl čert, aby to nevyšlo, slibuje si snad každý krátce po silvestrovské půlnoci, když šampaňské ještě vyzývavě šumí ve skleničce a chlebíčků a jednohubek se na druhou půlku noci přinesla raději ještě druhá „várka“. Pokud si druhý den neomluvíte svoje novoroční předsevzetí pokročilým stádiem společenské únavy a zamíříte rovnou do tělocvičny, máte napůl vyhráno. Proč napůl?
Zahájení „redukční války“ náhlým cvičením může připravit šok nejen srdci, ale také kloubům. Odborníci varují před cvičením s tvrdými doskoky, které může poškodit klouby. Kardiaci by měli pohybovou zátěž přidávat fázově. „Když je někdo obézní, měl by vykonávat pohyb v odlehčení. Doporučuji začít nějakou lehčí aerobní prací, třeba jízdou na rotopedu a podobně a postupně zvyšovat zátěž,“ vysvětluje fyzioterapeut Zbyněk Teplý. Podle něj si lidé s nadváhou klouby zatěžují už běžnou chůzí nebo stáním ve frontě. Vhodné cvičení by se mělo kombinovat s protahováním svalů. „Bolesti zad a podobně vycházejí z vynucených poloh. Je to třeba dlouhé sezení nebo stání v práci,“ doplňuje odborník.
I lidé, kteří nadváhou netrpí, by však měli s možným rizikem poškození kloubů počítat. Pro kondiční běh by měl být samozřejmostí dobrý výběr bot, ale především měkký terén. „I když jsou dnes na trhu špičkové sportovní boty, měkký terén nikdy nedokáží nahradit. Když si někdo půjde zaběhat například do lesa, pohybuje se v prostředí bohatším na kyslík, než když běhá u silnice a vdechuje ještě různé zplodiny,“ upozorňuje Teplý. Podle něj není aerobic zrovna vhodný způsob, jak si udržovat fyzičku. Při opakovaném pohybu, kdy se cvičí například jen s ramenem nebo kyčlí, se klouby opotřebovávají. „Doporučoval bych spíše kalanetiku. Při jejím provádění se jak protahujeme, tak posilujeme svaly,“ dodává fyzioterapeut.
„Při cvičení bychom se měli vyhnout tvrdým doskokům a dodržovat správnou výživu. Jako fyzioterapeutka mohu doporučit doplňkové typy výživy s želatinou a podobně,“ říká Simona Roupcová, která se kromě fyzioterapie věnuje také předcvičování fitness.

Redakční tip: Kloubům můžeme pomoci také speciálními doplňky ke stravě, jako jsou želatinové nápoje a jiné, které pomáhají snižovat citlivost kloubů a snižují kloubní ztuhlost způsobenou třeba nevhodnou obuví nebo nadměrnou zátěží kloubních chrupavek. Vyzkoušet můžete například ArthroStop (tablety nebo nápoj se želatinou), který kromě prevence kloubních onemocnění navíc odbourává i nepříjemnou bolest.
   
16.12.2002 - Zdraví - autor: Odborný článek

Komentáře:

  1. avatar
    [6] Ťapina [*]

    Lucylle: To je taky způsob posilování, taky to praktikuju

    superkarma: 0 09.12.2003, 10:33:04
  2. avatar
    [5] Ťapina [*]

    Klouby mě ještě tak nějak netrápí, ale kila jo.

    superkarma: 0 09.12.2003, 10:32:32
  3. avatar
    [4] Lucylle [*]

    Nelka: Ja ho zatahuju

    superkarma: 0 16.12.2002, 20:43:17
  4. avatar
    [1] medved [*]

    vcera me na squashi pekelne bolelo koleno...ach jo...tvrdy dopady

    superkarma: 0 16.12.2002, 11:01:13

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme