Zrak je náš nejcennější smysl. Jeho poškození nebo ztráta může mít negativní vliv na kvalitu našeho života, proto je důležité o oči pečovat. Někdy si možná ani neuvědomujeme, co všechno pro zdravý zrak můžeme udělat jen pouhou prevencí a zachováním několika hygienických zásad:
1. Při činnostech, kde se zrak dlouhodobě upírá na malé předměty (čtení, pletení, práce s mikroskopem, šití, vyšívání…):
- používejte kvalitní osvětlení;
- často mrkejte;
- čas od času práci přerušte a zahleďte se do dáli - nejlépe z okna nebo alespoň na tři metry vzdálené předměty. Optimální je výhled do zahrady - zelená barva stromů uklidní nejen naše oči, ale i duši;
- pokud trpíte takzvaným „suchým okem“, používejte kvalitní oční kapky případně různé masti, které zakoupíte v lékárnách. Návštěvu lékaře rozhodně neodkládejte!
- při náhlém pálení či zčervenání očí práci alespoň na čas ukončete a odpočiňte si;
- pokud potíže déle trvají, vyhledejte lékaře;
2. Při práci s počítačem platí výše uvedené zásady. Je také nutné dbát na kvalitu monitorů.
3. Chraňte oči před škodlivým UV zářením. Sluneční brýle by měly být zakoupeny pouze v obchodech s oční optikou.
4. Pokud máte pocit, že se Vám zhoršuje zrak, máte dvojité či rozmazané vidění, ihned vyhledejte lékaře, a to i v případě, že se tato změna sama vyrovná. Může jít o počátek závažného onemocnění.
5. Nikdy nepoužívejte nosní kapky jako náhradu za kapky oční!
6. Při odličování chraňte oči před tělovými krémy, dávejte pozor na úlomky řasenky a podobně;
7. Pokud používáte dioptrické brýle nebo čočky, dbejte na jejich čistotu a pravidelně navštěvujte svého očního lékaře;
8. Chraňte oči před mechanickým poškozením;
9. Dbejte na kvalitní spánek;
10. Vyzkoušejte náš tip: Vitavision od Walmarku.

Vitavision obsahuje antioxidanty, bioflavonoidy a betakaroteny, které "bojují" proti volným radikálům a tím chrání především oči před oxidativním poškozením, udržují funkci očního nervu a snižují riziko šerosleposti. „Lutein je antioxidant, který patří do skupiny karotenoidů a působí jako filtr chránící žlutou skvrnu před škodlivým UV zářením a volnými radikály. Díky těmto účinkům je lutein spojován s ochranou před degenerací a zákalem,“ říká odborník na zdravou výživu, Mgr. Jan Heinrich. Další složkou Vitavisionu je borůvkový extrakt, ten je bohatým zdrojem komplexu bioflavonoidů. „Borůvkový extrakt urychluje regeneraci očního barviva rhodopsinu, který je nezbytný pro noční vidění. Ve spojení s další složkou preparátu, bioflavonoidy, posiluje stěny kapilár a tímto pomáhá zabraňovat vzniku krvácení do sítnice. Betakaroten je nezbytný pro proces vidění. Všechny složky přípravku Vitavision se vzájemně ve svých účincích doplňují.“ upřesňuje Jan Heinrich.

Proti únavě očí můžete provádět také následující oční relaxace, které uvolní oční svaly a redukují oční námahu:

· Podívejte se přímo před sebe a zvolna zvedejte oči vzhůru. Pak pomalu přesuňte pohled dolu, poté do stran a nakonec se opět podívejte přímo před sebe. Celé cvičení několikrát opakujte.
· Pro okamžitou úlevu je také možné přikrýt oči vlhkým ručníkem, popřípadě střídavě přikládat ručník teplý a studený. Nejvhodnější je tuto relaxaci provádět vleže.
· Napětí v oblasti očí můžete uvolnit následujícím malým cvikem: Zavřete oči, opřete lokty o stůl a do dlaní schovejte svoji hlavu. Myslete při tom na něco příjemného. Celá tato relaxace by měla trvat tak dlouho, jak je Vám to příjemné. Sami po chvíli pocítíte uvolnění nejen unavených očí, ale i své mysli.

Reklama