Reklama
Pití teplých nápojů patří k životnímu stylu mnoha lidí po celém světě. Snad každý si dá bez ohledu na roční dobu alespoň jednou za den kávu, čaj a ti mlsnější možná i kakao. Konzumace teplých nápojů však není jen příjemná, ale především zdraví prospěšná. Lidskému organismu přináší vůbec největší dobro pravidelné pití čaje. Nejvhodnější je čaj černý a zelený, ale odborníci doporučují stejně i jejich bylinkové a ovocné "brášky".
"Pravidelné pití čaje je zdrojem nezanedbatelného množství přírodních antioxidantů, které mohou hrát významnou roli v prevenci nádorových a srdečních onemocnění," potvrzuje Václava Kunová z Fóra zdraví a výživy v IKEMu a pokračuje: "Pitím černého čaje získáme především zmíněnou prevenci proti nádorům a srdečním chorobám. Poslední studie potom říkají, že zelený čaj pravděpodobně omezuje sklony k přejídání." Jak připravit čaj tak, aby byl jeho účinek co nejlepší? Je třeba dbát na výběr vody a také na dobu louhování.
Nejkvalitnější čaj dostaneme, když ho uvaříme z pramenité nebo balené vody, ale dobře poslouží i obyčejná voda z vodovodu. Máte-li pochybnosti o její kvalitě, pořiďte si filtr s aktivním uhlím. Voda by měla projít varem, ale zalévat čaj bychom měli pouze osmdesátistupňovou vodou. Optimální doba louhování je u většiny čajů mezi půl minutou a třemi minutami. Černý čaj bychom však neměli připravovat déle než pět minut. Po pěti minutách louhování černý čaj zhořkne a má potom spíše utlumující účinky.
Černý čaj je oblíbený po celém světě a vůbec nejvíce ho pijí Angličani. Jeho konzumací jsou pověstní a během pracovní doby si na šálek černého čaje udělají čas hned několikrát za den. Britové zároveň představili světu jako jedni z prvních speciální čajové pečivo, které patří k jejich čajovým odpoledním stejně jako čaj samotný. Velmi silný černý čaj pijí Íránci a Turci. V některých zemích je velmi silná tradice pití čaje s mlékem, což je častý způsob jak zjemnit chuť silnych čajů.
Našemu zdraví může prospět i pití kakaa. "Pokud je připraveno z kvalitního kakaového prášku, představuje pro nás mléko, které v jednom šálku kakaa vypijeme, asi 320 mg vápníku," říká Václava Kunová z Fóra zdraví a výživy. Instantní kakaa jsou spíše nevhodná, protože obsahují řepný cukr. Stejně tak se nedoporučují pít instantní nápoje z automatů, které vápník tělu naopak berou.
Ten, kdo má problémy s nižším tlakem, možná dostal od svého lékaře jako doporučení pít kávu. Její konzumace prý skutečně může zmírnit subjektivní pocity nízkého tlaku. Stejně jako ostatní teplé nápoje je lepší pít kávu neslazenou. Vhodnější také bude, když si ji naředíme mlékem.
"Důležité je ale vypít zároveň s kávou třeba vodu nebo minerálku, aby nedošlo k dehydrataci organismu," upozorňuje lékařka Kunová.