Zdraví

Co je to vlastně únava a jak proti ní bojovat?

Stále častěji se dnes hovoří o únavě, zvláště pak psychické. Tušíme, že souvisí s mnoha nemocemi. Ale víme vůbec přesně, co to únava je? Jaké jsou příznaky? Jak proti ní bojovat? Dnes si řekneme základní informace, abychom mohli kdykoli navázat. A hlavně - abyste je mohli ve svém životě prakticky využít.
Únava je fyziologický jev, při kterém dochází ke snížení výkonnosti. Organismus jako celek reaguje na průběh fyzické a psychické zátěže a následkem toho klesají naše funkce.

Podle kvality rozeznáváme únavu:
1. fyziologickou
2. patologickou - akutní (přetížení)
3. chronickou (přetrénování)
Fyziologická únava je přirozený stav a projevuje se poklesem výkonnosti. Zjistíme-li její známky, je vhodné zátěž změnit (psychickou i fyzickou) nebo přerušit, aby nepřešla v patologickou. (Zde je na místě regenerace – například krátká masáž).
Patologická únava kvalitativně vyšší stav, kdy únava přesáhla hranici fyziologické zátěže. Chronická únava vzniká po nedostatečné regeneraci, po opakované zátěži na úrovni maxima. Příznaky patologické únavy jsou apatie, podrážděnost, agresivita, neadekvátní psychické reakce (lítost, euforie), deprese, nerozhodnost, snížení sexuality až sklon k homosexualitě, změny charakteru - hádavost, egocentrismus, morální prohřešky.
Dále pak snížení vnímatelnosti a koncentrace, změny spánku, nechuť nebo naopak chuť k jídlu, zažívací potíže, klidové pocení....
Je toho až dost! A příznaky nejsou rozhodně neznámé. Jak z toho ven? Velmi jednoduše. Po každé známce fyziologické únavy stačí třeba jen krátká regenerace, která vám zabere 10 minut.

Únava může být také celková a místní. Příkladem místní únavy je například skolióza (zakřivení páteře), místní přetížení při dlouhodobém sezení, zatížení osy páteře při zvedání břemene (nákupní tašky) apod.

Jak odstranit únavu?
Hovořit v dnešní době o vnějších příčinách únavy by bylo nošení dříví do lesa. Hrozí nám ze všech stran nebývalá duševní zátěž.
Jak odstranit fyzickou zátěž většinou víme (přísun energie v podobě potravy, spánek). Co ale s úbytkem sil v oblasti psychické? Vždyť stále více nemocí souvisí s nerovnováhou psychiky. Například i infekce díky naší slabé imunitě (obranyschopnost organismu).

Pár změn ale udělat můžete:
1. životospráva - vhodná strava, čaje, koupele
2. cvičení, masáže, akupunktura…
3. zlepšení mentální oblasti formou relaxace, sugesce
4. pochopení pochodů v oblasti emocí a intelektu (vliv podvědomí a následná seberegulace)

Co takhle uvařit si bylinkový čaj?
Některé čaje vám pomohou od únavy a pročistí organismus, zvýší příjem minerálních látek a vitamínů. Navíc mnoho z následujících rostlin možná roste i u vás na zahradě. :-)
Pročištění: čekanka, pampeliška, cibule, kontryhel, plicník, pýr, jitrocel, kopřiva (obzvlášť čistí), hluchavka (nasbírané i nesušené rostliny přelijeme horkou vodou a necháme asi 15 minut louhovat)
Migrény: fialka - violka vonná (květ) - nálev - 15g/0,25l, až 3x denně 1 šálek nebo lípa (květ) 3 díly + meduňka (nať) 2 díly
Deprese: dobromysl (nať) nebo třezalka (nať) - přelít 1 lžičku
Nervozita, podrážděnost: hloh ostrotrnný, jednosemenný (květ, květ+list) - 2 lžičky, chmel otáčivý (šištice - 1 lž. na 2 šálky), kozlík lékařský (oddenek) - 1 lžička, levandule klasnatá (květ, nať) - 1 lžička, meduňka nebo třezalka - 1 lžička
Poruchy spánku: vrba bílá (kůra)
Únava: zelený čaj (nefermentovaný) 1lž / 0.25l
Aktivace nervové soustavy: koriandr (plody), majoránka (nať), oves setý (plody)
   
11.10.2002 - Zdraví - autor: Lucie Joglová

Komentáře:

  1. avatar
    [15] Ťapina [*]

    Asi mi brzy hrozí chronická únava, poslední dobou moc neodpočívám.

    superkarma: 0 09.12.2003, 10:09:22
  2. avatar
    [14] Simba [*]

    Čajík mi na únavu nezabírá, spíš si v klidu vypít dobré kafe, nebo dvě deci vínka a vyspinkat se.

    superkarma: 0 18.11.2003, 12:41:47
  3. avatar
    [13] Ťapina [*]

    eagle: U mě to funguje naopak. Po cvičení se mi krááásně spí

    superkarma: 0 17.11.2003, 21:39:09
  4. avatar
    [9] Léthé [*]

    Tak teď v tom mám pěknej guláš...přesto že musím v práci vydržet až do rána,protože mám noční stejně jako Denča,ale už teď padám únavou na hubu...jenže teď nevím,jestli je ta moje únava fyziologická,nebo patologická...jo k akutnímu přetížení došlo před mou noční při ...anebo,že by to byla únava chronická a já bych z toho všeho byla přetrénovaná

    superkarma: 0 11.10.2002, 23:52:34
  5. avatar
    [8] Denča [*]

    Já bych taky mohla vstávat treba ve dvanáct. ,ale delám na směny, tak vstávám pokaždé jinak a mám z toho zmatek.Právě mám noční a dávám si kafíčko. Přes den si dám zelený čajík, hodně snídám, taky se snažím spát aspoň osm hodin. Ale k tomu nějaká ta akce a pak ta rána to jsou podivný stavy takže pomůže opravdu hodně minerálky a kafčo, někdy snad i to pivčo na spravení. Jo a ta koupel a bilinkové čajíky dobrá knížka, k tomu něco to je relaxace a ještě miláčka vedle sebe.

    superkarma: 0 11.10.2002, 22:38:42
  6. avatar
    [7] Acinka [*]

    V tomhle počasí je to hrůza děs, žádný sluníčko , brzo tma, zima a kdo z toho pak nemá mít depku a neni unavenej? Mě pomáhá sauna, solárko, protože je tam teplíčko a hned mám po špatný náladě a navrch ještě čajík a je to pajádá

    superkarma: 0 11.10.2002, 09:54:58
  7. avatar
    [5] Kájina [*]

    souhlasim s clarCou a ZdenouA, rano jsem rada ze vubec vstanu,natoz jeste abych cvicila ale cajicky jsou dobry,a vonavy olejicky taky

    superkarma: 0 11.10.2002, 08:34:57
  8. avatar
    [4] ZdenaA [*]

    clarCa: souhlas, ráno jsem ráda že se vypotácím včas na autobus

    superkarma: 0 11.10.2002, 08:14:32
  9. avatar
    [3] clarCa [*]

    ráno cvičit??? Uf, ať vstávám kdy vstávám, budím se v jedenáct...

    superkarma: 0 11.10.2002, 00:43:35
  10. avatar
    [1] elfos [*]

    Je to tak :-) ... zacvičit si, pak voňavá koupel, a navrch ještě nějaký dobrý čajík, to pomáhá vyčistit tělo i mysl - nejen od únavy... :-)

    superkarma: 0 11.10.2002, 00:25:31

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme