Stále častěji se dnes hovoří o únavě, zvláště pak psychické. Tušíme, že souvisí s mnoha nemocemi. Ale víme vůbec přesně, co to únava je? Jaké jsou příznaky? Jak proti ní bojovat? Dnes si řekneme základní informace, abychom mohli kdykoli navázat. A hlavně - abyste je mohli ve svém životě prakticky využít.
Únava je fyziologický jev, při kterém dochází ke snížení výkonnosti. Organismus jako celek reaguje na průběh fyzické a psychické zátěže a následkem toho klesají naše funkce.

Podle kvality rozeznáváme únavu:
1. fyziologickou
2. patologickou - akutní (přetížení)
3. chronickou (přetrénování)
Fyziologická únava je přirozený stav a projevuje se poklesem výkonnosti. Zjistíme-li její známky, je vhodné zátěž změnit (psychickou i fyzickou) nebo přerušit, aby nepřešla v patologickou. (Zde je na místě regenerace – například krátká masáž).
Patologická únava kvalitativně vyšší stav, kdy únava přesáhla hranici fyziologické zátěže. Chronická únava vzniká po nedostatečné regeneraci, po opakované zátěži na úrovni maxima. Příznaky patologické únavy jsou apatie, podrážděnost, agresivita, neadekvátní psychické reakce (lítost, euforie), deprese, nerozhodnost, snížení sexuality až sklon k homosexualitě, změny charakteru - hádavost, egocentrismus, morální prohřešky.
Dále pak snížení vnímatelnosti a koncentrace, změny spánku, nechuť nebo naopak chuť k jídlu, zažívací potíže, klidové pocení....
Je toho až dost! A příznaky nejsou rozhodně neznámé. Jak z toho ven? Velmi jednoduše. Po každé známce fyziologické únavy stačí třeba jen krátká regenerace, která vám zabere 10 minut.

Únava může být také celková a místní. Příkladem místní únavy je například skolióza (zakřivení páteře), místní přetížení při dlouhodobém sezení, zatížení osy páteře při zvedání břemene (nákupní tašky) apod.

Jak odstranit únavu?
Hovořit v dnešní době o vnějších příčinách únavy by bylo nošení dříví do lesa. Hrozí nám ze všech stran nebývalá duševní zátěž.
Jak odstranit fyzickou zátěž většinou víme (přísun energie v podobě potravy, spánek). Co ale s úbytkem sil v oblasti psychické? Vždyť stále více nemocí souvisí s nerovnováhou psychiky. Například i infekce díky naší slabé imunitě (obranyschopnost organismu).

Pár změn ale udělat můžete:
1. životospráva - vhodná strava, čaje, koupele
2. cvičení, masáže, akupunktura…
3. zlepšení mentální oblasti formou relaxace, sugesce
4. pochopení pochodů v oblasti emocí a intelektu (vliv podvědomí a následná seberegulace)

Co takhle uvařit si bylinkový čaj?
Některé čaje vám pomohou od únavy a pročistí organismus, zvýší příjem minerálních látek a vitamínů. Navíc mnoho z následujících rostlin možná roste i u vás na zahradě. :-)
Pročištění: čekanka, pampeliška, cibule, kontryhel, plicník, pýr, jitrocel, kopřiva (obzvlášť čistí), hluchavka (nasbírané i nesušené rostliny přelijeme horkou vodou a necháme asi 15 minut louhovat)
Migrény: fialka - violka vonná (květ) - nálev - 15g/0,25l, až 3x denně 1 šálek nebo lípa (květ) 3 díly + meduňka (nať) 2 díly
Deprese: dobromysl (nať) nebo třezalka (nať) - přelít 1 lžičku
Nervozita, podrážděnost: hloh ostrotrnný, jednosemenný (květ, květ+list) - 2 lžičky, chmel otáčivý (šištice - 1 lž. na 2 šálky), kozlík lékařský (oddenek) - 1 lžička, levandule klasnatá (květ, nať) - 1 lžička, meduňka nebo třezalka - 1 lžička
Poruchy spánku: vrba bílá (kůra)
Únava: zelený čaj (nefermentovaný) 1lž / 0.25l
Aktivace nervové soustavy: koriandr (plody), majoránka (nať), oves setý (plody)
Reklama