V posledních letech se stále více orientujeme na zdravou stravu. Díky vědeckým studiím a lékařským výzkumům totiž víme, že některé druhy potravin obsahují pro lidský organismus prospěšné a v některých případech dokonce tzv. „potencionálně ochranné složky“. Můžeme tak správnou skladbou jídelníčku ovlivňovat naše zdraví a vitalitu.
Některé skupiny „zdravých potravin“, mezi které patří hlavně ovoce a zelenina, obsahují složky, které dokáží pozitivně ovlivnit vznik a vývoj závažných onemocnění. Podle průzkumů může skladba našeho jídelníčku ovlivnit až jednu třetinu případů nádorových onemocnění.
Pojďme dnes hovořit o rajčeti, které je v naší kuchyni oblíbené a hojně využívané. Z výživového hlediska je rajče velmi cenné. Neobsahuje tuky a je bohaté na vodu, která tvoří až 94% obsahu rajčete. Je důležitým zdrojem minerálních solí a vitaminů. Za všechny jmenujme vápník (pro zdravý vývoj kostí a zubů) , potasium (pro správnou krvetvorbu), železo, draslík a sodík.
Průměrně velké a zralé rajče obsahuje asi 40% denní doporučené dávky vitaminu C a 20% doporučené denní dávky vitaminu A. Relativně vysoký obsah vlákniny v rajčeti působí příznivě na trávicí systém a pozitivně ovlivňuje hladinu cholesterolu v krvi. Rajče má detoxikační účinek a je močopudné. Když rajče vypijeme jako šťávu, vyvolá chuť k jídlu. Zároveň je však ideální potravou také pro ty, kteří drží redukční dietu. Obsahuje průměrně jen 19 kcal v 100 g rajčete.
Výzkumy posledních let poukazují na velmi významný obsah antioxidantů obsažených v rajčatech. Antioxidanty jsou důležitým bojovníkem proti volným radikálům. V našem organismu vznikají samovolně a důležitým faktorem jejich vzniku je nezdravý životní styl, znečištěné prostředí, výfukové plyny nebo kouření.
Lykopen, antioxidant obsažený ve velkém množství právě v rajčatech, hraje významnou roli v boji proti některým typům nádorových onemocnění. Rakovina prostaty je jedním z onemocnění, kde byl statisticky prokázán příznivý vliv lykopenu obsaženého v rajčatech. Muži, kteří konzumovali 10 a více porcí rajčat a nebo pokrmů s rajčatovými produkty týdně, snížili riziko vzniku rakoviny prostaty o 35%, v porovnání s muži, kteří konzumovali méně než jednu a půl porce týdně. Obdobné studie prokazují, že zvýšená konzumace rajčat preventivně působí i v případě nádorového onemocnění prsu. A v neposlední řadě má lykopen zřejmě svou úlohu i v ochraně kůže před škodlivým UV zářením a vlivem zhoubných kožních nádorů.
Lykopen patří do skupiny karotenoidů a je nejsilnějším známým a antioxidantem rostlinného původu. Vstřebává se do lidského organismu daleko lépe, pokud je potravina tepelně zpracována. Protože lykopen patří do skupiny látek rozpustných v tucích, je vhodné do připravovaného pokrmu přidat malé množství olivového oleje.
Jak vidno, rajčata jsou nejenom chutná a široce využitelná do různých kulinářských variací, ale i nesmírně zdravá. Pokud není někdo zrovna příznivcem čerstvých rajčat, může si je dopřát v již zpracované, konzervované formě jako loupaná a krájená rajčata nebo rajčatové pyré. Tyto produkty jsou vhodným polotovarem pro přípravu pokrmů s rajčatovým základem. Vyzkoušejte třeba italské rajčatové produkty Valfrutta, které jsou jedničkou na italském trhu. Rajčata Valfrutta jsou zpracována okamžitě po utržení. Jsou bez konzervačních přísad a dochucovadel, a proto si zachovávají jedinečnou chuť, barvu i vůni.
Reklama