Reklama
„Celulitida není nemoc, je to zkrátka jeden ze symptomů poruchy zdravého životního stylu,“ říká doktor René Vlasák z Centra preventivní medicíny, kterého naše pravidelné čtenářky znají z on-line poradny Ženy-in. Zašla jsem za ním, abych pro vás získala co nejvíc informací o celulitidě, o tom, proč vzniká a jak s ní efektivně bojovat. A taky odpověď na otázku, čím to je, že je té celulitidy poslední dobou nějak víc…
„Celulitida existovala v určité míře vždycky, jen se jí nevěnovala taková pozornost. Myslím, že současný zájem o ni je velkou měrou módní záležitost. U nás se seriózní medicína zabývá celulitidou teprve posledních patnáct dvacet let, předtím to byl spíš problém pro kosmetičky,“ říká MUDr. R. Vlasák. „Z lékařského hlediska celulitida není nemoc, je to symptom poruchy zdravého životního stylu. Ženám zpravidla začne vadit ve chvíli, kdy už je pořádně vidět, ale i tady platí pravidlo, že nejlepší způsob léčby je prevence.“ Celulitida bývá často spojována s nadváhou a s vyšším věkem, ale objevuje se i u žen mladších a štíhlých, které navíc třeba cvičí nebo se snaží stravovat zdravě, nebo u dětí. Přesto doktor Vlasák trvá na svém – celulitida znamená, že něco v našem životním stylu je špatně.

Podle něj existují tři hlavní faktory, které se vznikem celulitidy souvisejí.
1. Jídelníček – všichni víme, jak asi vypadá zdravý jídelníček, ale stejně tak na něj skoro všichni dlabeme a stravujeme se často způsobem „hlavně aby to bylo rychle a moc to nestálo“. Synonymem pro oběd pracujícího člověka dnešní doby je fast food, jíme tučná jídla, která organismus jen stěží odbourává. Ale ani lidé, kteří se snaží jíst zdravě, na tom nejsou o moc lépe. Například s tolik doporučovaným kuřecím masem příjímáme i určitou hormonální zátěž. Nahrazujeme maso zeleninou, ale tak zase nedodáváme tělu dostatek potřebné bílkoviny… Málo pijeme a když, tak úplně něco jiného, než bychom měli. ;-)
2. Pohyb – v posledních letech se výrazně změnil pohybový stereotyp nejen dospělých, ale i dětí. Ubyl přirozený pohyb, celý den sedíme v práci, ve škole, na jednáních, v autě, u počítače a nakonec u televize, v hospůdce nebo v kině. Dřív bylo pro děti největším trestem, když dostaly „zaracha“, dneska abyste je pomalu ven vyháněli… Přitom pohyb je nejen zdravým způsobem vydávání energie a relaxací, ale v souvislosti s celulitidou je nesmírně důležitý, protože zajišťuje mimo jiné správný lymfatický tok.
3. Zlozvyky – nejen, že žijeme jako by v neustálém stresu, spěchu a zátěži, ale ještě svému tělu dodáváme další rány. Na vzniku a vývoji celulitidy se podepisují také třeba alkohol nebo kouření, špatné boty (!), ale svůj podíl hraje třeba i hormonální antikoncepce.

Co dodat? Když se jednou rozhodnete pustit se do boje s celulitidou, nenechte se ukolíbat bláhovou nadějí, že existuje jediná zaručeně spolehlivá metoda, která vás hrbolaté kůže rychle a jednou provždy zbaví. Jednou z největších chyb, kterou ženy ve své netrpělivosti opakovaně dělají, je střídání různých metod (dieta, pohyb, anticelulitidní pilulky a krémy, masáže, lymfodrenáže…) a to zcela nesystematicky a hlavně - postupně. Do boje s celulitidou je podle MUDr. Vlasáka třeba zapojit co nejvíce kroků najednou, aby byly dosaženo kýženého efektu. Protože celulitida je komplexní problém a proto se také musí komplexně řešit.

Příště si povíme o tom, jaké mýty jsou s celulitidou spojovány a co je na nich pravdy…