Reklama
Nehubněte podle přesně rozepsaných diet. Naučte se sestavit jídelníček z pro vás dostupných potravin, abyste se co nejvíce přiblížili vašim jídelním zvyklostem, pochutnali si, a zároveň byl energeticky chudší. Váš jídelníček by měl být rozmanitý, aby dodal tělu vše, co pro správný chod potřebuje. Sestavíte ho tak, abyste u něj mohli setrvat delší dobu a budete hubnout přibližně 1/2 kilogramu týdně. Při této rychlosti by vaše váhové úbytky měly být trvalé. Když to zjednodušíme, budete jíst střídmě z pestrého stolu, a to tak, že se budete moci i nadále radovat z jídla a ze života vůbec.
Pokud budete přece jen muset trošku změnit skladbu vašeho dosavadního jídelníčku a omezit množství zkonzumovaných potravin, nebudete brát tuto změnu tragicky, ale naopak jako příležitost dokázat si, že nejste ovládáni něčím nebo někým zvnějšku, že nejste otrokem jídla, ale že dovedete kontrolovat a řídit sami sebe. Optimistický životní pohled, pocit, že to zvládnete, vám dává šanci na úspěch.

Co se týče množství energie, většinou lidé hubnou při příjmu v rozmezí 4 – 7 000 kJ.

Trochu počtů - všechny zázračné pilulky, náplasti apod. které slibují rychlé zhubnutí nejčastěji 21 kg za tři týdny jsou z hlediska zákona zachování energie naprostý nesmysl. Na zhubnutí 1 kg tělesného tuku je potřeba energetický deficit zhruba 25 000 - 30 000 kJ.
Průměrný denní energetický příjem našeho národa je okolo 10 000 kJ. Pokud bychom tři dni drželi hladovku, což samozřejmě není rozumné, činí tedy energetický deficit 30 000 kJ a zhubneme 1 kg tuku.
To platí za předpokladu, že nezvýšíme pohybovou aktivitu. Rozumný návrh - snižte denně energetický příjem o 2000 kJ, to dá dohromady 14 000 kJ do týdne, tedy okolo půl kg týdně, což je optimální rychlost hubnutí.
Půl kilo týdně znamená úbytek 25 kg do roka. Každý člověk je jiný v mnoha aspektech a též ve schopnosti hubnout. Každý má za sebou jinou životní historii – někdo už zhubnul a nabral za svůj život desítky kilogramů, někdo přibral poprvé, protože např. přestal kouřit apod. Neberete to tedy jako nespravedlnost, že má každý jinak úsporný metabolismus, že každý jinak spaluje tuky, že tedy každý hubne při jiném energetickém příjmu, musíte zkrátka přijímat méně než si žádá zrovna vaše tělo.
Pro představu – pokud chcete snížit příjem o 2 000 kJ denně – odpusťte si jednu z následujících potravin – silnější proužek bábovky, větší koblihu, croissant, chléb se sýrem, topinku na tuku, 100 g vysočiny či čabajky, 200 g paštiky, smažený sýr, karbanátek či řízek, 3 plátky houskového knedlíku, porci hranolek, 1 Big mac, 2 chlebíčky, 100 g slaného pečiva či tyčinek nebo buráků, zákusek či 100 g sušenek či čokoládu nebo litr sladké limonády, dva půllitry tmavého či 3 půllitry světlého piva.

Podrobnější informace o rozumném hubnutí, o pomůckách usnadňujícíh hubnutí a o týdenních pobytech naleznete na www.stob.cz.