Zdraví

Co nesmí chybět ve stravě nastávající maminky?

Každá žena, která čeká miminko, potřebuje pro zdravý vývoj dítěte trochu jiný přísun důležitých živin než v případě, že těhotná není. Každé matce jde o to, aby její miminko nemělo žádné problémy a aby zdárně rostlo, přesně jak má. Musí tedy dbát na vhodný jídelníček, který miminku naservíruje ten správný koktejl živin.

Jaké látky těhotná maminka nejvíce potřebuje? Jak se má správně stravovat?
Strava budoucí maminky by měla být bohatá a pestrá. Měla by se zaměřit na dostatek zeleniny a ovoce, nejlépe vše čerstvé. Mléčné výrobky, zakysané jogurty, celozrnné pečivo, bílé maso a ryby dodají jejímu tělu dostatek energie a potřebných živin. Všechny potraviny musí být čerstvé a v záruční lhůtě. Zejména v období tepla by měly být snadno se kazící potraviny v chladu a rychle spotřebované.

Na co si dát pozor?
Těhotná žena by se měla vyvarovat syrového masa, vystavuje se tím nebezpečí možné infekce. Také velké množství uzenin a různých masových konzerv plodu neprospěje. Tuky nejsou pro budoucí maminku zrovna příznivé, nejlepší je olivový olej, naopak ztuženým rostlinným tukům by se měla těhotná žena vyhnout. Obsahují zdraví škodlivé mastné kyseliny, které by mohly ohrozit zdravý vývoj centrální nervové soustavy dítěte. Nemělo by se ale zapomínat na tuk rybí! Obsahuje nenasycené mastné kyseliny, které pozitivně ovlivňují vývoj mozku a oční sítnice plodu.
Silně kořeněná jídla jen ztěžují trávení těhotné matky, navozují pocity těžkosti a přispívají k pálení žáhy, která trápí nejednu maminku v očekávání.
Také pozor na cukry! Každá těhotná žena by chtěla při těhotenství přibrat co nejméně a nadbytek cukru ve stravě jen přispěje ke kilům navíc. Nicméně váhový přírůstek v těhotenství 10 – 12 kg je normální. Navíc, cukr si organismus matky získává z rostlinných zdrojů. Ne každá maminka se ale každý den donutí k tomu, aby jedla vše, tak jak má. Těhotenství může být v počátku provázeno nechutenstvím nebo naopak různými neobvyklými chutěmi, kterým maminka ráda podléhá. Jídelníček těhotné není podle rad našich babiček „jídlem pro dva“, matka má jíst, na co má chuť, a ne se zbytečně přecpávat. Jisté je, že dostatečný přísun vitamínů a minerálů v těhotenství každá matka může pravidelně zajistit užíváním doplňků výživy určených pro těhotné a kojící ženy.

Které jsou tolik potřebné vitamíny pro rostoucí miminko a pro budoucí maminku?
Miminko si čerpá potřebné látky z těla matky, z jejích zásob. Takže dodávané látky v těhotenství nejsou potřebné tolik pro plod jako pro tělo matky tak, aby mělo dostatek všeho, co plod potřebuje.
Některé důležité látky:
Kyselina listová – Patří do skupiny B komplexu vitamínů a někdy je označována jako vitamín B9. Je důležitá hlavně v prvním trimestru těhotenství. Je důležitá proto, že má mimo jiné ochranný vliv na genetickou informaci plodu a tím snižuje riziko nebezpečí vzniku vrozených vývojových vad. Některým ženám se doporučuje kyselinu listovou užívat preventivně ještě před početím dítěte.
Zdroj: Listová zelenina, citrusové plody a játra. Méně je jí v celozrnných výrobcích, vejcích a mase.
Vápník – Je stavebním prvkem kostry dítěte a je také nutný k dobré funkci nervů a svalů. Je ale důležitý také pro matku, protože vyvíjející se plod čerpá vápník z těla budoucí maminky a ta ho pak může mít nedostatek. Proto by měla každá těhotná žena co nejdříve navštívit zubního lékaře, snížení hladiny vápníku se odrazí na stavu chrupu matky. Dostatečně vyváženou stravou může ale matka zásobovat tělo potřebným vápníkem a předejít nepříjemným komplikacím.
Zdroj: Mléčné výrobky, mléko
Železo – nutné zejména pro matku. Dítě si odebírá z těla matky zejména v posledním trimestru velké množství železa, které je potřebné pro tvorbu krevního barviva (hemu) – červených krvinek. Matka poněkud obtížně získává z normální stravy tolik železa, které v tomto období potřebuje. Po porodu pak matce trvá nějaký čas, než počáteční rezervy železa v těle doplní. Proto, lékaři doporučují dodávání železa v tabletách.
Jód – Je důležitý prvek, který ovlivňuje správný vývoj a funkci štítné žlázy a to jak v prenatálním období, tak po celý život. Také je důležitý pro správný vývoj plodu. Je prokázané, že jeho nedostatek může vést k horšímu vývoji některých duševních schopností dítěte.
Zdroj: Ryby, mořské plody
Zinek – je nutný pro správný vývoj mozku a nervové soustavy plodu.

Na článku redakce spolupracovala s MUDr.Vladimírem Folaufem, gynekologem ze střešovické nemocnice v Praze.
   
10.04.2001 - Zdraví - autor: Klára Hadererová

Komentáře:

  1. avatar
    [2] hubajda [*]

    Ťapina — #1 me by to ani nenapadlo to jist

    superkarma: 0 05.11.2012, 22:42:12
  2. avatar
    [1] Ťapina [*]

    To syrové maso je důležité, tam může číhat toxoplasmóza. Právě tam bývá zdroj většinou, ne u koček, jak se říká.

    1. na komentář reaguje hubajda — #2
    superkarma: 0 06.12.2003, 19:04:45

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme