Zdraví

Už jste napočítala 100 000 oveček a spánek pořád nepřichází?

Stává se vám, že i přes hrozitánskou únavu jen tak ležíte v posteli a nemůžete za nic na světě zabrat? Počítáte ovečky (už je jich pěkné stádo) ale spánek stále nepřichází. Nespavost je problém, který čas od času trápí snad každého člověka, a přitom si naše tělo i mysl potřebuje tolik odpočinout po všech těch hektických a ulítaných dnech. Chcete se už konečně jednou vyspat dorůžova? Zkuste se řídit následujícími doporučeními:

Jednou ze základních podmínek zdravého spánku je zdravá životospráva. Ano, ta stokrát omílaná formulka o tom, že je třeba jíst lehké a dobře stravitelné potraviny, hodně čerstvé zeleniny a ovoce, to vše doplněno o antioxidanty, minerály a multivitaminy v přiměřeném množství. Když se nad tím zamyslíte, tak vážně stojí za to poněkud upravit svůj stravovací režim, a nejde jen o zdravý spánek, ale o zdraví celého vašeho těla. Pokud chcete dobře spát, omezte (nebo zcela zavrhněte) konzumaci jídla ve večerních a nočních hodinách, kouření, pití kávy, silného čaje a alkoholu atd. Všechno tohle totiž před spaním stimuluje vaši nervovou soustavu a může zabraňovat vašemu tělu upadnout do sladkého a úlevného spánku.
Zamyslete se nad tím, zda vaše tělo dostává za den dostatek čerstvého vzduchu, slunečního jasu, pohybu a také odpočinku. Jasně že nemáte čas na nějaké zbytečné vycházky, o tělocvičně ani nemluvě :-) Ale když si trošku poupravíte svůj denní rozvrh, možná někde najdete nějakou zajímavou mezeru, kam tyhle aktivity dovedete napasovat. Kromě toho že například cvičení má kladný vliv na vaši fyzičku a pomáhá spalovat tuky, může být také skvělým způsobem, jak se odreagovat od duševně namáhavé práce a denních stresů. A ještě něco: unaví vás. To by v tom byl čert, kdyby ani pak se vám neusínalo lépe… Velmi vvhodným způsobem tělesného cvičení před spaním je také milování:-)
Naučte se vypnut! Hodně lidí si stěžuje, že nedovedou usnout a přitom prostě jen nevědí, jak vypnout všechny své „nabuzené“ funkce. Zkuste naladit své tělo na spánek. Udělejte si svůj malý předspánkový rituál, který vám pomůže příjemně usnout. Aspoň hodinu před tím, než se vydáte na lože, skončete práci, vypněte počítač i televizi, odložte knížku. Zhasněte světla, zapalte svíčku, pusťte si nějakou meditativní hudbu, naložte se do vany plné voňavé pěny. Prostě zklidněte své tělo i své nervy a nalaďte je na příjemné a zdravé spaní.
Ke klidnému spánku se také můžete dopracovat za pomoci některých bylinek. Například kořen kozlíku lékařského je přírodní sedativum, které příznivě působí na nervy (používat jen příležitostně). Silné, ale bezpečné zklidňující účinky má také květ chmele (pozor – nezaměňovat s pivem, které sice údajně pomáhá usnout, ale má i jiné vedlejší účinky). Také heřmánek prý zklidňuje nervy a účinným „uspávadlem“ je také čaj z mateřídoušky, který by měl zabrat už po několika dnech pravidelného popíjení na noc (opatrně, při problémech se štítnou žlázou raději konzultujte jeho užití s lékařem). Velmi populárním a účinným uspávacím nápojem je už po generace teplé mléko. Údajně je to proto, že je bohaté na látky, které zklidňují nervovou soustavu, což můžete ještě podpořit dodáním vitaminu B6.
Na závěr ještě dodejme, že chronická nespavost může být projevem některých vážnějších onemocnění, včetně duševních. V případě, že kromě toho, že nemůžete v noci spát, ještě zaznamenáváte úzkost, strach, obavy z budoucnosti, kolísání váhy, pocity viny nebo dojem naprostého odmítání okolím, vyhledejte raději odbornou psychologickou nebo psychiatrickou pomoc. Může se jednat o depresi.
   
22.01.2001 - Zdraví - autor: Johana Barvínková

Komentáře:

  1. avatar
    [4] hubajda [*]

    Ťapina — #3 to stejne aj muj muz

    superkarma: 0 05.11.2012, 21:25:40
  2. avatar
    [3] Ťapina [*]

    Já usnu hned jak lehnu, spíš probudit se nějak nemůžu

    1. na komentář reaguje hubajda — #4
    superkarma: 0 06.12.2003, 18:23:47
  3. avatar
    [2] Simba [*]

    Spánek, dlouhý spánek je pro mne nutností k normálnímu fungování. Asi jsem byla kdysi medvěd brtník. A je pravda, že když jsou starosti, neusnu ani za nic. Ráno se pak ke starostem ještě přidá unava z nevyspání ...

    superkarma: 0 13.11.2003, 12:36:26

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme