Ve velikém horku obvykle rodiče nabádají své děti, aby pily hodně vody, protože tak chtějí předejít dehydrataci. Možná se tomu budete divit, ale doktoři radí, že mnohem lepší než čirou vodu je nabízet dětem ochucené nápoje. Na první pohled to vypadá divně. Ale důvod je prostý: dětem ředěná ovocná šťáva nebo sirup chutná víc než čirá voda, a proto jí vypijí více a spíše se tak ubrání nebezpečné dehydrataci organismu. Ještě lepší, než ochucené limonády, jsou speciální nápoje pro sportovce, které bývají obohacené o soli a uhličitany, jejichž ztráta v horkém počasí bývá značná. Nic se ale nemá přehánět. Naopak nápoje typu kola jsou v létě naprosto nevhodné, protože jsou nejen sladké, ale také díky kofeinu urychlují ztráty tekutin.
Na rozdíl od nás dospělých se děti rychleji přehřejí, protože se nemohou tak zpotit. Normálně to není zas tak velký problém, ale v horku může lehko dojít k úžehu nebo úpalu. Dostatek stínu, lehké oblečení a velmi mnoho tekutin jsou nezbytností k přežití. Ztráty tekutin jsou v parných dnech obvykle větší, než si myslíme. Za normálních okolností je to kolem 4,5 litru denně, ale ještě mnohem více v případě fyzické aktivity.
Opatrnosti není nikdy dost, zvláště chystáte-li se do odlišných klimatických pásem. Na vlhčí a teplejší počasí, než v jakém jsme zvyklí se běžně pohybovat, by si měli dospělí i děti podle lékařů zvykat postupně, takže na dovolené v žádném případě nevyhánějte hned po příjezdu rodinku na celý den na pláž (argumenty typu „Když už to stálo tolik peněz, ať si pořádně užijeme!“ neobstojí). Do horkých dnů doporučují zdravotníci jednovrstevné, lehké a savé oblečení, nezapomínejte na pokrývku hlavy a kvalitní sluneční brýle.
Reklama