Styl

“Dnes to páchne po Diorovi,“ říkali často vesničané na adresu otce legendárního krále módy.

 


“Dnes to páchne po Diorovi,“ říkali často vesničané na adresu otce legendárního krále módy.
Christian Dior se narodil v roce 1905  v rodině prominentního továrníka na hnojiva Maurice Diora.

Když o tom tak přemýšlím, život dokáže udělat s člověkem pěkný kotrmelec.
Dnes leckterá z žen a dívek po Diorovi „páchne“ ráda.
Diorovy parfémy a toaletní vody jsou pro mnohé z nás jedinou dostupnou libůstkou této proslulé značky.

Ale nepředbíhejme.

S otcem jsme se už seznámili, ale jaká byla Christianova matka?
Zasvěcení se domnívají, že měla na jeho módu největší vliv. Vzpomínka na její vznešenou krásu, když přicházela v šustivých šatech, aby ho políbila na dobrou noc, ho neopustila celý život.
Byl její mazlíček, jemný, bázlivý a zasněný.
Odmalička se zajímal o módu a toužil po umělecké kariéře, ale otec vyslovil kategorické ne a Christian začal studovat politiku s cílem stát se diplomatem.
Po burzovním krachu v třicátých letech přišel otec o veškerý majetek, a Dior byl nucen postarat se o živobytí sám.
Našel si místo jako módní kreslíř.
Po roční službě v armádě pracoval dokonce jako rolník.
Kdo by to byl řekl.
Ještě za války v roce 1941 se vrátil do Paříže a byl přijat jako návrhář u Luciena Lelonga.
Radikálně omladil jeho kolekce a kladné ohlasy mu dodaly odvahu, aby se konečně osamostatnil.
Podařilo se mu vzbudit zájem nesmírně bohatého textilního továrníka Marcela Boussaka, kterého nadchla Diorova představa bohaté linie s enormní spotřebou látek.
Na radu své dvorní věštkyně madame Delahayové přijal jeho nabídku a založil módní dům Dior v Avenue Montaigne č. 30, kde sídlí dodnes.

Čím ale tento plachý a zdrženlivý muž vyvolal takovou senzaci na poválečném poli módy?

Vzkřísil haute couture, která ležela během války ladem, v jeho rukách povstala jak Fénix z popela a přes noc znovu rozkvetla.

Svou první přehlídkou v červenci 1947, nazvanou New Look, nechal znovu ožít tradice velkého luxusu ve francouzské módě.
Diorovo umění dokázalo vyvolávat výbuchy nadšení, ale našli se i zarytí odpůrci.

Mezi nejtvrdší kritiky patřila i Coco Chanel: “Ten ženy neobléká, ten je vycpává.“

Jak mohly ženy přijmout takový nesmysl, ty ženy, které na začátku století bojovaly za odstranění korzetu, které se cítily tak dobře v nenucených kostýmech a ukazovaly svá vysportovaná těla v sexy „flepper šatičkách?
Jak se mohly zase ušněrovat do rób, které vážily 30 kg a nedalo se v nich ani tančit?
Co je nového na ženách, které potřebují ohromné kufry, aby mohly se svým oblečením cestovat, a hordu služebných, bez jejichž pomoci se nemohou obléci?  

Ale Dior se nenechal odradit a dál plnil touhu svých současníků po luxusu a okázalosti.
Poptávka po jeho šatech byla tak veliká, že salon v Avenue Montaigne zůstával otevřený až hluboko do noci.
Kromě toho byl géniem marketingu.
Zavedl do světa vysoké módy úplně nový typ předvádění.
Jeho manekýnky vystupovaly s velkou teatrálností, přešuměly vznešeně kolem zákazníků, provokativně rozevlály své širokánské sukně a střídaly se v tempu, které bralo dech.
Modelky pózující na neobvyklých místech inspirovaly ostatní fotografy k opuštění studií.

 

Jeho obchodní strategie - obnovit každého půl roku trend, kdy radikálně měnil nejen délku sukní, ale dokonce celou linii, mu zajišťovala tučné titulky v módních magazínech a roztáčela kola zisků do maximálního obratu.

 

Vynalezl licenční poplatek. “My prodáváme nápady,“ řekl a myslel tím, že jedna kreace nemůže být ke zhotovování kopií prodána za jednu konečnou sumu.
Od roku 1949 byl procentuálně účasten na každém rozmnožování svých návrhů a nápadů.


Vybudoval mezinárodní obchod a pro své salony v Londýně, New Yorku a Caracasu tvořil speciální návrhy, které odpovídaly specifickým požadavkům a tělesným proporcím tamních zákaznic.
Souhrnně řečeno, každoročně musel vymyslet a rozeslat tisíce návrhů.


Takový objem práce spojen s Diorovou ctižádostí a perfekcionismem znamenal pro jeho zdraví obrovskou zátěž.

Každého půl roku, před uvedením nové kolekce, upadal do těžkých depresí a jeho početné služebnictvo muselo chodit v plstěných pantoflích, aby ho nerušilo.
Někdy měl nervy tak napjaté, že ho musel řidič vozit několikrát kolem bloku domů, než byl schopen vstoupit do svého salonu.
A jenom řidič Perrotino (milenec z mládí) znal jeho nejhlubší tajemství, že prodělal dva srdeční záchvaty.


A bylo tu ještě jedno tajemství.
Neměl štěstí v lásce.
Mladí muži se zdráhali nabídnout mu více než přátelství.

Až v roce 1956 byla Diorova náklonnost konečně opětována mladíkem severoafrického původu, Jacquesem Benitou.
Dior byl tak zamilovaný, že se rozhodl podstoupit odtučňovací kúru a odjel i přes varování osobní věštkyně do Itálie.
Poprvé v životě odmítl uposlechnout její rady, aby změnil své cestovní plány.

Desátý den pobytu 23. října 1957 zemřel v pouhých 52 letech na srdeční zástavu.

 

Jeho závratná kariéra trvala pouhých deset let, ale zanechala ve světě módy odkaz, který nemá obdoby.
V současnosti reprezentuje značku Christian Dior neméně kreativní tvůrce John Galliano.
Přesně padesát let po okázalé premiéře Diorova haute couture předvedl Galliano svou první kolekci.

Ale o tom, jestli je Galliano důstojným nástupcem císaře módy, až někdy příště.

Archivní článek

   
01.05.2007 - Krása - autor: Dana Svobodová

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme