.

Otázka by mohla také být postavena takto: Je výhodnější nástřih, nebo roztržení? Na tuto otázku neexistuje uspokojivá odpověď. Nej

Rodina

Otázka by mohla také být postavena takto: Je výhodnější nástřih, nebo roztržení? Na tuto otázku neexistuje uspokojivá odpověď. Nej

Otázka by mohla také být postavena takto: Je výhodnější nástřih, nebo roztržení? Na tuto otázku  neexistuje uspokojivá odpověď. Nejprve je třeba vysvětlit, proč problém vůbec vzniká. Rodící se hlavička na konci II. době porodní rozpíná a vždy více či méně traumatizuje pochvu a její okolí, zejména velmi složitou vrstvu svalstva pánevního dna a nakonec i hráze. Odpor těchto tkání může být důvodem, že se porod nadměrně prodlužuje. Pokud hlavička dlouho tlačí na tyto struktury, zhoršuje jejich prokrvení. Málo prokrvené tkáně jsou zase ještě více náchylnější k poranění a k tvorbě často velkých krevních výronů. Každá žena je jinak stavěná, jedna porodí i poprvé bez nástřihu či poranění, u jiné je třeba provést nástřih i u třetího porodu. Avšak jednou z nejobávanějších komplikací je nechtěné roztržení svěrače konečníku a někdy dokonce i střeva. Poškozený svěrač musí ošetřit, sešít, pouze zkušený lékař.

Toto poranění, pokud se špatně zahojí, může vyústit až v situaci, kdy žena v budoucnu neudrží stolici. Toto není strašení, ale realita. Mnozí chirurgové, zejména proktologové, specialisté na operační léčbu konečníku, by mohli vyprávět své zkušenosti s řešením následků „obyčejného porodu“.  Před nástřihem hráze mají některé rodičky, zřejmě pod vlivem různých zkazek, strach. Tradují se vyprávění o starých porodních asistentkách, které nikdy nástřihy neprováděly a zachovaly hráz bez trhlin. Přitom dnes již nikdo nezjistí, jak byly i přes neporušenou kůži hráze porušeny hlubší tkáně pánevního dna. Porodník musí chránit hráz jako celek, a nejen kůži. Navíc není ani v zájmu dítěte, aby jeho hlavička dlouho překonávala odpor hráze při prořezávání.

Pokus o odpověď na položenou otázku.
Episiotomie by se u fyziologického porodu neměla provádět rutinně, ale v opodstatněných případech, zejména když jsou známky poruchy zdraví plodu, nadměrné prodlužování porodu a zřetelné nebezpečí roztržení svěrače konečníku. Episiotomie by měla být vždy co nejmenšího rozsahu a maminka by k ní měla dát vždy slovní souhlas. Pokud ani přes vysvětlení žena s episiotomii nesouhlasí, pak by se neměla provádět, pokud není ohroženo zdraví dítěte.

Kdy podvázat pupečník

Pupečník může být podvázán okamžitě po narození dítěte. Někteří porodníci doporučují pupečník podvázat až po jeho dotepání, což bývá několik minut po porodu. Tento postup zase jiní kritizují. Je důvodná obava, že tělíčko miminka může nepodvázaným pupečníkem ztratit svoji krev, a nebo naopak ji nadměrně přijmout z placenty, záleží na poloze dítěte, zdali je pod nebo nad úrovní placenty (princip spojených nádob). Obě příhody jsou pro dítě nevýhodné. Pokud se maminka rozhodla darovat krev z pupečníku do krevní banky, tak je nutné podvázat pupečník co nejdříve. Je obvyklé  po jeho podvázání nabídnout otci, zdali nechce pupečník přestřihnout, a tak osobně oddělit dítě od matky. Podle mé zkušenosti využívá této nabídky asi polovina otců.

Z Knihy o matce a dítěti, která vyjde v tomto roce.

   
21.10.2004 - Těhotenství a porod - autor: Iveta Vrbová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [77] Lesana [*]

    Sandy: ale to hrozí po nástřihu, kdy se žena dále natrhne, taky A pravděpodobnost velkého poranění by měla být zhruba tak nastejno. Ale fakt je ten, že v tomhle se WHO odvolává na studii, ve které bylo sledováno pouze něco přes 56.000 porodů...

    superkarma: 0 23.10.2004, 23:03:01
  2. avatar
    [73] sunnynka [*]

    k: on je tam asi tak dva roky. Taky jsem o té primářce slyšela . Ta tam byla před ním a byla to prý fakt hrůza . Jmenuje se Tomáš Kopecký

    superkarma: 0 22.10.2004, 11:50:39
  3. avatar
    [70] sunnynka [*]

    sarobrouk: nemasírovala jsem ničím A rodila jsem nakonec ve Valašském Meziříčí, protože ve Zlíně v tu dobu malovali a vyhrožovali mi, že se může stát, že budu ležet třeba na chodbě a víceméně mi řekli, že mají svých rodiček dost a já k nim "nespadám". Ve ValMezu to bylo super, ale je tam vynikající primář, vyučený právě ve Zlíně

    superkarma: 0 22.10.2004, 07:22:49
  4. avatar
    [69] sarobrouk [*]

    sunnynka: Rodila jsi ve Zlíně? A masírovala jsi? Olejem? A jakým?

    superkarma: 0 21.10.2004, 23:56:59
  5. avatar
    [68] sarobrouk [*]

    Exupery: A jeho horňáctví je velmi vyhraněné, on se dole vůbec nedívá Polohu 69 provádí se zavřenýma očima

    superkarma: 0 21.10.2004, 23:56:21
  6. avatar
    [67] sarobrouk [*]

    Exupery: No nechtěla jsem ho přemlouvat, chtěla jsem aby přemlouval on mě. Tak nějak jsme se nakonec dohodli, že když už je mi 30, tak to nemůžeme odkládat donekonečna, co kdyby to pak trvalo dlouho. A povedlo se za 7 měsíců pozvolného laškování s myšlenkou, že budeme mít spolu Jen mě holt upozornil na to, že jdu do toho s tím, že na vše budu fyzicky sama, že on mě podpoří psychicky, ale fyzicky až se vrátí z práce (kolem 19 hod.) Teď se pohybuji v diskuzi těhule a netěhule. A musí se to masírovat tím olejem za 200,- jak píšou dole v odkazu nebo je nějaká levná alternativa?

    superkarma: 0 21.10.2004, 23:55:05
  7. avatar
    [66] Exupery [*]

    sarobrouk: Jinak teda horňák nehorňák... Aspoň nedojde na to, že tě bude chtít při každý masáži

    superkarma: 0 21.10.2004, 22:49:48
  8. avatar
    [65] Exupery [*]

    Tyjo, Sarobrouku, já tě tu sice moc nevídám, ale tak nějak si pamatuju, že jsi se snažila přemluvit partnera... Tak to asi vyšlo, co, gratuluju. Já už ho asi taky přemluvila, ještě aby to vyšlo

    superkarma: 0 21.10.2004, 22:47:29
  9. avatar
    [64] sarobrouk [*]

    Vivian: Já bych chtěla instruktáž s fotkama. Jsem v 6. tak bych měla začít masírovat. Ale ve Zlíně nestříhají automaticky, napřed zkouší prsty, jestli to půjde bez nebo nepůjde. Tatíček masírovat nebude, on je horňák. Tak musím sama.

    superkarma: 0 21.10.2004, 22:20:42
  10. avatar
    [63] krákorka [*]

    Ahojky, obě děti měl4,5 kg, stříhali mě pokaždý, ikdyž jsem křičela u holky, že nechci . Mám to blbě šitý, občas mě to pořád bolí, i vevnitř . Tak nevím. .

    superkarma: 0 21.10.2004, 21:46:12
  11. avatar
    [62] Andula [*]

    sunnynka: mě nejvíc štvou věty jako "prvorodičky stříháme automaticky" a podobně

    superkarma: 0 21.10.2004, 21:39:00
  12. avatar
    [61] Tanzi [*]

    Když jsem rodila Péťu bylo by vše také bez ničeho..jenomže byl nedočkavý a hned za hlavičkou prostrčil ručičku, takže jsem měla asi 3 stehy..

    superkarma: 0 21.10.2004, 21:38:59
  13. avatar
    [60] sunnynka [*]

    Josífek měl 3.7 kg a porod jsme zvládli bez nastřižení a bez jakéhokoliv NATRHNUTÍ či jiného poranění. Stejně maminka, která rodila po mě, stejně ta, která rodila přede mnou Hodně záleží na doktorovi, který vás rodí

    superkarma: 0 21.10.2004, 21:33:34
  14. avatar
    [58] Tanzi [*]

    : myslím, že Vivian zcela vystihla můj omyl..špatně jsem si vyložila význam slova kuriozní..proto

    superkarma: 0 21.10.2004, 19:44:56

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [56] Vivian [*]

    Exupery: no můžeš i zepředu, klíďo to je jedno.

    superkarma: 0 21.10.2004, 17:48:38
  2. avatar
    [55] Exupery [*]

    Ladia: Páč se mi nebude chtít

    superkarma: 0 21.10.2004, 17:43:12
  3. avatar
    [54] Ladia [*]

    Exupery: proč by ne

    superkarma: 0 21.10.2004, 17:25:37
  4. avatar
    [53] Exupery [*]

    zezadu

    superkarma: 0 21.10.2004, 17:11:35
  5. avatar
    [52] Exupery [*]

    Vivian: No to jo, utíráme se ze zadu, ale to je hned, ale při masírování si tam přece nic nazanesu a klidně to můžu dělat zepředu, ne? Ladia: To samozřejmě může provádět partner, ale už vidím, jak ho to baví skoro každej den dělat a ještě nic z toho, bych jenom riskovala, že bude navnaděn a nevrlý a nebudu s ním od 34. týdne skoro denně souložit proto, že masíroval

    superkarma: 0 21.10.2004, 17:11:15
  6. avatar
    [51] Tanzi [*]

    Vivian: je to možné, ale myslím že existuje i jiný výraz..nevadí nic se neděje.

    superkarma: 0 21.10.2004, 17:02:49
  7. avatar
    [50] Vivian [*]

    Tanzánie: kuriózní neznamená legrační, kuriózní znamená něco jako vzácný, zřídka se vyskytující.

    superkarma: 0 21.10.2004, 16:51:50
  8. avatar
    [49] Tanzi [*]

    dr. Pařízek: stalo se to opravdu..v březnu 1989 a nechápu proč to nazýváte kuriozním případem..co vám na tom přijde kuriozní? Že mě zemřelo dítě? To se tedy na mne nezlobte. Tuto oficielní verzi jsem dostala od samotného p. primaře, který tam v té době na porodnici měl primariát. Bylo mi řečeno, že je to velice vzácné, ale že se to stává. Každopádně dítě během porodu skoro vykrvácelo /když ho vytáhli už nedýchalo/ ještě ho oživili, ale do dvou dnů zemřel. Bylo mi vysvětleno, že to tělíčko rteagovalo jako na úrazový šok a že krev kterou dostával šla pryč..říkám toto už velmi nepřesně je to 15 let. Na úmrtním listě je příčina smrti napsané : nitroděložní udušení pokračující po porodu u donošeného novorozence, s otokem mozku a krvácivou nemocí D348.5 776.2 a 768.2 Chcete-li mi odepsat, prosím do vzkazíku

    superkarma: 0 21.10.2004, 16:49:29
  9. avatar
    [48] Vivian [*]

    emma: upřímně řečeno, nechápu... nebo mám asi nějak extrémně dlouhý ruce, ale já si tam zezadu dosáhnu úplně normálně, bez hadích výkonů Já si to spíš nedokážu představit uepředu, (řiť si přece taky neutíráš zepředu), protože tam hrozí, že si "zezadu" nataháš "dopředu" bakterie...

    superkarma: 0 21.10.2004, 16:43:04
  10. avatar
    [47] Ladia [*]

    Masáž hráze může přece provádět partner Mě masírovala hráz porodní asistentka i během porodu, nekonal se tedy žádný nástřih ani natržení

    superkarma: 0 21.10.2004, 16:42:49
  11. avatar
    [46] emma [*]

    Vivian: při utírání si tam sice dosáhnz, ale nedovedu si predstavit, že tam budu něco 5 min masírovat - to je fakt hadí výkon!

    superkarma: 0 21.10.2004, 16:19:03
  12. avatar
    [45] Exupery [*]

    Vivian: No jo, to radši nefoť, nemusím se zrovna kroutit, ale zadek si neutírám deset minut a ta ruka by mě bolela, takhle dlouho za zádama. Já spíš zepředu Dovedu si to představit i s pupkem. Jestli otěhotním dřív než ty, tak ti pak řeknu A to doufám, že jóó, firma se nám hroutí, musím to nějak urychlit.

    superkarma: 0 21.10.2004, 16:16:36
  13. avatar
    [44] Vivian [*]

    Exupery: dyť se u toho vůbec nemusíš kroutit v pase když si vytíráš zadek, taky si tam v pohodě dosáhneš, ne? No a při masáži hráze si tam saháš úplně stejným způsobem. Nechtěj, abych ti nafotila instruktážní sérii

    superkarma: 0 21.10.2004, 16:06:31
  14. avatar
    [42] Exupery [*]

    Vivian: Já viděla pižlání, bylo to strašnýýý, asi je měli tupý Jinak já jsem taková trochu hadí žena, tak bych to určitě zvládla, ale mám jednu kamarádku, která byla ráda, že se odvalila na bok a ještě aby se u toho kroutila v pase a strkala si prsty bůhvíkam

    superkarma: 0 21.10.2004, 15:54:22
  15. avatar
    [41] Vivian [*]

    Exupery: hele, já jsem to viděla x-krát, ale pižlání to nebylo . Šmik-fik, a bylo to... (ale chce to ostrý nůžky )

    superkarma: 0 21.10.2004, 15:50:38
  16. avatar
    [40] Vivian [*]

    Exupery: proč by si to ke konci těhotenství nemohla udělat? Tam (na tu hráz) si samozřejmě nesaháš předkem, ale zezadu Jde to snadno. Už jsem to testovala Ale zatím na masáže času kůůůpa Jo a teplá voda opravdu uvolňuje (změkčuje) tkáně

    superkarma: 0 21.10.2004, 15:49:23
  17. avatar
    [39] Exupery [*]

    Tanzánie: No to je strašný Já jsem tu někde už od tebe něco o tom četla a myslela jsem, že to to miminko umřelo ještě před porodem. Briketa: A viděla jsi někdy, jak to těma nůžkama pižlaj? Jak to jde blbě? Vždycky si říkám, proč to třeba nevezmou skalpelem, jestli by to víc krvácelo nebo se bojí aby nefikli mimino do hlavy, to nevím, ale ten pohled byl strašnej. Jinak věřím, že to nebolí, co vím třeba ze zkušeností s piercingem, tak na odkrveném místě bolest moc cejtit není. A Briketo, ty to budeš mít bezbolestný úplně, když budeš omdlelá

    superkarma: 0 21.10.2004, 15:33:25
  18. avatar
    [37] Tanzi [*]

    dr. Pařízek: jestli můžu mít dotaz..jak často se stává, že se objeví na pupeční šňůře cévní výduť, která během kontrakcí praskne? Já jsem takhle přišla o dítě.

    superkarma: 0 21.10.2004, 14:56:27
  19. avatar
    [36] Exupery [*]

    Vivian: To už jsem někdy četla, s tím počítám, akorát asi ke konci těhotenství si to sama ženská neudělá, bych řekla dr. Pařízek: Opravdu, to mě zklamalo, já jsem tomu věřila. To už není pro dr. Pařízka: A že mi to tvrdil ten věhlasnej gynekolog , no už měl pár piv a vypadalo to, že by mě spíš chtěla soukromě vyšetřit, tak třeba kecal

    superkarma: 0 21.10.2004, 14:44:13
  20. avatar
    [35] emma [*]

    Vivian:

    superkarma: 0 21.10.2004, 14:05:15
  21. avatar
    [33] Vivian [*]

    sem http://listopad2004.wz.cz/masazI.htm

    superkarma: 0 21.10.2004, 13:57:36
  22. avatar
    [32] Vivian [*]

    Exupery: koukni sem

    superkarma: 0 21.10.2004, 13:57:25
  23. avatar
    [31] Exupery [*]

    Já se jednou kdesi v hostinci seznámila s jedním doktorem, který zakládal kliniku Gest a ten mi tvrdil, že nastříhávání je ve většině případů zbytečný, že se ta hráz prostě dá uvolnit masáží a zahříváním. Že to, co vidíme ve starých filmech, jak porodník chce horkou vodu a hadry, není na nějaký mytí, ale na přikládání teplých obkladů na uvolnění. A mimochodem nemám z toho strach pod vlivem zkazek, většinou mi každý řekl, že to nebolí, ale viděla jsem to asi v 15 letech na videu (se školou) a že nejsem žádná fifinka, ale to mi zůstalo v hlavě dalších 17 let a jakmile otěhotním, tak začnu shánět porodnici, kde mi zaručí, že jedině ve výjimečném případě a po dohodě. A budu to od nich chtít před porodem podepsat, abych je pak mohla žalovat, kdyby na mě zkusili ten styl "běžící pás".

    superkarma: 0 21.10.2004, 13:32:11
  24. avatar
    [28] Kacule [*]

    Nestrašte.. Nebo nechci rodit .Asi se začnu mazat olejíčkem - sice mimčo plánuju tak nejdřím za rok, ale prevence je prevence . Jinak si myslím, že než být natržená až k eli, tak ať mě nastřihnou ne?

    superkarma: 0 21.10.2004, 12:38:37
  25. avatar
    [21] Žábina [*]

    já jsem si po porodu "třepala" stehy odvarem z řepíku...líp se mi to hojilo...

    superkarma: 0 21.10.2004, 10:54:32
  26. [20] Jana 01 [*]

    Když jsem byla na praxi v jedné fakultní nemocnici na septické chirurgii, byla tam nějaká nešťastnice s nekrozou, která údajně vznikla po episiotomii při porodu. O tomto případu se moc nesmělo mluvit. Nevím, kde byla chyba, zřejmě jí v ráně vznikla infekce.

    superkarma: 0 21.10.2004, 10:50:03
  27. [19] Jana 01 [*]

    Mě dělali episiotomii také, prý proto, že jsem ještě nezkušená a neumím dítě vysunovat pozvolna (buď tlačím hodně nebo zase málo, ne tak, jak chtěli a nemají čas tam se mnou být do oběda (je to fakt, v menších nemocnicích na jednoho lékaře připadá ambulance, z té odbíhá k porodům nebo je na operačním sále a musí stihnout vše najednou......). Tak mě střihnul, ale slíbil, že příště už to bude určitě bez... Bylo to dost nepříjemné, ale dá se to přežít. Měla jsem asi jen 4 stehyMnohem horší bylo to hojení. Minimálně půl roku jsem měla dost velké bolesti, sex nepřicházel v úvahu. Dodneška,(skoro 5 let) pokud mám oblast více překrvenou (např. v období menstruace), mě to v oblasti jizvy bolí.

    superkarma: 0 21.10.2004, 10:41:38
  28. avatar
    [18] Ivuš [*]

    Tak jsem asi exot,ale rodila jsem letos v červnu v Krči. K nástřihu a oholení jsem dávala souhlas. Nastřižení jsem ani necítila. Zahojené jsem to měla celkem rychle a v pohodě. Moje sestra nastřižená nebyla. Pěkně se roztrhala. Šili jí celkem dlouho a velmi dlouho s tím měla problémy. V porodnici jí dokonce nosili prezervativ s ledovou vodou na chlazení otoků. Mimochodem kamarádka prováděla masáž hráze speciálním olejíčkem. Rodila bez nástřihu a sám porodník byl překvapený elasticitou její hráze. Kdo se bojí nástřihu ať to zkusí. Každopádně tím nic nezkazí!

    superkarma: 0 21.10.2004, 10:09:07
  29. avatar
    [17] Žábina [*]

    Susina: chudák doktor, já vím že se mu klepaly ruce že to ani nemohl zapošít ... já měla nástřih poprvé, podruhé ne....nejvíc mě na tom vadilo ,že jem pak musela sedět na nafukovacím kole...jinak to hrozně bolelo

    superkarma: 0 21.10.2004, 10:02:41
  30. avatar
    [15] Susina [*]

    mě se taky na nástřih nikdo neptal.. je fakt, že mrňous se začal drát na svět, když jsem ještě nebyla úplně otevřená, tak nástřih asi měl smysl, prcek byl za chvilinku venku. Ale to šití jsem taky cítila, prudila jsem doktora, ať sebou mrskne, že mě to bolí, a jak to, že to bolí... chudák, takovej mladej kluk a já jsem ho tam furt popoháněla...

    superkarma: 0 21.10.2004, 09:31:30

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme