.

Rh faktor je název pro složitý antigen, který je v tomto případě jedním ze znaků červených krvinek každého jedince. Jiné antigeny

Rodina

Rh faktor je název pro složitý antigen, který je v tomto případě jedním ze znaků červených krvinek každého jedince. Jiné antigeny

Rh faktor je název pro složitý antigen, který je v tomto případě  jedním ze znaků  červených krvinek každého jedince. Jiné antigeny  způsobují, zda červené krvinky budou vytvářet krevní skupinu A, B, AB, nebo 0 apod. Antigenů je velké množství, ale některé jsou jakoby důležitější.  Rh  faktor mezi takové patří. Buď se  ve všech červených krvinkách organizmu nachází, pak hovoříme o Rh pozitivním jedinci (neboli Rh+ ), anebo se nenachází a pak mluvíme o Rh negativním jedinci (neboli Rh- ). Žen, které jsou Rh-, je ve střední Evropě okolo 15 %. Pokud se do krve s Rh antigenem (Rh+ ), dostane krev bez Rh antigenu (Rh- ), nic závažného se nestane. Když se do krve bez Rh antigenu (Rh- ) dostane krev s Rh antigenem (Rh+ ), tak organizmus (jeho imunitní buňky) cizí antigen  pozná  a začne vytvářet proti němu protilátky, které mají za cíl antigen zlikvidovat, v daném případě zničí celou červenou krvinku.

Krev  plodu, ve velmi malém, ale přesto významném množství přestupuje přes placentu do krve matky. Pokud je maminka Rh+ tak se nic nestane, a to dokonce i když krvinky plodu jsou Rh-. Pokud je ovšem maminka Rh-   a dítě je po otci  Rh+ , tak tělo matky začne tvořit protilátky, které pro změnu zase přestupují do krve plodu, a pokud je protilátek hodně, mohou zničit tak velké množství krvinek plodu, až plod může být vážně ohrožen na zdraví.  

Tabulka ukazuje  proč a jaké mohou nastat varianty z hlediska Rh faktoru mezi matkou, otcem a dítětem:

Matka

otec

dítě

Rh+

Rh+

Rh+ nebo Rh-

Rh+

Rh-

Rh+ nebo Rh-

Rh-

Rh-

Rh-

Rh-

Rh+

Rh+ nebo Rh-

V prvních třech případech se nic neděje, ve čtvrtém případě může dojít k situaci, kdy matčino tělo Rh faktor nemá, ale v krvinkách plodu Rh faktor obsažen je a krvinky přestoupí do krve matky. Pak následuje krevní konflikt, kdy tělo matky nejprve skrytě „bojuje“ proti krvi svého dítěte, což by v krajním případě mohlo skončit smrtí miminka.

Z Knihy o matce a dítěti, která vyjde v tomto roce.

   
09.09.2004 - Těhotenství a porod - autor: Iveta Vrbová

Komentáře:

  1. avatar
    [47] vlcice [*]

    Otázka je, zda se dědí Rh faktor jedním genem nebo více geny. Pokud se dědí více geny, nemusí být kombinace uvedené v tabulce vždy nutně pravidlo. Tyto štěpné poměry totiž platí jen v případě, že je znak děděný jen jedním genem a to je opravdu jen málo znaků. A protože je genetika hodně mladá věda, je dost možné, že otázka Rh faktoru není ještě zcela jasná, i když se vědci tváří jako že je. Ale to nemohu posoudit. Rh faktory jsem se nikdy nezabývala.
    Jinak já jsem taky mínusko, ale naštěstí jsem si našla partnera s Rh mínus.
    Sestra je taky ten čtvrtý případ. Čekala dvojčátka jedno s - a jedno s + a ještě ke všemu každé dítě zvlášť ve své vlastní děloze (zkrátka světová ratita), žádný doktor se s tím nesetkal, nikdo si nebyl jistý, zda je donosý. Ale vše proběhlo velmi hladce (i když o měsíc dřív a císařákem) a já jsem dnes už přes měsíc dvojitá tetičká!!! A mám dvě úplně šíleně krásné neteřinky

    superkarma: 0 10.09.2004, 15:08:33
  2. [46] lekru [*]

    Amalka : Přesně takovou odpvěď jsem čekala. Jsem si opravdu jistá. Navíc, v porodnici jsem nebyla jediný případ. Byla tam jedna maminka s Rh-, zrovna tak i její manžel a oba chlapečci- dvojčátka byli také Rh+.

    superkarma: 0 10.09.2004, 10:04:20
  3. [45] lekru [*]

    Susina: ve fak. Nemocnici v HK mi bylo vysvětleno, že v literatuře se tento případ popírá, ale v praxi se to stává. Ze začátku jsem byla pěkně vykulená, chvíli jsem si totiž myslela, že mám úplně jiné mimino. Dnes, s odstupem času, když se podívám na syna i jeho tatínka, tak podoba i povaha se nezapřou.

    superkarma: 0 10.09.2004, 09:58:04
  4. avatar
    [43] Amálie [*]

    Vivian: Taky jsem po tom pátrala jak divá a nikdo to nevěděl Na jaře si vyhrnem rukávy, muj se mnou praští do trávy v zájmu plození , a chtěla jsem vědět, jestli HA vysadit dopředu. Po získané informaci už jsem v klidu Už aby to bylooo!!

    superkarma: 0 09.09.2004, 22:04:08
  5. avatar
    [39] Vivian [*]

    Amálie: díky za info já tu informaci o poločase rozpadu nemohla nikde najít...

    superkarma: 0 09.09.2004, 19:46:33
  6. avatar
    [38] Amálie [*]

    Vivian: Přesně tak Neplašit a řešit až nastalou situaci.

    HA: nejvyšší pravděpodobnost otěhotnění je hned první měsíc po vysazení. Okamžité otěhotnění nevadí, protože hormony mají "poločas" rozpadu 2 dny, tzn:už třetí den menstruace je tělo čisté. Vyšší pravděpodobnost vícerčat tu je, ale to procento neni nijak markantně vysoké

    superkarma: 0 09.09.2004, 18:55:30
  7. avatar
    [37] Vivian [*]

    želvík: neplaš já jsem taky "4. případ", sestra 2x potratila, než se dočkala , v rodině máme taky jednu nepěknou chorobu...
    Ta pravděpodobnost, že se vyskytne nějaký problém, je samozřejmě o kousek vyšší než normálně, ale já si chráním nervy tím, že se nikdy preventivně neplaším z ničeho, co se nestalo. Proč zbytečně řešit "coby, kdyby" a nervovat se vším možným, co se pravděpodobně ani nestane? A když už, tak vzhledem k systému kontrol na to lékaři přijdou včas a zasáhnou. Doufejme

    Ad "prášky". Beru HA už osm let, a ještě tak rok budu brát. Už jsem s gynekology řešila, jestli pak nebudu mít problém otěhotnět - nebudu, obavy jsou liché.
    A opravdu se stává, že žena, která otěhotní v určitém období po vysazení HA, má "vícečata", ta pravděpodobnost je po HA vyšší .

    superkarma: 0 09.09.2004, 18:23:27
  8. avatar
    [36] Vivian [*]

    Dickie: tak to souhlas, pokud to má vyjít v knize, mohli by to doplnit o pár vět ve stylu "ale moderní zdravotnictví si to umí ohlídat a má k dispozici tohle a tohle a tohle, takže, jak vidíte, i když je to trochu komplikovanější, k těm nejvážnějším důsledkům dochází jen velice zřídka".

    superkarma: 0 09.09.2004, 18:18:07
  9. avatar
    [35] Amálie [*]

    želvík: neblbni, nesmíš si připustit, že se něco může potenciálně stát To bys nesměla mít protože jsou dětský nemoci, světový války a tajfuny

    superkarma: 0 09.09.2004, 17:07:38
  10. avatar
    [33] Amálie [*]

    Jsem se zapomněla přihlásit vzkaz č. 32 je od mně

    superkarma: 0 09.09.2004, 16:21:24
  11. avatar
    [30] Hannah01 [*]

    Amalka : Taky mě to napadlo, ale připadalo mi drsný se zeptat...

    superkarma: 0 09.09.2004, 14:06:28
  12. [28] vrba [*]

    Taky jsem Rh- a můj nejenže při odběru krve omdlel(a je to chlap jak hora), ale ještě měl polízanici v práci, protže musel vysvětlovat, proč má na omluvence razítko z Porodnicko- gynekologické kliniky. Dneska je to k , ale za komančů to bylo přísné.

    superkarma: 0 09.09.2004, 13:38:57
  13. avatar
    [27] Hannah01 [*]

    Marki: Asi máš pravdu, že ne všichni doktoři jsou spolehliví. Určitěvje dobré si postup lékaře ohlídat, ale strašení budoucích matek smrtí dítěte mi taky nepřipadá ideální.

    superkarma: 0 09.09.2004, 13:31:25
  14. avatar
    [26] Dickie [*]

    Milala: jak můžeš vědět, že v těch injekcích, co podávali ve špitále, nebyl i anti-D globulin? tehdy se nikdo s nikým nebavil, co a proč zrovna píchaj...

    jinak já jsem na rizikovce, a to proto, že mám dědičně vysokej tlak a v těhotenství mi lezl ještě nahoru, když mi moje dosavadní léky nahradili jinýma... problém totiž je, že se ukazuje, že když se robě vyvíjí při hodnotách tlaku, jaký jsem měla, má zaděláno na docela slušný vývojový vady... což vzhledem k celkový anamnéze není až tak dobrej nápad nechat jen tak...

    superkarma: 0 09.09.2004, 13:25:51
  15. avatar
    [25] Henri [*]

    Vivian: Naopak. Ne vynechat, ale doplnit řešení. Z toho závěru si neinformovaná Rh- holka řekne, že nemůže mít děti, protože ho sama zabije!

    superkarma: 0 09.09.2004, 13:09:45
  16. avatar
    [24] Milala [*]

    Tak nevím...ma jsme taky ten čtvrtý případ,první miminko před 25 lety,bez problémů,holčička měla pouze kojeneckou žloutenku,za dva roky syn,úplně bez problémů,nikdo mě nehlídal,žádnou injekci jsem nedostala,děti vyrostly ve fajn a zdravé lidi.Obě ovšem mají po otci +.Zdá se mi,že se teď více o všem píše,je více problémů,každá druhá matka má rizikové těhotenství,kde se stala chyba?

    superkarma: 0 09.09.2004, 13:04:25
  17. avatar
    [23] Dickie [*]

    Vivian: ono asi nejde o vynechání, ale o to, že se ještě naopak dalo pokračovat - zhruba na téma "ale moderní zdravotnictví si to umí ohlídat a má k dispozici tohle a tohle a tohle, takže, jak vidíte, i když je to trochu komplikovanější, k těm nejvážnějším důsledkům dochází jen velice zřídka". Informací jsi podala dokonce víc a nemá to ten drsnej závěr...

    superkarma: 0 09.09.2004, 12:55:45
  18. avatar
    [21] Vivian [*]

    Henri: odborné články nemají za úkol uklidnit, ale poučit. Proč by měl autor půlku vynechat jen proto, aby se maminky nevylekaly?
    Pokud některá těhule ví, že ji všechno hned rozhodí/vyděsí, ať nečte odborné články. Co by měly říkat těhotné zdravotnice, lékařky, které moc dobře vědí, co všechno se může stát... Těhotenství není procházka růžovým sadem a stát se holt může i to nejhorší .

    Pokud se někdo o problematiku Rh inkompatibility zajímá hlouběji:
    http://www.9mesicu.cz/index.php?ins=ta&art_detail=83&PHPSESSID=3749c9f811a09674bc3b8e1c429419d3

    Jsem taky Rh negativní a obavy nemám. Ani při čtení odborných statí Dneska už se takové věci dost hlídají. Stát se může samozřejmě cokoliv, ale to bych asi ze strachu nevyšla, protože na barák taky může v příští vteřině spadnout letadlo, lítá jich tu požehnaně... stát se může všechno, ale proč se zbytečně "preventivně" děsit všeho, co se nestalo?

    superkarma: 0 09.09.2004, 12:25:59
  19. avatar
    [18] Žábina [*]

    to jsou problémy...všem Rh- přeju zdravé krásné .

    superkarma: 0 09.09.2004, 12:02:58
  20. avatar
    [17] Henri [*]

    Taky se mi zdá článek zbytečně poplašný s poslední větou "což by v krajním případě mohlo skončit smrtí miminka." a konec - to opravdu mladé maminky uklidní.
    Já mám taky Rh neg manžel RH poz, moje druhé dítě je už vlastně čtvrté, které jsem čekala a neměla jsem problém. Protilátky se hlídaly, váha, tlak nerostly, otoky žádné. Po posledním porodu jsem dostala taky ještě injekci (tuším Rega?), třeba to nebylo naposled .

    superkarma: 0 09.09.2004, 12:00:41
  21. avatar
    [16] Tina9 [*]

    IkaW: Nevím, jestli je možné měnit krev dítěte v matčině těle. Je ale pravda, že synovi dávali přes pupeční šňůru 3x transfuzi krve. Krev měnili 2x až se narodil. Je pravda, že jsou většinou ty "rizikové" těhulky hlídané, ale já jsem ale měla ty protilátky potom tak vysoké, že se prostě muselo těhotenství ukončit císařským řezem.Naštěstí pro mě to bylo až v době,kdy Kubík byl už relativně velký a vyvinutý a kromě té krve neměl žádné další vážnější problémy. I tak jsme ještě v porodnici zůstali 3 týdny.

    superkarma: 0 09.09.2004, 10:59:38
  22. avatar
    [11] Ťapina [*]

    lekru: To fakt nejde. Pozitivní Rh faktor musí dítě po někom zdědit a dědičnost toho faktoru je taková, že kdo ho má v genech, ten ho má i na krvinkách. Jsi si jistá, že jste oba s manželem mínus?

    superkarma: 0 09.09.2004, 09:49:12
  23. avatar
    [9] Tina9 [*]

    byla to nešťastná souhra všech možných náhod. Byla jsem poprvé těhotná v r.93 a měla jsem "otravu krve v těhotenství" (vysoký tlak,hmotnost rostla a rostla, šílené otoky) a mám pocit, že se tělo jenom bránilo špatně se vyvíjejícímu plodu. Prostě holčička se narodila asi tři týdny před termínem a zemřela hned druhý den (neoperovatelné srdíčko,zauzlené střeva a já nevím, co ještě). Ale u prvního mimča prý ten "špatný" Rh faktor nevadí, ale všichni věděli (bylo to i červeně vyoslené v těhot.průkazce),že tam ten Rh faktor je. Ale nikdo s žádnou injekcí nepřišel. Já jsem o tom něco ze školy věděla, tak jsem se asi třetí den šla zeptat, jak to vlastně je. Podle mě ani nevěděli, jakou krev mělo to mimčo.Nicméně mi sdělili, že žádnou injekci nepotřebuju.Až později jsem se dozvěděla,že jsem ji nepotřebovala,protože už bylo pozdě!!!Má se prý podat nejpozději do 48 hodin!!! Takže se mi protilátky vesele rozbujely. Při druhém těhotenství mě můj (naštěstí už jiný) doktor dost hlídal a jakmile se hladina protilátek nebezpečně zvedla,posílal mě do Prahy,kde brali krev malého z pupeční šňůry a zjišťovali, jak na tom je.Nakonec jsem tam taky porodila o 6 týdnů dřív a docela na poslední chvíli. Naštěstí je ten můj "malý" už dneska osmiletý a je v pořádku. Bohužel jsme kvůli všem problémům museli zůstat u jednoho dítěte. Všem těhotným přeji klidné a pohodové těhotenství a zdravé miminko

    superkarma: 0 09.09.2004, 09:28:51
  24. avatar
    [8] Susina [*]

    lekru: to jde???? já myslím, že to nejde, kdysi mi to vysvětloval kamarád doktor, ale možná se pletu...

    superkarma: 0 09.09.2004, 09:13:21
  25. avatar
    [7] Susina [*]

    Pitrís: já jsem kvůli tomu musela na krev v těhotenství třikrát,aby se zjistila hladina protilátek - a ona tam prý nějak nebyla..

    superkarma: 0 09.09.2004, 09:12:29
  26. avatar
    [6] Susina [*]

    tak my jsme taky ten čtvrtý případ, Ríša zdědil po tatínkovi RH +, ale řekli mi, když jsem chodila na krev v těhotenství, že jsem kupodivu žádné protilátky nevytvářela, ale samozřejmě jsem po porodu dostala injekci..

    superkarma: 0 09.09.2004, 09:11:52
  27. avatar
    [4] Hannah01 [*]

    Tina9: , myslím, že zbytečně děsí těhulky a budoucí těhulky.

    superkarma: 0 09.09.2004, 08:40:44
  28. [2] lekru [*]

    Podle mne, tabulka není úplná, já i otec dítěte jsme Rh-, přesto syn je Rh+.

    superkarma: 0 09.09.2004, 08:20:14
  29. avatar
    [1] Tina9 [*]

    Tak tento problém moc dobře znám,protože jsme s manželem, bohužel, ten čtvrtý případ. A užili jsme si problémů opravdu dost.To by vydalo na samostatný článek. To, co se píše tady je ale podle mě neúplné.Nejsem sice odborník, ale protože jsem si tím prošla, tak něco vím. Neslučitelnost Rh faktorů přece vůbec nevadí u prvního miminka. A pak se dává matce po porodu (případně potratu) injekce s látkou, aby se protilátky netvořily.Takže by neměl nastat závažnější problém ani u dalších těhotenství. Nebo je to jinak???

    superkarma: 0 09.09.2004, 08:16:03

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme