.

Potrat, odborně abortus, je ukončení těhotenství a vypuzení plodu z dělohy v prvních 24 týdnech jeho trvání...

Rodina

Potrat, odborně abortus, je ukončení těhotenství a vypuzení plodu z dělohy v prvních 24 týdnech jeho trvání...

Potrat, odborně abortus, je ukončení těhotenství a vypuzení plodu z dělohy v prvních 24 týdnech jeho trvání.

Podle vyvolávající příčiny rozlišujeme potrat samovolný, odborně spontánní, když není vyvolán zevním zásahem, a potrat umělý, který je vyvolán zevním zásahem. Umělý potrat je buď lékařský, provádí se v souladu se zákonnými opatřeními České republiky, nebo kriminální, provedený nezákonně.

Samovolný potrat

Samovolný potrat může být časný, když nastal v I. trimestru, a nebo pozdní, pokud nastal ve II. trimestru těhotenství.

Příčiny samovolných potratů se obtížně objasňují. Často se podílí více faktorů. Příčiny mohou být buď v plodu, nebo v organismu matky. Samovolným potratem v České republice zhruba končí každé čtvrté až páté těhotenství.

Příčiny v plodu vyvolají asi více než polovinu časných potratů, u pozdních potratů je jich méně, okolo 10 %. Poškození plodu a plodových obalů může být důsledkem vnitřních vlivů, především změn v genech a chromozomech zárodku, a předpokládají se také důvody imunologické. Ze zevních vlivů to mohou být poruchy transportu oplozeného vajíčka, poruchy jeho uhnízdění v děloze, vliv infekce, léků, toxických látek, záření, nedostatku kyslíku apod.

Mateřské příčiny potratů bývají obvykle přeceňovány, vyvolají nejvýše 15 až 20 % samovolných potratů. Stává se tak v případě anatomických odchylek, anebo má-li maminka infekční onemocní.

Časný potrat se ohlásí bolestmi z děložních stahů a krvácením z míst, kde se plodové vejce v děloze odlučuje. Potrat pozdní začíná bolestmi, pak odteče obvykle plodová voda.

Lékař může spolehlivě, na základě vyšetření pohmatem a ultrazvukem, určit, zda se jedná o hrozící potrat, začínající potrat, a nebo je-li již plodové vejce potraceno. Ve fázi hrozícího potratu se může někdy proces ještě zastavit. Ale již počínající potrat se obvykle nezastaví. Vždy je nutná hospitalizace.

Po samovolném potratu je nutné při uspání, v celkové anestezii, dokonale vyprázdnit dutiny dělohy. Výkon provádí vždy pouze lékař, a to speciálním nástrojem, kyretou. Po nekomplikovaném operačním zákroku odchází žena za 2-3 dny domů.

Zvláštní formou potratu je tzv. zamlklý potrat, kdy se vývoj plodového vejce zcela zastaví, plod odumře, ale žena je zcela bez obtíží. Děloha se pouze nezvětšuje, vyšetření hormonů ukazuje jejich nízké hladiny, a ultrazvukem není prokazatelná srdeční akce plodu. Ultrazvuk je v těchto případech nenahraditelnou diagnostickou pomůckou. I zde je třeba provést vyprázdnění dělohy v celkové anestezii.

Samovolný potrat není ani tak závažný problém po stránce lékařské, jako z hlediska psychického stavu postižené ženy. Zjištění, že dítě není životaschopné, je vždy hlubokým duševním traumatem. Rodina často nejprve hledá zdravotní pomoc, která nemá zejména v I. trimestru naději na úspěch. A my již z předchozího textu víme, že samovolným potratem obvykle příroda řeší svůj omyl. Posléze přichází období zklamání a ztráta nadějí. Přestože postižených žen samovolným potratem je poměrně hodně, vždyť takto nešťastně končí zhruba každé páté těhotenství, nebyla jim z hlediska psychologické pomoci dosud věnována patřičná péče. Proto byla na internetové adrese www.porodnice.com zřízena psychologická poradna, která má za cíl, poskytovat odbornou radu, kdykoliv o ni žena projeví zájem.

Z Knihy o matce a dítěti, která vyjde v tomto roce.

   
06.09.2004 - Těhotenství a porod - autor: Iveta Vrbová

Komentáře:

  1. avatar
    [77] Amálie [*]

    Sandy:

    superkarma: 0 09.09.2004, 16:27:56
  2. avatar
    [64] Amálie [*]

    Agatta: Nejsme nabroušený, jen tady asi víc lidí trošku nadzvedl tvuj způsob podání dotazu. Vyznělo to tak, že chceš dávky dostat stuj co stuj. Tak už to pusť z hlavy. Jsi dospělá a dělej si věci podle svého

    superkarma: 0 07.09.2004, 10:11:12
  3. avatar
    [63] Amálie [*]

    Kristyn: Buď se dohodnou oni dva na výši alimentů, nebo je stanoví soud.

    superkarma: 0 07.09.2004, 10:07:45
  4. avatar
    [59] Amálie [*]

    Agatta: Mam jednu otázku na tuhle rozvášněnou debatu: Psala jsi, že jste zrekonstruovali domek. Když máte na takovýhle záležitosti, to nemáte na výbavičku a jídlo? Nechci do tebe rejpat, ale když se tu pouštíš do lidí, že jsou zmije jedovatý... nenapadlo tě začít se souzením tebe samé? Chápu, že spousta lidí sociální dávky zneužívá, ale tobě to nepřipadá sprosté? Přeju hezkej den.

    superkarma: 0 07.09.2004, 09:54:43
  5. avatar
    [55] Vivian [*]

    Sandy: souhlas

    superkarma: 0 06.09.2004, 22:07:53
  6. avatar
    [54] Landriel [*]

    Sandy: já mám navíc takový pocit, že od Nového roku už se svobodným matkám žádné další příspěvky nevyplácejí - buď uvede otce dítěte a pak dostává alimenty, nebo ho neuvede a pak nedostává nic, jen ten rodičák 3500,- (případ přítelkyně mého švagra).

    superkarma: 0 06.09.2004, 21:49:27
  7. avatar
    [50] Amálie [*]

    Žábina: s císařem čekali až jako poslední možnost aby zachránili mně, netvořila se mi plodová voda, takže by mi museli dělohu rozříznout hodně a už bych nemohla mít děti, protože by po tak velkém řezu nevydržela další těhotenství.

    superkarma: 0 06.09.2004, 15:40:04
  8. avatar
    [42] Vivian [*]

    Agatta: můžeš si k mateřské přivydělávat v neomezené míře

    superkarma: 0 06.09.2004, 14:40:52
  9. avatar
    [35] Žábina [*]

    Amálie: to je strašný ...to opravdu nešlo mimi zachránit? kamarádce tenkrát řekli, že to je spíš potrat než porod, udělali jí císař.řez a holčička to přežila...

    superkarma: 0 06.09.2004, 13:45:18
  10. avatar
    [33] Amálie [*]

    Modlila jsem se v uvozovkách, nejsem věřící

    superkarma: 0 06.09.2004, 13:34:40
  11. avatar
    [32] Amálie [*]

    Žábina: Děkuju. Ležela jsem na porodním sále 72 hodin, po provokačkách měla bolesti po 2min., věděla jsem, že se čeká, až mrněti dotepe srdíčko a modlila se, ať to přežiju. Po téhle zkušenosti bych 100x raději potratila na začátku, kdy tělo samo vyloučí chybně se vyvíjející zárodek, než prožít tohle znova.

    superkarma: 0 06.09.2004, 13:33:02
  12. avatar
    [31] Žábina [*]

    Amálie: tý jo, to bereš fakt dobře ...vždyť v 7 měsíci už je to dítě se vším všudy...moje kamarádka porodila předčasně ve 26.týdnu...holčičku zachránili....

    superkarma: 0 06.09.2004, 13:25:47
  13. avatar
    [30] Vivian [*]

    Agatta: přítel tě živit nemusí, ale asi to má cenu řešit teprve, až tě živit nebude, ne? Pokud spolu žijete, nemůžeš po sociálce chtít nic navíc, nestačí se nevdat - tak jednoduché to není

    Amálie: to je jasný

    superkarma: 0 06.09.2004, 13:23:02
  14. avatar
    [29] Amálie [*]

    Vivian: to uznávam Ale myslim, že záleží jen a jen na člověku, jak se k tomu postaví. To jsem tim chtěla říct

    superkarma: 0 06.09.2004, 13:18:52
  15. avatar
    [28] Amálie [*]

    agata: budeš muset prokázat, že v bytě bydlíš jen ty sama, že psanej na tebe a z tvého účtu jdou platby. Přítel u tebe nesmí mít ani jmenovku na zvonku. Jinak dle pravidel: sociálka tě může požádat o majetkové přiznání včetně přiznání zlatých šperků, auta, chaty, videa, kamery,... A jakmile tam přijdeš ověšená šperky, hezky oblečená a narazíš na blbou úřednici, poveze se po tobě. Toť zkušenosti mé kamarádky.

    superkarma: 0 06.09.2004, 13:17:05
  16. avatar
    [26] Vivian [*]

    Amálie: ono přijít o dítě je asi "hnusnej zážitek" v jakémkoli stádiu těhotenství

    superkarma: 0 06.09.2004, 13:11:59
  17. avatar
    [25] Vivian [*]

    Agatta: když žiješ s přítelem, tak snad nebudeš žít jen z těch 3500.-, ne? On nemá příjem?

    superkarma: 0 06.09.2004, 13:09:04
  18. avatar
    [24] Amálie [*]

    Připojim se se svým zážitkem... přišla jsem o na začátku 7. měs. a málem jsem to taky nepřežila. Beru to tak, že se to stát mělo, jsem zdravá a hlavně jsem neumřela. Pro některé lidi jsem svým přístupem "exot". Nechápu ženské, které potratily třeba v 8. týdnu a hysterčí. Mam za sebou fakt hnusnej zážitek, ale život jde dál, ne?

    superkarma: 0 06.09.2004, 13:07:30
  19. avatar
    [22] Denča [*]

    ELiškaK: Ahojholk,y taky mám zážitek.
    v šestém týdnu jsem začala špinit a tak jsem šla do nemocnice, protože měli podezření na mimoděložní. Jeden ultrazvuk mi dělala moje doktorka v pátek při první prohlídce. Pak jsem šla s tím špiněním do té nemocnice a tam mi udělal ultrazvuk doktor a za hodinu další na příjmu. A ten se díval na hodnoty před hodinou a ne na ty z pátku a tak mi zdělil, že se zárodek nevyvíjí a že musí odstranit. Tak jsem vyšla zdrcená na chodbu a on za mnou vyběhl, zavolal mě zpět a omlouval se. Teď jsem ve dvanáctém týdnu! POřád se bojím, ale nechci si nic připouštět, takže jsem raději v klidu.
    Všem co se těhotenství nedaří, přeji, aby se to co nejdřív podařilo a ostatním bezproblémových devět měsíců.

    superkarma: 0 06.09.2004, 11:41:43
  20. avatar
    [19] Vivian [*]

    ELiškaK: Bože, chraň nás před takovými "odborníky" (jako byl ten doktor)
    Malá bude asi zdravá a dlouho živá
    (To je taková pověra. Říká se, že když někoho "předčasně pohřbíte", bude dlouho živý. )

    superkarma: 0 06.09.2004, 11:36:35
  21. [17] Jana 01 [*]

    U mne naštěstí všechno probíhalo dobře, i když jsem měla v těhotenství dvakrát úraz. Ale přesto jsem byla v napětí a strachu, co by se mohlo stát. Člověk to vidí kolem sebe a to jsem ještě studovala večerně na zdravotnické škole, kde jsme brali samé strašné věci. Právě proto jsem své těhotenství oznámila až ve čtvrtém měsíci. Myslím, že kdyby se něco stalo, tak nejhorší jsou asi ty reakce z okolí... Stejně tak bych neřekla dítěti, že bude mít sourozence hned na začátku, protože potrat má bohužel relativně dost vysokou pravděpodobnost a pak by bylo moc zklamané.

    superkarma: 0 06.09.2004, 11:20:55
  22. avatar
    [12] Vivian [*]

    Medd: těch 3500.- je rodičovský příspěvek, mateřská (přesněji "peněžitá pomoc v mateřství")je těch 69% platu (jsi-li zaměstnanec).

    superkarma: 0 06.09.2004, 10:46:08
  23. avatar
    [7] Vivian [*]

    Marinka01: může se to stát. Potrat proběhne jako silnější menstruace, takže žena ani nemusí zaznamenat, že byla těhotná a potratila.
    Takhle se to stalo 2x mé sestře Ale naštěstí potřetí se zadařilo

    superkarma: 0 06.09.2004, 10:14:45
  24. avatar
    [5] Žábina [*]

    tohle jsou smutný věci ....

    Katka: řekni to hned lékaři....

    superkarma: 0 06.09.2004, 08:46:50
  25. [1] Lojen [*]

    Protože jsem nedávno prošla zamlklým i samovolným potratem , souhlasím, že je to velká psychická zátěž,se kterou se musíme vypořádat doma sami dva.
    A někdy to opravdu není jednoduché.

    superkarma: 0 06.09.2004, 07:32:24

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme