Rodina

Zemřel mi manžel. Vrátí mi jeho bratr půjčené peníze?

Půjčování peněz v rodině může být ošemetné. Když si totiž půjčujeme peníze od rodičů nebo sourozenců, nebo je naopak půjčíme my jim, málokdy spolu sepíšeme nějakou smlouvu o půjčce. A to je velká chyba.

Smlouvu o půjčce bychom měli sepisovat vždy, i když jde o nejbližší členy rodiny. Nikdy nevíme, co se může stát, a smlouva je pak jediná jistota, kterou máme.

Přečtěte si také:

To věděla také moje známá, paní Lída. „Jak bych byla ráda, kdybychom tehdy nějakou smlouvu sepsali!“ říká Lída. Když jí před pěti měsíci zemřel manžel, zůstala sama s dvěma malými dětmi a moc peněz zrovna neměla. A tenkrát mi vyprávěla o svém švagrovi.

Lídin manžel totiž půjčil před třemi lety svému bratrovi Pavlovi velkou částku peněz. A Lída čtrnáct dnů po manželově smrti řešila mimo jiné i to, jestli jí švagr ty peníze vrátí. Byla nešťastná, bála se, že o peníze přijde. A pořád o tom přemýšlela. „Před třemi lety jsme na tom byli finančně dobře, manžel hodně vydělával, nevadilo mi, že bráchovi půjčíme, říkala jsem si, proč ne, když mu to pomůže. Bylo to asi 900 tisíc korun, které nám postupně splácel, takže teď zbývá ještě asi tak 600 tisíc.

Bohužel to ani nevím přesně, protože to všechno domlouval a kontroloval manžel. A kromě toho nemáme žádnou smlouvu o půjčce ani kalendář splátek, žádný doklad o tom, že jsme mu ty peníze opravdu půjčili. Prostě nic.

Takže se děsím toho, že se teď Pavel rozhodne mi už nic nevrátit, může udělat cokoliv a já nemůžu dělat vůbec nic. Leda tak spoléhat na to, že je to slušný člověk, který nebude chtít ošidit děti svého bráchy. Ale nevím - přizná mi všechno? Vrátí mi je hned? Bude je dál splácet?

Ty peníze by se mi teď dost hodily. Nemám moc velkou rezervu, manžel poslední rok moc nevydělával, takže jsme utráceli úspory, můj plat není velký, navíc musím ještě rok platit leasing na auto a další věci.

Snad bude švagr rozumný a peníze si nenechá. Ale můžu jen doufat...“

Jak to dopadlo?

S Lídou jsem nedávno znovu mluvila a přišla řeč také na půjčku švagrovi. No... kdyby se Lída zeptala švagra hned, nemusela se čtrnáct dní bát, že jí peníze nevrátí.

Jak to tedy dopadlo? Nakonec se Lída se švagrem domluvila, Pavel se ukázal jako chlap a frajer, protože si peníze nenechal. Polovinu částky už Lídě vrátil a na tu druhou polovinu si udělali splátkový kalendář. A smlouvu. Nikdy nevíte, co se může stát...

PS: Vždycky je lepší se nejdřív zeptat!

Další články v magazínu:

   
21.11.2013 - Rodina - autor: Lucie Paličková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [49] dasena [*]

    To je vždy problém s půjčováním peněž, já bych nikomu neručila

    superkarma: 0 29.11.2013, 07:55:17
  2. [48] marmu [*]

    Je dobře že se lidi ještě umí chovat férově

    superkarma: 0 23.11.2013, 19:51:29
  3. [47] Danduša [*]

    Ne vždy to takhle dopadne

    superkarma: 0 22.11.2013, 17:56:24
  4. [46] Nikar [*]

    Teda, čekala jsem úplně jiný konec příběhu, klobouk dolů před takovým bratremSml67

    superkarma: 0 22.11.2013, 07:58:56
  5. [45] flasarka [*]

    když jde o peníze, nikdy nevíme, co čekat Sml80 ještě, že to tady dopadlo dobře, moc takových případů není

    superkarma: 0 21.11.2013, 20:45:22
  6. [44] Lida 1 [*]

    Toto dopadlo dobře, ale ve většině takových případů úplně opačně.

    superkarma: 0 21.11.2013, 20:23:39
  7. avatar
    [43] martinkamama [*]

    Také mám špatnou zkušenost, zemřela mi kamarádka, u které jsem měla v domě byt,který jsem získala věnováním svého družstevního předchozímu nájemci.Po její smrti mně její syn nejprve sliboval odstupné, nakonec jsem se do bytu ani nedostala, nezbylo mi vůbec nic, jen  oči pro pláč.

    superkarma: 0 21.11.2013, 19:12:26
  8. [42] lenka.petrilakova@seznam.cz [*]

    jak jde o peníze lidé se změní... ale ne všichni, jen většina Sml16Sml16Sml16

    superkarma: 0 21.11.2013, 18:27:01
  9. avatar
    [41] lorja [*]

    Paní Lída má štěstí na slušného švagra.

    U nás nejde o půjčování peněz,ale o různé potřeby pro horolezce.Manžel patří mezi dost velkou skupinu lidí provozující vysokohorskou turistiku a lezení po skalách.

    Každou chvíli za ním nědo příjde půjčit karabiny,lano,sedák nebo cepín.Protože to jsou většinou věci s dost vysokými pořizovacími náklady, značí si manžel "půjčky"do sešitu proti podpisu.Kamarádi si zvykli a nám ve vybavení nic neschází....Sml16Sml59

    superkarma: 1 21.11.2013, 18:03:52
  10. avatar
    [40] emkop [*]

    Když chceš příjt o kamaráda,půjč mu peníze.To platí i v rodině.

    superkarma: 0 21.11.2013, 17:55:47
  11. [39] lenkaš [*]

    v dnešní době, když se půjčují peníze i v rodině, mít nějakou stvrzenku nebo nějaké svědky, kteří by vám odsvědčily, že půjčujete peníze  a potom zase svědky že vám ty peníze byly vráceny

    superkarma: 0 21.11.2013, 16:02:50
  12. [38] freyacz [*]

    Dobře že to takhle dopadlo,ne každý se umí zachovat fér.

    superkarma: 0 21.11.2013, 15:45:58
  13. [37] Evuš [*]

    Slušnost velí vše v pořádku vrátit, někdy se ale slušnost vytratí a pak je to velký problém.ipfshvc

    superkarma: 0 21.11.2013, 15:28:01
  14. [36] prababka [*]

    Jsme s manželem naivní staroušci, dětem půjčujeme bez smlouvy, ale ony dobře vědí, že my jsme natolik " sklerotičtí ", že o tom za chvíli nevíme.Je pravda, že s tím ani moc nepočítáme.Objeví-li se nám na účtě nějaká splátka,většinou tak nejvýše třetina původní sumy,tak to je obvykle první a poslední.Mně se podařilo manžela zpracovat, v jejich rodině se zásadně nepomáhalo, neslavilo, nedávaly se dárky.Naopak moji zlatí rodiče nám pomáhali až do konce, tak já nesu štafetu dál.Dva pravnoučci a vnučka bez práce to potřebují.

    superkarma: 0 21.11.2013, 15:07:04
  15. [35] Lokynka [*]

    příběh dopadl dobře, bohužel se to v životě často nestává

    superkarma: 0 21.11.2013, 14:54:34
  16. [34] free [*]

    Ani se smlouvou se nemusí podařit peníze dostat zpět.... kdo chce v rodině podávat trestní oznámení?

    superkarma: 0 21.11.2013, 14:45:17
  17. [33] Didi [*]

    Souhlas - jedině se smlouvou, také mám špatnou zkušenost se splácením po smrti věřitele, mého otce, přestože dlužník se sám přiznal a přihlásil, nakonec asi usoudil, že už nic nemusí ...Sml68

    superkarma: 0 21.11.2013, 14:19:48
  18. [32] Vivanka [*]

    Já bych po zkušenosti z minulosti už nikdy nikomu v rodině peníze nepůjčila, jasně pár drobných klidně, ale žádné velké částky. To je to samé jak když příbuzní chcou spolu pracovat, nejde toSml23

    superkarma: 0 21.11.2013, 13:52:01
  19. avatar
    [31] Gwendy [*]

    Čtrnáct dní po smrti manžela, bych se taky neběžela hned ptát, jak to bude s penězi Sml80

    superkarma: 0 21.11.2013, 13:44:45

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] zlá teta [*]

    smlouva je smlouva - rodina, nebo kdokoli

    superkarma: 0 21.11.2013, 12:57:45
  2. avatar
    [29] Judo [*]

    Pěkně velká částkaSml15

    superkarma: 0 21.11.2013, 12:45:36
  3. [28] V19 [*]

    lidicka — #3 rodina-nerodina  - čo je na papieri-to je sväté

    superkarma: 0 21.11.2013, 12:34:17
  4. [27] cilani [*]

    helmar — #25 jak píše v.poho.. není to trapné, trapné je nebýt schopen s vlastní rodinou jednat na rovinu... Když jsem si půjčovala peníze od babičky, byla na můj popud sepsána smlouva. Když od rodičů, tak jsme nic nesepisovali, ale mně by bylo trapné něco nevrátit..

    superkarma: 0 21.11.2013, 12:24:32
  5. avatar
    [26] v.poho [*]

    helmar — #25 A proč by to mělo být trapné? Jestliže někomu není trapné si o peníze říct, proč by mně mělo být trapné chtít na to doklad?Sml80 Tak je to snad normální a pokud to dlužníkovi přijde divné, tož ať si jde půjčit jinak, kdybychom měli 100% stejnou krev....Sml32

    superkarma: 0 21.11.2013, 12:20:37
  6. avatar
    [25] helmar [*]

    Je to tak. Nejhorší je půjčit někomu z rodiny nebo dobrým kamarádům. Je trapné pro nás, kdo půjčuje, aby sepsal smlouvu o půjčce. Bohužel, pak to většinou nedopadá dobře. I já mám vlastním nedobrou zkušenost. Takže dnes se držím hesla: Co je psané, to je dané! a Per huba nic neznamená, resp, jen to, že sliby jsou chyba a většinou se pak nesplní.

    1. na komentář reaguje v.poho — #26
    2. na komentář reaguje cilani — #27
    superkarma: 0 21.11.2013, 11:33:32
  7. avatar
    [24] denkas [*]

    Tak mě teda švagr peníze nevrátilSml80Ale já si mu ani o ně neřekla.vůbec nemám zájem s ním komunikovat.Sml57

    superkarma: 0 21.11.2013, 11:15:47
  8. avatar
    [23] rusalka2008 [*]

    má solidního švagra Sml67

    superkarma: 0 21.11.2013, 10:16:36
  9. [22] Rikina [*]

    enka1 — #12 jak po půl roce? Sml80 Se tam píše 14 dnů po smrti manžela... to bych asi taky bulela jak trubka a neuvažovala dvakrát logicky.

    superkarma: 0 21.11.2013, 10:07:19
  10. [21] Rikina [*]

    Podle mě by to tak beznadějné nebylo. 900 tisíc se nedává obvykle v igelitové tašce (ač jsou experti na daleko vyšší částky v krabici od vína, ale to nelze brát jako běžnou normu Sml57 ). Takže pokud je dohledatelný převod hotovosti a následně ty splátky, dalo by se s tím pracovat. Je možné, že by se našli i nějací svědkové, co o té půjčce věděli.

    Paní Lídě bych vytkla jen to, že se nezajímala a nechala všechno domlouvat manžela. Sml80 O rodinných financích by si měla udržet přehled, zvlášť když nešlo o malou sumu.

    superkarma: 0 21.11.2013, 10:03:49
  11. [20] ova9 [*]

    .....zalezí na svedomí......

    superkarma: 0 21.11.2013, 09:48:27
  12. avatar
    [19] dasena [*]

    tomu nevěřímSml23

    superkarma: 0 21.11.2013, 09:39:32
  13. avatar
    [18] Hanice [*]

    No nevím, tohle se řeší špatně!

    superkarma: 0 21.11.2013, 09:36:03
  14. avatar
    [17] Věrulinka [*]

    Pochybuji, co je jemu do toho, co bylo mezi vámi Sml15

    superkarma: 0 21.11.2013, 09:22:12
  15. avatar
    [16] carmi [*]

    To ie ono, člověk nikdy neví, co se stane. Na tak velkou částku se prostě smlouva musí sepsat. A Lídu neodsuzuju. Smrt blízkého s člověkem zamává, chová se pak tak, jak třeba ostatním připadá nesmyslné

    superkarma: 0 21.11.2013, 09:21:39
  16. [15] doginka [*]

    Katschuska — #7 Také si myslím Sml22

    superkarma: 0 21.11.2013, 09:10:44
  17. avatar
    [14] bivena [*]

    Bez smlouvy nikomu nepůjčit. A taky se říká - čeho se chceš zbavit to půjč.

    superkarma: 0 21.11.2013, 09:08:00
  18. avatar
    [13] kmessi80 [*]

    Sml15

    superkarma: 0 21.11.2013, 09:06:13
  19. avatar
    [12] enka1 [*]

    cilani — #8 v.poho — #10 Jasně, navíc až po půl roceSml80

    1. na komentář reaguje Rikina — #22
    superkarma: 0 21.11.2013, 08:51:43
  20. avatar
    [11] katka705 [*]

    telelot — #9 naprosto souhlasím Sml22

    superkarma: 0 21.11.2013, 08:47:54
  21. avatar
    [10] v.poho [*]

    cilani — #8 Přesně tak, já se chystala napsat cosi hanlivého o Lídě, která na to, aby se normálně zeptala, nemá pusu, ale na to, aby se svěřovala s takovými penězi kdejaké redaktorce, ji má zase prořízlou víc než dost.Sml24

    1. na komentář reaguje enka1 — #12
    superkarma: 1 21.11.2013, 08:09:52
  22. [9] telelot [*]

    tak to je štěstí v neštěstí, i když já osobně bych takovou částku nepůjčila ani v rodině, natož bez smlouvy...Sml80

    1. na komentář reaguje katka705 — #11
    superkarma: 0 21.11.2013, 08:00:51
  23. [8] cilani [*]

    zuuzii — #6 Proč o bratrovi? Lída je koza, že bulí jak trubka a vytváří spekulace bez toho, aby si s daným člověkem nejprve promluvila.. Sml80

    1. na komentář reaguje v.poho — #10
    2. na komentář reaguje enka1 — #12
    superkarma: 1 21.11.2013, 07:47:06
  24. [7] Katschuska [*]

    teda to je možná i zázrak že to tak dobře dopadloSml22

    1. na komentář reaguje doginka — #15
    superkarma: 0 21.11.2013, 07:40:33
  25. avatar
    [6] zuuzii [*]

    Na začátku článku jem si říkala jak napíšu něco hanlivého o bratrovi, ale ten ve finále mile překvapil. Je to pašákSml67Sml16

    1. na komentář reaguje cilani — #8
    superkarma: 0 21.11.2013, 07:37:16
  26. [5] babca [*]

    Dopadlo to dobře,ale smlouva je smlouva

    superkarma: 0 21.11.2013, 07:36:21
  27. avatar
    [4] lenig [*]

    dobře to dopadlo, což je skoro zázrak

    superkarma: 0 21.11.2013, 07:17:56
  28. [3] lidicka [*]

    Tak velkou částku půjčit bez smlouvy je docela hazardSml15

    1. na komentář reaguje V19 — #28
    superkarma: 0 21.11.2013, 05:52:22
  29. [2] Edour [*]

    To měla tedy štěstí, protože pokud nebyla smlouva, mohl se klidně rozhodnout dělat mrtvého brouka a soud by zřejmě nic nevyřešil.

    superkarma: 0 21.11.2013, 05:37:25
  30. [1] slavuska [*]

    hlavně že to dobře dopadloSml79

    superkarma: 0 21.11.2013, 02:51:49

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme