Rodina

Zdraví dětí: Na podzimní nástrahy vitaminy nestačí

Podzimní období je pro školáky velmi náročné, protože klade obrovské nároky na jejich psychickou i fyzickou výkonnost. Přestože se spousta rodičů obává spíše začátku nového školního roku, tedy září, největší zátěž představuje pro děti listopad a prosinec. V tomto období už dětem mohou docházet síly z letního odpočívání, ve škole nastává období prvních zkoušek a testů a k tomu všemu začínají útočit chřipkové virózy. Pomozte proto svým dětem zvládnout toto období v pohodě, a to především tím, že podpoříte jejich

cold

  • imunitu
  • psychickou pohodu
  • fyzickou kondici

Z lékařského pohledu je velmi důležité, aby všechny výše uvedené faktory byly v harmonii a poskytovaly tak dětem dobré východisko pro zvládání každodenních školních i všech povinností.

1. Imunitní systém

Dobře fungující imunitní systém je u zdravých dětí zpravidla velmi výkonný a dokáže jejich organizmus účinně ochránit před nástrahami okolí i nebezpečnými viry. Aby tomu tak bylo stále, je třeba jej podporovat, a to nejlépe přírodními prostředky. Všeobecně dobře známý je účinek vitaminů a minerálních látek, které je nutné do organizmu pravidelně dodávat stravou, aby byla udržena jejich dostatečná hladina. Jejich nejlepším zdrojem jsou ovoce a zelenina. Pokud jich má dítě v jídelníčku dostatek, není třeba dodávat vitamíny ani minerální látky pomocí potravinových doplňků. Stále více je kladen důraz také na dostatečný příjem tzv. esenciálních mastných kyselin, které si naše tělo rovněž neumí vytvářet, nezbytně je ale potřebuje. Dle některých odborných prací bylo prokázáno, že zejména omega-3 mastné kyseliny ovlivňují kvalitu imunitního systému, a to jak preventivně, tak i při léčbě onemocnění, kdy mohou např. zkracovat průběh zánětlivých onemocnění. Esenciální mastné kyseliny patří do skupiny nenasycených mastných kyselin, jejichž zdrojem jsou především rostlinné oleje a výrobky z nich (např. kvalitní margaríny), tučné mořské ryby, ořechy a semínka. Právě s ohledem na imunitu, ale také na prevenci vzniku kardiovaskulárních onemocnění, je vhodné těmito tuky nahrazovat nasycené mastné kyseliny (především tuky živočišného původu), označované také zkratkou SAFA. Tyto MK mají na lidské zdraví jednoznačně negativní vliv.

2. Psychická kondice

S imunitou úzce souvisí také psychická kondice dětí, která je nutným předpokladem pro zvládání každodenních povinností. Základem je především pravidelný, jasně stanovený denní režim. Ten dává dětem jistotu a klid, díky němuž jsou schopny rozdělit svůj čas mezi povinnosti i zábavu bez stresujících časových kolizí. V rámci režimu dne by měli rodiče myslet také na dostatek času na spánek, a to úměrně věku dítěte. Čím mladší dítě, tím více času je na spánek nutné vyhradit. Nezapomínejte také na to, že k největší regeneraci sil dochází ve spánku, který proběhne do půlnoci. Je proto velmi důležité důsledně trvat na včasném odchodu do postele. V rámci možností dodržujte také každodenní rituály, které jsou pro psychickou pohodu dětí i dospělých velmi přínosné. A nemusí se jednat o žádné zásadní a složité rituály, stačí ty zcela drobné, ale příjemné, např. snídaňový rituál, rituál ranního loučení apod.

3. Fyzická kondice

O nutnosti dostatku pohybu pro zdraví dětí jsou rodiče zpravidla velmi dobře informováni. Bohužel právě podzim je ale často obdobím jakéhosi útlumu sportovních aktivit. Po letním plavání, cyklistice, plážovém volejbale a mnoha dalších příjemných aktivitách nastupuje lenivé období čekání na zimu a zimní radovánky. Je to velká škoda, protože právě podzim klade na imunitu a psychickou kondici zdaleka nejvyšší nároky a pohybová aktivita k jejich utužování jednoznačně patří. Nejde přitom v žádném případě o potřebu výkonnostního sportu - žádoucí je naopak pravidelná, ne příliš náročná pohybová aktivita, která je ale prováděna systematicky a dlouhodobě. Kromě zájmových sportovních kroužků dělají divy i obyčejné dlouhé procházky podzimní přírodou nebo sportovní hry s kamarády.

Podzim klade na děti vysoké nároky, a to nejen na jejich výkonnost ve škole, ale i na jejich celkovou kondici. Aby děti mohly podávat ve škole optimální výkon, musí být jejich organismus v harmonii. Té docílíme pouze souběžnou podporou imunitního systému, psychické pohody a fyzické kondice. Jedno bez druhého účinkuje jen omezeně, proto je nutné dbát na podporu všech těchto pilířů. Nezapomínejte proto svým dětem zajistit dostatek:

  • Vitaminů a minerálních látek
  • Esenciálních mastných kyselin
  • Denního režimu
  • Spánku
  • Příjemných drobných rituálů
  • Pohybové aktivity

Uděláte tak maximum pro to, aby vaše děti v pohodě a ve zdraví zvládly náročné podzimní období a mohly se těšit na zimní radovánky.

MUDr. Alexandra Moravcová, Všeobecná fakultní nemocnice, Praha 2

   
18.11.2011 - Děti - autor: (red)

Komentáře:

  1. avatar
    [3] ekleinovka [*]

    Já jsem si před lety rozhodila imunitu díky vegetariánství,skončilo jsem na imunologii - píchaki mi dlouho vakcíny -pěkně bolavé - začala jsem jíst vše a stav se výrazně vylepšil,takže teď už všeho s mírou

    superkarma: 0 30.11.2011, 19:37:17
  2. [2] jithule [*]

    hlavní je mít pořádný imunitní systém

    superkarma: 0 28.11.2011, 22:33:18
  3. avatar
    [1] hubajda [*]

    Ja jsem sve dceri kupovala detsky preventan vzdy od zacatku zari ho jedla kazdy den jeden a plus kazdy den pulku grepu a muzu rict ze se hodne spravila jeji imunita drive byla mesic co mesic nemocna a ted je to supr je jen treba jednou v roce nemocna

    superkarma: 0 26.11.2011, 22:57:36

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme