Neexistuje jediné univerzální a „správné“ dýchání. Přesto se v dnešních dnech dočtete, že špatně dýchá až 75 % lidí! A to není málo, souhlasíte? Vliv na to má životní styl, nevhodné návyky a mnoho dalšího. To pak vede k problémům nejen fyzickým, ale i psychickým.


Co se týče dýchání, dělí se ale na dva základní typy – brániční a hrudní. V prvním případě se hrudník nehýbe, zvedá se a klesá pouze břišní stěna. U druhého typu se zase rozepíná a stahuje zejména hrudní koš. Oba způsoby jsou vhodné, pokud dýcháte plynule a zhluboka – stejně tak jsou oba typy nesprávné, pokud dýcháte rychle a mělce.
Dýchání do břicha - brániční dýchání - je ověřená technika korigující samotné dýchání. S její pomocí můžete kontrolovat jak své tělo, tak i mysl. Dokáže vás během pár minut uklidnit, zkoncentrovat, zbavit nežádoucího stresu, nebo vás naopak rychle vybudit. Dalším neméně důležitým plusem je posílení svalů břišní stěny, na které je často obyčejné posilování krátké.

Jak se naučit správně dýchat?

Nejlepší cestou, jak se naučit opravdu dobře a kvalitně dýchat, že zaměřit se na pohybovou aktivitu. Tou pro vás může být jóga. Tento sport jde ruku v ruce s dechem a instruktor, který vás lekcí bude provádět, by měl dechovými technikami provázet od úplného začátku až do závěrečné pozice mrtvoly. A komu by se přeci jen na podložku nechtělo, může nazout boty a vyrazit do přírody. Chůze je přeci tím nejpřirozenějším pohybem vůbec. Pomocí toho skvěle roztáhnete hrudník a posílíte mezižeberní svaly, které jsou pro tělo nesmírně důležité.

Dechové techniky

  • Začněte například s úplným základem – nadechujte se nosem, vydechujte ústy. Vnímejte každý nádech i výdech. Pomalu, plynule a bez spěchu. Dech by měl směřovat do bránice, která se s nádechem bude zvedat a s výdechem ústy klesat.
  • Dalším typem je zmiňované brániční dýchání. Toto dechové cvičení je nejlepší provádět v leže na zádech na pevné podložce. Jednu ruku položíme na břicho a druhou nad něj a několikrát důsledně vydechneme. Poté na pár sekund zadržíme dech a uvolněním břicha se nadechujeme (břišní svaly jsou uvolněné). Plíce se pomalu plní zespodu, žebra zůstávají nehybná.
  • Vyzkoušejte také hrudní dýchání. Zaujměte stejnou polohu jako u předchozí techniky, s nádechem rozšiřujte hrudník do stran a rozpínejte ho i ve směru předozadním. Vydechněte spíš pasivně, prodlouženě a úplně. Břišní oblast by se neměla pohybovat. Hrudní dýchání působí víc aktivačně.

Mohlo by vás také zajímat:

Uložit

Reklama