Pokud vánoční svátky prosedíte před televizní obrazovkou, nedivte se, že tloustnete. Každý den si udělejte alespoň romantickou vánoční procházku. Nebo můžete koupit dva kapry a do každé ruky dát jednu tašku s kaprem a proběhnout se párkrát po schodech.

Vánoční tipy:
1) Čím méně dáte do cukroví cukru, tím více koření můžete použít (například skořice, hřebíčku, muškátu, zázvoru). Koření snižuje chuť na sladké a napomáhá snadnějšímu spálení tuků.

2) Necítíte hlad, ale máte problém spíše s nezvladatelnými chutěmi na tohle, tamto a také ždibíček támhletoho? Pokud vás honí mlsná, zkuste asi tři čtvrtě hodiny před jídlem zapálit aromalampu s olejem s vůní heřmánku, bazalky nebo levandule. Právě tyto vůně dokáží snižovat chuť k jídlu

Báječný selský bramborový salát
Brambory uvařené ve slupce oloupete a nakrájíte na tenké plátky. Přidejte na měsíčky nakrájenou cibuli a na kolečka pokrájené kyselé okurky (překvapivě dobrý salát také vznikne, když k bramborům a cibuli přidáte nakrájenou salátovou okurku, papriku a rajče). Vše dochutíte plnotučnou hořčicí, solí, octem a olejem a máte zdravý salát jedna báseň.

Zdravé mlsání

Zázvorky
200 g polohrubé mouky, 150 g moučkového cukru, 50 g rostlinného tuku, 1 vejce, 1 žloutek, 1/2 lžičky prášku do pečiva, 1 lžičku strouhaného zázvoru. Vše důkladně zpracujete v těsto, které necháte přes noc odpočinout. Poté vyválíte na zhruba 3 milimetrový plát a vykrajujte nejrůznější tvary. Pečte na pergamenovém papíře ve středně vyhřáté troubě.

Pudinkové košíčky (bezlepková dieta) 
200 g bezlepkové mouky, 100 g škrobu, 100 g moučkového cukru, 150 g rostlinného tuku, 150 g mletých ořechů, 1 vejce, 3 lžíce mléka
Náplň: 1 vanilkový pudink, 250 ml mléka, 100 g rostlinného tuku, 100 g moučkového cukru
Postup: Mouku, škrob, cukr a ořechy smícháme a pak přidáme rozpuštěný rostlinný tuk a vejce s mlékem. Vypracované těsto necháme chvíli odpočinout a potom ho plníme do formiček na košíčky. Pečeme, dokud okraje nezrůžoví. Vychladlé opatrně vyklopíme a plníme pudinkovým krémem. Přizdobit můžeme čerstvým, kompotovaným nebo kandovaným ovocem.
Doba pečení: asi 20 minut

Dietní mrkvové cukroví
400g polohrubé mouky, 1 prášek do pečiva, 200g najemno nastrouhané mrkve, 150g tuku, trochu mléka, marmeláda, piškoty, čokoládová poleva
Postup: Mouku smícháme s práškem do pečiva, přidáme mrkev, změklý tuk a trošku mléka. Těsto vypracujeme šlehačem-metlami-je jemnější a lépe se spojí. Necháme v chladu odležet. Poté vyválíme, vykrajujeme kolečka, plníme marmeládou dle chuti, kterou zahustíme namletými piškoty, přehneme na půl a okraje přitiskneme. (Uzavřeme jako kapsu, existuje na to tvořítku) A dáme péci. Po vychladnutí postříkáme čokoládovou polevou.

Dietní ovesné kuličky
200 g sušené meruňky | 100 g ovesné vločky | 1´50 ml ovocný likér nebo džus
Postup: Sušené meruňky pečlivě opláchneme horkou vodou, necháme je dostatečně okapat a dobře oschnout. Pak je důkladně rozemeleme na masovém strojku a vzniklou hmotu smícháme s ovocným likérem nebo pomerančovým džusem. Necháme asi 30 minut odležet. Ovesné vločky opražíme nasuchu na pánvi. Necháme je dobře vychladnout a smícháme je s meruňkovou hmotou. Rukama tvoříme malé kuličky a necháme je mírně ztuhnout. Hotové dietní ovesné kuličky naskládáme do papírových košíčků.

Pistáciové koláčky
250 g polohrubé mouky, 125 g rostlinného tuku, 75 g cukru moučka, 20 g nasekaných pistácií, 1 vejce, 1 žloutek, 1 sáček vanilkového cukru, 1 lžíce vody, 1 lžíce prášku do pečiva, 0,4 l rumu.
Postup: Smícháme mouku s práškem do pečiva a přidáme cukr, vejce a vanilkový cukr. Přimícháme tuk a rum. Těsto vyválíme na plát silný cca 1cm. Vykrájíme kolečka, která potřeme smíchaným žloutkem s vodou. Poté na jednotlivé koláčky nasypeme nasekané pistácie. Na plechu, který je pokryt potravinářským papírem pečeme při teplotě 180 °C asi 15 minut. Pistácie lze nahradit oříšky či nasekanými mandlemi.

Lehké kokosové kuličky
200 g kokosu, 4 bílky, 1 lžíce citrónové šťávy, 1 lžíce citrónové kůry, 40 g piškotů, 6 lžic sorbitu
Postup: Kokosovou moučku, 3 bílky, citrónovou šťávu i kůru a 20 g strouhaných piškotů zpracujeme v těsto. Dáme do chladna ztuhnout. Když je hmota téměř tuhá, vmícháme zbylé bílky a piškoty. Z kokosové hmoty tvoříme kuličky a obalujeme v kokosu.

Ořechové kuličky v kokosu
100 g lískových ořechů, 100 g mandlí, 100 g rozinek, 1 lžíce rybízové marmelády, 2 lžíce kakaa, 2 lžíce rumové tresti, 200 g kokosu
Postup: Mandle a oříšky pomeleme, přidáme rozinky, rumovou tresť, marmeládu a kakao. Vše promícháme a přidáme polovinu kokosu. Z hmoty vytvarujeme kuličky, které obalíme ve zbylém kokosu.

Dietní cukroví nejen pro diabetiky aneb chcete si pochutnat a ještě přitom moc nepřibrat?

DIA Pracny

200 g hl. mouky, 50 g másla, 50 g sorbitu, 1 vejce, 100 g mandlí
Na obalení: 20 g sorbitu a kakaa
Postup: Mouku promícháme se strouhanými mandlemi, sorbitem a vejcem. Přidáme máslo. Propracujeme v hladké těsto, naplníme formičky a pečeme dorůžova. Teplé obalujeme.

DIA Tvaroháčky s marmeládou 
250 g celozrnné žitné mouky, 250 g netučného tvarohu, 250 g rostlinného tuku, 1 žloutek, špetka soli, med, 30 g neslazené meruňkové marmelády, 50 g pistácií
Postup: Mouku prosejeme a přidáme pokrájený tuk, tvaroh, žloutek, sůl a vše propracujeme. Až se těsto přestane lepit, zabalíme je do potravinářské fólie a odložíme  na 2 hodiny do lednice. Poté těsto vyválíme na tenký plát a vykrajujeme kytičky nebo kolečka. Po upečení je slabě potřeme medem a slepujeme  dva kousky k sobě. Na vrchní dílek naneseme trochu marmelády a posypeme ho nasekanými pistáciemi.
Doba pečení: 20 minut

DIA Ořechová srdíčka
250g polohrubé mouky, půlka kypřícího prášku do pečiva, 150g ořechů, 80–100 g sorbitu, 50g másla, 2 vejce, 1–2 lžíce smetany, tuk na vymazání plechu, 1–2 žloutky a 1 lžíce mléka na potření těsta, drcené ořechy na ozdobu
Postup: Na vál dáme mouku, přidáme prášek do pečiva, strouhaná ořechová jádra, sorbit, změklé máslo, vejce a dle potřeby smetanu. Vše důkladně zpracujeme v hladké těsto, které necháme asi 2 hodiny uležet. Poté těsto vyválíme na plát asi 2-3 mm silný a vykrajujeme z něj srdíčka, která klademe na lehce tukem vymazaný plech. Srdíčka zlehka potřeme rozmíchaným žloutkem s mlékem a posypeme drcenými ořechy. Pečeme ve středně vyhřáté troubě do růžova.

DIA Andělské slzy
140 g hladké mouky, 100 g másla (Hery), 50 g mletých vlašských ořechů, 50 g umělého sladidla na pečení, 1 lžíce oleje, DIA ovocné marmelády
Postup: Z mouky, ořechů, umělého sladidla, másla, oleje a lžíce studené vody vypracujeme hladké těsto. Nechte je uležet asi 1/2 hodiny v chladu. Pak z něj vytvarujte váleček, který naporcujte na 35 kousků, z kousků formujte pomoučenýma rukama kuličky. Rozložte je na plech vyloženým pečícím papírem, do středu každé kuličky udělejte dolík. Pečte v předehřáté troubě na 175 °C asi 15minut. Vychladlé kuličky plňte marmeládou až ve chvíli, kdy začnou mírně tuhnout.

DIA Oříškové rohlíčky
100 g hladké nebo polohrubé mouky, 125 g másla, 50 g sorbitu, 1 vejce, 100 g ořechů, 50 g sorbitu na obalování
Postup: Změklé máslo smícháme s moukou, sorbitem a mletými ořechy. Přidáme vejce a propracujeme v hladké těsto. Necháme v lednici odpočinout.  Z těsta vyválíme 3 mm silný plát, ze kterého vykrajujeme rohlíčky. Skládáme je na papírem vyložený plech a pečeme do růžova. Upečené rohlíčky necháme krátce zchladnout a obalíme v sorbitu.

DIA Mandlové mušle
200 g hladké mouky, na špičku kulatého nože sody, 125 g tuku, 50 g sorbitu, 1 vejce, 100 g nastrouhaných mandlí, 20 g sorbitu a 20 g kakaa na posypání, 25 formiček mušlí
Postup: Mouku se sodou prosejeme. Změklý tuk utřeme se sorbitem a skořicí, přidáme vejce, našleháme a promícháme mouku a vypracujeme vláčné těsto. Po odležení je rozdělíme na stejné kousky, které vtlačíme do formiček, urovnáme na plech, vložíme do trouby vyhřáté na 200°C a upečeme. Ještě teplé pečivo vyklepneme z formiček a po vychladnutí je uložíme v chladu. Před podáváním je přes cedníček posypeme sorbitem s kakaem. Doba odležení je 2–3 týdny.

Nakonec: Zásady vánoční diety
1) Nejezte ve stoje nebo v poklusu. Ke každému jídlu si sedněte a vychutnejte si ho. Zaznamenáte tak včas, kdy máte dost. 
2) Nepečte více než 5 druhů cukroví (není-li dietní).
3) Nepijte sladké alkoholické nápoje (vaječný koňak, aperitivy).
4) Stres a únava zvyšuje riziko přejídání. Nepřehánějte to s vánočním úklidem a s nákupy a dopřejte si také trochu relaxace.

Krásné Vánoce přeje Nelysek!

Nelyskovi posíláme za pořádný nášup zdraví 2000 bodů do VVS!

Reklama