Zdraví

Zdravá strava - základ úspěchu


Pokud chce někdo z Vás zhubnout bez jo-jo efektu, měl by se naučit správně jíst. Není na tom nic složitého a podstoupit tuto „dietu“ může každý. Základním pravidlem všeho je naučit se jíst pravidelně v menších porcích. Pokud není strava pravidelná, tělo nemá v průběhu dne dostatek energie. Pokud jíte např. 2x denně, tělo si šetří energii na horší časy (ve formě podkožního tuku), kdy mu bude chybět. Jíst bychom měli každé 2-3 hodiny, tedy 5-7x denně. Pokud takto budeme jíst, tělo nemá potřebu si ukládat přebytek energie na horší časy. Jíst bychom měli pomalu, v klidu, v sedě a každé sousto si vychutnat. I v případě této stravy platí základní pravidlo: Chceme-li zhubnout, výdej energie musí být vyšší než příjem!

Jak by měla strava vypadat?

Snídaně:     
Měla by být vydatná, je startem do nového dne. I ti, kteří nesnídají, by se ji měli naučit jíst. Samozřejmě není vhodné se do ní nutit, lepší je se naučit jíst menší porce. Měla by být max. 2 hodiny po probuzení. Snídani může tvořit: celozrnné pečivo s plátkem sýra nebo kvalitní šunkou a kouskem zeleniny/cereálie s mlékem či jogurtem/celozrnné pečivo s tvarohovou pomazánkou či ovocným tvarohem. Nevhodné je volit pečivo s trvanlivým salámem/párky/koblihy s marmeládou či smažená vejce se slaninou.

Svačina:        
Na svačinu bychom neměli zapomínat. Nejlepší volbou na dopolední přesnídávku je jogurt, ovoce, zelenina či tvaroh.

Oběd:            
Měl by se skládat z kvalitní bílkoviny (libové maso, ryba, tofu, luštěnina, vaječný bílek), menšího množství sacharidů (rýže, těstoviny, celozrnné pečivo, brambory) a zeleniny (zeleninový salát, obloha či dušená zelenina).

Svačina:        
Odpolední svačina by se měla skládat z méně sladkého ovoce (měli bychom se vyhnout banánu, hroznovému vínu a hodně zralému ovoci), zeleniny a mléčných výrobků.

Večeře:         
Večeře by měla být dostatečně objemná a přitom méně energicky vydatná. Nemusí být v každém případě teplá. Správnou volbou je zeleninový salát s libovým masem, celozrnný chléb s tvarohem či cottage sýrem, plátek kuřecího masa se zeleninou a malou přílohou.

2. Večeře        
Nemusí ji zařazovat každý. Záleží na tom, v kolik kdo chodí spát. Poslední jídlo by se mělo podávat asi 3 hodiny před spaním. Doporučuji zařazovat zeleninu či mléčný výrobek.

 

Příklad jídelníčku:

(Redukční jídelníček by měl obsahovat cca tyto hodnoty : 5000 kJ, 135 g sacharidů, 70 g bílkovin, 40 g tuků)

Snídaně:           pečivo 50 g, tvarohová pomazánka 50 g, paprika 50 g

Svačina:           mrkev 100 g

Oběd:              hovězí plátek 100 g, brambory 100 g, dušená zelenina 200 g

Svačina:           ovocná přesnídávka 100 g

Večeře:            drůbeží rizoto (80 g kuřecí prsa, 80 g rýže, 150 g zelenina, 20 g EIDAM 30 %)

2.večeře:          okurka 100 g

 

3863 kJ, bílkoviny 67,7 g, tuky 18,7 g, sacharidy 139,8 g 

   
23.04.2007 - Zdraví - autor: Markéta Breníková

Komentáře:

  1. avatar
    [24] Jindriska8 [*]

    Nasnídám se vždy s chutí,ale bílé pečivo nemusím,pouze celozrnné.

    superkarma: 0 22.09.2012, 12:14:15
  2. [23] Jasminek [*]

    Jídelníček ujde, jen bych maso nahradila sýrem a nějaké pečivo kefírkem, jsem mléčný tvor... klidně bych snědla víc a přidala sport

    superkarma: 0 13.12.2007, 23:26:19
  3. [21] Mária [*]

    hodne vapniku je i v maku

    superkarma: 0 04.12.2007, 12:03:30
  4. avatar
    [19] augustyna [*]

    ja jsem si dnes k obedu pripravila varenou psenici s medem a nizkotucnou zakysanou smetanou, lahudka, jeste by to chtelo cerstve jahody

    superkarma: 0 26.04.2007, 12:38:56
  5. avatar
    [17] Vivian [*]

    Gizel: pozor, tohle je redukční DIETA, NE jídelníček, který by se dal dodržovat léta...!!! Pokud bys léta přijímala 3800 kJ denně, měla bys brzy problémy.

    superkarma: 0 23.04.2007, 21:00:08
  6. avatar
    [16] Amálie [*]

    Jsem se uklikla. Ještě jsem chtěla dodat, že kdybych měla sledovat, co všehno sním nebo kolik to má kJ, tak bych asi zcvokla. To není nic pro mne.

    superkarma: 0 23.04.2007, 20:06:20
  7. avatar
    [15] Amálie [*]

    2 mnohozrnné housky, 1 trojúhelníček sýra, 1 jahodový zákys, kedlubna a langoš se sýrem a kečupem - toť můj dnešní jídelníček, víc jsem toho pro pracovní a sportovní nápor nestihla. Ale hlad nemám, nespráskla jsem to najednou.

    superkarma: 0 23.04.2007, 20:04:32
  8. [14] Gizel [*]

    Takto si představuji zdravý jídelníček. Problém je ale v tom, dodržet ho po celá léta.

    superkarma: 0 23.04.2007, 19:45:03
  9. avatar
    [13] Vivian [*]

    3800 kJ??! To je teda dost ostrá redukce...

    superkarma: 0 23.04.2007, 14:25:43
  10. avatar
    [12] NANYNKA [*]

    aniž si to uvědomuji, jím léta podle tohoto mustru. . tedy ty druhé večeře už nemusím.

    superkarma: 0 23.04.2007, 14:21:02
  11. [11] Miltinda [*]

    Nejvštší kámen úrazu je, že v dnešní hektické době je problém, vůbec se v klidu najíst, natož si stravu třídit...

    superkarma: 0 23.04.2007, 13:45:26
  12. avatar
    [10] Gabi [*]

    V tomhle jídelníčku chybí jogurt nebo kefír a naopak jsou tam dvě porce masa na den - to bych dostala otravu

    superkarma: 0 23.04.2007, 11:54:38
  13. avatar
    [9] Meander [*]

    Kdybych pořád jenom sledovala, jestli to, co právě jím, je zaručeně zdravé, asi by mi brzo hráblo.

    superkarma: 0 23.04.2007, 11:06:50
  14. [8] mindulinka [*]

    A nebylo by lepší trochu víc jíst a začít se při tom hýbat?

    superkarma: 0 23.04.2007, 10:08:07
  15. avatar
    [7] Gabi [*]

    Mě se osvědčila metoda: jíst, když mám hlad. Pokud vstávám ráno v 5.30, snídám v 6, tak klidně obědvám v 10.30, pak třeba nemusím jíst vůbec až do večera. A pak to taky chce pohyb. A tohle je hodně redukční jídelníček - jak znám "hubnoucí" korpuletní dámy ze svého okolí, po tomhle by je přepadl vlčí hlad a daly by si celou tabulku čokolády.

    superkarma: 0 23.04.2007, 08:50:07
  16. [6] inka35 [*]

    jídelníček je fajn,ale kdo mě bude chystat 2 teplá jídla deně,když jsem v práci od7.30 do 18.30 a v práci navíc nemáme mikrovlnku na ohřev

    superkarma: 0 23.04.2007, 08:37:57
  17. avatar
    [5] boudicka [*]

    Sorry, ale takovej jídelníček by mě zabil...

    superkarma: 0 23.04.2007, 07:33:58
  18. avatar
    [4] Pentlička [*]

    Léthé: a jak to teda děláš, že vážíš jen 57 kg? Já se snažím jíst zdravě a málo a mám o 10 kilo víc

    superkarma: 0 23.04.2007, 07:18:13
  19. avatar
    [3] Léthé [*]

    Zdravá strava, zdravá strava ….pořád myslet jen na to, co je a co není zdravé? To není život ….to by mě dlouho nebavilo . Z každé podobné „diety“ musí člověk jednou zákonitě zcvoknout .

    superkarma: 0 23.04.2007, 01:23:34
  20. avatar
    [2] evadolezalova [*]

    nemám problém, že bych jedla jen 2 denně . Spíš mám problém, že papkám furt

    superkarma: 0 23.04.2007, 00:18:00
  21. avatar
    [1] werka [*]

    3800 kJ - . Příjem pod 4000 se nedoporučuje, když už ve výjimečných případech, tak pod lékařským dohlem. Je to příjem pod bazálním metabolismem a s tím si člověk akorát zadělává na jo-jo efekt a na to, že jakmile pak sní něco navíc, okamžitě si to tělo uloží do tuků (aby mělo "do foroty" až zas dostane málo )

    superkarma: 0 23.04.2007, 00:08:11

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme