Zdraví

Zdravá strava nejen o dovolené. Dopřejte si omega-3 po celý rok

Letní dovolená je obdobím, kdy si rádi dopřejeme, čeho se nám během roku nedostává. Sluníme se u moře, seznamujeme se s odlišnými kulturami a také ochutnáváme cizokrajná jídla. V případě Středomoří – nejčastější dovolenkové oblasti českých turistů – jsou to zejména mořské ryby. Jejich konzumace je v Česku dlouhodobě nedostatečná, přitom jsou nejbohatším zdrojem zdraví prospěšných omega-3 mastných kyselin.

V zemích jako Chorvatsko, Itálie či Řecko, kam podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur každé léto proudí nejvíce českých turistů, je běžné jíst lehká jídla připravená na olivovém oleji. Tamní kuchyni dominují kvalitní a čerstvé suroviny, na talíři obvykle nechybí zelenina, luštěniny a ryby. Výhoda středomořské kuchyně ovšem spočívá zejména v tom, že je bohatá na omega-3 mastné kyseliny. Tyto zdraví prospěšné látky si lidské tělo nedokáže vytvořit samo. Musíme je tedy doplňovat ze stravy, přičemž nejvíce jich najdeme v tučných mořských rybách (losos, makrela, nekonzervovaný tuňák).

fish

„Omega-3 mastné kyseliny upravují hladinu cholesterolu v krvi i krevní tlak a urychlují hojení ran. Kromě toho snižují riziko vzniku srdečního infarktu a mozkové mrtvice,“ říká nutriční terapeutka Margareta Iliopulosová. Čtyřletý vědecký výzkum například ukázal, že u lidí, kteří dlouhodobě jedli středomořskou stravu s vysokým podílem omega-3, bylo méně pravděpodobné, že zemřou na srdečně-cévní onemocnění nebo rakovinu. Tito lidé se také podle odborných studií zpravidla dožívají vyššího věku a jsou psychicky vyrovnanější.  „Omega-3 jsou nezbytné pro náš mozek a mají vliv na naši psychiku. Napomáhají lepšímu soustředění, rychlejšímu pochopení přijímaných informací a také podporují schopnost pohotového vyjadřování,“ potvrzuje Iliopulosová.

Jak ukázal průzkum agentury Datank, přínosu omega-3 mastných kyselin si je vědoma většina české populace. Většina Čechů také ví, že nejbohatším zdrojem těchto kyselin jsou ryby. Podle údajů Českého statistického úřadu však ryby tvoří z celkové konzumace masa v Česku pouze 6,6 % (zatímco např. vepřové 50,3 % a drůbeží 30,3 %). V průměru pak za rok sníme o polovinu méně ryb, než je průměr v Evropské unii. Abychom svému tělu zajistili dostatek omega-3, je potřeba jíst tučné mořské ryby alespoň dvakrát týdně.

Jestliže tedy budete na dovolené ve Středomoří, nebojte se ochutnávat místní kuchyni a vybírejte pokrmy zeleninové, luštěninové a především jídla z ryb. Pokud se během roku ryby do vašeho jídelníčku nedostanou, odborníci doporučují příjem omega-3 dlouhodobě podporovat pomocí doplňků stravy s kvalitním rybím tukem.

Zdroj ČSÚ: https://www.czso.cz/csu/czso/spotreba-potravin-2013-de0e4yvg8q

 

   
22.05.2015 - Zdraví - autor: (red)

Komentáře:

  1. [3] Johanuska [*]

    Jo super článek :) Minimálně doplňky (respektive asi ten nejkvalitnější http://eshop.farmax.cz/maxicor-tob-70-20/) za sebe můžu vřele doporučit!

    superkarma: 0 28.05.2015, 13:03:39
  2. avatar
    [2] kapkamore [*]

    rybičy jsou superSml59

    superkarma: 0 23.05.2015, 23:27:15
  3. avatar
    [1] Léthé [*]

    Já mám rybky docela ráda, ale neumím je upravit tak, aby mi to jídlo chutnaloSml15. Takže spíš si jí dám někde jinde než mimo domov, ale nikdy ne na dovolené. To se rybkám vyhýbám jako čert křížeSml57.

    superkarma: 0 22.05.2015, 10:31:28

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme