Letní dovolená je obdobím, kdy si rádi dopřejeme, čeho se nám během roku nedostává. Sluníme se u moře, seznamujeme se s odlišnými kulturami a také ochutnáváme cizokrajná jídla. V případě Středomoří – nejčastější dovolenkové oblasti českých turistů – jsou to zejména mořské ryby. Jejich konzumace je v Česku dlouhodobě nedostatečná, přitom jsou nejbohatším zdrojem zdraví prospěšných omega-3 mastných kyselin.

V zemích jako Chorvatsko, Itálie či Řecko, kam podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur každé léto proudí nejvíce českých turistů, je běžné jíst lehká jídla připravená na olivovém oleji. Tamní kuchyni dominují kvalitní a čerstvé suroviny, na talíři obvykle nechybí zelenina, luštěniny a ryby. Výhoda středomořské kuchyně ovšem spočívá zejména v tom, že je bohatá na omega-3 mastné kyseliny. Tyto zdraví prospěšné látky si lidské tělo nedokáže vytvořit samo. Musíme je tedy doplňovat ze stravy, přičemž nejvíce jich najdeme v tučných mořských rybách (losos, makrela, nekonzervovaný tuňák).

fish

„Omega-3 mastné kyseliny upravují hladinu cholesterolu v krvi i krevní tlak a urychlují hojení ran. Kromě toho snižují riziko vzniku srdečního infarktu a mozkové mrtvice,“ říká nutriční terapeutka Margareta Iliopulosová. Čtyřletý vědecký výzkum například ukázal, že u lidí, kteří dlouhodobě jedli středomořskou stravu s vysokým podílem omega-3, bylo méně pravděpodobné, že zemřou na srdečně-cévní onemocnění nebo rakovinu. Tito lidé se také podle odborných studií zpravidla dožívají vyššího věku a jsou psychicky vyrovnanější.  „Omega-3 jsou nezbytné pro náš mozek a mají vliv na naši psychiku. Napomáhají lepšímu soustředění, rychlejšímu pochopení přijímaných informací a také podporují schopnost pohotového vyjadřování,“ potvrzuje Iliopulosová.

Jak ukázal průzkum agentury Datank, přínosu omega-3 mastných kyselin si je vědoma většina české populace. Většina Čechů také ví, že nejbohatším zdrojem těchto kyselin jsou ryby. Podle údajů Českého statistického úřadu však ryby tvoří z celkové konzumace masa v Česku pouze 6,6 % (zatímco např. vepřové 50,3 % a drůbeží 30,3 %). V průměru pak za rok sníme o polovinu méně ryb, než je průměr v Evropské unii. Abychom svému tělu zajistili dostatek omega-3, je potřeba jíst tučné mořské ryby alespoň dvakrát týdně.

Jestliže tedy budete na dovolené ve Středomoří, nebojte se ochutnávat místní kuchyni a vybírejte pokrmy zeleninové, luštěninové a především jídla z ryb. Pokud se během roku ryby do vašeho jídelníčku nedostanou, odborníci doporučují příjem omega-3 dlouhodobě podporovat pomocí doplňků stravy s kvalitním rybím tukem.

Zdroj ČSÚ: https://www.czso.cz/csu/czso/spotreba-potravin-2013-de0e4yvg8q

 

Reklama